Jump to content
clion

Fundering ang flytt till Thailand

Recommended Posts

clion

Hej jo jag funderar på om en del saker nu har jag ju inte koden till e leg med mig utan jag får ställa några frågor här

1 Har ju grund pension och en från SPP och en från Amf  Har läst nån stans att man inte får ta med sig dem om man skriver ut sig ?

2  Sinkskatten har jag trott var på 20  %men var inne på nån sida där stod det 28 %

Nu har ju pensionen sänkts för pensionärer 2019  och frågan är ju om det blir nån vidare vinst med sink skatten

3   Det jag slipper i Sverige är ju hyran Telias tv program stora och visat sport  el mm mm  Här i Bangsaray är ju stugan betald sen länge bara el och vatten  på 1.100 bath i månaden

Joel är ju 14 år nu i sept och om ett par år så är det väll inte så roligt med mig längre

4 Sen är det ju vissa medikamenter som jag har och går på Kontroll  1 gång om året på Sahlgrenska de vill jag ju inte släppa plus högkostnads skyddet 7

Så summa summarum så är det nog ingen ide och skriva ut sig för min del

Med vänlig hälsning Clirre  

Spoiler

• Ge karma 7

ArneMorales
Posted (edited)

Hej Clirre

Sink skatten är 25 procent på alla dina pensioner från Sverige.

Du får självklart ta med dig dina pensioner från SPP, Alecta och AMF.

Detta är pengar som du tjänat in när du jobbade.

Jag tycker det är ett högt pris för dina kontroller att betala hyra och kommunalskatt i Sverige om du bor i  Thailand.

Kan du inte gora kontrollen i Thailand?

Edited by ArneMorales
  • Ge karma 4
  • Fint 1

hakancnx

SINK lönar sig inte för inkomst under SEK 20.000 brutto. 

• Fint 1

Kenneth4618

1044858012_Sinkskattsid1.JPG.17cba8ac23dba9bdafa9de4ef212947d.JPG

2094137402_Sinkskattsid2.JPG.372a13318f447aca8af2e93a0fa31ad7.JPG

• Ge karma 4
  • Fint 2

Jive
Posted (edited)
32 minuter sedan, skrev Atom:

Bra Clion att du har någon form av plan och försöker räkna på plus och minus. I ditt fall skulle jag dock tro att skillnaden blir minimal om du skriver ut dig eller inte.

Klart är att löpande kostnader i Thailand är lägre än i Sverige men på ålderns höst kan det snabbt förändras vid behov av mediciner och läkarbesök. 10 år tillbaka så var mediciner en riktig killer men med diverse generiska lokala mediciner verkar det problemet blivit mindre. Läkarkostnader har många pensionärer lyckas hålla nere genom att gå till statliga sjukhus där priser varit närmast till självkostnadspris. Den tiden verkar dock väldigt snart vara över, och det oavsett av vem som vinner valet om 2 veckor. De statliga sjukhusen är överbelastade och vill bli av med utländska patienter och de privata sjukhusen (allt större och viktigare influencers) vill ha fler kunder. Räkna med att om 2-3 år så är det bara privata sjukhus som gäller och med en prislista som får de flesta pensionärer att darra; 1 miljon Baht för en hjärtinfarkt är nog ett startpris. Det är nog storleken på din besparing snarare än din månatliga inkomst som ska avgöra huruvida en flytt till Thailand är en bra ide eller inte.

Men det är givetvis bara min åsikt. 

Det var ju en dyster prognos betr sjukhusen. Menar du att de statliga sjukhusen kommer att stänga portarna för oss faranger? Jag som hade hoppats att mitt frikort skulle gälla livet ut....

Edited by Jive
  • Tråkigt 1
  • Haha 1

Atom
12 minutes ago, Jive said:

Det var ju en dyster prognos betr sjukhusen. Menar du att de statliga sjukhusen kommer att stänga portarna för oss faranger? Jag som hade hoppats att mitt frikort skulle gälla livet ut....

Stänga portarna kan de givetvis inte göra men de kommer anpassa priserna till de privata sjukhusens för att ”prisa ut sig”.

Eventuella ”frikort” genom att vara gift med en statsanställd har redan stoppats i flera provinser och var nog egentligen aldrig avsedda för utlänningar. Det här är trots allt Thailand och det kommer alltid finnas undantag; med i det här fallet kommer de nog vara väldigt sällsynta om några år.

• Ge karma 3
  • Fint 1

Jive
7 minuter sedan, skrev Atom:

Stänga portarna kan de givetvis inte göra men de kommer anpassa priserna till de privata sjukhusens för att ”prisa ut sig”.

Eventuella ”frikort” genom att vara gift med en statsanställd har redan stoppats i flera provinser och var nog egentligen aldrig avsedda för utlänningar. Det här är trots allt Thailand och det kommer alltid finnas undantag; med i det här fallet kommer de nog vara väldigt sällsynta om några år.

De flesta "utlänningar" som belastar den statliga sjukvården kommer från Lao, Vietnam, Cambodja och Myanmar och västerlänningar (med lite högre ekonomisk status) utgör en förhållandevis liten del av utlänningarna.

Jag skall hämta ut mitt "frikort" nästa vecka i Petchabuhn och enligt besked därifrån, samt enligt regelverket som tillkännagavs 4 maj 2018, skall detta kort gälla som betalning på samtliga statliga sjukhus.

Kan du nämna någon provins där detta har stoppats, så kommer jag att kolla. Det är ju snarare så, att ambitionen här är, att reglerna skall vara desamma på alla de statliga sjukhusen. Det har ju varit lite hipp som happ med det hittills.

• Ge karma 5

Atom
5 minutes ago, Jive said:

De flesta "utlänningar" som belastar den statliga sjukvården kommer från Lao, Vietnam, Cambodja och Myanmar och västerlänningar (med lite högre ekonomisk status) utgör en förhållandevis liten del av utlänningarna.

Jag skall hämta ut mitt "frikort" nästa vecka i Petchabuhn och enligt besked därifrån, samt enligt regelverket som tillkännagavs 4 maj 2018, skall detta kort gälla som betalning på samtliga statliga sjukhus.

Kan du nämna någon provins där detta har stoppats, så kommer jag att kolla. Det är ju snarare så, att ambitionen här är, att reglerna skall vara desamma på alla de statliga sjukhusen. Det har ju varit lite hipp som happ med det hittills.

Jag har aldrig någonsin hört talats om att det skulle finnas något ”frikort” som skulle gälla för utlänningar på statliga thailändska sjukhus så det får du nog berätta mer om ifall jag ska kunna kommentera. Diverse alternativ för ”billig” vård för utlänningar boende i Thailand har diskuterats länge men jag trodde inte det fanns något sådant beslut än. Om det finns ett sådant beslut; varför måste du åka hela vägen till Petchabun för att hämta ett sådant kort?

Det jag vet är att många statliga sjukhus har gett utländska ”spouse” samma fria sjukvård som statligt anställda thailändska ”spouse” har och att detta ska stoppas. 

Västerländska patienter på statliga sjukhus bär kanske sina rörliga kostnader men det många klagar på, framförallt de privata alternativen, är att de totalt sett inte genererar någon vinst för Thailand och tar upp plats för thailändska medborgare.

• Ge karma 4

Jive
5 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har aldrig någonsin hört talats om att det skulle finnas något ”frikort” som skulle gälla för utlänningar på statliga thailändska sjukhus så det får du nog berätta mer om ifall jag ska kunna kommentera. Diverse alternativ för ”billig” vård för utlänningar boende i Thailand har diskuterats länge men jag trodde inte det fanns något sådant beslut än. Om det finns ett sådant beslut; varför måste du åka hela vägen till Petchabun för att hämta ett sådant kort?

Det jag vet är att många statliga sjukhus har gett utländska ”spouse” samma fria sjukvård som statligt anställda thailändska ”spouse” har och att detta ska stoppas. 

Västerländska patienter på statliga sjukhus bär kanske sina rörliga kostnader men det många klagar på, framförallt de privata alternativen, är att de totalt sett inte genererar någon vinst för Thailand och tar upp plats för thailändska medborgare.

Det är samma frikort som min fru har och som beskrivs i publikationen av den 4 maj i fjol. När jag har hämtat ut kortet skall jag lägga ut en fotokopia här och även berätta detaljerna runt detta.

Anledningen att jag måste åka till Petchabun är, att hennes "retirement office" ligger där och det är där de utfärdar kortet/tillståndet.

"Billig" vård för oss i Thailand har, som du sa, diskuterats länge, men jag tror inte "min" variant har varit på tapeten i de diskussionerna, eftersom den utgör ett närmast försumbart undantag.

Du svarade inte på min fråga om du kan nämna en provins som har stoppat detta. En provins har ju i regel flera statliga sjukhus och är det då, som du påstår, många provinser som har satt stopp, så blir det ju ett försvarligt antal sjukhus. Konstigt i så fall att min fru eller kontoret i Petchabun inte skulle känna till detta.

• Ge karma 3

Jive
Posted (edited)

Du säger att du vet att många statliga sjukhus har gett utländska spouse samma fria sjukvård............... och du påstår också att detta ska stoppas. Kan du uppge källan till det påståendet.

Tycker i så fall det är märkligt att man har gått ut så sent som i maj i fjol med regler som skall gälla över lag.

I ditt första svar till mig skriver du att eventuella frikort redan har stoppats i många provinser och i nästa skriver du att du aldrig någonsin har hört talats om något sådant frikort.

Hmm....

Edited by Jive

clion
16 timmar sedan, skrev hakancnx:

SINK lönar sig inte för inkomst under SEK 20.000 brutto. 

Tack Håkan 

• Ge karma 1

broder tuk tuk
7 minuter sedan, skrev clion:

Tack för svaret OM  det  blir en flytt så skriver.jag inte ut mig. 

Tycker du ska göra dig av med din lägenhet i Götet så slipper du betala dyr hyra där.

Våga och vinn Clion.

Om du inte betalar hyran kan du lägga dom pengarna på sjukförsäkring istället.

BTT

• Ge karma 6
  • Fint 1

broder tuk tuk
5 minuter sedan, skrev Stein:

Han sa ju det.

Nej han skriver inget om att göra sig av med lägenheten.

BTT