Jump to content
IGNORERAD

Bo.lan


Enis

Recommended Posts

40 minuter sedan, skrev ellim63:

Inte jag, men ser bekant ut.. Kanske dttbkk eller m33?!? 

Så precis en dokumentär på Netflix därifrån, chefs table

 

@M33 @dtbkk

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev Enis:

Så precis en dokumentär på Netflix därifrån, chefs table

 

@M33 @dtbkk

 

enis

@samet får inte glömmas när man pratar mat utanför Biltemasfären

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Enis:

Så precis en dokumentär på Netflix därifrån, chefs table

 

@M33 @dtbkk

 

enis

Tror som Andrejs att Samet har bäst koll på maten. Jag är mer för dryck...

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev M33:

Tror som Andrejs att Samet har bäst koll på maten. Jag är mer för dryck...

De borde ju ha lite hemkokt risbrempa då de varit ut i byarna och lärt sig gamla original recept från förr 😋

 

 

https://www.theworlds50best.com/asia/en/2017-The-List/11-20/Bolan.html#

 

 

enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

@samet får inte glömmas när man pratar mat utanför Biltemasfären

Du verkar vara rätt ute

 

FDBD0565-4857-48BC-9394-FD2D7B6ABF4D.png.31194a073d23fa68dee40cb11bf90157.png

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 minuter sedan, skrev Enis:

Du verkar vara rätt ute

 

FDBD0565-4857-48BC-9394-FD2D7B6ABF4D.png.31194a073d23fa68dee40cb11bf90157.png

 

enis

Jag är alltid rätt ute. Men @samet är ju mer rätt ute, då han har både tid och förstånd att besöka alla restauranger som är värt ett besök. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte få bord på Gaggan, 6v innan. Fullbokat.

 

Bo.Lan, Nahm, Issaya och Paste kör alla fusion thai. 

 

Visst är det bra, jävligt bra. Men thaidamerna är inte lika imponerade som oss andra. De vill ju ha det traditionellt. 

 

@Enis är du sugen eller fick du bara feeling för att du såg topplistan? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Jag försökte få bord på Gaggan, 6v innan. Fullbokat.

 

Bo.Lan, Nahm, Issaya och Paste kör alla fusion thai. 

 

Visst är det bra, jävligt bra. Men thaidamerna är inte lika imponerade som oss andra. De vill ju ha det traditionellt. 

 

@Enis är du sugen eller fick du bara feeling för att du såg topplistan? 

 

Tittade på chefs table på Netflix idag om just den restaurangen och krögarparet.

 

enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 hours ago, Enis said:

Någon bangkokian som ätit på Bo.lan? @Atom @stjp8729 @ellim63 Eller någon annan?

 

http://www.bolan.co.th/2014/

 

https://guide.michelin.com/th/en/Bangkok/bo-lan/restaurant

 

enis

Nope. Jag är både för snål och för tråkig.

 

Jag har provat några restauranger som ligger snäppet under Bo.lan och försöker följa i samma spår. Det är inte min grej. Thaimat gör sig bäst som just thaimat. Visst är de finare restaurangerna bättre än nudelsoppan eller Padkrawpao för 40 Baht på en ranglig plaststol. Någonstans vid runt 1,000 Baht per skalle nås dock ett tak; det kanske ser bättre ut och serveras proffsigare men det blir inte godare, bara konstigare. Det är som att de själva inser att det inte går att göra Thaimat riktigt lyxigt så istället blir det "fusion" och det tycker jag sällan trumfar riktig thaimat.

 

Så tycker inte jag det fungerar med västerländsk mat; där är priset oftast proportionellt mot kvaliteten och 1,000 Baht är nästan minimigränsen för bra västerländsk mat i Thailand (om det är en stek alltså) och 2,000 Baht är ofta just dubbelt så bra.

 

Säger Samet att de är bra så litar jag dock på att de är bra; Samet är för gastronomin vad Christer Ulfbåge är för skidskyttet. Han har tagit med mig till Smokin Pug för Thailands bästa ribs och till Punjabi Grill för Thailands bästa Indiska mat. Ganska långt från Bo.lan, både prismässigt och rent gastronomiskt, men förmodligen godare för de allra flesta.

 

Själv körde jag och frugan Laemcharoen för fredagsdaten; förmodligen Thailands bästa kedja för seafood. Inte jättebilligt men runt 2,000 Baht för två tycker jag är prisvärt för den kvaliteten.

4cd2921f-894c-46e5-9d00-ec59acb3f735.JPG

05bf7762-730f-4bd7-a18f-27be3c1c684d.JPG

99f260c5-3aaf-4a72-848f-68e9171d8563.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian

Frugan o jag tog varsin pad kapao o var sin Leo igår på suvan 

 

 

Pad kapao 280 baht

Stekt ägg 45 baht

Liten Leo 190 baht

Plus service charge o skatt o fan vet allt.

Christian 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Nope. Jag är både för snål och för tråkig.

 

Jag har provat några restauranger som ligger snäppet under Bo.lan och försöker följa i samma spår. Det är inte min grej. Thaimat gör sig bäst som just thaimat. Visst är de finare restaurangerna bättre än nudelsoppan eller Padkrawpao för 40 Baht på en ranglig plaststol. Någonstans vid runt 1,000 Baht per skalle nås dock ett tak; det kanske ser bättre ut och serveras proffsigare men det blir inte godare, bara konstigare. Det är som att de själva inser att det inte går att göra Thaimat riktigt lyxigt så istället blir det "fusion" och det tycker jag sällan trumfar riktig thaimat.

 

Så tycker inte jag det fungerar med västerländsk mat; där är priset oftast proportionellt mot kvaliteten och 1,000 Baht är nästan minimigränsen för bra västerländsk mat i Thailand (om det är en stek alltså) och 2,000 Baht är ofta just dubbelt så bra.

 

Säger Samet att de är bra så litar jag dock på att de är bra; Samet är för gastronomin vad Christer Ulfbåge är för skidskyttet. Han har tagit med mig till Smokin Pug för Thailands bästa ribs och till Punjabi Grill för Thailands bästa Indiska mat. Ganska långt från Bo.lan, både prismässigt och rent gastronomiskt, men förmodligen godare för de allra flesta.

 

Själv körde jag och frugan Laemcharoen för fredagsdaten; förmodligen Thailands bästa kedja för seafood. Inte jättebilligt men runt 2,000 Baht för två tycker jag är prisvärt för den kvaliteten.

4cd2921f-894c-46e5-9d00-ec59acb3f735.JPG

05bf7762-730f-4bd7-a18f-27be3c1c684d.JPG

99f260c5-3aaf-4a72-848f-68e9171d8563.JPG

 

Du är något på spåret. Visst är fusionthai bra, riktigt bra. Men så är även vanlig traditionell thaimat. 

 

Fusionthai är roligt, en upplevelse som man gör en gång i månaden. Traditionell thaimat kan man äta dagligen. 

 

Dessutom som du säger, fusionthai blir inte så mycket bättre. Annat är det med internationell mat eller fransk mat, där blir det tydligare skillnader. 

 

Precis frossat i lamm... det var fantastiskt gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, samet said:

 

Du är något på spåret. Visst är fusionthai bra, riktigt bra. Men då är även vanlig traditionell thaimat. 

 

Fusionthai är roligt, en upplevelse som man gör en gång i månaden. Traditionell thaimat kan man äta dagligen. 

 

Dessutom som du säger, fusionthai blir inte så mycket bättre. Annat är det med internationell mat eller fransk mat, där blir det tydligare skillnader. 

 

Precis frossat i lamm... det var fantastiskt gott!

Matupplevelser är per definition alltid subjektiva. Kanske är det för att jag bott i Thailand nästan halva mitt liv, men den lokalt populära Khao Tom-restaurangen i varje liten kommun håller oftast förvånansvärt hög klass. För de som inte känner igen begreppet så är en "Khao Tom-restaurang" en restaurang som sätts upp med vikbord och plaststolar varje kväll i stadens centrum och serverar lokala rätter i små storlekar och det är oerhört svårt att bränna mer än 200 Baht per skalle om man är några stycken, exkl alkohol givetvis.

 

Servicenivå, hygien etc blir givetvis bra mycket bättre när man flyttar in på tusenbahtsrestarangen på nedre Sukhumvit men smakmässigt tycker jag inte det gör någon stor skillnad. Västerländsk mat är så baserad på "helt" kött och då spelar priset stor roll men i Thailand är kryddor och örter, och dess blandningar, viktigare så om det är en skranglig byko som levt på gammalt ris och cigarettfimpar eller en masserad Kobeko spelar inte så stor roll.

 

Visst kan fusionthai vara bra och vill man prova en budgetvariant (knappa 1,000 Baht per person) så tycker jag Greyhound och Another Hound (samma kedja) är riktigt bra; tog Andrejs med familj dit en gång. De dyrare är också bra men, som sagt, jag är ganska tråkig och äter mer med munnen än med ögonen så deras artistiska inslag uppväger sällan den extra kostnaden och avsaknaden av "tydlighet". 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fusion är ok och det finns en hel del guldkorn där, kan jag tänka mig. 

Böttre bord, stolar och trevligare miljö, samt lite ”udda” ingredienser för att vara thaikök...eller farangkök. 

 

Jag är inne på Atoms inlägg. Bra västerländsk mat (eller icke thai) ger ett större utslag per spenderad Thb. 

Men det kan vara en bra omväxling med lite fusionkök. 

Ofta kan jag t.o.m tycka att den bästa thaimaten serveras där dom sämsta stolarna finns. 

Nu är ju inte fusion thaimat, utan mer en.....fusion mellan olika matkulturer. 

Spännande och säkert under utveckling konstant. 

 

Man bör absolut prova på det mesta i matväg. Det är inte varje dag man är sugen på antingen tomyum eller pyttipanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Åt nog Fusion buffé idag!

Pad kapaow Moo (Thai), Friterade Läkol med söt-sul sås (Kinesiskt) och Falukorv stroganoff (Svenskare finns, men inte mycket), allt serverat med det finaste Jasmine ris!

 

Nu provsmakade jag bara som kvalitétskontrollant, det ingår liksom i jobbet (att äta "gratis" på sin egen restaurang är tydligen förmånsbeskattat...).

 

Världsklass, var mitt betyg, och för knappt 300 Thb är det ett verkligt fynd! Fast då ingick bara en lättöl...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nämnt ovan är traditionell thaimat så jäkla bra, så fusion blir inte så stor skillnad. 

 

Visst får de till det ibland med riktigt hög klass. Men det skulle egentligen vilken thaikrog som helst kunna om kocken varit lite utanför byn och förstått sig på nyskapande, balans och toner. 

 

Jag har ju varit runt på några fusionthai och alla har haft något som varit riktigt riktigt bra. Men ofta har flera rätter fallit platt, man försöker helt enkelt för mycket och misslyckad istället. Då blir man besviken eftersom man av dessa stjärnkrogar förväntar sig stordåd. 

 

Just förväntningarna är nog en stor del av problemet. Äter jag för 50thb i en gränd och det är gött, ja då blir jag positivt överraskad. Äter jag på stjärnkrog för 1000thb och något inte är fantastiskt, ja då blir jag besviken. 

 

Just med thaimaten kan man ju få sådana fantastiska maträtter i en gränd eller ett hål i väggen... men även på stjärnkrogar. Jag skall inte dö nyfiken, så jag provar dem båda. 

 

Sällan dock jag återvänder till stjärnkrogarna, för har de inte överraskat och överträffat mina förväntningar, ja då var det medelmåttigt och jakten fortsätter. 

 

Överraskad har jag blivit på många ställen... Mays, Cafe des Amis, Mantra (första gången, har sedan gått ner sig)... alla ställen som hade haft stjärnor om de legat i Bangkok. 

 

I mitt tycke förtjänar även nudelsoppan i Phrae en stjärna, men det kommer aldrig hända. 

 

Om man uppfattar något som bra eller dålig beror på våra förväntningar, överträffas dem så är det fantastiskt. Även om de inte överträffas kan vi inse att det var jäkligt bra, men inte fantastiskt. 

 

Så i ärlighetens namn. Ingen av de fusionthai jag varit på i Bangkok har varit fantastiska, det har funnits fantastiska inslag men hela upplevelsen har oftast slutat med ett neutralt okay. De gjorde och levererade vad som kunde förväntas, men det överträffade inte. 

 

Samtidigt beror det ju på att de redan har stjärnstatus och förväntningarna höjs. 

 

Punjab, Charcoal, Smoking Pug, Pee Aor, överraskade och överträffade förväntningarna.

 

Jävligt långt inlägg utan att säga så mycket... 

 

McDonalds är ett lysande exempel, du vet innan att det inte är gott, ändå vill du äta det, du äter det och det är inte gott, ändå är du inte besviken... utan kommer göra om det nästa vecka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev samet:

Som jag nämnt ovan är traditionell thaimat så jäkla bra, så fusion blir inte så stor skillnad. 

 

Visst får de till det ibland med riktigt hög klass. Men det skulle egentligen vilken thaikrog som helst kunna om kocken varit lite utanför byn och förstått sig på nyskapande, balans och toner. 

 

Jag har ju varit runt på några fusionthai och alla har haft något som varit riktigt riktigt bra. Men ofta har flera rätter fallit platt, man försöker helt enkelt för mycket och misslyckad istället. Då blir man besviken eftersom man av dessa stjärnkrogar förväntar sig stordåd. 

 

Just förväntningarna är nog en stor del av problemet. Äter jag för 50thb i en gränd och det är gött, ja då blir jag positivt överraskad. Äter jag på stjärnkrog för 1000thb och något inte är fantastiskt, ja då blir jag besviken. 

 

Just med thaimaten kan man ju få sådana fantastiska maträtter i en gränd eller ett hål i väggen... men även på stjärnkrogar. Jag skall inte dö nyfiken, så jag provar dem båda. 

 

Sällan dock jag återvänder till stjärnkrogarna, för har de inte överraskat och överträffat mina förväntningar, ja då var det medelmåttigt och jakten fortsätter. 

 

Överraskad har jag blivit på många ställen... Mays, Cafe des Amis, Mantra (första gången, har sedan gått ner sig)... alla ställen som hade haft stjärnor om de legat i Bangkok. 

 

I mitt tycke förtjänar även nudelsoppan i Phrae en stjärna, men det kommer aldrig hända. 

 

Om man uppfattar något som bra eller dålig beror på våra förväntningar, överträffas dem så är det fantastiskt. Även om de inte överträffas kan vi inse att det var jäkligt bra, men inte fantastiskt. 

 

Så i ärlighetens namn. Ingen av de fusionthai jag varit på i Bangkok har varit fantastiska, det har funnits fantastiska inslag men hela upplevelsen har oftast slutat med ett neutralt okay. De gjorde och levererade vad som kunde förväntas, men det överträffade inte. 

 

Samtidigt beror det ju på att de redan har stjärnstatus och förväntningarna höjs. 

 

Punjab, Charcoal, Smoking Pug, Pee Aor, överraskade och överträffade förväntningarna.

 

Jävligt långt inlägg utan att säga så mycket... 

 

McDonalds är ett lysande exempel, du vet innan att det inte är gott, ändå vill du äta det, du äter det och det är inte gott, ändå är du inte besviken... utan kommer göra om det nästa vecka. 

Bra skrivet, men jag har en negativ åsikt om det du skrev, vilken tänkande människa äter på McD?

 

Jag gillar inte Mc Donalds, inte alls faktiskt, de är riktigt dåliga och då menar jag inte bara smaken på skräpmaten de kränger.

Läs boken "Fast food nation" skrämmande, och det är förstås inte bara McD som är svin... https://www.adlibris.com/se/bok/fast-food-nation-9780141006871

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-14 at 20:17, skrev Enis:

Så precis en dokumentär på Netflix därifrån, chefs table

 

@M33 @dtbkk

 

enis

Nej, jag har inte ätit på Bo Lan. Det har aldrig blivit av. Finns säkert flera skäl till det, men av någon anledning så är den inte superintressant för mig. Det är säkert bra mat och bra service. Har dock ätit på flera andra krogar med stjärnor i Guide Michelin Thailand. Det jag gillar med boken och appen är listan på alla restauranerna i segmenten Bib Gourmand och The Plate Michelin som listar en hög hak som är stabila och intressanta. 

 

Men att snacket på stan och i världen om Guide Michelin Thailand gör säkert TAT's investering på 143.5 miljoner baht för fem år för samarbetet med Michelin värt det. Tänk alla artiklar, tv-program etc som nämnt detta. Och hur många det är som kommer till främst Bangkok och går på de listade haken. Finns många exmpel på att samarbetet gett visst önskat resultat. Finns ju baksidor också.

 

Tacka veta jag min min fried rice för 37 baht i soien. Har gått upp från 32 baht för 16 år sen.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...