Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Det kommer kanske en dag när den akuta konflikten i Thailand är löst. Då kommer vi till det svåra: Hur skall folket kunna samlas under en nation?

Klyftan som har skapats mellan folk är nog ganska stor och svår att överbrygga. Jag tror folket behöver hitta något att samlas kring och jag hoppas att man lyckas hitta något annat än monarkin att samlas kring.

Det finns en risk att Abhisit, Thaksin eller vem det nu blir som kommer ut segrande ur det här, i ren desperation, hittar en utomstående fiende för att samla folket. Kambodja kanske?

Fritt fram för att såga mitt spånande :wai:

mvh

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror att de flesta vill ha lugn och ordning och egentligen inte bryr sig speciellt mycket om vem som styr. Förhoppningsvis räcker det och man slipper uppfinna yttre fiender eller sätta sitt hopp till halvgudar eller dubaibor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej RoiET

Ja det kan man verkligen undra, men just nu är det svårt att tänka på det.

Jag lider med mina röda vänner och en majoritet av det Thailändska folket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den enda som eventuellt skulle kunna få de två lägren att samsas är ju misstänkt tyst tycker jag. Den jag syftar på är förstås HRH Bhumibol Adulyadej, som mig veterligen ännu inte ytttrat sig i frågan? Lever ens karln tro? Jag vet dock att drottningen är uttalad anhängare av den ena sidan vilket ju kanske ställer till det för honom ur diplomatisk synpunkt. Tur dock att splittringen i landet inte är av utpräglat geografisk art vilket, om så var fallet, förmodligen avsevärt skulle ha ökat risken för inbördeskrig.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, den enda som eventuellt skulle kunna få de två lägren att samsas är ju misstänkt tyst tycker jag. Den jag syftar på är förstås HRH Bhumibol Adulyadej, som mig veterligen ännu inte ytttrat sig i frågan? Lever ens karln tro? Jag vet dock att drottningen är uttalad anhängare av den ena sidan vilket ju kanske ställer till det för honom ur diplomatisk synpunkt. Tur dock att splittringen i landet inte är av utpräglat geografisk art vilket, om så var fallet, förmodligen avsevärt skulle ha ökat risken för inbördeskrig.

Om man tittar på bilder från de rödas protester så saknas symboler för kungen. Kanske passade inte den gula färgen in i allt rött? Det kan oxå betyda att vi nu ser en minskning av monarkins inflytande inom vissa folkgrupper...

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen är nog tyvärr alldeles för sjuk och svag för att agera i ärendet och Dr T är tillräckligt intelligent för att inse det och utnyttjar tillfället

Och med tanke på det thailändska folkets misstro till kungens son har han ingen större chans heller att agera

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om man tittar på bilder från de rödas protester så saknas symboler för kungen. Kanske passade inte den gula färgen in i allt rött? Det kan oxå betyda att vi nu ser en minskning av monarkins inflytande inom vissa folkgrupper...

Jens

Nja, man hade plakat på konungen för att visa sitt stöd för honom men man kritiserade vissa personer i hans närhet som varit inblandade i senaste militärkuppen.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska såren läkas och thailändska folket kunna enas igen?

Om landet kunde hålla rättvisa val så skulle nog mycket vara vunnet och majoriteten av befolkningen kunna acceptera sitt styre oavsett om dom är för eller mot de som blir valda. Problemet och motsättningarna nu bygger ju faktiskt på att den dåvarande demokratiskt rättvist valda makten störtades via en militärkupp och dess parti och politiker förbjöds att verka. DET är själva grundproblemet i dagens tudelade land.

Klart som fan att människor blir förbannade om inte deras politiska alternativ ens tillåts vara med, speciellt om man vet att det alternativet skulle ha vunnit ett val.

Nej, håll åtminstone någorlunda rättvisa val där alla politiska alternativ tillåts delta och stoppa diverse utomparlamentariska metoder för att tillskansa sig makten att lyckas, det är vad som krävs. Dvs gula, röda eller blåa protester där några få promille av befolkningen tillåts fälla sittande regeringar via samhällskaos måste stoppas. Hade militär och polis satt hårt mot hårt redan när de gula ockuperade flygplats och regeringsbyggnad så hade vi naturligtvis sluppit se några röda på gatorna i dag. Polis och militär måste avpolitiseras och stödja/lyda den sittande regeringen i alla lägen av samhällskaos.

Som sagt, val där allas alternativ får en rättvis chans skulle nog kunna få Thailands folk att åter åtminstone motvilligt kunna acceptera varandra. Och det är ju en bra början.

Varför t ex inte åter tillåta TRT och dess 100 bannade politiker att verka samt utlova nya val. Och helst då ett TRT utan Thaksin som frontfigur.

Att ge Thaksin amnesti kanske också skulle vara ett bättre alternativ än inbördeskrig? Låt honom komma tillbaka till Thailand, dra ett streck över hans brott mot löfte att han lämnar rollen som politisk ledare. Måste vara ett mycket bättre alternativ att låta honom slippa sina 2 år i fängelse än att låta en massa människor dö i motsättningar samtidigt som landet och folket ruineras i kaos. Även om förstås många skulle ha svårt att förlika sig med att han slipper undan straff.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hur ska såren läkas och thailändska folket kunna enas igen?

Om landet kunde hålla rättvisa val så skulle nog mycket vara vunnet och majoriteten av befolkningen kunna acceptera sitt styre oavsett om dom är för eller mot de som blir valda. Problemet och motsättningarna nu bygger ju faktiskt på att den dåvarande demokratiskt rättvist valda makten störtades via en militärkupp och dess parti och politiker förbjöds att verka. DET är själva grundproblemet i dagens tudelade land.

Klart som fan att människor blir förbannade om inte deras politiska alternativ ens tillåts vara med, speciellt om man vet att det alternativet skulle ha vunnit ett val.

Nej, håll åtminstone någorlunda rättvisa val där alla politiska alternativ tillåts delta och stoppa diverse utomparlamentariska metoder för att tillskansa sig makten att lyckas, det är vad som krävs. Dvs gula, röda eller blåa protester där några få promille av befolkningen tillåts fälla sittande regeringar via samhällskaos måste stoppas. Hade militär och polis satt hårt mot hårt redan när de gula ockuperade flygplats och regeringsbyggnad så hade vi naturligtvis sluppit se några röda på gatorna i dag. Polis och militär måste avpolitiseras och stödja/lyda den sittande regeringen i alla lägen av samhällskaos.

Som sagt, val där allas alternativ får en rättvis chans skulle nog kunna få Thailands folk att åter åtminstone motvilligt kunna acceptera varandra. Och det är ju en bra början.

Varför t ex inte åter tillåta TRT och dess 100 bannade politiker att verka samt utlova nya val. Och helst då ett TRT utan Thaksin som frontfigur.

Att ge Thaksin amnesti kanske också skulle vara ett bättre alternativ än inbördeskrig? Låt honom komma tillbaka till Thailand, dra ett streck över hans brott mot löfte att han lämnar rollen som politisk ledare. Måste vara ett mycket bättre alternativ att låta honom slippa sina 2 år i fängelse än att låta en massa människor dö i motsättningar samtidigt som landet och folket ruineras i kaos. Även om förstås många skulle ha svårt att förlika sig med att han slipper undan straff.

Forstar och haller delvis med. Men vad hander om statsmakten ger med sig annu mer nar diverse betalda terroristgrupper "demonstrerar". Oavsett farg sa haller de den politiska makten gisslan med hot om vald. Var borjar och slutar eftergifterna och vad blir laxan Thailand far lara sig den harda vagen?

Sen haller jag inte med om att det ar ok att blunda for valfusk bara for att vissa partier ar mkt populara. Lat folk bli forbannade da, men dina "rattvisa val" kan aldrig bli rattvisa om inte valfusk bestraffas med nagot kannbart. Att TRT upplostes 2006 var ju dessutom baserat pa de gamla och mera liberala vallagrna ur "deras" 1997 ars konstitution och kan knappast anses vara "orattvist".

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kungen är nog tyvärr alldeles för sjuk och svag för att agera i ärendet och Dr T är tillräckligt intelligent för att inse det och utnyttjar tillfället

Och med tanke på det thailändska folkets misstro till kungens son har han ingen större chans heller att agera

Hej Tallviking!

Gå utanför boxen och tänk!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med RoiEt om att vad Thailand saknar och har saknat i massor av år men som man behöver är en stark politisk ledare att enas under och som ser till Thailands bästa och letar långsiktiga lösningar utanför kungahuset och dom traditionella politiska grupperingarna. :jester::na::grrrrrr::rofl::diablo::not_i::nono::rtfm::friends::victory::good:

Detta går också in i de tänkvärda tankar som Kim tidigare framförde, men jag vill bara påpeka en liten sak som börjar bli en "etablerad" sanning, oavsett vad man tycker om Thaksin så är han inte dömd för något brott i någon normal domsförhandling, något som alla verkar glömma bort! :read::kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om landet kunde hålla rättvisa val så skulle nog mycket vara vunnet och majoriteten av befolkningen kunna acceptera sitt styre oavsett om dom är för eller mot de som blir valda. Problemet och motsättningarna nu bygger ju faktiskt på att den dåvarande demokratiskt rättvist valda makten störtades via en militärkupp och dess parti och politiker förbjöds att verka. DET är själva grundproblemet i dagens tudelade land.

Klart som fan att människor blir förbannade om inte deras politiska alternativ ens tillåts vara med, speciellt om man vet att det alternativet skulle ha vunnit ett val.

Håller inte helt med.

PAD samlade hundratusentals demonstranter och krävde Thaksins avgång lång tid innan militärkuppen.

De flesta Thailändare var trötta på Thaksins fiffel.

Om Thaksin avgått hade TRT troligen fortfarande varit i regeringsställning.

Problemet är knappast militärkuppen. Problemet är respektlösheten inför lag och folks bästa.

Och den yttrar sig såväl hos ledare som hos vanliga medborgare.

Något av det bästa som kunde hända var att Thaksin fick avtjäna sitt straff för sina brott.

Det skulle visa folk att man inte alltid kommer undan. Oavsett hur förmögen och mäktig man är.

Och kanske skulle det ingjuta förtroende för myndigheter hos folk igen.

Att "förlåta" Thaksin skulle skicka fel signaler och är helt fel väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu kanske bara nyval och PM's avgang ar det enda som kan radda situationen fran att eskalera annu mera. Om inte den store och fege tar mod till sig och riskerar lite anseende pa att uppmana till lugn. Ett vagspel forvisso, men battre an ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej kim

Tack för ditt fina inlägg, roligt att höra från fler som vill ha fria och rättvisa val.

Det är alldeles för många militär älskare som hörs i debatten, som försvarar högerkrafterna oavsett vad dom hittar på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Forstar och haller delvis med. Men vad hander om statsmakten ger med sig annu mer nar diverse betalda terroristgrupper "demonstrerar". Oavsett farg sa haller de den politiska makten gisslan med hot om vald. Var borjar och slutar eftergifterna och vad blir laxan Thailand far lara sig den harda vagen?

Sen haller jag inte med om att det ar ok att blunda for valfusk bara for att vissa partier ar mkt populara. Lat folk bli forbannade da, men dina "rattvisa val" kan aldrig bli rattvisa om inte valfusk bestraffas med nagot kannbart. Att TRT upplostes 2006 var ju dessutom baserat pa de gamla och mera liberala vallagrna ur "deras" 1997 ars konstitution och kan knappast anses vara "orattvist".

Nej, jag tycker inte heller man ska ta lätt på valfusk, det måste försöka stävjas genom riktigt hårda påföljder. Men att rulla in tanksen, ta över och förbjuda landets klart största parti samt förbjuda alla dess politiker att verka i 5 år för att 1 av dom kan bevisas ha köpt röster i sin hemprovins tycker jag man kan diskutera den totala samhällsnyttan av. Speciellt i ett land där alla innevånare vet att röstköp har förekommit hos alla partier under alla tider.

Åtminstone den här gången så splittrade man då folket och den klyftan har sedan dess bara växt sig större och större. De gula och de rödas respektive protestaktioner förbättrar knappast sammanhållningen i nationen och som jag skrev tidigare, man skulle resolut ha stoppat deras ockupationer redan på det gula stadiet. Så angående "eftergifter" så anser jag att dom var alldeles för långtgångna redan på dom gulas tid och detta har förstås bäddat för att röda nu försöker sig på precis samma sak.

Quote

Var borjar och slutar eftergifterna och vad blir laxan Thailand far lara sig den harda vagen?

Eftergifterna bör sluta med att man återställer den politiska karta som gällde innan militärkuppen och läxan "maktklicken" i Thailand bör ha lärt sig är att militärkupper inte löser några problem, bara förvärrar dom.

Ps  Med "maktklick" avses dom få som besitter sådan ställning att dom kan besluta om militärkupp.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur ska såren läkas och thailändska folket kunna enas igen?

Om landet kunde hålla rättvisa val så skulle nog mycket vara vunnet och majoriteten av befolkningen kunna acceptera sitt styre oavsett om dom är för eller mot de som blir valda. Problemet och motsättningarna nu bygger ju faktiskt på att den dåvarande demokratiskt rättvist valda makten störtades via en militärkupp och dess parti och politiker förbjöds att verka. DET är själva grundproblemet i dagens tudelade land.

Klart som fan att människor blir förbannade om inte deras politiska alternativ ens tillåts vara med, speciellt om man vet att det alternativet skulle ha vunnit ett val.

 

Nej, håll åtminstone någorlunda rättvisa val där alla politiska alternativ tillåts delta och stoppa diverse utomparlamentariska metoder för att tillskansa sig makten att lyckas, det är vad som krävs. Dvs gula, röda eller blåa protester där några få promille av befolkningen tillåts fälla sittande regeringar via samhällskaos måste stoppas. Hade militär och polis satt hårt mot hårt redan när de gula ockuperade flygplats och regeringsbyggnad så hade vi naturligtvis sluppit se några röda på gatorna i dag. Polis och militär måste avpolitiseras och stödja/lyda den sittande regeringen i alla lägen av samhällskaos.

Som sagt, val där allas alternativ får en rättvis chans skulle nog kunna få Thailands folk att åter åtminstone motvilligt kunna acceptera varandra. Och det är ju en bra början.

Varför t ex inte åter tillåta TRT och dess 100 bannade politiker att verka samt utlova nya val. Och helst då ett TRT utan Thaksin som frontfigur.

Att ge Thaksin amnesti kanske också skulle vara ett bättre alternativ än inbördeskrig? Låt honom komma tillbaka till Thailand, dra ett streck över hans brott mot löfte att han lämnar rollen som politisk ledare. Måste vara ett mycket bättre alternativ att låta honom slippa sina 2 år i fängelse än att låta en massa människor dö i motsättningar samtidigt som landet och folket ruineras i kaos. Även om förstås många skulle ha svårt att förlika sig med att han slipper undan straff.!

Hej Kim!

Mycket bra inlägg! Jag håller med allt utom delen om Thaksin. Amnesti är en accepterad lösning vid allvarliga statskriser. Men så långt tycker jag inte att läget har urartat. Jag tycker att jakten efter Thaksin är en viktig signal till PPP:s anhängare att de måsta kämpa vidare UTAN Thaksin för att norra och nordöstra Thailand också ska få någon ekonomisk utveckling. Ingen är så viktig att han eller hon står över lagen.

Det kommer aldrig att bli någon lösning i Thailand så länge PPP eller någon efterföljarparti får ställa upp i snara rättvisa val. Den halva av Thailand som lever norr om Bangkok är inte ett dugg intresserad av det parti som lovar flest nya skyskrapor, ovanjordsmotorväger, undervattentunnelbanor och shoppingcentrum i Bangkok. De behöver ett parti som anstränger för att Isaan och norra Thailand ska lämna 1700-talet.

Thailand måste acceptera regionala partier. Många andra länder har tvingats till det. I praktiken har samtliga partier hittills ändå handlat som regionala partier då de enbart har brytt sig om att utveckla Bangkok vilket dessutom innehåller en minoritet av befolkningen.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej kim

Tack för ditt fina inlägg, roligt att höra från fler som vill ha fria och rättvisa val.

Det är alldeles för många militär älskare som hörs i debatten, som försvarar högerkrafterna oavsett vad dom hittar på.

Mvh Isan Lover

IL du har delvis rätt!

Att göra något vettigt av det politiska läget i Thailand tar tid!

Att försvara högerkrafterna är lika dumt som! :kort::crazy:

Att försvara tenorister eller huliganer!! :kort: :kort::kort:

De röda som tillgriper våld har förlorat!!

Både du och jag vill ha fria och öppna val. :wai::wai: :wai:

Det kan ta flera år att genomföra i nuläget!!!

För många idi*ter vill ha makten!! :bag::bag: :bag:

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller inte helt med.

PAD samlade hundratusentals demonstranter och krävde Thaksins avgång lång tid innan militärkuppen.

De flesta Thailändare var trötta på Thaksins fiffel.

Om Thaksin avgått hade TRT troligen fortfarande varit i regeringsställning.

Problemet är knappast militärkuppen. Problemet är respektlösheten inför lag och folks bästa.

Och den yttrar sig såväl hos ledare som hos vanliga medborgare.

Något av det bästa som kunde hända var att Thaksin fick avtjäna sitt straff för sina brott.

Det skulle visa folk att man inte alltid kommer undan. Oavsett hur förmögen och mäktig man är.

Och kanske skulle det ingjuta förtroende för myndigheter hos folk igen.

Att "förlåta" Thaksin skulle skicka fel signaler och är helt fel väg.

Om vi kunde backa bandet till innan militärkuppen så skulle jag nog ha önskat att militären istället för att ta makten i landet medan Thaksin var utomlands helt enkelt hade arresterat Thaksin medan han var i landet Och sedan ställt han inför rätta för sina skattefiffel, men låtit det folkvalda partiet TRT fortsätta styra istället för att förbjuda det att verka till massornas frustration. En frustration som allt sedan dess delat landet.

Kan hålla med dig i mycket av det du skriver ovan men funderar ändå vad ditt recept för att såren ska läka och folket ska kunna enas igen innebär? Vad är ditt förslag, rent konkret, för att Thailands folk nu ska kunna enas och såren ska få läka?

Tolkar jag det rätt att du menar att bara Thaksin hamnar i fängelse och domstolarna reformeras så är problemen med ett nu tudelat folk lösta? Eller vad bör man göra mer för att försöka ena folket igen, kanske anfalla Kambodja så man kan enas mot en yttre fiende istället som RoiEt antyder?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Kim!

Mycket bra inlägg! Jag håller med allt utom delen om Thaksin. Amnesti är en accepterad lösning vid allvarliga statskriser. Men så långt tycker jag inte att läget har urartat. Jag tycker att jakten efter Thaksin är en viktig signal till PPP:s anhängare att de måsta kämpa vidare UTAN Thaksin för att norra och nordöstra Thailand också ska få någon ekonomisk utveckling. Ingen är så viktig att han eller hon står över lagen.

Det kommer aldrig att bli någon lösning i Thailand så länge PPP eller någon efterföljarparti får ställa upp i snara rättvisa val. Den halva av Thailand som lever norr om Bangkok är inte ett dugg intresserad av det parti som lovar flest nya skyskrapor, ovanjordsmotorväger, undervattentunnelbanor och shoppingcentrum i Bangkok. De behöver ett parti som anstränger för att Isaan och norra Thailand ska lämna 1700-talet.

Thailand måste acceptera regionala partier. Många andra länder har tvingats till det. I praktiken har samtliga partier hittills ändå handlat som regionala partier då de enbart har brytt sig om att utveckla Bangkok vilket dessutom innehåller en minoritet av befolkningen.

Hälsning

Svarten

Om vi nu ska leka förhandlare så har jag inget absolut krav på amnesti för Thaksin. :)

Helst skulle jag se honom arresterad och ställd inför rätta. men frågan är väl hur många människoliv och hur mycket samhällskaos det kravet kan anses vara värt?

Mycket bra och konstruktivt inlägg du bidrar med för övrigt.  :great:   Det ältas på tok för mycket bland debattanterna här på MPR tycker jag. Mycket roligare att läsa om vad man tror på för eventuella lösningar. Liknar mycket möten osv på jobbet där alla hela tiden tjatar om problemet och beskriver detta ur alla tänkbara aspekter, men där väldigt få koncentrerar sig på att ta upp eventuella lösningar istället.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, jag tycker inte heller man ska ta lätt på valfusk, det måste försöka stävjas genom riktigt hårda påföljder. Men att rulla in tanksen, ta över och förbjuda landets klart största parti samt förbjuda alla dess politiker att verka i 5 år för att 1 av dom kan bevisas ha köpt röster i sin hemprovins tycker jag man kan diskutera den totala samhällsnyttan av. Speciellt i ett land där alla innevånare vet att röstköp har förekommit hos alla partier under alla tider.

Åtminstone den här gången så splittrade man då folket och den klyftan har sedan dess bara växt sig större och större. De gula och de rödas respektive protestaktioner förbättrar knappast sammanhållningen i nationen och som jag skrev tidigare, man skulle resolut ha stoppat deras ockupationer redan på det gula stadiet. Så angående "eftergifter" så anser jag att dom var alldeles för långtgångna redan på dom gulas tid och detta har förstås bäddat för att röda nu försöker sig på precis samma sak.

 

Eftergifterna bör sluta med att man återställer den politiska karta som gällde innan militärkuppen och läxan "maktklicken" i Thailand bör ha lärt sig är att militärkupper inte löser några problem, bara förvärrar dom.

Ps  Med "maktklick" avses dom få som besitter sådan ställning att dom kan besluta om militärkupp.

Kim!

Nu drömer du!

Glöm Thaksin han är ingen bra lösning!

Thailand behöver nytt blod!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan hålla med dig i mycket av det du skriver ovan men funderar ändå vad ditt recept för att såren ska läka och folket ska kunna enas igen innebär? Vad är ditt förslag, rent konkret, för att Thailands folk nu ska kunna enas och såren ska få läka?

Tolkar jag det rätt att du menar att bara Thaksin hamnar i fängelse och domstolarna reformeras så är problemen med ett nu tudelat folk lösta? Eller vad bör man göra mer för att försöka ena folket igen, kanske anfalla Kambodja så man kan enas mot en yttre fiende istället som RoiEt antyder?

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. :)

Har inget genomtänkt svar och känner mig osäker. Men jag tror att Thaksin i fängelse skulle göra mycket i

det omedelbara läget för att lugna ner situationen.

Jag tror också att ett val kanske skulle göra nytta. Skriver "kanske" eftersom jag inte är säker på varför

man skulle respektera ett valresultat om 6 månader när man inte kan göra det nu. Det är ju uppenbarligen

så att man kan sprida vilka lögner som helst för att mana på sina anhängare och jag förstår inte hur folk

ska förändras bara pga man utlyser ett nyval.

Tror att folk måste bli trötta på trätandet och vilja att ha folkligt representerad myndighets och

politikerkontroll med verklig makt INNAN man kan förväntas hålla "rättvisa och fria" val.

Röstköp måste stävjas som du skriver. Och det görs nog bara genom att politiker och partier förstår

konsekvensen av att inte följa lagarna. Och därför bör man inte ge eftergifter till bl.a TRT.

Får återkomma om detta med läkandet när jag tycker mig ha något bra att skriva om det. :)

Att ena folket däremot förstår jag inte syftet med. Det är väl inget självändamål?

Att få dem att respektera varandra och kunna kommunicera trots olika åsikter däremot

tror jag är ett betydligt viktigare mål.

Det där med att anfalla Kambodja för att ena folket tar jag som ett skämt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim!

Nu drömer du!

Glöm Thaksin han är ingen bra lösning!

Thailand behöver nytt blod!

pigge01

Hej Pigge!

Kim har skrivit "Helst skulle jag se honom arresterad och ställd inför rätta" om Thaksin i inlägget innan du skrev ditt. Så låter väl inte en Thaksinanhängare, eller?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Pigge!

Kim har skrivit "Helst skulle jag se honom arresterad och ställd inför rätta" om Thaksin i inlägget innan du skrev ditt. Så låter väl inte en Thaksinanhängare, eller?

Hälsning

Svarten

Nej Svarten!

Du har rätt i det.

Men alla försök att få Thaksin till Thailand måste undvikas!

Jag har också tidigare skrivit

Att Thaksin ska glömma Thailand i Ca;10-15år

Frivillig landsflykt och leva gott!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår tankegången i att fria Thaksin för att på så sätt dämpa situationen. Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man resonerar då man föreslår att fria honom, låta honom delta i ett val och sedan kalla detta rättvist? Thaksin är dömd. (punkt)

Hur tror ni som förespråkar detta att reaktionen ibland de gula skulle bli om detta blev verklighet? Jag tror personligen inte att det skulle rädda några liv, snarare tvärtom!

Den som inte tror att Thaksin har ett finger med i spelet rörande det som händer just nu i BKK är ju, enligt mig, ganska naiv. Enligt nyheterna så uppmanar han ju nu öppet sina anhängare att skapa revolution. Av den anledningen menar jag att om man låter Thaksin slippa repressalier för sitt brott, och dessutom delta i ett val så har man samtidigt gett vika för utpressning.

Lösningen på Thailands problem går inte att finna i enskilda individer. Genom att fria  Thaksin och därmed tro att situationen skall lösa sig så botar man enligt mig vissa symtom, men inga problem.

Slutligen vill jag förtydliga att detta inte är något ställningstagande för varken gula (pest) eller röda (kolera). Jag tror att det som länge har bubblat i Thailand är starten på en nödvändig process som förhoppningsvis resulterar i något gott.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...