Jump to content
clion

Fundering ang flytt till Thailand

Recommended Posts

broder tuk tuk
3 minuter sedan, skrev Stein:

"hyra" vilken hyra tror du han syftar på? Gör dig inte dummare än vad du är. 

Han ändrade sitt tidigare inlägg utan att jag såg det.

I hans originalinlägg skrev han inget om att han skulle skippa lägenheten.

BTT

ArneMorales
Posted (edited)

Om man inte vågar ta chansen att bo i Thailand som pensionär pga risken att få hjärtinfarkt här, bör man självklart stanna i Sverige.

De privata vinstdrivande sjukhusens höga avgifter för avancerad vård som hjärtinfarkt,  drabbas vi av  när vi är i Thailand,  , oavsett om vi är utskrivna från Sverige eller inte.

Det är mycket svårt att teckna en sjukförsäkring i Thailand om man är pensionär och redan har dragit på sig kronisk sjukdom.

Min erfarenhet är att de statliga sjukhusen i Thailand är bra och blir bättre och bättre, och vid svåra fall remiterar de till Provinssjukhusen.

Har man ett patientkort till sjukhuset i provinsen där man bor får man bra grundläggande vård där till en låg kostnad.

PS till Atom      De statliga sjukhusen drivs inte i vinstsyfte och kommer sannolikt inta att göra det efter valet heller.

Edited by ArneMorales
  • Ge karma 3

clion
23 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Hej Clirre

Sink skatten är 25 procent på alla dina pensioner från Sverige.

Du får självklart ta med dig dina pensioner från SPP, Alecta och AMF.

Detta är pengar som du tjänat in när du jobbade.

Jag tycker det är ett högt pris för dina kontroller att betala hyra och kommunalskatt i Sverige om du bor i  Thailand.

Kan du inte gora kontrollen i Thailand?

Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska flytta men tack för infon om Spp AMF 

Livet i Rannebergen Tillhör Angered är innte så roligt 

Jag går på gymm 3 dar I veckan och träffar 5 volvo kompisar det är en höjdare 

Men sen blir det bibban och läsa Blaskorna 

Sen de andra dagarna är det bibban och gröna näsan och lite pilsner 

Fan man stänger dörren och glor på tv.

Jag har det stora paketet på Telia och Visat sport  Det är räddningen 

Har 4 barn som alldrig hör av sig 

Det är ju joel men han är 14 år nu och snart blir det moppe och brudar för han 

Jag kan ju komma hem 2 3 månader juni till augusti. Men.sen vill jag bo här i stugan 

Mvh Clirre

• Ge karma 7
  • Fint 2

clion
Posted (edited)
6 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Nej han skriver inget om att göra sig av med lägenheten.

BTT

Jo den ryker om jag flyttar ner puss tv avgifter till Telia på 600 kr el hemförsäkring mm 

JO JAG KOMM PÅ EN SAK JAG HAR JU MODERNA FÖRSÄKRINGAR OCH hemmförsäkringen och RESEFÖRSÄKRING  DEN BETALAR JAG 560KR I MÅNADEN FÖR OCH RESEFÖRSÄKRING DEN ÄR PÅ.3.MÅNADER 

OM.DET HÄNNDER NÅGOT MED MIG I Thailand  SÅ TAR JU DEN DET.

DE VET JU INTE OM ATT JAG BOR I Thailand  RÄTT ELLER FEL ???

Har ju råkat ut för 2 saker i Thailand tidigare Bukspott skörden  och en gång trampade jag på ett glas splitter på Bad tunnan allt fixades på Bankok Hospital  men en självrisk givitsvis 

Om jag ber att få räkningen på självrisken på E leg  så vet de väll innte att jag är här.??

Edited by clion
feltext
  • Ge karma 1

Kenneth4618
Posted (edited)

Ändrat då

soi covboy hann före 😉

Edited by Kenneth4618

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev clion:

Jo den ryker om jag flyttar ner puss tv avgifter till Telia på 600 kr el hemförsäkring mm 

JO JAG KOMM PÅ EN SAK JAG HAR JU MODERNA FÖRSÄKRINGAR OCH hemmförsäkringen och RESEFÖRSÄKRING  DEN BETALAR JAG 560KR I MÅNADEN FÖR OCH RESEFÖRSÄKRING DEN ÄR PÅ.3.MÅNADER 

Har ju råkat ut för 2 saker i Thailand tidigare Bukspott skörden  och en gång trampade jag på ett glas splitter på Bad tunnan allt fixades på Bankok Hospital  men en självrisk givitsvis 

Om jag ber att få räkningen på självrisken på E leg  så vet de väll innte att jag är här.??

Men om du säger upp lägenheten så har du ingen adress i Sverige. 

• Fint 1

Stoneys
22 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Men om du säger upp lägenheten så har du ingen adress i Sverige. 

Bara skriva sig hos nån polare. 

• Ge karma 5

broder tuk tuk
5 timmar sedan, skrev clion:

Försäkringsbolaget ser nog på sjukhusräkningen att du fått vård i Thailand.

BTT

• Ge karma 1

Alarik
Posted (edited)
26 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Tror du har det fan så mycket roligare i Thailand plus att du lever billigare än i Sverige.

Ingen höjdare att vara pensionär i Svedala och sitta och mata ankorna.

BTT

Numera är det förbjudet i många kommuner att mata ankorna

och att sitta och titta på småflickorna är inte att rekommendera.

Inte småpojkar heller vad det anbelangar.

Edited by Alarik
  • Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 3

Atom
19 hours ago, Jive said:

Du säger att du vet att många statliga sjukhus har gett utländska spouse samma fria sjukvård............... och du påstår också att detta ska stoppas. Kan du uppge källan till det påståendet.

Tycker i så fall det är märkligt att man har gått ut så sent som i maj i fjol med regler som skall gälla över lag.

I ditt första svar till mig skriver du att eventuella frikort redan har stoppats i många provinser och i nästa skriver du att du aldrig någonsin har hört talats om något sådant frikort.

Hmm....

Kanske var jag otydlig. Genuina frikort för utlänningar har jag aldrig hört talas men jag har läst på MPR och andra forum om "faktiska" frikort. Vår gamle vän Isan Lover hävdade för ett tag sedan på grannforumet att han har fri sjukvård och till och med tandvård i Isaan trots att både han och frugan är skrivna i Sverige.

Själv har jag en bra försäkring betald av företaget och frugan är inte statligt anställd så jag har aldrig haft något personligt intresse i frågan. När en liknande debatt dök upp på MPR för kanske två år sedan så frågade jag en kompis till frugan som är läkare på det största statliga sjukhuset i provinsen. Han påstod att de fått klara besked att utlänningar aldrig kan få gratis sjukvård i Thailand men att han också hört att det förekom på många platser.

Jag tvivlar dock inte på att du har rätt; det som gällde för två år sedan behöver ju inte gälla idag. Gäller det dig borde det dock rimligtvis gälla alla utlänningar boendes i Thailand och gift med en thailändska/thailändare. Att partnern är statligt anställd borde rimligtvis inte spela någon roll då alla thailändare har fri sjukvård. Det kan bli väldigt dyrt för Thailand.

Jag står dock fast vid huvudbudskapet i mitt inledande inlägg; man behöver inte oroa sig så mycket över låg inkomst då det går att leva rätt bra för ganska små pengar i Thailand. Det man bör ta sig en funderare över är hur stor buffert man har. Vi kommer alla att dö och det är få förunnat att leva ett långt och hälsosamt liv för att sedan stillsamt gå bort i sömnen. De allra flesta kommer råka ut för något som kräver avancerad vård och jag är nästan hundra på att det väldigt snart kommer bli klart mycket dyrare i Thailand. De flesta statliga sjukhus har redan underkapacitet och andelen äldre thailändare växer snabbt. Samtidigt satsar Thailand stort på att bli en "medical hub". Med kraftigt höjda priser för utlänningar på statliga sjukhus gör de två flugor på smällen; de "blir av med" utlänningar på de statliga sjukhusen och de privata kan göra mer pengar. 

• Ge karma 4

Tommy
12 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Tycker du ska göra dig av med din lägenhet i Götet så slipper du betala dyr hyra där.

Våga och vinn Clion.

Om du inte betalar hyran kan du lägga dom pengarna på sjukförsäkring istället.

BTT

Tycker han skall hyra ut den till en något högre hyra än vad han betalar, kan lägga till en hel del om den hyrs ut möblerad!

Han har kvar lägenheten, får in lite extra slantar, problemet är att hitta bra hyresgäster...

MVH

• Ge karma 5
  • Fint 1