Jump to content
IGNORERAD

Abhisits sanna natur?


noBuzz

Recommended Posts

Jag läste just att även Webb-ansvarige på Prachatai blivit arresterad nu för att hon låtit olagliga kommentarer ligga kvar på tidningens webbforum upp till 20 dagar och dom var brott mot "lese-majeste" lagen (d.v.s yttra nedlåtande om kungahuset) samt brott mot "Computer Act"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    27

  • ban99arne

    18

  • RoiET

    10

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Jag läste just att även Webb-ansvarige på Prachatai blivit arresterad nu för att hon låtit olagliga kommentarer ligga kvar på tidningens webbforum upp till 20 dagar och dom var brott mot "lese-majeste" lagen (d.v.s yttra nedlåtande om kungahuset) samt brott mot "Computer Act"

Abhisits sanna natur va det ja.. En sann demokrat. Hur förklarar Abhisits fanklubb här på MPR att denna typ av brottslighet numera beivras så in i bängen? Endast ett litet gupp i Abihisits väg mot sann demokrati kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Krusty the klown haft öron och åkt taxi i Bangkok under lördagskvällen hade han kunnat höra hur programledaren i extas uppmanade de som lyssnade att döda Newin Chidchob och de som lyckades skulle bli rikligt belönade för det.

Sen gick han på om Newins barn också men i blandningen an Lao/Thai så fattade jag inte om de skulle dödas eller bara skära av deras hakor(?)

Känns ju helt naturligtt som en obektiv och seriös station, eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

RoiET,

så de här "lese-majeste" lagarna har tillkommit under Abbhisits 4 månader vid makten?

De fanns inte under Thaksins 6 år vid makten?

Thaksin gjorde många försök under sin tid vid makten att avskaffa dessa lagar, eller hur?

Googla på Rodney Tasker och Far Eastern Economical Review så kan du se hur Dr T verkligen slet för att avskaffa dessa lagar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

RoiET,

så de här "lese-majeste" lagarna har tillkommit under Abbhisits 4 månader vid makten?

De fanns inte under Thaksins 6 år vid makten?

Thaksin gjorde många försök under sin tid vid makten att avskaffa dessa lagar, eller hur?

Googla på Rodney Tasker och Far Eastern Economical Review så kan du se hur Dr T verkligen slet för att avskaffa dessa lagar...

Nej men nu verkar det accelerera. Varför? Vem drar i trådarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tallviking,  Anser du att det är `demokratiskt` när Abhisit under en vecka blockerar 60 hemsidor i Thailand för att de stödjer hans politiska motståndare ´De röda´ ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tallviking,  Anser du att det är `demokratiskt` när Abhisit under en vecka blockerar 60 hemsidor i Thailand för att de stödjer hans politiska motståndare ´De röda´ ?

Är det månne så att du missat att folk just nu dödar varandra i politikens namn i Thailand.

F.n. så är det de röda som stått för dödandet, men det är väl tyvärr inte helt otroligt att de gula vill ta sin hämnd.

För att om möjligt undvika mer våld stänga webbsidor som uppmanar till mer våld ter sig rätt naturligt,

Eller?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad dessa hemsidor blockerats för? Det finns sannerligen flera som inte blivit blockerade.

Kan till viss del förstå att man tar bort en del som evt. uppmanar till våld och uppror eller sprider rena lögner som enkelt sväljs när den som lyssnar blir matad med det den vill höra. Jag tänker bl.a. på det som nämndes i en annan tråd om att militären haft massavrättningar i Bkk under protesterna och matat liken till krokodiler.

Sådant gagnar ingen även om cencur känns som en aningen idefattig lösning.

För övrigt väldigt tråkigt att så mycket här ska handla om att märka ord och vad enskilda skribenter nån gång skrivit. Det är visst en regel som säger att allt måste missuppfattas. Blir tröttsamt att läsa samma upprepningar om ingenting i längden.

Tror ni inte alla här på MPR egentligen har ungefär samma vision om vad vi vill se i Thailand?

Finns ingen här som förespråkar militärdiktatur eller liknande trotts att det kanske går att tolka så i nån missuppfattad rad då och då. Väx upp!  :slow_en:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej och RoiEt,

2 dagar efter att de röda försökt slita sönder PM i hans bil, skjutit ihjäl människor på en marknad,

stormat ett politiskt toppmöte och skämt ut hela Thailand, rekommenderat folk att hitta politiker - ha

ihjäl dem och våldta deras familjer, kapat gasbilar och hotat spränga dem bland bostadhus, bränt

bussar för miljoner och allmänt ställt till det så pass att man infört undantagstillstånd och fått ut

gemene man på gatorna för att de är så trötta på de rödas förstörelse, och samma dag som

ett attentat på deras meningsmotståndares liv utförs... så begränsar myndigheterna de röda's

möjligheter att ställa till oreda genom att stänga deras informationsvägar tills dess saker

lugnat ner sig.

Och ni tjafsar om yttrandefrihetsbegränsning?

Ursäkta mig... är ni helt hela i huvudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hade Krusty the klown haft öron och åkt taxi i Bangkok under lördagskvällen hade han kunnat höra hur programledaren i extas uppmanade de som lyssnade att döda Newin Chidchob och de som lyckades skulle bli rikligt belönade för det.

Sen gick han på om Newins barn också men i blandningen an Lao/Thai så fattade jag inte om de skulle dödas eller bara skära av deras hakor(?)

Känns ju helt naturligtt som en obektiv och seriös station, eller hur?

Nej, men stod det på de 60 sajterna att man skulle döda gula, det är ju lixom det som är frågan?

Skall man stänga alla muslimska sajter i sverige för att Radio Islam är dumma?

[move]Måttfulle Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu stängs inte bara sidor med uppmaningar till våld utan även sidor som hävdar att Thailand är ett odemokratiskt land som brister i respekten för mänskliga rättigheter. För övrigt tycker jag att yttrandefrihet är värt att tjafsa över. Dessutom min stupida vän, så går det inte att begränsa yttrandefrihet på detta sätt och fortfarande hävda att det råder demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Kan Vaxet eller Zwa ge mig någon adress till någon hemsida som stöder ` de röda`, dvs de etthundratusen människorna som demonstrerade fredligt i Bangkok före ASEAN mötet i Pattaya.  Någon hemsida som som inte är blockerad idag, vore jag mycket tacksam.

Jag vill veta läsa lite om vad ledarna för de fredliga `röda´ demonstrationerna säger nu.

Att det finns bråkmakare på båda sidor, det vet vi ju alla, men vad säger de röda ledarna som inte är bråkmakare? Har idag inte kunnat hitta någon sådan hemsida här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni tjafsar om yttrandefrihetsbegränsning?

Ursäkta mig... är ni helt hela i huvudet?

Bäste Herr Bus, jag tror bestämt att allt ditt språkrörande har tärt på sömnen.

Klart som korvspad att man skall bevara yttrandefriheten, de som uppmanar till mord eller på annat sätt får man naturligtvis åtala.

Vad skall man nalla på nästa gång, förbjuda folk från Isaan att vistas i huvudstaden.

Medborgeliga rättigheter och demokrati bevarar man inte genom att ta bort dem.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte läser thai och inte heller besökt någon av sidorna blir det nog ganska svårt. Jag bara framlade en teori om varför det kan tänkas att de spärrats just nu. Antar bara att det rimligen borde finnas mer än 60 sidor totalt som avhandlar ämnet.

Skulle också vara mycket intresserad av vad de röda ledarna säger nu. Naturligtvis kande vara så att regeringen begått ett kraftigt övertramp på yttrandefriheten men som de flesta andra här hoppas jag på att det så inte är fallet och det finns en naturlig förklaring mer än makthunger bakom.

Newin styr ju inrikesministeriet så det kan ju lika gärna vara hans order som stängt ner sidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu stängs inte bara sidor med uppmaningar till våld utan även sidor som hävdar att Thailand är ett odemokratiskt land som brister i respekten för mänskliga rättigheter. För övrigt tycker jag att yttrandefrihet är värt att tjafsa över. Dessutom min stupida vän, så går det inte att begränsa yttrandefrihet på detta sätt och fortfarande hävda att det råder demokrati.

Är säkert så att yttrandefriheten får stryka på foten lite, men som sagt liv står på spel.

Quote

Det går dock fortfarande att hitta uppmaningar på nätet om att döda såväl rödtröjade som ofärgade Isaanbor.  :read::read:

Var då?

Quote

Kan Vaxet eller Zwa ge mig någon adress till någon hemsida som stöder ` de röda`, dvs de etthundratusen människorna som demonstrerade fredligt i Bangkok före ASEAN mötet i Pattaya.  Någon hemsida som som inte är blockerad idag, vore jag mycket tacksam.

Jag vill veta läsa lite om vad ledarna för de fredliga `röda´ demonstrationerna säger nu.

Att det finns bråkmakare på båda sidor, det vet vi ju alla, men vad säger de röda ledarna som inte är bråkmakare? Har idag inte kunnat hitta någon sådan hemsida här i Thailand.

Ingen aning, men tyvärr så får nog de fredliga röda i detta läge acceptera att de dödande och våldsamma röda har gjort dem en liten björntjänst.

Att undvika mer våld och död är enligt mig mer viktigt än något annat just nu och jag tror nog de flesta håller med. Sedan finns det ju de som vill ha en revolution och anser att våld är ett verktyg. Ja de finns ju faktiskt här på MPR också.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, men tyvärr så får nog de fredliga röda i detta läge acceptera att de dödande och våldsamma röda har gjort dem en liten björntjänst.

Att undvika mer våld och död är enligt mig mer viktigt än något annat just nu och jag tror nog de flesta håller med. Sedan finns det ju de som vill ha en revolution och anser att våld är ett verktyg. Ja de finns ju faktiskt här på MPR också.

Herr Vax, det är trist att du oxå tappat sansen.

Hur många har de röda dödat nu senast när de härjade i Bangkok?

( Jo, jag tycker att varje död är en för mycket det är inte det . )

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara rekommendera vissa här att gå ut och andas och försöka skaffa er lite distans till saken :)

När polisen i Sverige beslagtog PRQ's servrar vid tillslaget mot piratebay så stängde man ner 1000-tals hemsidor.

Är Sverige odemokratiskt? En diktatur? Styrt av aristokrater?

De röda har alla möjligheter i världen att starta nya hemsidor och fortsätta kommunicera.

Deras kommunikation är väl knappast olagligjord?

Nu är det så att det fortfarande råder undantagstillstånd och att de röda faktiskt hotat återuppta

sina våldsamma demonstrationer efter songkran. Ännu våldsammare än tidigare.

Och ni har ingen alls förståelse för att myndigheterna vill stävja det utan tycker enbart att det

handlar om yttrandefrihet?

Eller är det så att ni griper efter första bästa paj ni kan kasta bara för att ni inte har något bättre?

Eller för att ni är sura för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Herr Bus, det är för att vi är så kloka och inser att medborgeliga rättigheter är inget som man skall justera från dag till dag.

[move]

Yttrandefrie Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

de som uppmanar till mord eller på annat sätt får man naturligtvis åtala.

Herr Banan, glömde din vattnare näringstillskottet förra veckan?

Det råder undantagstllstånd och ett inbördeskrig kan utbryta. Händelserna sker i rätt snabb omfattning.

Med många människor inblandade. Och du pratar om att man ska processa och åtala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej Herr Bus, det är för att vi är så kloka och inser att medborgeliga rättigheter är inget som man skall justera från dag till dag.

Tydligen inte kloka nog att förstå att vissa rättigheter kan begränsas vid undantagstillstånd och nationella kriser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ingen aning, men tyvärr så får nog de fredliga röda i detta läge acceptera att de dödande och våldsamma röda har gjort dem en liten björntjänst.

Att undvika mer våld och död är enligt mig mer viktigt än något annat just nu och jag tror nog de flesta håller med. Sedan finns det ju de som vill ha en revolution och anser att våld är ett verktyg. Ja de finns ju faktiskt här på MPR också.

Herr Vax, det är trist att du oxå tappat sansen.

Hur många har de röda dödat nu senast när de härjade i Bangkok?

( Jo, jag tycker att varje död är en för mycket det är inte det . )

MVH/BanArne

Snälla Banarne om du inte kan se risken för att detta eskalerar till i det närmaste inbördeskrig så tycker jag du är blind.

Jag är mycket medveten om att antalet döda så här långt inte är så många, men ändå är det redan för många.

En liten kula från de Gula mot en röd ledare och bollen är i rullning, ja helt säkert.

Skiter fullständigt i vilken färg på tröjan webbside innehavaren har, nu är försiktighet fan så mycket viktigare än att några känner sin censuerade.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Finns det någon som kan tipsa mig om någon hemsida där jag kan läsa vad 'Röda ledare' , som inte försepråkar våld i Thailand,  tänker idag efter allt det tråkiga som inträffat.

Demokrati bör väl innebära ickevåld, och att det finns olika åsikter att lyssna till.

Jag har uppfattat det som att ungefär hälften av thailändarna stödjer ´de gula´, och andra hälften stödjer ´de röda´, men att det nu är mycket svårt för de röda ledarna att få framföra sina åsikter i TV, tidningar, och på Internet.

Då menar jag röda ledare som är för ickevåld.

Människor som förespråkar eller utför våld skall naturligtvis dömas för det, men jag tror inte att många av de etthundratusen röda demonstranterna tillhör denna grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att man ska göra så mycket som möjligt för att förhindra ytterligare våldsamheter. Om då några oskyldiga tvingas hålla tyst i några dagar så känns inte det som något större pris att betala. Själv så är jag just nu dåligt informerad så jag bara går på det lilla jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...