Jump to content
IGNORERAD

Thai barn och deras tander


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Guest Gurkan21

Kan inte annat an att bli riktigt forvanad hur manga thai foraldrar

kan tillata deras barn att formligen vraka i sig godis och en

jakla massa cola och annan dynga narsomhelst pa dygnet :nono:

Satt pa bussen mellan Phitsanulok och Sukhothai haromdagen

da en liten kille,kan val ha varit ca 5-6 ar, oppnade munnen

och dar fick man se nagot av det varsta jag nagonsin har sett i tandvag,

svart-bruna sma piggar stack ut har och var,sag ut som mogel i hela truten.

Inte undra pa att tandlakarna i sverige ofta reagerar nar det kommer

ett thaibarn pa besok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gurkan,

Visst har du säkert rätt vad gäller senaste åren.

Själv är jag dock förbluffad över fru Changs nästan perfekta tänder. Mina tänder är inte mycket att skryta med.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Gurkan,

Mina tänder är inte mycket att skryta med.

Herr Chang har talat.

Fimpa!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans dotter såg ut lite av vad du beskriver. Svart i käften och rester av tänder lite här o där.

Tandläkaren som hon hamnade hos när hon kom hit tog tag i det och efter en sisådär 10 besök på raken så var det nästan klart. Dom lyckades faktiskt rädda alla dom nya tänderna trots att dom var kraftigt angripna.

Som första åtgärd kommer jag ihåg att hon var tvungen att käka flourtabletter morgon o kväll. Vissa av mjölktänderna var liksom mjuka.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

min älskling har jätte fina tänder hennes 2 barn har också jättefina tänder, jag själv har inte det pga kaffedrickande

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Frugans dotter såg ut lite av vad du beskriver. Svart i käften och rester av tänder lite här o där.

Tandläkaren som hon hamnade hos när hon kom hit tog tag i det och efter en sisådär 10 besök på raken så var det nästan klart. Dom lyckades faktiskt rädda alla dom nya tänderna trots att dom var kraftigt angripna.

Som första åtgärd kommer jag ihåg att hon var tvungen att käka flourtabletter morgon o kväll. Vissa av mjölktänderna var liksom mjuka.

Detta är mycket vanligt idag!!

Och det är till stor del föräldrarnas fel!!

För mycket läskedryck!!

Barn ska bara dricka läsk och äta godis på Lördagar!!

Så klaras tänderna sig bra

En bra åtgärd är ett barnen borstar tänderna i skolan.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tänder är absolut inte bra, tyvärr.

Men sambons och hennes sons, 16 år,

är i stort sett felfria..tänderna alltså.  ;)

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi tog ut alla tänder på frugans dotter så precis när vi var färdiga och hon höll på att vakna kom nästa thai unge in på operationsavd och se där en till thai unge. helt otroligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru är 29 och har ännu aldrig haft ett hål i tänderna. Detta fenomen gäller även alla thaitjejer jag varit tillsammans med innan henne, alltså inga enda hål på en hel livstid.

Tror dock att dagens barn inte kommer att ha samma generellt höga tandhälsa när dom når tjugoårsåldern, snarare tvärtom. Ökad levnadsstandard som gör att barn dricker läsk istället för som tidigare vatten och snaskar allt mer godis gör nog hela skillnaden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Likadant var det med Chons son. Redan när vi fick hit honom vid 3 års ålder var det svarta tänder i munnen på honom.

Jag tror det beror på att han drack söt mjölk innan han la sig och även på natten ibland. Dessutom, som någon annan nämnde, godis i tid och otid, samt läsk. Likaledes, thaländarna borstar tänderna, sedan äter och sedan lägger sig. En god mumma för tandtrollen.

Det verkar som om barn i Thailand är chefer över de vuxna. Så fort de vill ha något så får de det. Säger man till så får man till svar typ: "Men han ville ju ha." Eller om han gjort någonting som han inte borde: "Men han ville ju".

Härom dagen pratade jag med Chon och hon berättade att Harry hade skurit sig i fingret. Jag frågade hur det hade gått till. Jag fick till svar att han hade lekt med en kniv!! Jag undrade då om hans mormor, som passade honom vid et tillfället, inte såg till vad han gjorde. Då svarade hon: "Jo, men mormor sa att han ville ha kniven att leka med..."

Man kan bara ta sig för pannan.

Hur som helst, när det gäller hans tänder, så har tandläkaren i Sverige lyckats få någerlunda bukt med det och nu har han ju fått sina vuxentänder. Men han måste i framtiden vara väldigt försiktig och noga med sina tänder.

Jag skall tillägga att varken Chon eller hennes syskon har haft problem med sina tänder.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan

Så fort de vill ha något så får de det. Säger man till så får man till svar typ: "Men han ville ju ha." Eller om han gjort någonting som han inte borde: "Men han ville ju".

tillfället, inte såg till vad han gjorde. Då svarade hon: "Jo, men mormor sa att han ville ha kniven att leka med..."

MVH Nonki

Klockren beskrivning av thailändsk barnuppfostran.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Återigen ett bevis på hur vår bra vår överlägsna USA inspirerade matkultur är, coca-cola är ju den nyttigaste av drycker samt socker är det ju nödvändigt att äta i så stora mängder som möjligt vi vill ju alla bli överviktig och få diabetes och andra sjukdomar så snart vi kan!

Eller kan det vara så att vi skyller vår utomordentliga matkulturs följder på Thailändskbarnuppfostran?

Alla Vuxna Thailändska kvinnor som kommer hit har ju kass tänder med eller är det bara de som utsatts för västerländsk matkultur för barnuppfostran har nog inte ändrat sig nämnvärt i jämförelse med matkulturen!

Jag skulle dock ej kalla det vi skaffat oss de senaste decennierna för mat kultur, utan för kulturförstörelse! Thailand har matkultur, Sverige har matkultur det vi importerat från USA med hamburgerkedjorna och sockertillsatserna i industriellt producerade halvfabrikat och helfabrikat är inte matkultur det är en Kulturförstöring som är av astronomiska mått!

Anser personligen att man bör införa en sockerskatt på ca 100 kr per kilo, som skall betalas av odlaren och som ej är avdragsgill så att det ej går att undgå den!

Mvh

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Oavsett vilket så har thaibarn dåliga tänder.

Vad man äter har naturligtvis betydelse men den viktigaste faktorn när det gäller tändernas välbefinnande är skötseln och tandborstningen.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi (jag, frugan, svarmor och andra slaktingar) diskuterade detta med barns tander nu i veckan. Konsensus var att valdigt manga thailandska smabarn idag har valdigt daliga tander. En moster ar forskollarare i byn sa hon kan jamfora med hur det var for 30 ar sedan da hon borjade och ingen, naja, hade daliga tander. Thailandare i aldrarna 15-60 har generellt battre tander an vi har sa nagot har uppenbarligen hant de sista 10-15 aren. Slutsatsen var att det huvudsakligen ar tva forandringar:

1) All den sota mjolk som dricks dagarna i anda av valdigt manga barn. Tidigare sa drack landsortsbarn nastan ingen mjolk alls, vilket bla aterspeglas i hur korta manga av dem ar. Nu under 10-15 ar sa har bade regering och naringsliv promotat mjolk men tyvarr har da manga valt/tvingats valja den ofta billigare sota mjolken.

2) Den sociala forandringen. Alltfler smabarnsforaldrar skiljer sig eller tvingas pga jobb bo atskillda. Smabarnen slussas mellan olika mor/farforaldrar och andra slaktingar och ingen tar det egentliga ansvaret for nagot sa relativt oviktigt som barnens tander. Da den sota mjolken och annan godis inte ens fanns da de var smabarnsforaldrar sa inser de ofta inte heller problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

2) Den sociala forandringen. Alltfler smabarnsforaldrar skiljer sig eller tvingas pga jobb bo atskillda. Smabarnen slussas mellan olika mor/farforaldrar och andra slaktingar och ingen tar det egentliga ansvaret for nagot sa relativt oviktigt som barnens tander. Da den sota mjolken och annan godis inte ens fanns da de var smabarnsforaldrar sa inser de ofta inte heller problemet.

Är det tillräckligt fattigt, så vatten och frukt får duga som lördagsgodis kan det bli bra tänder ändå.

Som på den burmesiska flickan nedan.

12046_tander02_jpg217a4ff164ae85ed09d806

12045_tander01_jpgafc8014a40f74e4dac4795

12046_tander02_jpg217a4ff164ae85ed09d806

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...