Jump to content

Recommended Posts

Tommy

Åt nog Fusion buffé idag!

Pad kapaow Moo (Thai), Friterade Läkol med söt-sul sås (Kinesiskt) och Falukorv stroganoff (Svenskare finns, men inte mycket), allt serverat med det finaste Jasmine ris!

Nu provsmakade jag bara som kvalitétskontrollant, det ingår liksom i jobbet (att äta "gratis" på sin egen restaurang är tydligen förmånsbeskattat...).

Världsklass, var mitt betyg, och för knappt 300 Thb är det ett verkligt fynd! Fast då ingick bara en lättöl...

MVH

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tommy
Inlagd (ändrad)
18 minuter sedan, skrev samet:

Som jag nämnt ovan är traditionell thaimat så jäkla bra, så fusion blir inte så stor skillnad. 

Visst får de till det ibland med riktigt hög klass. Men det skulle egentligen vilken thaikrog som helst kunna om kocken varit lite utanför byn och förstått sig på nyskapande, balans och toner. 

Jag har ju varit runt på några fusionthai och alla har haft något som varit riktigt riktigt bra. Men ofta har flera rätter fallit platt, man försöker helt enkelt för mycket och misslyckad istället. Då blir man besviken eftersom man av dessa stjärnkrogar förväntar sig stordåd. 

Just förväntningarna är nog en stor del av problemet. Äter jag för 50thb i en gränd och det är gött, ja då blir jag positivt överraskad. Äter jag på stjärnkrog för 1000thb och något inte är fantastiskt, ja då blir jag besviken. 

Just med thaimaten kan man ju få sådana fantastiska maträtter i en gränd eller ett hål i väggen... men även på stjärnkrogar. Jag skall inte dö nyfiken, så jag provar dem båda. 

Sällan dock jag återvänder till stjärnkrogarna, för har de inte överraskat och överträffat mina förväntningar, ja då var det medelmåttigt och jakten fortsätter. 

Överraskad har jag blivit på många ställen... Mays, Cafe des Amis, Mantra (första gången, har sedan gått ner sig)... alla ställen som hade haft stjärnor om de legat i Bangkok. 

I mitt tycke förtjänar även nudelsoppan i Phrae en stjärna, men det kommer aldrig hända. 

Om man uppfattar något som bra eller dålig beror på våra förväntningar, överträffas dem så är det fantastiskt. Även om de inte överträffas kan vi inse att det var jäkligt bra, men inte fantastiskt. 

Så i ärlighetens namn. Ingen av de fusionthai jag varit på i Bangkok har varit fantastiska, det har funnits fantastiska inslag men hela upplevelsen har oftast slutat med ett neutralt okay. De gjorde och levererade vad som kunde förväntas, men det överträffade inte. 

Samtidigt beror det ju på att de redan har stjärnstatus och förväntningarna höjs. 

Punjab, Charcoal, Smoking Pug, Pee Aor, överraskade och överträffade förväntningarna.

Jävligt långt inlägg utan att säga så mycket... 

McDonalds är ett lysande exempel, du vet innan att det inte är gott, ändå vill du äta det, du äter det och det är inte gott, ändå är du inte besviken... utan kommer göra om det nästa vecka. 

Bra skrivet, men jag har en negativ åsikt om det du skrev, vilken tänkande människa äter på McD?

Jag gillar inte Mc Donalds, inte alls faktiskt, de är riktigt dåliga och då menar jag inte bara smaken på skräpmaten de kränger.

Läs boken "Fast food nation" skrämmande, och det är förstås inte bara McD som är svin... https://www.adlibris.com/se/bok/fast-food-nation-9780141006871

MVH

Ändrades av Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
dtbkk
On 2019-03-14 at 20:17, skrev Enis:

Så precis en dokumentär på Netflix därifrån, chefs table

@M33 @dtbkk

enis

Nej, jag har inte ätit på Bo Lan. Det har aldrig blivit av. Finns säkert flera skäl till det, men av någon anledning så är den inte superintressant för mig. Det är säkert bra mat och bra service. Har dock ätit på flera andra krogar med stjärnor i Guide Michelin Thailand. Det jag gillar med boken och appen är listan på alla restauranerna i segmenten Bib Gourmand och The Plate Michelin som listar en hög hak som är stabila och intressanta. 

Men att snacket på stan och i världen om Guide Michelin Thailand gör säkert TAT's investering på 143.5 miljoner baht för fem år för samarbetet med Michelin värt det. Tänk alla artiklar, tv-program etc som nämnt detta. Och hur många det är som kommer till främst Bangkok och går på de listade haken. Finns många exmpel på att samarbetet gett visst önskat resultat. Finns ju baksidor också.

Tacka veta jag min min fried rice för 37 baht i soien. Har gått upp från 32 baht för 16 år sen.

• Ge karma 8
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

All aktivitet

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy