Jump to content
IGNORERAD

Priser falang vs thai


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Quote

Herr Jävel, ni läser inläggen som ni läser bibeln.

Det handlar inte om pengar eller snoljåppar.

Lika fel i Siam Niramitr.

mvh GD

Tänkte skriva det samma..Det handlar inte om hur mycket det kostar

Men om vissa av er ser det som en god gärning, så fortsätt med det.

Men försöka få det att låta som "vissa" inte fattar vad det handlar om kan dra på sig nattmössan..

Allt för er verkar vara svart eller vitt... Håller man inte med er, så är man ute och cyklar, för "jag" vet..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    18

  • Sangwal

    16

  • GammalDansken

    15

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Wille, Atom etc.

Vilket tålamod ni ligger inne med, håller med helt och fullt i ert resonemang :wai:

Sangwai, Hobbe o andra snåljoppar, gör det så förbannat ont och är kränkande så jobba över

en timme extra på jobbet innan avfärd. Då kan ni kanske, bara kanske, unna er lite festliga utflykter

i nationalparker eller museum. Jag menar, om nu en flygbiljett går loss på ca 10.000 spänn som f.ö. thailändare OXÅ slipper betala för att ta sig till museumet, så borde det i rättvisans namn minsann vara gratis för alla turister. Tänk vad mycket pengar vi drar in till Thailand varje år, helt osjälviskt dessutom, då vi istället kunde lagt dessa på en Ålandskryss för 49 spänn :kort: .

Kan dock glädja herrarna med att det även finns "farangpriser" åt andra hållet också. Går ni på ex Siam Niramitr, som jag starkt rekommenderar, så kostar det för farangen 1000 baht och 1500 för Thailändare. I rättvisans namn borde ni då ge bort 250 baht till eran thailändske granne.

/ SatanG

Detta är det barnsligaste jag läst på länge!! :kort::bag:

Ta och skarp till er

Det handlar inte om pengar utan attityder och sunt förnuft!! :wai: :wai::wai:

Thaipriser och farang priser är urbota dumt och felaktigt. :crazy::rtfm:

 

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Tänkte skriva det samma..Det handlar inte om hur mycket det kostar

Men om vissa av er ser det som en god gärning, så fortsätt med det.

Men försöka få det att låta som "vissa" inte fattar vad det handlar om kan dra på sig nattmössan..

Allt för er verkar vara svart eller vitt... Håller man inte med er, så är man ute och cyklar, för "jag" vet..

Rock on!

Trist om du kanner att folk forsoker fa dig "att fatta" att du har fel eller sa. For egen del kandes det trist att bli kallad SD:are osv samt fa 2 minus karma fran Boffe med forklaring som "rassism" och "dumskalle"  :stink:

Nar sedan folk drog igang och pratade baht-taxi osv sa kande jag iaf att jag behovde fortydliga vad jag menade. Var inte mening att mastra pa nagot satt eftersom jag ar otroligt medveten om att min syn pa det hela snarare skiljers sig fran normen an nagot annat.

Men det ar intressant att se hur vardeladdad denna fragan ar for folk. Krankningar, rasism, diskriminering osv folk ar dumma hit och dit osv. starka begrepp har droppats relativt lattvindigt eller sa reager folk mkt starkt i denna fraga.

ps. Mitt i allt kommer forumagaren in med lite badpojke bilder a la 90-tal  :he:   Onekligen ett bra satt att avvapna och avdramatisera en diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

changtravel

pigge01 är det någon som är barnslig är det du !! i Thailand har alltid falangen fått betala , så är det!  varför hetsa upp sig om du måste betala mer  en thaien det är ju så det alltid har fungerat fattar du ej det ??? Det är därför falangerna är så bra!!

Du måste har missuppfattat allt detta med Thailand ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut!  :crazy:

Mvh

Kimmo

11975_IMG_1438_jpg8826e32eb3e811672bd7b8

11976_IMG_1439_jpg5a46a20e3f4bcea3a8852d

11975_IMG_1438_jpg8826e32eb3e811672bd7b8

11976_IMG_1439_jpg5a46a20e3f4bcea3a8852d

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Trist om du kanner att folk forsoker fa dig "att fatta" att du har fel eller sa. For egen del kandes det trist att bli kallad SD:are osv samt fa 2 minus karma fran Boffe med forklaring som "rassism" och "dumskalle"  :stink:

Nar sedan folk drog igang och pratade baht-taxi osv sa kande jag iaf att jag behovde fortydliga vad jag menade. Var inte mening att mastra pa nagot satt eftersom jag ar otroligt medveten om att min syn pa det hela snarare skiljers sig fran normen an nagot annat.

Men det ar intressant att se hur vardeladdad denna fragan ar for folk. Krankningar, rasism, diskriminering osv folk ar dumma hit och dit osv. starka begrepp har droppats relativt lattvindigt eller sa reager folk mkt starkt i denna fraga.

ps. Mitt i allt kommer forumagaren in med lite badpojke bilder a la 90-tal  :he:   Onekligen ett bra satt att avvapna och avdramatisera en diskussion.

Jag tror de flesta inte har något emot att betala för sig, men att dom retar sig på olika tariffer för turister och thai.

Sen har jag själv inget emot att du och Atom har en annan uppfattning, men att skriva att vi "andra" dödliga inte fattar vad det handlar om, det känns som ni försöker att rätta gemene man/kvinna på detta forum..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hobbe - Jag äter inte frukost då den serveras när jag ligger och sover

GD - Om du nu råkar vara dansk anser jag att du i rättvisans namn ska betala mer än svenskar då eran växelkurs är förmånligare. F.Ö så läser jag inte bibeln men är ändå övertygad om att den är klart intressantare än dina skrifter :suicide:

Sangwai - Nej jag anser inte allt vara svart eller vitt. Jag anser det handlar om skattefinansierad kultur eller nationalparker. Inte som något spån som blandade in allemansrätt och thailändska blåbärsplockare.

JOOO Pigge, visst fan handlar det också om pengar och snålhet för inte hade ni gnällt om det vore det omvända. Eller?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Trist om du kanner att folk forsoker fa dig "att fatta" att du har fel eller sa. For egen del kandes det trist att bli kallad SD:are osv samt fa 2 minus karma fran Boffe

Hoppas inte du med "bli kallad SD'are" avser mig Willie som ursäktat och förklarat att liknelsen avsåg ditt inlägg inte din person.

Ytterst barnsligt i så fall.

Sen undrar jag om man kan ge minuskarma?

Finns det annat än plus och har man öht kontroll på hur mycket man ger?

Har för mig att P3 och andra fodervärder vid flera tillfällen försökt förklara just det.

Utan att ha den blekaste aning om vad det är värt ska jag iaf testa att ge dig nåt poäng i förskott

som tack för ditt svar på den första frågan.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

ps. Mitt i allt kommer forumagaren in med lite badpojke bilder a la 90-tal  :he:   Onekligen ett bra satt att avvapna och avdramatisera en diskussion.

Hörrö du du, för 7 år sen var det väl inte 90 tal. ;) Men för att avväpna och avdramatisera diskussionen ytterligare så kan jag väl passa på att lägga in en paparazzitagen bild 15 kg och 6 år senare (2008), med tillhörande dubbelhaka och midjelös figur. Kopplingen mellan bild och trådämne blir att den är tagen i nationalparken Koh Samet där differentierade inträdespriser råder. :)

kimks.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej GD,

"Sen undrar jag om man kan ge minuskarma?"

Jadå, när du klickar på plustecknet under avataren så kommer det upp en liten dialog där man kan välja positivt eller negativt (positivt default!) och även lägga in en kommentar om man vill.

Hur mycket du ger kan du inte välja, det beror helt på hur mycket du själv har. Nu ser jag att det står noll MPR karma på dig, men jag antar att det blir minst 1 eller -1 på mottagaren.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror de flesta inte har något emot att betala för sig, men att dom retar sig på olika tariffer för turister och thai.

Sen har jag själv inget emot att du och Atom har en annan uppfattning, men att skriva att vi "andra" dödliga inte fattar vad det handlar om, det känns som ni försöker att rätta gemene man/kvinna på detta forum..

Rock on!

Och jag har heller inget emot att du har en annan uppfattning. Mitt senaste inlagg var bara ett krasst konstaterande, inte ett forsok att ratta, att om du inte kan eller vill acceptera forklaringarna till differentierade priser sa far du fortsatta att kanna dig krankt eller helt enkelt avsta att utsatta dig for risken att bli krankt.

Jag tror ocksa att valdigt manga framforallt nordbor tycker illa om differentierade priser och nar jag var ny i landet tyckte jag ocksa att det var lojligt. Jag har med tiden omvarderat detta och kommit fram till att jag tycker det ar ratt, alltsa bara for platser av nationellt varde. Jag skulle tycka att det kandes absurt om risbonden tvingades lagga upp en veckolon for att se pa ett tempelomrade som hans forfader byggt medans jag inte ens betalar en timlon. Visst skulle de kunna slappa in aven mig for det lagre priset men faktum ar att manga av Thailands sevardheter finns tack vare pengarna som dras in pa den hogre avgiften som utlanningar betalar, utan de pengarna skulle inget underhall kunna goras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nere i Baan Phe i helgen och noterade differentierad prissättning på det lokala gymet. Thai 15 B, Farang 100 B (per träningstillfälle). Markant skillnad alltså. Gymet ägs av en amerikan och det är alltså inte bara thailändska staten som kommit på att farangerna har bättre betalningsförmåga..

Bangkok By Bike - Tours to truly Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Hr vi verkligen så mycket bättre betalningsförmåga än en thai som har råd att gå på gym??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är för j*vligt att gotlänningar har billigare biljetter på gotlandsfärjan.  :whistle:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade detta om thai/farang pris i den rekommenderade Pai-länken i en annan tråd. Tydligen finns det där en varmvattenkälla som man kan bada i som ligger utanför nationalparksområde. Den har varit gratis fram till juli-06 då "Bangkokbyråkraterna" kom på att dom kunde skaffa lite pengar att dela på under bordet genom att införa avgiften 20 baht för thai och 400 för farang. Allt enligt textförfattaren som uppmanar till protest enligt följande..

  There is a wonderful natural hot spring (official name: Tha Pai Hot Springs, not to be confused with the privately-run Tha Pai Spa Camping or Tha Pai Spa Exotic Home) about 8km south of Pai where a cold river and boiling hot source meet in 10"-16" deep pools. You can freeze your butt off motorbiking there in the pre-dawn hours and then sit and relax as the rays of the just-appearing sun shoot through the steam rising around you. Everywhere you look there are trees and nature, and not a speck of concrete in site.

This local treasure has been run by locals and available for free to all locals for centuries. It has even been free over the last 12 or so years, when it has been under the local Forestry officials' care.    Sadly, in July 2006, for the first time ever in the history of Pai, the Thai Forestry Department in Bangkok wrested control of the hot springs from locals and started charging for entry. Worse yet, the fee rapidly went to 20B for Thais, and 400B for foreigners, a 20x difference.

These outrageous prices, and this outrageous price discrimination, which are not just limited to Pai, have been alienating tourists and tour operators for years, spawning a flood of complaints about park fees all across the country.  On 22 November 2007, the Department of National Parks finally began to acknowledge the problem when they introduced a new pricing scheme which reduced fees for some parks. Tha Pai Hot Springs, which is part of Huay Nam Dang National Park, went to 200B for foreigners and 40B for Thais.  200B is still completely, utterly, totally ridiculous. For christ's sake, it's a little muddy hot creek with one little bathroom they have to clean! Give me 200 B per person and I will clean the bathroom myself! Even if you believe the nationwide 200-400B "national park fee" is justified for the high costs of maintaining large national parks, 200B is completely out of line for Tha Pai hot springs and can only be ascribed to greed and corruption. For some perspective on 200B, it costs 400B (8.50 Euros) for all-day admission to the Louvre in Paris! Even if you believe farangs should pay more, 5x more is not reasonable by any stretch of the imagination.  The order to charge came from Bangkok and I'm willing to bet the vast majority of the cash goes straight there.  Perhaps the real problem is that Tha Pai Hot Springs is priced along with the rest of Huay Nam Dang National Park. In reality, Tha Pai Hot springs is nowhere near the entrances to Huay Nam Dang, and cannot even compare with the facilities of Huay Nam Dang, which include luxury rental bungalows, a visitor center, restaurants, fancy baths, interpretive trails, miles and miles of hiking trails, etc. Tha Pai Hot Springs is just a little creek with no trails connecting to the rest of the park.    If you feel as annoyed by this as I do, please help by spending a few minutes to do the following.

You can do this when you are in Pai visiting the nearby private hot springs, or you can even help via mail or email. Here's all you need to do:  Print and sign the following bilingual note (for email, just cut and paste it!):  Click here for an easy-to-print PDF file  Click here for an easy-to-print Microsoft Word file  To all management of Tha Pai Hot Springs:

เรียนคณะผู้บริหารบ่อน้ำร้อนท่าปายทุกท่าน

The Tha Pai natural hot springs is one of the main reasons I visited Pai.

พวกกระผมและดิฉันอุตส่าห์ดั้นด้นมาจนถึงปายก็เพื่อมาสัมผัสบ่อน้ำร้อนธรรมชาติที่นี่

I am surprised and shocked that you are charging 200 B for entrance. This is far too much.

เมื่อมาถึงแล้วก็ประหลาดใจและตกใจเมื่อพบว่าต้องจ่ายค่าผ่านประตูถึง ๒๐๐ บาท ซึ่งขออนุญาตเรียนตามตรงว่าเป็นราคาที่สูงมากเกินสมควร

I will now be leaving instead of paying you. I want to visit the hot springs, but I can not. I feel sad, but your price is simply not reasonable.

เพราะฉะนั้น พวกเราตัดสินใจจะไม่เข้าไปชม แม้ว่าจะเสียดาย แต่ราคาค่าผ่านประตูไม่สมเหตุสมผล เกินที่จะรับได้

I would be willing to pay 40 B per person and 30 B per motorbike, as Thais do.

พวกเรายินดีที่จะเสียค่าผ่านประตูในราคา ๔๐ บาท ต่อคน หรือ ๓๐ บาทต่อ รถเครื่อง เหมือนกับที่คนไทยทุกคนต้องจ่าย

Your price and your two-tier price structure for Thais and foreigners makes me feel very unwelcome as a tourist, as if Tha Pai doesn't want us here.

ในเมื่อทางราชการตั้งราคาสูงขนาดนี้ มิหนำยังเป็นระบบสองขั้น คือราคาคนไทยกับราคาฝรั่ง มันทำให้พวกเราอดรู้สึกไม่ได้ว่าท่านไม่ปรารถนาให้เรามาเที่ยว บ่อน้ำร้อนท่าปายไม่ยินดีต้อนรับนักท่องเที่ยว

I am certain that this policy of chasing short-term profits will backfire in the long term, because it stains the reputation of Pai and Thailand for all tourists.

พวกกระผม (ดิฉัน) เห็นว่านโยบายนี้เก็งแค่กำไรสูงสุดในระยะสั้น แต่กลับจะมีผลกระทบต่อชื่อเสียงของการท่องเทียวในปายและประเทศไทยในระยะยาวอย่างแน่นอน

Respectfully yours,

ด้วยความนับถือ

_______________________________________ ___________  Now deliver the note in as many ways as you can:   

    Email the note to: 

    (includes Huay Nam Dang, which includes Tha Pai Hot Springs)

    Conservationarea16@yahoo.com  Mail the note to these destinations:  National Park Wildlife and Plant Conservation Department

    61 Thanon Pahonyotin

    Kwaeng Lat Yao

    Khet Chatuchak

    Bangkok

    10900

    Thailand  National Park Conservation Area 16

    153 Thanon Charoen Prathet

    Tambon Chang Klan

    Amphoe Muang Jangwat Chiang Mai

    50100

    Thailand  Huay Nam Dang National Park

    Moo 5

    Tambon Kit Chang

    Amphoe Mae Taeng

    Jangwat Chiang Mai

    50150

    Thailand  For maximum impact, bring the note directly to the hot springs entrance (you can do this while you're visiting the nearby private hot springs) so the staff can actually see a real person refusing to pay the exorbitant fee, and feel the money slip out of their hands!  In order for this to help, we have to do protest Thai-style, which is very different from farang-style. Here's how it works:   

      [*]Go to the natural hot springs entrance.  When/if the official asks you for 200B, politely and calmly offer to pay the Thai price (40B per person plus 30B per motorbike, or whatever is posted). Please remember that yelling and waving your hands does no good in Thailand, makes you look like a complete id**t, and will not help us in our quest to regain control of our hot springs from the bumbling central government. You can disagree and show your disappointment without raising your voice, and this will be much more effective in Thai culture. Even more effective: you can laugh and make it fun!  Assuming the official still insists on 200B, gently but firmly assure him that this not acceptable (with hand signals: he will likely speak only a little English), and hand him the note.  Very Important: The note must be sealed and addressed to the management!  Why is this? It's because of a surprising facet of Thai culture. Remember, the gate guard is just a grunt with no ability to change the policy. Our goal is to get him to hand this note up the chain of command instead of throwing it away. While our note is very polite, it has a confrontational subject matter. In Thai culture, those who are subordinate (including junior forestry officials!) feel a strong desire not to confront their superiors or even be the bearer of confrontation. If the letter were not sealed, the gate officer would read it and throw it away so as to "shield" his boss from confrontation. A sealed letter, on the other hand, is a completely different matter. The gate officer can claim he doesn't know what's in the letter (and even if he does, and even if his boss knows he knows, it still counts!). Plus, he is duty-bound not to open his boss's letters and to deliver them! Weird, I know, but that's how it is in Thai culture.  In the PDF and Microsoft Word files above, I have made it easy for you to seal your letter by simply folding it as shown:   

      [img height=200 alt=Folding the Letter: If image does not load automatically, click link below. width=620]

      http://allaboutpai.c...ingsfolding.jpg

      Folding the Letter

      Click here if image does not load automatically.

      Or if you have staples or tape you can get all high-tech :)   Leave. This is the #1, most important part. This is the part where you are exercising the only two kinds of power that you have as a farang in Thailand: buying power and referral power. Now the gate officer, and eventually his superiors, will understand just how many farang baht they will not be seeing because of this outrageous price, and how this policy adversely affects tourism and Thailand's reputation. 

       

        [*]Pai Hotsprings Spa Resort (formerly Tha Pai Spa Camping)  Joy's Elephant Camp (and several of the other elephant camps too)  Spa Exotic Home  probably more places, by the time you read this.

         

          [*]Don't Bathe Naked! Yes, I know, back in _______ (fill in "California," "Burning Man," "The Rainbow Gathering", "My Back Yard"), naked bathing is a joyous exp​ression of your primal connection with nature. Sorry, but this is Pai. No local Thai wants to see your bare breasts or genitalia at the public hot springs. They find it disgusting and it makes them want to kick you out. Notice how many locals bathe daily in the hot springs, but they always keep themselves discreetly covered with a sarong. You should do the same.  Nature is Quiet: Keep It That Way Tempting though it is to make a huge drum circle, don't. It does in fact annoy the people who run the hot springs. Notice that there is even a "no drum" sign there. It's not worth the risk of further antagonzing the management. 

          http://allaboutpai.com/hotsprings

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer vi ju verkligen till frågans kärnpunkt.

Går "farangavgiften" verkligen till kostnader för attraktionen, eller är det gödning av opportunistiska thailändska mutkolvar?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Kim och Chang

Det är nog stor risk att pengarna som vanligt hamnar där dom inte borde.

Skulle avgifterna för landets attraktioner användas lokalt till projekt som gynnade folket i området skulle det ju vara en bra sak.

Men jag tvivlar på det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Vi var for nagon vecka sedan i Chiang Mai,vi skulle

betala entre for ett vattenfall,tjejen min sa hur manga

det var i bilen,och att det dessutom satt en fet falang

i baksatet :wai:   den lilla natta thaitjejen som skulle ta

betalt tittade in och flinade lite, :mdr: sen sa hon att hon inte

hade sett nagon falang,sa det blev lite billigare denna gang :dance1:

dessutom papekade hon att jag sag lite fattig ut :whistle:

och sa tillade hon att det ar battre att vi lurar av andra

falanger med storre planbocker :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...