Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Magrood

Svenska för thailändare - Onlinekurs med Magrood

Recommended Posts

Magrood
27 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Kollegan har en nyinflyttad thaitjej som har det lite jobbigt med svenskan. Jag ska tipsa honom om detta.

Tack!
Det vore kul om mitt arbete kan underlätta det för henne.

Jag har många gratisfilmer på både Youtube (Magrood) och Facebook.com/Thaibok

De kan börja med att kolla där och se om mitt sätt att lära ut passar.

Med vänlig hälsning,
Magrood

John Khonken

Magrood  mitt ljus i mörkret. Välkommen tillbaka. Som du vet är jag dig mycket tacksam. Ska tala med frugan redan idag. Det var kvinnodagen igår och en perfekt present till frugan.

Jag är så glad att livet går bra för dig

Atom

Jag kan hålla med Tommy om att exemplen "tuttar" och "mus" kändes aningen beigt; lite som att kursen bara riktade sig till bartjejer som ville lära sig några roliga ord på svenska för att roa Berra och Lasse i baren. Framförallt kändes det så olikt Magrood som jag alltid upplevt som väldigt seriös. Hon verkar dock tagit till sig kritiken och det är ju alltid stort.

Trist när en moderator är så negativ när vi äntligen får tillbaka en av många saknade skribenter; en av flera tidigare skribenter som gjorde MPR mindre endimensionellt än vad det ofta är idag.  

conservator
10 timmar sedan, skrev Stefan:

Ok! Är du nere under Sonkran kan du tjäna några nollor! 😉

//S

Troligtvis inte under Songkran, mer troligt några månader senare :-)

Magrood
11 timmar sedan, skrev John Khonken:

Magrood  mitt ljus i mörkret. Välkommen tillbaka. Som du vet är jag dig mycket tacksam. Ska tala med frugan redan idag. Det var kvinnodagen igår och en perfekt present till frugan.

Jag är så glad att livet går bra för dig

Hej,

Vad kul att prata med dig igen.
Jag är mycket imponerad av dig. Du är den enda mannen som uppmärksammat kvinnodagen. :-)
Igår grattade jag många tjejer.

Livet går mycket bra här. Jag har till och med planerat in 2 vilodagar per vecka. :-)

Frugan din är välkommen na kha. Det vore jättekul att få undervisa henne (det är dock via filmer).

Kram och hälsa frugan!
Magrood

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Magrood
9 timmar sedan, skrev Atom:

Jag kan hålla med Tommy om att exemplen "tuttar" och "mus" kändes aningen beigt; lite som att kursen bara riktade sig till bartjejer som ville lära sig några roliga ord på svenska för att roa Berra och Lasse i baren. Framförallt kändes det så olikt Magrood som jag alltid upplevt som väldigt seriös. Hon verkar dock tagit till sig kritiken och det är ju alltid stort.

Trist när en moderator är så negativ när vi äntligen får tillbaka en av många saknade skribenter; en av flera tidigare skribenter som gjorde MPR mindre endimensionellt än vad det ofta är idag.  

Hej Atom,

Tommys tolkning eller Moderatorns tolkning av min åsikt eller seriositet berörde mig inte nämnvärt mycket.
Jag tyckte dock att Tommys synpunkt var befogad och visade mig på andra möjliga tolkningar som jag inte ens tänkte på.

Jag vet hur jag lärt mig svenska. Vad som funkat och inte funkat.
Mitt mål är att lära ut det jag lärt mig ... på det sätt som funkat både för mig själv och mina elever.

Mina elever är thailändare som vill lära sig svenska. Bartjej eller inte. Det spelar ingen roll för mig. Alla är lika värda och lika välkomna.
Jag lär även ut bajs, kiss och toa... Vilken tolkning har ni av det?

I framtiden kommer jag även att lära ut orden snopp och snippa samt de svenska värderingarna.

Det verkar vara ni killar som gärna sorterar oss i olika fack medan vi själva inte bryr oss om det. Inte jag i alla fall.
Har för övrigt inte hört eller läst ordet "bartjej" sedan jag tog paus från skrivande här.

:::

Det som berör mig är din tolkning av min seriositet.
Jag trodde att vi kände varandra bättre än så.

Som lärare är mitt mål  att lära mina elever så de uppnår kursens mål.
Vilken tolkning utomstående gör beror mer  på vad som finns i deras huvud. Det säger mer om de själva än om mig.

Kram

Magrood

John Khonken
41 minuter sedan, skrev Magrood:

Hej,

Vad kul att prata med dig igen.
Jag är mycket imponerad av dig. Du är den enda mannen som uppmärksammat kvinnodagen. :-)
Igår grattade jag många tjejer.

Livet går mycket bra här. Jag har till och med planerat in 2 vilodagar per vecka. :-)

Frugan din är välkommen na kha. Det vore jättekul att få undervisa henne (det är dock via filmer).

Kram och hälsa frugan!
Magrood

Jag talade med frugan idag. Hon tyckte jag skulle spara pengarna till mat. Hon tycker att hon lär sig mycket ute i arbetslivet.  Vi får se om hon ändrar sig. Hon arbetar mycket just nu . 

Atom
6 hours ago, Magrood said:

Hej Atom,

Tommys tolkning eller Moderatorns tolkning av min åsikt eller seriositet berörde mig inte nämnvärt mycket.
Jag tyckte dock att Tommys synpunkt var befogad och visade mig på andra möjliga tolkningar som jag inte ens tänkte på.

Jag vet hur jag lärt mig svenska. Vad som funkat och inte funkat.
Mitt mål är att lära ut det jag lärt mig ... på det sätt som funkat både för mig själv och mina elever.

Mina elever är thailändare som vill lära sig svenska. Bartjej eller inte. Det spelar ingen roll för mig. Alla är lika värda och lika välkomna.
Jag lär även ut bajs, kiss och toa... Vilken tolkning har ni av det?

I framtiden kommer jag även att lära ut orden snopp och snippa samt de svenska värderingarna.

Det verkar vara ni killar som gärna sorterar oss i olika fack medan vi själva inte bryr oss om det. Inte jag i alla fall.
Har för övrigt inte hört eller läst ordet "bartjej" sedan jag tog paus från skrivande här.

:::

Det som berör mig är din tolkning av min seriositet.
Jag trodde att vi kände varandra bättre än så.

Som lärare är mitt mål  att lära mina elever så de uppnår kursens mål.
Vilken tolkning utomstående gör beror mer  på vad som finns i deras huvud. Det säger mer om de själva än om mig.

Kram

Magrood

Hej Magrood,

Tackar för ditt svar, som alltid genomtänkt. Har nu tittat på en av filmerna och tyckte det var pedagogiskt; dessutom en enkel och klar thailändska så skulle även kunna användas som en instruktionsfilm för svenskar som vill lära sig lite mer avancerad thailändska😉

Jag vidhåller dock att du är en bättre pedagog än du är marknadsförare, i alla fall än så länge. Är man ute och letar efter en språkkurs så får man tusentals träffar och man lägger nog bara 10 sekunder vid en första gallring. För de allra flesta faller nog en kurs som lär ut ”tuttar” och ”mus” bort vid den gallringen. Därmed inte sagt att man inte ska lära sig de orden men när de används som exempel så tror jag de flesta ser hela kursen som oseriös; även om den inte är det.

Fast å andra sidan; det sägs ju att all reklam är bra reklam så kanske att tuttarna och musen var bra marknadsföring, i alla fall här 😀

Sedan tror jag du missförstod mig angående ”bartjej”. Jag skrev om en tjej som för närvarande jobbar i en bar, och då ser jag inget fel på benämningen bartjej, precis som en tjej som jobbar på kontor kallas kontorstjej. Att använda benämningen ”bartjej” på en tjej/kvinna som jobbade i en bar för kanske 10 år sedan tycker jag är nedvärderande; då är det inte längre en benämning på hennes yrke utan ett direkt nedklassande epitet på hennes person.

Magrood
11 timmar sedan, skrev John Khonken:

Jag talade med frugan idag. Hon tyckte jag skulle spara pengarna till mat. Hon tycker att hon lär sig mycket ute i arbetslivet.  Vi får se om hon ändrar sig. Hon arbetar mycket just nu . 

Jag är glad för er skull att ni hittat varandra.
Kram på er!

Har hon tid över så finns det mycket gratismaterial som jag lagt upp på Youtube: Magrood

Lite smått och gott.

Ha en bra dag och hälsa frugan!

Magrood

Magrood
6 timmar sedan, skrev Atom:

Hej Magrood,

Tackar för ditt svar, som alltid genomtänkt. Har nu tittat på en av filmerna och tyckte det var pedagogiskt; dessutom en enkel och klar thailändska så skulle även kunna användas som en instruktionsfilm för svenskar som vill lära sig lite mer avancerad thailändska😉

Jag vidhåller dock att du är en bättre pedagog än du är marknadsförare, i alla fall än så länge. Är man ute och letar efter en språkkurs så får man tusentals träffar och man lägger nog bara 10 sekunder vid en första gallring. För de allra flesta faller nog en kurs som lär ut ”tuttar” och ”mus” bort vid den gallringen. Därmed inte sagt att man inte ska lära sig de orden men när de används som exempel så tror jag de flesta ser hela kursen som oseriös; även om den inte är det.

Fast å andra sidan; det sägs ju att all reklam är bra reklam så kanske att tuttarna och musen var bra marknadsföring, i alla fall här 😀

Sedan tror jag du missförstod mig angående ”bartjej”. Jag skrev om en tjej som för närvarande jobbar i en bar, och då ser jag inget fel på benämningen bartjej, precis som en tjej som jobbar på kontor kallas kontorstjej. Att använda benämningen ”bartjej” på en tjej/kvinna som jobbade i en bar för kanske 10 år sedan tycker jag är nedvärderande; då är det inte längre en benämning på hennes yrke utan ett direkt nedklassande epitet på hennes person.

Hej Atom,

Tack för ditt svar. Jag håller med dig helt och hållet att jag är en bättre pedagog än marknadsförare. :-)

Tidigare hade det inte stört mig. Speciellt med tanke på de svenska skattereglerna. Hade typ inget behov av att tjäna mer än vad jag behövde. Så jag brukade till och med ta det lugnt de sista månaderna av året. :-) Staten vill att man ska vila efter att man jobbat så hårt första 3/4 delarna av året och kommit upp till en viss inkomstnivå (brytpunkten), tänkte jag. :-) 

Men nu har jag en plan att gå den lugna vägen när barnen blivit myndiga.

Och under de här tio verksamma åren vill jag att så många som möjligt ska ha nytta av den gåvan jag fått (att jag har lätt att lära mig och har lätt att lära ut), samt att lämna källa till ekonomisk trygghet för mina barn.

Jag skulle vilja starta ett meditationscenter i Sverige för att kunna utöva det själv och hjälpa andra.
Har förstått att väldigt många i Sverige mår psykiskt dåligt, trots att man har det så bra ekonomiskt.
Tanken på att hjälpa vidare kom från min egen erfarenhet...(precis som allt annat som jag vill lära ut)... att det har hjälpt mig så enormt mycket.

Ska se om min medarbetare kan hjälpa mig med marknadsföringsbiten.

Jag brukar dock köra min egen väg (på gott och ont). För det mesta är det gott... att vara mig själv.

Den här bilden döper jag till "Magrood i ett nöt/nätskal" :-) 

Jag vet inte riktigt hur många liv man har.

Men i det här livet vet jag att jag vill lämna något bra efter mig... åtminstone som tack för den begåvningen jag fått.

Kram

Magrood

IMG_7391.JPG

soi covboy
On ‎2019‎-‎03‎-‎08 at 20:18, skrev swedenfarang:

Ja vi är hemska här. Varför kom du tillbaka då? 

Dang dang dang

husse

Välkommen tillbaka Magrod

Jive

Hej Magrood och tack för den härliga överraskningen att få se dig här på MPR igen. Senast vi träffades för många år sedan, var du mitt uppe i en turbolent tid i ditt liv och strax därefter blev det tyst. Det glädjer mig oerhört att nu få veta att du fixade fortsättningen så galant. 😙

John Khonken
1 timme sedan, skrev Magrood:

Jag är glad för er skull att ni hittat varandra.
Kram på er!

Har hon tid över så finns det mycket gratismaterial som jag lagt upp på Youtube: Magrood

Lite smått och gott.

Ha en bra dag och hälsa frugan!

Magrood

Tack för din omtanke. Tipsar frugan direkt. Så får vi se. Hon måste vilja själv. 

Atom
1 hour ago, Magrood said:

Hej Atom,

Tack för ditt svar. Jag håller med dig helt och hållet att jag är en bättre pedagog än marknadsförare. :-)

Tidigare hade det inte stört mig. Speciellt med tanke på de svenska skattereglerna. Hade typ inget behov av att tjäna mer än vad jag behövde. Så jag brukade till och med ta det lugnt de sista månaderna av året. :-) Staten vill att man ska vila efter att man jobbat så hårt första 3/4 delarna av året och kommit upp till en viss inkomstnivå (brytpunkten), tänkte jag. :-) 

Men nu har jag en plan att gå den lugna vägen när barnen blivit myndiga.

Och under de här tio verksamma åren vill jag att så många som möjligt ska ha nytta av den gåvan jag fått (att jag har lätt att lära mig och har lätt att lära ut), samt att lämna källa till ekonomisk trygghet för mina barn.

Jag skulle vilja starta ett meditationscenter i Sverige för att kunna utöva det själv och hjälpa andra.
Har förstått att väldigt många i Sverige mår psykiskt dåligt, trots att man har det så bra ekonomiskt.
Tanken på att hjälpa vidare kom från min egen erfarenhet...(precis som allt annat som jag vill lära ut)... att det har hjälpt mig så enormt mycket.

Ska se om min medarbetare kan hjälpa mig med marknadsföringsbiten.

Jag brukar dock köra min egen väg (på gott och ont). För det mesta är det gott... att vara mig själv.

Den här bilden döper jag till "Magrood i ett nöt/nätskal" :-) 

Jag vet inte riktigt hur många liv man har.

Men i det här livet vet jag att jag vill lämna något bra efter mig... åtminstone som tack för den begåvningen jag fått.

Kram

Magrood

IMG_7391.JPG

Starkt och fint att vilja ”betala tillbaka” för den gåva du fick i form av begåvning. Jag vet inte om jag fick någon större gåva och även om jag fick det så är jag alldeles för egoistisk för att dela med mig till några andra än mina närmaste.

Jag vill tjäna ihop så mycket pengar att jag kan betala för den bästa utbildning min dotter kan få samt en behaglig tillvaro för mig och frugan. Visst gav vi frugans kusins betydligt mer än vad seden kräver vid gårdagens bröllop men annars är jag rätt snål.

Sedan sprider jag ju lite visdom på MPR med jämna mellanrum men hade det varit någon större tanke bakom visdomen hade jag nog tagit betalt för den 😉

• Similar Content

• Katrider
      By Katrider
      Vad gäller

Undrar vad det är för regler som gäller för SFI.
      Det verkar vara otroligt stor skillnad på olika skolor.
      Min fru gick på SFI i Norrtälje och jag fick känslan av att dom kunde inte bli av med henne fort nog.
      Visst har hon lärt sig en hel del, men inte så bra att man skulle tycka att hon är klar med skolan.
      Känner flera par i Uppsala och där är det stor skillnad, vissa pratar nästan felfritt och lär sig hur sverige fungerar. Men dom går fortfarande i skolan.
      Och min fru kan knappt skriva och är väldigt osäker på att prata, visst hon förstår mycket.
      Men tycker jag att hon borde ha klarat alla krav för anses vara färdig, NEJ verkligen inte.

Får skolorna en bonus om dom får eleverna att ta nån sorts examen, eller hur funkar det?
      Och det finns dom som kan mindre svenska än min fru som anses färdiga.

Katrider
    • scorpio63
      By scorpio63
      Jag har svårt att förstå min dam nu.
      Hon kom hit för 2 månader sedan men vill inte beblanda sig med resten av invandrarna.
      Hon anser att hon är bättre...
      Jag måste nog hålla med nu då hon sätter mig på pottkanten angående svensk grammatik.
      Hon säger att jag måste kunna och fatta varför, jag har aldrig lärt mig varför, jag bara känner vad som är fel.
      Hon är livrädd att komma in i en sfi grupp med personer som inte vill något.
      Idag har hon suttit å tränat svenska i 8 timmar, jag tränar thai 1 timme i veckan max

Jag skäms faktiskt..
    • Enis
      By Enis
      I slutet av september så fyllde jag toyotan med thailändare och tog en tur norröver för ett besök på http://www.jarvzoo.se, här kommer några bilder från den utflykten.

En fatastisk höstdag med lagom med sol och en temeratur som gjorde att de flesta djur tittade fram, trippen uppskattades av samtliga i sällskapet.

/Enis

• Herr Chang
      By Herr Chang
      Jag har ju beklagat mig i annan tråd över att thailändare ibland skrattar när jag säger något på thailändska. Och man rättar mig inte,

Efter lite självrannsakan har jag kommit fram till att jag inte alltid rättade exfru Chang. Ja, säkert i 99% av fallen gjorde jag det, men resterande 1% var allt för roliga

Inte för att jag skrattade öppet mot exfru Chang, jag liksom skrattade inombords och hoppades att hon skulle säga så igen. Ett bra exempel är när hon var tvungen att att släppa lite gas efter all thaimat. Hon Hävdar själv att denna process är ljud och luktfri vad gäller henne. Ändå känner hon sig tvungen att meddela:

"Jag är fis"

Akten i sig har inget intresse för mig, däremot är det ju roande hur hon uttrycker sig. Fel verb och fel böjning. Möjligen säger man så på thailändska.

Hur gör ni, rättar ni allt thaidamen säger på svenska?

Herr Chang har talat.
NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy