Jump to content
IGNORERAD

Söka dubbla visum.


Pojder

Recommended Posts

Hej på er.

Helt ny här.

 

I slutet på maj skall jag till Thailand och träffa min blivande fru som sedan vill bo hos mig i Sverige.

Ni som har gjort samma resa, kan/bör hon söka turist och uppehållstillståndsvisa samtidigt?

Eller bör hon börja med turist, bo här 90 dagar och sedan söka uppehållstillstånd?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Pojder:

Hej på er.

Helt ny här.

 

I slutet på maj skall jag till Thailand och träffa min blivande fru som sedan vill bo hos mig i Sverige.

Ni som har gjort samma resa, kan/bör hon söka turist och uppehållstillståndsvisa samtidigt?

Eller bör hon börja med turist, bo här 90 dagar och sedan söka uppehållstillstånd?

Uppgifter på hur göra finns bl a på Migrationsverkets sida

under:

Bjuda in släkt och vänner som behöver visum för att resa till Sverige

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Turist eller besök är inte det viktiga.

Frågan jag ställde var om hon skall/kan ansöka om båda samtidigt eller måste börja med 90 dagar?

 

Jag har koll på Migrationsverket :)

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Pojder:

Turist eller besök är inte det viktiga.

Frågan jag ställde var om hon skall/kan ansöka om båda samtidigt eller måste börja med 90 dagar?

 

Jag har koll på Migrationsverket :)

Vet inte hur mycket du känner till om olika visa och uppehållstillstånd till Sverige. Men det är en stor skillnad mellan dem.

Söker ni turistvisa måste hon visa att hon har egen ekonomi att vistas i Sverige och kravet är 450 skr för varje dag som hon är i landet.

Vid ansökan om besöksvisa är det du som är inbjudande och behöver visa att din ekonomi tillåter det.

 

Börja med ett besöksvisa 90 dagar som ni sedan kan förlänga här i Sverige med ytterligare 90 dagar. Sedan måste hon åka hem till Thailand och söka uppehållstillstånd för 2 år som sedan förlänger när det närmar sig

utgång för det. I de flesta fall brukar ett sådant uppehållstillstånd bli ett permanent uppehållstillstånd. 

 

https://www.vfsglobal.com/en/individuals/index.html

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev BB:

Vet inte hur mycket du känner till om olika visa och uppehållstillstånd till Sverige. Men det är en stor skillnad mellan dem.

Söker ni turistvisa måste hon visa att hon har egen ekonomi att vistas i Sverige och kravet är 450 skr för varje dag som hon är i landet.

Vid ansökan om besöksvisa är det du som är inbjudande och behöver visa att din ekonomi tillåter det.

 

Börja med ett besöksvisa 90 dagar som ni sedan kan förlänga här i Sverige med ytterligare 90 dagar. Sedan måste hon åka hem till Thailand och söka uppehållstillstånd för 2 år som sedan förlänger när det närmar sig

utgång för det. I de flesta fall brukar ett sådant uppehållstillstånd bli ett permanent uppehållstillstånd. 

 

https://www.vfsglobal.com/en/individuals/index.html

Tack för svaret BB.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

  Har damen varit på besök tre månader så måste dom vänta tre månader innan dom kan söka UT. Därför måste man väl ta ett beslut 3 eller 6 månader som inte är något problem

Är det inte så eller är det ändrat. Något man bör tänka på

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Pojder:

Turist eller besök är inte det viktiga.

Frågan jag ställde var om hon skall/kan ansöka om båda samtidigt eller måste börja med 90 dagar?

 

Jag har koll på Migrationsverket :)

Sök uppehållstillstånd först.

Sen kan ni söka besök 90 dagar under tiden ni väntar.

Hon får ej vara i Sverige när beslutet tas men det brukar ta 12-18 månader så även om ni förlänger besöket så hinner hon tillbaka till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

  Har damen varit på besök tre månader så måste dom vänta tre månader innan dom kan söka UT. Därför måste man väl ta ett beslut 3 eller 6 månader som inte är något problem

Är det inte så eller är det ändrat. Något man bör tänka på

Hon kan söka UT samma dag hon kommer tillbaka till Thailand, det har aldrig varit nån ”karens” innan dom får lämna in en UT ansökan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...