Jump to content
IGNORERAD

Lära sig Thai i Stockholm.


Pontus

Recommended Posts

När frugan väl avklarat SFI så tänkte jag gå nån kvällskurs och lära mig thai mer ordentligt. Hade en massa bra trådar på TT men jag är för lat för att klicka runt där ;)

Medborgarskolan har jag för mig var ett tips men vad är egentligen bra. Köpte en bok av en medlem på TT som var riktigt bra startbok men jag känner att jag behöver mer änn den.

Någon med erfarenhet av att plugga Thai hemma i Sverige?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ansträngde mig med att åka till Stockholm i mitten av 90-talet, först till Studieförbundet Vuxenskolan ( ? ) sedan till Medborgarskolan. Jag vill nog påstå att de båda är okey på nybörjarnivå om läraren är juste. Men sedan blev det klart sämre. Läraren ställer inga krav och deltagarna är mera som glada amatörer som ser kursen lite som en social träffpunkt inför nästa turistresa där de hoppas kunna få briljera med några nya ord. Varför inte sätta riktiga betyg i paritet med grundskolan och gymnasiet? Då sitter man inte bara av tiden. De bästa kurserna får man genom att prata med en thai i sverige som inte kan svenska. Lära sig skriva får man nog göra hemma eller på universitetet.

โขคดี  :thumbsup:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill och hoppas att jag är en person som säger vad jag tycker.

Blir det problem med att dom som tar kursen tar det som en social sammanstrålning lär jag medella det verbalt.

Tackar för tipsen!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! På ABF Norra StorStockholm finns det Thai för nybörjare, dom har kurser både i Sundbyberg och i Järfälla, Läraren är en Thai man som annars jobbar som tolk (han har tolkat åt min fru när vi var på sjukhus och när barnen började skolan). Så han är bra tycker både jag och min fru  :)

Mvh

Lasse

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gick en termin "nybörjar-thai" på Folkuniversitetet i Sthlm för ett par år sedan. Mycket bra kvinnlig lärare som var väldigt noga med och la ner mycket tid på uttalet av de olika tonerna, skillnader etc.

Kan rekommenderas!

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler tips! Suveränt tackar!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Gick en termin "nybörjar-thai" på Folkuniversitetet i Sthlm för ett par år sedan. Mycket bra kvinnlig lärare som var väldigt noga med och la ner mycket tid på uttalet av de olika tonerna, skillnader etc.

Kan rekommenderas!

Kenneth

Håller med, har också gått nybörjarkursen som ges på två nivåer. Efter det finns det ett par fortsättningskurser. Den duktiga läraren heter Savitree Sawoniewski och hon är mån om att folk ska lära sig thailändska, ingen dötid på hennes kurser. En kurs med henne som lärare rekommenderas varmt.

Folkuniversitets thaikurser

Annars kan nog språklektioner i Thailand vara ett bra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med, har också gått nybörjarkursen som ges på två nivåer. Efter det finns det ett par fortsättningskurser. Den duktiga läraren heter Savitree Sawoniewski och hon är mån om att folk ska lära sig thailändska, ingen dötid på hennes kurser. En kurs med henne som lärare rekommenderas varmt.

Folkuniversitets thaikurser

Kan bara hålla med!

Ett evinnerligt tragglande med tonlägen - så nu sitter i alla fall dom som en keps! Trevlig lärarinna, engagerade klasskompisar när jag gick. Kan varmt rekommenderas. Det enda jag kommer ihåg att jag retade mej på till förbannelse var att man konsekvent förnekade existensen av siffran "NOLL". Säker en ren lapsus men jävligt störande. Vid en direkt förfrågan fick jag dock besked, efter att ha påpekat att  i stort sett alla telefonnummer börjar med noll...

Annars kan nog språklektioner i Thailand vara ett bra alternativ.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sawadee, Khrap ...  :wai:

Jag o farsan skulle vilja lära oss lite thailändska..  mesta dels grunder osv, prata och förstå lite.  Men hittar inget på internet direkt med tider o datum och allt sånt som passar oss, det jag hittat börjar så sent på året eller har jätte konstiga tider. Privat eller inte spelar ingen roll men vi skulle vilja kanske gå 2-3 gånger i veckan efter jobbet och det skulle helst kunna börja nästa vecka om det är så :P   ju tidigare desto bättre, så undrar om ni vet några kurser eller nån som lär ut privat eller nånting? :)  

Tack o hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Lite nyfiken, är det svårt?

Jag förstår om man lever med en Thai att det underlättar med inlärningen men om man inte lever med thai och bara vill lära sig för att briljera på semestern  :mdr: (eller för att man kanske har andra planer) är det svårt då? Språk måste ju underhållas och vårdas annars glömmer man lätt.

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

Falken! Det är inte så att det per automatik underlättar inlärningen om man lever med en thai. Det finns de thai som är helt värdelösa på att försöka lära ut thai. De försvårar och trasslar till mera än hjälper till. Jag vet av egen erfarenhet.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rospigg,

Och det finns svenskar som är ganska värdelösa på att lära ut svenska. Mig själv inkluderad.

Underskatta inte läraryrket. För bästa resultat krävs utbildning i pedagogik och kanske i hur man bäst lär vuxna personer ett nytt språk.

Men om man nu har tillgång till riktig lärare så är det väl ingen nackdel att ha någon som hemma hjälper till med läxorna? Både för svenskar och thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HC.  Jag underskattar inte läraryrket på något sätt, särskilt inte de som är utbildade i pedagogik ( har jag gett sken av det ?). Jag har själv varit extralärare.

Att få hjälp hemma med läxor är en tillgång om man verkligen menar hjälp. Jag skrev bara att, det per automatik inte underlättar inlärningen ( av thai ) om man lever med en thai. Då menar jag det man skriver och läser. Jag vet av egen erfarenhet. Den man frågar kanske förklarar så dåligt att man förstår mindre än innan man började med läxan.  D.v.s. stjälper mera än hjälper.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Rospigg,

Jag håller med om att det är många som inte kan förklara sitt eget språk på ett strukturerat sätt som hjälper ens egen inlärning. Att ha en thaidam hemma innebär inte nödvändigtvis att man lär sig flytande thai. En och annan glosa kan man väl dock snappa upp.

Men det måste väl vara ganska ovanligt att det stjälper mer än hjälper?

Jag minns när jag tog privatlektioner i Chiang Mai. Lärarinnan ville gärna träffa fru Chang, och när dom träffades fick fru Chang noggranna instruktioner om att inte prata thaislang med mig... hehe.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite nyfiken, är det svårt?

Jag förstår om man lever med en Thai att det underlättar med inlärningen men om man inte lever med thai och bara vill lära sig för att briljera på semestern  :mdr: (eller för att man kanske har andra planer) är det svårt då? Språk måste ju underhållas och vårdas annars glömmer man lätt.

Finns massor av interaktiva språkkurser till datorn, några svenska/thai och massor engelska/thai. Jag har massor av sådana här hemma och problemet är väl bara att i princip varenda en bara håller samma grundläggande nivå. Har man kommit över steg 1 och 2 i kunskap så finns tyvärr inte mycket material för självstudier. Men om du bara har som mål att kunna briljera lite på semestern så är dessa kurser utmärkta hjälpmedel. 

Och själv lärde jag mig språket innan jag träffade min fru så visst går det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.

Håller med dig i allt det sista du skrivit. Det är nog ganska ovanligt att ens thaidam trasslar till det mera än att hjälpa. Med en viss överdrift bor jag nog ihop med en sådan. Någon glosa har jag kanske lärt mig men det kan inte vara många. Det mesta har jag lärt mig på kurser och genom att försöka tala med andra.

Jag träffade barnens hemspråkslärare i torsdags och då berättade jag att jag hade lånat ena sonens hemläxa på grundskolenivå som också innehöll en del skrivna texter att läsa. Dessa var inte så svåra. Läraren tyckte att jag borde försöka mig på material på gymnasienivå, så hon stack till mig en del papper om gramatik. Få se vad det ger.

Jag får väl fortsätta att nöta på i ensamhet. Kommer väl snart till den nivå som KIM talar om att det är svårt att hitta lämpligt materiel och kurser.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rospigg,

Det var ju en intressant ide att åka lite snålskjuts på hemspråksundervisningen! Inget illa ment, det är ju förvisso du som via skatten betalat för det.

Kanske en liten affärside för skolorna att låta svenska vuxna sitta med mot en mindre avgift? Alternativt ordna undervisning riktad mot vuxna så att man får bättre valuta för sin thailändska hemspråkslärare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då har jag extra tur då för vår stads hemspråkslärarinna är hemma hos oss flera ggr i veckan i egenskap av att vara min frus "bästis".

Har på skämt frågat henne om jag kan närvara på dom kvällskurser i thai för vuxna hon håller ibland men då viftar hon bara avvärjande med handen och skakar på huvudet eftersom hon menar att jag kan alldeles på tok för mycket för att ha något där att göra. :)

Men jag ska fråga vad hon har för material till hemspråksundervisningen för dom äldre elevgrupperna, kanske finns något användbart där.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns massor av interaktiva språkkurser till datorn, några svenska/thai och massor engelska/thai. Jag har massor av sådana här hemma och problemet är väl bara att i princip varenda en bara håller samma grundläggande nivå. Har man kommit över steg 1 och 2 i kunskap så finns tyvärr inte mycket material för självstudier. Men om du bara har som mål att kunna briljera lite på semestern så är dessa kurser utmärkta hjälpmedel. 

Och själv lärde jag mig språket innan jag träffade min fru så visst går det.

klart jag vill lära mig mer än att briljera på semestern men man kan ju alla fall börja med den inställningen, ja varför vill jag lära mig Thai egentligen... mest för jag hoppas jag kanske får sluta mina dagar i det landet och då kan det vara bra och kunna snacka lite  :intello:

Vilka rekommenderar du...

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

klart jag vill lära mig mer än att briljera på semestern men man kan ju alla fall börja med den inställningen, ja varför vill jag lära mig Thai egentligen... mest för jag hoppas jag kanske får sluta mina dagar i det landet och då kan det vara bra och kunna snacka lite  :intello:

Vilka rekommenderar du...

Lite sent svar upptäcker jag. Men ok, även om du vill gå vidare och lära dig mer än att briljera på semestern så passar olika interaktiva cd-kurser riktigt bra. Har man bara ambition, tjurighet och tid kan man lära sig väldigt mycket från dessa. Själv har jag mest bara thai-engelska kurser inköpta i Thailand men även någon thai-svensk som finns att köpa över internet. Varför inte börja med en enkel sådan, t ex http://digital.cdon.oduct/?id=10845

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Falken!

Om det är som du skriver. mest för jag hoppas jag kanske får sluta mina dagar i det landet och då kan det vara bra och kunna snacka lite    ...så räcker det med att prata lite illa om kungen. Då får du nog stanna länge. Prova på plats och försök meddela oss i framtiden om du lyckades. :mdr:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kim, du vet ingen som testat den där lär dig Thai-skivan? Som kan vara snäll och skiva ett utlåtande om den... innan man lägger upp plånklan, fast det är klart... den är nog inte sämre än inget men om det finns bättre så.  :wai:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Den som vill kan ju även prova The Rosetta Stone, ett cd-baserat inlärningsprogram som är ganska kul.

Man känner sej som (och betraktas av omgivningen som) en riktig idi*t där man sitter och upprepar meningar och glosor som en papegoja på uppåttjack.

Men faktum är att när man har stått ut ett par veckor, och inte slarvat sej igenom, så märker man att det fastnar en väldig massa mer än man trodde från början att det skulle.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog ett par kurser på Folkuniversitetet och tyckte dom var helt ok.

Att skriva är väldigt svårt för mig men att tala finner jag är enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...