Jump to content
IGNORERAD

Svenska för thailändare - Onlinekurs med Magrood


Magrood

Recommended Posts

Hej Magrood,

 

Bry dig inte om "välkomnandet" som vissa gav dig. 

Tyvärr är stämningen sådan på MPR ibland (och kanske lite extra på veckosluten) men det finns fortfarande ett givande flöde på MPR också.

 

Kul om du stannar kvar / är mer aktiv igen (vilket troligtvis skulle bidra till det positiva flödet).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    18

  • Stefan

    5

  • Tommy

    4

  • Atom

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 timmar sedan, skrev Stefan:

ha ha, det vart ett felcitat, dock hade det vart kul att säga säga de orden till dig! 😉

//S

:-)

Menade inget illa.
Blev osäker om vi typs hade setts. :-) 
Ha det så bra!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Kollegan har en nyinflyttad thaitjej som har det lite jobbigt med svenskan. Jag ska tipsa honom om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Min kära kollar gärna på din youtubekanal!

Och jag har inget emot att de som har kunskaper vill ta betalt för dem, jag tyckte som sagt att exemplen var dåligt valda, mus och tuttar, bland en massa gamla falanger...

Vi köpte din körkortsbok och den är helt ok, en stor hjälp!

Knappast den enda, men antagligen den som har högst certifiering!

 

 

MVH

Hej Tommy,

Med den här tonen pratar jag gärna med dig. :-)

Du har rätt om dåligt val av exempel. Jag tänkte inte på det du påstod ... att det är massa gamla falanger här.
Jag ber om ursäkt för det. Det var verkligen dumt...när man hör din förklaring och tänker efter.

 

Vi spelade in förra veckan och jag delade upp filmen i små delar som skickas upp en gång/vecka som gratis film.

Tanken om att skriva inlägg här dök upp för ett par dagar sedan när jag märkte att många tjejer som tog kontakt med Kate ville att Kate skulle förklara för deras killar.

För mig så är jag glad för deras skull om de redan från början kan få hjälp av sina killar med en första nyckel in i det svenska samhället och ett bra förhållande.


Jag försökte byta ut den gamla länken mot en ny igår. Men den gamla fanns inte kvar när jag skulle ändra... så jag antog att någon moderator hade plockat bort den.
Kan prova igen idag.

 

Mina gratisfilmer finns på Youtube: Magrood
och Facebook.com/Thaibok

Ha det gott!
Magrood

Ps. Som du säger så har körkortsboken varit en stor hjälp (för många). Nu har jag tagit ett steg längre. Jag har gjort filmer - mest för att hjälpa de som har svårt att läsa. Men filmerna har även hjälpt andra grupper t.ex. de som inte har tid att läsa.

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Jolo:

Hej Magrood,

 

Bry dig inte om "välkomnandet" som vissa gav dig. 

Tyvärr är stämningen sådan på MPR ibland (och kanske lite extra på veckosluten) men det finns fortfarande ett givande flöde på MPR också.

 

Kul om du stannar kvar / är mer aktiv igen (vilket troligtvis skulle bidra till det positiva flödet).

Tack så mycket!

Vore kul att vara mer aktiv här nu när jag har blivit äldre och inte tar allt som skrivs på så stort allvar som tidigare. :-) 
Men det tar sån tid.

Med vänlig hälsning,
Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Kollegan har en nyinflyttad thaitjej som har det lite jobbigt med svenskan. Jag ska tipsa honom om detta.

Tack!
Det vore kul om mitt arbete kan underlätta det för henne.

Jag har många gratisfilmer på både Youtube (Magrood) och Facebook.com/Thaibok

De kan börja med att kolla där och se om mitt sätt att lära ut passar.

Med vänlig hälsning,
Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Magrood  mitt ljus i mörkret. Välkommen tillbaka. Som du vet är jag dig mycket tacksam. Ska tala med frugan redan idag. Det var kvinnodagen igår och en perfekt present till frugan.

 

Jag är så glad att livet går bra för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med Tommy om att exemplen "tuttar" och "mus" kändes aningen beigt; lite som att kursen bara riktade sig till bartjejer som ville lära sig några roliga ord på svenska för att roa Berra och Lasse i baren. Framförallt kändes det så olikt Magrood som jag alltid upplevt som väldigt seriös. Hon verkar dock tagit till sig kritiken och det är ju alltid stort.

 

Trist när en moderator är så negativ när vi äntligen får tillbaka en av många saknade skribenter; en av flera tidigare skribenter som gjorde MPR mindre endimensionellt än vad det ofta är idag.  

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
10 timmar sedan, skrev Stefan:

Ok! Är du nere under Sonkran kan du tjäna några nollor! 😉

//S

Troligtvis inte under Songkran, mer troligt några månader senare :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev John Khonken:

Magrood  mitt ljus i mörkret. Välkommen tillbaka. Som du vet är jag dig mycket tacksam. Ska tala med frugan redan idag. Det var kvinnodagen igår och en perfekt present till frugan.

 

Jag är så glad att livet går bra för dig

Hej,

 

Vad kul att prata med dig igen.
Jag är mycket imponerad av dig. Du är den enda mannen som uppmärksammat kvinnodagen. :-)
Igår grattade jag många tjejer.

Livet går mycket bra här. Jag har till och med planerat in 2 vilodagar per vecka. :-)

Frugan din är välkommen na kha. Det vore jättekul att få undervisa henne (det är dock via filmer).

Kram och hälsa frugan!
Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Atom:

Jag kan hålla med Tommy om att exemplen "tuttar" och "mus" kändes aningen beigt; lite som att kursen bara riktade sig till bartjejer som ville lära sig några roliga ord på svenska för att roa Berra och Lasse i baren. Framförallt kändes det så olikt Magrood som jag alltid upplevt som väldigt seriös. Hon verkar dock tagit till sig kritiken och det är ju alltid stort.

 

Trist när en moderator är så negativ när vi äntligen får tillbaka en av många saknade skribenter; en av flera tidigare skribenter som gjorde MPR mindre endimensionellt än vad det ofta är idag.  

Hej Atom,


Tommys tolkning eller Moderatorns tolkning av min åsikt eller seriositet berörde mig inte nämnvärt mycket.
Jag tyckte dock att Tommys synpunkt var befogad och visade mig på andra möjliga tolkningar som jag inte ens tänkte på.


Jag vet hur jag lärt mig svenska. Vad som funkat och inte funkat.
Mitt mål är att lära ut det jag lärt mig ... på det sätt som funkat både för mig själv och mina elever.

 

Mina elever är thailändare som vill lära sig svenska. Bartjej eller inte. Det spelar ingen roll för mig. Alla är lika värda och lika välkomna.
Jag lär även ut bajs, kiss och toa... Vilken tolkning har ni av det?

I framtiden kommer jag även att lära ut orden snopp och snippa samt de svenska värderingarna.

Det verkar vara ni killar som gärna sorterar oss i olika fack medan vi själva inte bryr oss om det. Inte jag i alla fall.
Har för övrigt inte hört eller läst ordet "bartjej" sedan jag tog paus från skrivande här.

:::

 

Det som berör mig är din tolkning av min seriositet.
Jag trodde att vi kände varandra bättre än så.

Som lärare är mitt mål  att lära mina elever så de uppnår kursens mål.
Vilken tolkning utomstående gör beror mer  på vad som finns i deras huvud. Det säger mer om de själva än om mig.

 

Kram

Magrood

 

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
41 minuter sedan, skrev Magrood:

Hej,

 

Vad kul att prata med dig igen.
Jag är mycket imponerad av dig. Du är den enda mannen som uppmärksammat kvinnodagen. :-)
Igår grattade jag många tjejer.

Livet går mycket bra här. Jag har till och med planerat in 2 vilodagar per vecka. :-)

Frugan din är välkommen na kha. Det vore jättekul att få undervisa henne (det är dock via filmer).

Kram och hälsa frugan!
Magrood

Jag talade med frugan idag. Hon tyckte jag skulle spara pengarna till mat. Hon tycker att hon lär sig mycket ute i arbetslivet.  Vi får se om hon ändrar sig. Hon arbetar mycket just nu . 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Magrood said:

Hej Atom,


Tommys tolkning eller Moderatorns tolkning av min åsikt eller seriositet berörde mig inte nämnvärt mycket.
Jag tyckte dock att Tommys synpunkt var befogad och visade mig på andra möjliga tolkningar som jag inte ens tänkte på.


Jag vet hur jag lärt mig svenska. Vad som funkat och inte funkat.
Mitt mål är att lära ut det jag lärt mig ... på det sätt som funkat både för mig själv och mina elever.

 

Mina elever är thailändare som vill lära sig svenska. Bartjej eller inte. Det spelar ingen roll för mig. Alla är lika värda och lika välkomna.
Jag lär även ut bajs, kiss och toa... Vilken tolkning har ni av det?

I framtiden kommer jag även att lära ut orden snopp och snippa samt de svenska värderingarna.

Det verkar vara ni killar som gärna sorterar oss i olika fack medan vi själva inte bryr oss om det. Inte jag i alla fall.
Har för övrigt inte hört eller läst ordet "bartjej" sedan jag tog paus från skrivande här.

:::

 

Det som berör mig är din tolkning av min seriositet.
Jag trodde att vi kände varandra bättre än så.

Som lärare är mitt mål  att lära mina elever så de uppnår kursens mål.
Vilken tolkning utomstående gör beror mer  på vad som finns i deras huvud. Det säger mer om de själva än om mig.

 

Kram

Magrood

 

 

Hej Magrood,

 

Tackar för ditt svar, som alltid genomtänkt. Har nu tittat på en av filmerna och tyckte det var pedagogiskt; dessutom en enkel och klar thailändska så skulle även kunna användas som en instruktionsfilm för svenskar som vill lära sig lite mer avancerad thailändska😉

 

Jag vidhåller dock att du är en bättre pedagog än du är marknadsförare, i alla fall än så länge. Är man ute och letar efter en språkkurs så får man tusentals träffar och man lägger nog bara 10 sekunder vid en första gallring. För de allra flesta faller nog en kurs som lär ut ”tuttar” och ”mus” bort vid den gallringen. Därmed inte sagt att man inte ska lära sig de orden men när de används som exempel så tror jag de flesta ser hela kursen som oseriös; även om den inte är det.

 

Fast å andra sidan; det sägs ju att all reklam är bra reklam så kanske att tuttarna och musen var bra marknadsföring, i alla fall här 😀

 

Sedan tror jag du missförstod mig angående ”bartjej”. Jag skrev om en tjej som för närvarande jobbar i en bar, och då ser jag inget fel på benämningen bartjej, precis som en tjej som jobbar på kontor kallas kontorstjej. Att använda benämningen ”bartjej” på en tjej/kvinna som jobbade i en bar för kanske 10 år sedan tycker jag är nedvärderande; då är det inte längre en benämning på hennes yrke utan ett direkt nedklassande epitet på hennes person.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev John Khonken:

Jag talade med frugan idag. Hon tyckte jag skulle spara pengarna till mat. Hon tycker att hon lär sig mycket ute i arbetslivet.  Vi får se om hon ändrar sig. Hon arbetar mycket just nu . 

Jag är glad för er skull att ni hittat varandra.
Kram på er!
 

Har hon tid över så finns det mycket gratismaterial som jag lagt upp på Youtube: Magrood

Lite smått och gott.

 

Ha en bra dag och hälsa frugan!

Magrood

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

Hej Magrood,

 

Tackar för ditt svar, som alltid genomtänkt. Har nu tittat på en av filmerna och tyckte det var pedagogiskt; dessutom en enkel och klar thailändska så skulle även kunna användas som en instruktionsfilm för svenskar som vill lära sig lite mer avancerad thailändska😉

 

Jag vidhåller dock att du är en bättre pedagog än du är marknadsförare, i alla fall än så länge. Är man ute och letar efter en språkkurs så får man tusentals träffar och man lägger nog bara 10 sekunder vid en första gallring. För de allra flesta faller nog en kurs som lär ut ”tuttar” och ”mus” bort vid den gallringen. Därmed inte sagt att man inte ska lära sig de orden men när de används som exempel så tror jag de flesta ser hela kursen som oseriös; även om den inte är det.

 

Fast å andra sidan; det sägs ju att all reklam är bra reklam så kanske att tuttarna och musen var bra marknadsföring, i alla fall här 😀

 

Sedan tror jag du missförstod mig angående ”bartjej”. Jag skrev om en tjej som för närvarande jobbar i en bar, och då ser jag inget fel på benämningen bartjej, precis som en tjej som jobbar på kontor kallas kontorstjej. Att använda benämningen ”bartjej” på en tjej/kvinna som jobbade i en bar för kanske 10 år sedan tycker jag är nedvärderande; då är det inte längre en benämning på hennes yrke utan ett direkt nedklassande epitet på hennes person.

Hej Atom,

 

Tack för ditt svar. Jag håller med dig helt och hållet att jag är en bättre pedagog än marknadsförare. :-)

Tidigare hade det inte stört mig. Speciellt med tanke på de svenska skattereglerna. Hade typ inget behov av att tjäna mer än vad jag behövde. Så jag brukade till och med ta det lugnt de sista månaderna av året. :-) Staten vill att man ska vila efter att man jobbat så hårt första 3/4 delarna av året och kommit upp till en viss inkomstnivå (brytpunkten), tänkte jag. :-) 

 

Men nu har jag en plan att gå den lugna vägen när barnen blivit myndiga.

Och under de här tio verksamma åren vill jag att så många som möjligt ska ha nytta av den gåvan jag fått (att jag har lätt att lära mig och har lätt att lära ut), samt att lämna källa till ekonomisk trygghet för mina barn.

Jag skulle vilja starta ett meditationscenter i Sverige för att kunna utöva det själv och hjälpa andra.
Har förstått att väldigt många i Sverige mår psykiskt dåligt, trots att man har det så bra ekonomiskt.
Tanken på att hjälpa vidare kom från min egen erfarenhet...(precis som allt annat som jag vill lära ut)... att det har hjälpt mig så enormt mycket.
 

Ska se om min medarbetare kan hjälpa mig med marknadsföringsbiten.

 

Jag brukar dock köra min egen väg (på gott och ont). För det mesta är det gott... att vara mig själv.

Den här bilden döper jag till "Magrood i ett nöt/nätskal" :-) 

 

 

Jag vet inte riktigt hur många liv man har.

Men i det här livet vet jag att jag vill lämna något bra efter mig... åtminstone som tack för den begåvningen jag fått.

 

 

Kram

Magrood

 

IMG_7391.JPG

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2019‎-‎03‎-‎08 at 20:18, skrev swedenfarang:

Ja vi är hemska här. Varför kom du tillbaka då? 

Dang dang dang

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen tillbaka Magrod

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood och tack för den härliga överraskningen att få se dig här på MPR igen. Senast vi träffades för många år sedan, var du mitt uppe i en turbolent tid i ditt liv och strax därefter blev det tyst. Det glädjer mig oerhört att nu få veta att du fixade fortsättningen så galant. 😙

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
1 timme sedan, skrev Magrood:

Jag är glad för er skull att ni hittat varandra.
Kram på er!
 

Har hon tid över så finns det mycket gratismaterial som jag lagt upp på Youtube: Magrood

Lite smått och gott.

 

Ha en bra dag och hälsa frugan!

Magrood

 

Tack för din omtanke. Tipsar frugan direkt. Så får vi se. Hon måste vilja själv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Magrood said:

Hej Atom,

 

Tack för ditt svar. Jag håller med dig helt och hållet att jag är en bättre pedagog än marknadsförare. :-)

Tidigare hade det inte stört mig. Speciellt med tanke på de svenska skattereglerna. Hade typ inget behov av att tjäna mer än vad jag behövde. Så jag brukade till och med ta det lugnt de sista månaderna av året. :-) Staten vill att man ska vila efter att man jobbat så hårt första 3/4 delarna av året och kommit upp till en viss inkomstnivå (brytpunkten), tänkte jag. :-) 

 

Men nu har jag en plan att gå den lugna vägen när barnen blivit myndiga.

Och under de här tio verksamma åren vill jag att så många som möjligt ska ha nytta av den gåvan jag fått (att jag har lätt att lära mig och har lätt att lära ut), samt att lämna källa till ekonomisk trygghet för mina barn.

Jag skulle vilja starta ett meditationscenter i Sverige för att kunna utöva det själv och hjälpa andra.
Har förstått att väldigt många i Sverige mår psykiskt dåligt, trots att man har det så bra ekonomiskt.
Tanken på att hjälpa vidare kom från min egen erfarenhet...(precis som allt annat som jag vill lära ut)... att det har hjälpt mig så enormt mycket.
 

Ska se om min medarbetare kan hjälpa mig med marknadsföringsbiten.

 

Jag brukar dock köra min egen väg (på gott och ont). För det mesta är det gott... att vara mig själv.

Den här bilden döper jag till "Magrood i ett nöt/nätskal" :-) 

 

 

Jag vet inte riktigt hur många liv man har.

Men i det här livet vet jag att jag vill lämna något bra efter mig... åtminstone som tack för den begåvningen jag fått.

 

 

Kram

Magrood

 

IMG_7391.JPG

Starkt och fint att vilja ”betala tillbaka” för den gåva du fick i form av begåvning. Jag vet inte om jag fick någon större gåva och även om jag fick det så är jag alldeles för egoistisk för att dela med mig till några andra än mina närmaste.

 

Jag vill tjäna ihop så mycket pengar att jag kan betala för den bästa utbildning min dotter kan få samt en behaglig tillvaro för mig och frugan. Visst gav vi frugans kusins betydligt mer än vad seden kräver vid gårdagens bröllop men annars är jag rätt snål.

 

Sedan sprider jag ju lite visdom på MPR med jämna mellanrum men hade det varit någon större tanke bakom visdomen hade jag nog tagit betalt för den 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-10 at 08:23, skrev husse:

Välkommen tillbaka Magrod

Tack så mycket!

Kram

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-10 at 08:54, skrev Jive:

Hej Magrood och tack för den härliga överraskningen att få se dig här på MPR igen. Senast vi träffades för många år sedan, var du mitt uppe i en turbolent tid i ditt liv och strax därefter blev det tyst. Det glädjer mig oerhört att nu få veta att du fixade fortsättningen så galant. 😙

Tack så mycket Jive!

Dina ord värmer.

 


Det dyker upp prövningar då och då, men jag har lärt mig att hantera det på ett mycket effektivt och fridfullt sätt.

Livet är fortfarande underbart. :-)

 

Ha det så bra!
Kram
Magrood

 

 

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-10 at 09:59, skrev Atom:

Starkt och fint att vilja ”betala tillbaka” för den gåva du fick i form av begåvning. Jag vet inte om jag fick någon större gåva och även om jag fick det så är jag alldeles för egoistisk för att dela med mig till några andra än mina närmaste.

 

Jag vill tjäna ihop så mycket pengar att jag kan betala för den bästa utbildning min dotter kan få samt en behaglig tillvaro för mig och frugan. Visst gav vi frugans kusins betydligt mer än vad seden kräver vid gårdagens bröllop men annars är jag rätt snål.

 

Sedan sprider jag ju lite visdom på MPR med jämna mellanrum men hade det varit någon större tanke bakom visdomen hade jag nog tagit betalt för den 😉

Jag har inte upplevt dig som egoistisk.

Jag är tacksam att vi bor i ett land där vi slipper tänka på att betala massa pengar för att barnen ska få bästa utbildning.
Fick en fråga av min bror vid skilsmässan för fem sex år sedan om inte jag hade funderingar på att flytta tillbaka till Thailand.
Jag hade aldrig haft en sån tanke och har inte det nu heller.

 

Skulle vi bo i Thailand så skulle jag som ensamstående mamma behöva jobba så mycket för att ge barnens bra utbildning att vi knappt skulle ha tid att umgås. Det skulle vara meningslöst för vår del. Sen var det ju vårdnaden och barnens rätt till att ha tillgång till båda sina föräldrar.


Men är man farang och har bra jobb i Thailand... då fixar det sig säkert fint. :-) 

Det är lättare att tänka på andra när man har sina behov tillgodosedda...vilket jag upplever att vi har det här i Sverige.


Med vänlig hälsning,
Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Magrood said:

Jag har inte upplevt dig som egoistisk.

Jag är tacksam att vi bor i ett land där vi slipper tänka på att betala massa pengar för att barnen ska få bästa utbildning.
Fick en fråga av min bror vid skilsmässan för fem sex år sedan om inte jag hade funderingar på att flytta tillbaka till Thailand.
Jag hade aldrig haft en sån tanke och har inte det nu heller.

 

Skulle vi bo i Thailand så skulle jag som ensamstående mamma behöva jobba så mycket för att ge barnens bra utbildning att vi knappt skulle ha tid att umgås. Det skulle vara meningslöst för vår del. Sen var det ju vårdnaden och barnens rätt till att ha tillgång till båda sina föräldrar.


Men är man farang och har bra jobb i Thailand... då fixar det sig säkert fint. :-) 

Det är lättare att tänka på andra när man har sina behov tillgodosedda...vilket jag upplever att vi har det här i Sverige.


Med vänlig hälsning,
Magrood

Så är det, det finns plus och minus med alla beslut man tar och alla prioriteringar man gör. Det enda man kan göra är att tänka efter rejält innan man tar sina beslut och gör sina prioriteringar, annars finns risken att man sitter där bitter en dag och skyller på "otur" eller "samhället".

 

Har man pengar som västerlänning, och det behöver inte vara så särskilt mycket, så är Thailand ett väldigt lätt land att leva och trivas i och man behandlas oftast väl av thailändarna. Man får nog vara riktigt fattig och nedgången innan gemene thailändare börjar se ned på en. Thailändska staten är dock annorlunda, där är man som utlänning inte mycket värd. Sverige är väl egentligen precis tvärt om; staten är snäll och omtänksam men väldigt många svenskar har nog en "default-syn" på en thailändska som före detta prostituerad med alla fördomar som kommer med det. Majoriteten av västerlänningar som bosätter sig i Thailand har dessutom redan ekonomin säkrad via pension/besparingar eller en hyfsad expatlön och behöver därför inte bry sig om att lära sig språket, smälta in etc. Skulle tro att de flesta thailändskor som flyttar till Farangland, förutom studenter som oftast flyttar temporärt, är i 30-40 årsåldern och snabbt behöver ta sig ut i arbetslivet. Är det då ett land där engelska inte är officiellt språk så är det inte lätt att i den åldern lära sig ett helt nytt språk snabbt och dessutom snabbt förstå alla sociala koder. Jag är ytterst imponerad av dig och andra thailändskor som i vuxen ålder lyckats flytta till Sverige och etablera er i samhället.

 

Frugan har en ungdomskompis från Bangkoks medelklass, med allt vad det innebär av en maid som tar hand om städning och tvätt och flitiga restaurangbesök. Under ett år av språkstudier i England träffade hon en fransman och efter något år gifte de sig och hon flyttade till Frankrike. Från ett bra kontorsjobb i Bangkok till städjobb i Frankrike. Från mängder av kompisar att gå ut och käka med till några enstaka thailändska väninnor som hon inte hade något gemensamt med men som var de enda hon kunde prata med innan hon lärt sig riktig franska. Det sprack efter ett par år och hon flyttade hem till Bangkok igen "I'm rather a princess in hell than a slave in heaven" som hon uttryckte det. De problemen har inte vi västerlänningar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...