Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Quote

Du skriver att du inte forstar vad jag menar (vilket du sedan visar med all onskad tydlighet) men sen skriver du ett langt forsvarstal och aterigen argumenterar du mot nagot som inte har blivit ifragasatt. Jag har inte sagt ett ljud angaende det du skriver. Aterigen sa slass du mot vaderkvarnar vilket onekligen fortydligar poangen i det tidigare inlagget. Mycket konstig reaktion for ovrigt.

Angaende martyr kommentaren sa var det kommentaren om hur stackars du och Kim inte kunde saga nagonting utan att bli branda som Thaksinaslkare osv som triggade min reflektion.

Hej Wille!

Vad är det så konstigt med mitt "försvarstal". Jag hade inte den minsta aning av vad du menade. Det enda som jag kan göra att försöka gissa utifrån vad jag har skrivit.

Jag har aldrig sagt något annat om Thaksins framtid än att han bör sitta i fängelse enligt det straff han tilldömt. Han får gärna för mig sitta ännu längre om han döms till ytterligare brott. Trots detta har jag blivit tagen för thaksinanhängare av flera skribenter. Varför skulle jag vara martyr för att jag talar om vad folk har skrivit till mig eller Kim? Jag vet att även Kim inte är thaksinanhängare. Jag vill påpeka att skribenterna på MPR är mycket mer komplex här än att alla är antligen fullständigt emot TRT/PPP eller rena thaksinälskare. Vad är det som är så lågt med detta påstående?

Ha det gott!  :preved:

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Quote

Hej Wille!

Vad är det så konstigt med mitt "försvarstal". Jag hade inte den minsta aning av vad du menade. Det enda som jag kan göra att försöka gissa utifrån vad jag har skrivit.

Jag har aldrig sagt något annat om Thaksins framtid än att han bör sitta i fängelse enligt det straff han tilldömt. Han får gärna för mig sitta ännu längre om han döms till ytterligare brott. Trots detta har jag blivit tagen för thaksinanhängare av flera skribenter. Varför skulle jag vara martyr för att jag talar om vad folk har skrivit till mig eller Kim? Jag vet att även Kim inte är thaksinanhängare. Jag vill påpeka att skribenterna på MPR är mycket mer komplex här än att alla är antligen fullständigt emot TRT/PPP eller rena thaksinälskare. Vad är det som är så lågt med detta påstående?

Ha det gott!  :preved:

Svarten

Min dag borjade kl 0500 sa jag kanske ar lite seg. Det enda jag tyckte var att det i en rad inlagg av flera skribenter fokuserades massor pa att "kritisera" vissa skribenter och flera utmalade sig sjalva i lite val gyllne farger. Detta trots att det inte kom nagra konkreta forslag.

Menade inget direkt allvarligt med det hela och skall man hitta nagot positivt i det hela sa ar det att det provocerade fram ett intressant och passionerat inlagg fran din sida  :mdr:

Nu skall det tittas pa lite film...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kan inte IL eller någon annan i hans "sällskap" skriva vad egentligen Dr Toxin gjorde för Isaan´s befolkning??

Just nu slåss dom Röda mot lokalbefolkningen på Nang Lerng, en av dom lokala dödad.

Tidigare slogs dom Röda med lokalbefolkningen på Petchburi soi 7, motorcycklar och affärer sönderslagna.

100 % av Bangkoks befolkning är nu jävligt trötta på att denna röda pöbel får fortsätta detta. ( både äkta bangkokbor och inflyttade up-countrybor )

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

XpoSweden

Tack för ditt inlägg.

Måste tyvärr meddela att du inte fattar något eftersom du inte nyss

klättrat ner efter 20 år i ett träd 12 mil öster om Udon Ta mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag aterkommer imorgon. Idag ar anda Thailands storsta dag och jag ar duktigt tankad. Aven om jag just nu kokar av ideer och frustration sa vet jag av erfarenhet att jag gor mig sjalv battre rattvisa imorgon. Sawasdeephiimai!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim: Först -tack för välkomnandet! Du kan nog ha en poäng i att det blivit en och annan floskel slängd, och då även från min sida. Dock så tycker jag att det du föreslog i dina inledande inlägg ang. Thaksin nog kunde ha varit mer genomtänkt, särskilt då kring de följder som jag är övertygad ditt förslag skulle få - därav min reaktion. Men som du skriver - Nog tjatat om det! Förövrigt så tycker jag att du har många poänger i ditt resonemang. Och utöver willes mycket kloka inlägg (plural) så är väl det enda konkreta jag kan bidra med är det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd, nämligen vikten av kungahusets agerande vilket idag förmodligen är det enda som, i förlängningen, skulle kunna leda till ett bättre politiskt klimat där folkets, snarare än politiska opportunisters, intressen ges ett spelrum.

svarten: Que? Jag förstår vare sig vad eller vem du argumenterar emot? Gör du det själv? Jag föreslår att du tar och läser igenom tråden en gång till (förutsatt att du har gjort det en gång) och sedan tar och samlar dina tankar lite innan du börjar argumentera.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej  XpoSweden

Jag har skrivit om det många gånger.

Men helt kort så införde han allmänn sjukvård för 30 baht, tidigare fick man dö om man inte kunde betala.

Han gav folk på landet möjlighet att få låna 10 000 baht, dessa människor var hänvisade till ockrare tidigare.

Han sparkade många korrumperade statsanställda som begärde mutor av folk, alla innevånare fick möjlighet att klaga.

Han sparkade bylärare som mest ägnade dagarna åt att dricka lao kao och vänta på pensionen, och ersatte dessa med nya och hungriga unga lärare.

Han slog ner på den blomstrande knarkhandeln när denna trängde in på skolorna, för hårt tyckte en del.

Detta är bara ett litet axplock av det spm gjordes.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Men helt kort så införde han allmänn sjukvård för 30 baht, tidigare fick man dö om man inte kunde betala.

"" Denna budget för detta 30 bht kort tog slut innan dom första trycksakerna kom ut på marknaden, vad Thaksin gjorde sen va att låta sjukhusen ta hand om denna utgift, detta med följd att dom fick höja medicin priserna, alltså ingen nytta alls.

Han gav folk på landet möjlighet att få låna 10 000 baht, dessa människor var hänvisade till ockrare tidigare.

"" Varför lärde han dom inte något så dom kunde ha nytta av denna lärdom? "ge en man fisk, så kan han äta en gång, ge mannen ett fiskespö och kunskapen att fiska, så kan han äta resten av livet" "" 

Han sparkade många korrumperade statsanställda som begärde mutor av folk, alla innevånare fick möjlighet att klaga.

"" Han ville väl vara ensam att ta emot mutor ""

Han sparkade bylärare som mest ägnade dagarna åt att dricka lao kao och vänta på pensionen, och ersatte dessa med nya och hungriga unga lärare.

"" Detta va något nytt för mig "" Hur många lärare sparkade han ?? ""

Han slog ner på den blomstrande knarkhandeln när denna trängde in på skolorna, för hårt tyckte en del.

"" Trängde in på skolorna ?? "" Knarkhandel på skolor i Isaan ?? "" Har aldrig hört talas om några större knarkaffärer på några Isaan skolor ""

HVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Da kanske du skall forega med gott exempel da Kim och istallet for att leka martyr tillsammans med Svarten (ovanligt lagt for er bada) faktiskt komma med konkreta forslag. Ett av dina konkreta forslag var just amnesti for Thaksin. Flera ansag att detta skulle eskalera konflikten snarare an att ge respit att skapa de "fria valen" som du efterstravar dar alla kanner delaktighet och att de har valbara representanter. Problemet ar att din vision, om an sa vacker och klok, ligger ganska langt ifran vad som idag finns pa kartan.

Du sagar alternativet att faktiskt lata "rule of law" galla men sen blir det glest mellan de konkreta alternativen du presenterar.

Svara garna pa den fraga du sa klokt sjalv stallde istallet for att forsvara dig mot vaderkvarnar har pa forumet - kanns lite mer konstruktivt.  ;)

Suck, jag måste vara totalt värdelös på att förklara när inte ens en uppenbart intellektuellt begåvad, blivande Phd förstår innebörden i vad jag nedtecknat.

Jag har skrivit samma sak säkert 3 ggr eller fler i tråden och det förklarar vad jag personligen tror är roten till det vi ser idag och vad jag tror måste utlovas nu, akut, på stubb för att rädda situationen på kort och på lång sikt. Allt i syfte att åter försöka ena det thailändska folket innan det går så långt som till inbördeskrig. Skulle förstås kunna skriva ytterligare en lång lista på vad jag tycker borde genomföras i det långa perspektivet men jag avstår eftersom det inte känns så himla viktigt att torgföra dom åsikterna just nu och här. Jag ville bara hävda min åsikt om själva kärnproblemet för tillfället. Dessutom är de åsikterna jag har för det långa perspektivet ändå på amatörnivå och mestadels personliga gissningar. Så jag använder nog hellre min tid till att umgås med familjen så här på annandag påskkvällen än att, helt i onödan, författa en uppsats i ämnet "vad Thailand behöver göra för att åstadkomma demokrati". Kommer inte vara någon enda som tar den på allvar ändå. :)

Och rent allmänt utan att peka ut någon speciell så kan jag väl avsluta med att säga att jag dom senaste dagarna har förvånants över hur långt vuxna människor faktiskt är beredd att gå på i otrevligheter mot varandra bara för att dom politiska åsikterna inte överensstämmer. Många vars åsikter man under lång tid haft den allra djupaste respekt förfaller till ren pöbelmentalitet när diskussionen går het. Trist, och gör tyvärr debatten långt mer ointressant än vad den kunnat vara om tonen mot varandra vore lite mer respektfull.

Uppmanar därför i min roll som moderator gärna till en allmän uppryckning av samtalstonen. Gör det hela så mycket intressantare för dom flesta av oss.

Kanske blir extra svårt med tanke på att dom flesta i Thailand är full pga songkranhelg och många i Sverige är full pga påskhelg/påsklov.  Men ett försök till uppmaning kan man ju alltid försöka sig på.  Avslutningsvis "suk san wan songkran" allihopa.  :drinks:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Kim,

Sant ar att jag kanske forstar battre imorgon  :he:

Sen ar det ju bra att du funderar pa hur vi ska laka saren efter konflikten har pa MPR - jag rostar for allman amnesti - for alla!  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Sant ar att jag kanske forstar battre imorgon  :he:

Sen ar det ju bra att du funderar pa hur vi ska laka saren efter konflikten har pa MPR - jag rostar for allman amnesti - for alla!  ;)

Amnesti låter bra. Tycker inte det är så konstigt att känslorna är heta när så mycket står på spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

Att diskussionen blir het och folk blir snea kan ju annars bero på att vissa av oss drabbats av den senaste veckans händelser personligen och i vår hemmiljö. Är rätt lätt då att ta till brösttoner när ens hemmiljö blir farlig att vara i.

När sedan det sitter "jag vet allt och har rätt oavsett vad ni säger och kan bevisa" personer på forumet och påstår att det de på forumet som bor i Thailand personligen sett är fel eller lögn. Japp då blir i alla fall jag förbannad och det lovar jag inte händer många gånger.

För vissa av er handlar detta om något som händer i ett land ni besöker nån gång då och då, för andra av oss händer det i det land vi lever i och är på fullt allvar. Idiologi är inte något vi kan kosta på oss just nu.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

svarten: Que? Jag förstår vare sig vad eller vem du argumenterar emot? Gör du det själv? Jag föreslår att du tar och läser igenom tråden en gång till (förutsatt att du har gjort det en gång) och sedan tar och samlar dina tankar lite innan du börjar argumentera.

Hej Durian!

Jag får också välkomna dig till forumet!

?QUE QUE QUE? får jag fråga dig!

Du började skriva i tråden innan mig och hävdade i flera inlägg att Kim är thaksinanhängare. Jag vet att det är han inte. Jag har själv ibland blivit tagen som thaksinanhängare av samma mystiska skäl. Jag skrev att jag tycker att det är märklig att man kan bli kategoriserad så lätt för att vara något som man inte är oavsett hur mycket man förklarar.

Vad är så konstigt med det?

Ha det gott!  :pleasantry:

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Sant ar att jag kanske forstar battre imorgon  :he:

 

Sen ar det ju bra att du funderar pa hur vi ska laka saren efter konflikten har pa MPR - jag rostar for allman amnesti - for alla!  ;)

Hej Wille!

Jag hoppas att du sover gott i natt! Det var kul att debattera med dig idag! Det var ovanligt för oss!

Du önskar konstruktiva förslag på lösning på thailands kaotiska läge. Jag har skrivit ideér tidigare i tråden men det är säkert att alla inte orkar läsa allt som har skrivits idag!

Mitt förslag:

Fria val inom ett par månader

Alla partier tillåts

Korrumperade politiker ställs inför domstolen

Dessa stämmer i övrigt ganska överens med afrikanska unionens krav på sina medlemmar. Jag har nyligen läst lite om demokrati i Afrika efter ett mycket intressant inlägg från ChaiMai. Förvånansvärt tycks de grundläggande demokratiska principerna funka mycket bättre på den afrikanska kontinenten än inom ASEAN. Kvar som diktaturer är Sudan och Zimbabwe som får omfattande kritik från AU.

Madagaskar har nyligen blivit utkastat från AU faktiskt. En gammal discjockey som blev borgmästare i huvudstaden gapade på gatorna om ledaren som landsbygden valde. Inom kort fylldes gatorna med statsbor som krävde ledarens avgång. Ledaren avgick. Nästa dag blev discjockeyn den nya ledaren i landet. AU krävde fria val i stället. Några dagar senare kastades Madagaskar ut från AU!

Känner någon igen denna historia?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Durian!

Jag får också välkomna dig till forumet!

?QUE QUE QUE? får jag fråga dig!

Du började skriva i tråden innan mig och hävdade i flera inlägg att Kim är thaksinanhängare. Jag vet att det är han inte. Jag har själv ibland blivit tagen som thaksinanhängare av samma mystiska skäl. Jag skrev att jag tycker att det är märklig att man kan bli kategoriserad så lätt för att vara något som man inte är oavsett hur mycket man förklarar.

Vad är så konstigt med det?

Ha det gott!  :pleasantry:

Svarten

Referera gärna till ett specifikt inlägg där jag hävdar att Kim är Thaksinanhängare.

Att du blir tagen både för det ena och det andra förvånar mig inte särskilt och är inte på något vis mystiskt eftersom förvirringen kring din person bara ökar i takt med dina inlägg.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"suk san wan songkran" allihopa.  :drinks:

Same Same!  ;)

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Referera gärna till ett specifikt inlägg där jag hävdar att Kim är Thaksinanhängare.

Att du blir tagen både för det ena och det andra förvånar mig inte särskilt och är inte på något vis mystiskt eftersom förvirringen kring din person bara ökar i takt med dina inlägg.

Hej Durian!

Tack för inlägget men tyvärr måste jag säga att dina inlägg är så fullständigt förvirrande att jag inte begriper något. Det förvånar mig därför inte jag måste ha missförstått dina många inlägg mot Kim.

Kan du ge något specifikt exempel på något förvirrande och tillräckligt konkret för att skriva att jag inte borde skriva på forumet medan du är så duktigt att du ska fortsätta? Tycker du att det konstigt att jag tycker att man inte ska lösa upp partier istället för att åtala korrupt politiker?

Ha det gott!  :shout::dance:

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Durian!

Tack för inlägget men tyvärr måste jag säga att dina inlägg är så fullständigt förvirrande att jag inte begriper något. Det förvånar mig därför inte jag måste ha missförstått dina många inlägg mot Kim.

Kan du ge något specifikt exempel på något förvirrande och tillräckligt konkret för att skriva att jag inte borde skriva på forumet medan du är så duktigt att du ska fortsätta? Tycker du att det konstigt att jag tycker att man inte ska lösa upp partier istället för att åtala korrupt politiker?

Ha det gott!  :shout::dance:

Svarten

        :lol: Troll!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim,

Sant ar att jag kanske forstar battre imorgon  :he:

Sen ar det ju bra att du funderar pa hur vi ska laka saren efter konflikten har pa MPR - jag rostar for allman amnesti - for alla!  ;)

Om du inte förstår bättre i morgon så får jag väl försöka ta en snabb skrivkurs i retorik eller liknande. :)

Vad gäller amnesti så lovar jag att om Abhisit utlovar detta så ska även jag att helt bortse från att vuxna män över en politisk diskussion blev så uppretade på varandra att dom betedde sig som små barn för en stund. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du inte förstår bättre i morgon så får jag väl försöka ta en snabb skrivkurs i retorik eller liknande. :)

Vad gäller amnesti så lovar jag att om Abhisit utlovar detta så ska även jag att helt bortse från att vuxna män över en politisk diskussion blev så uppretade på varandra att dom betedde sig som små barn för en stund. ;)

Tar åt mig här då jag ju bad en medlem fara.å.helv...och det var kanske onödigt.

Frågan är dock om situationen varit den motsatta, vad hade sagts av dig Kim eller denna andra på forumet som jag typ inte avgudar så jätte mycket.

De gula klampar in i er by var den än är, slår sönder det mesta i sin väg, slår ner folk. bl.a. en mycket ung familjemedlem och snor efter detta hans motorbike samtidigt som ca 100 röda jublar åt händelsen.

Några timmar senare skickar de röda ett par unga grabbar i sjön då de råkade ha blåa tröjor på sig, båda drunknar.

På MPR kan ni samtidigt läsa att detta inte är sant och vi som berättar om detta, typ bara luras.

Sedan säger en medlem att vem som helst kan kolla detta genom att gå ut och prata med de röda, då kommer man minsann förstå att de är fredliga och snälla. De är ju folket och de som representerar demokratin, de andra är då således de som står i vägen för demokratin och att kan behandlas hur som helst.

Jag blev förbannad, antar att ni inte hade blivet det?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag svarar på ämnesfrågan så anser jag iaf. Svenska turister vara ganska förlåtande, vi är säkert tbx. nästa högsässong

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tar åt mig här då jag ju bad en medlem fara.å.helv...och det var kanske onödigt.

Frågan är dock om situationen varit den motsatta, vad hade sagts av dig Kim eller denna andra på forumet som jag typ inte avgudar så jätte mycket.

De gula klampar in i er by var den än är, slår sönder det mesta i sin väg, slår ner folk. bl.a. en mycket ung familjemedlem och snor efter detta hans motorbike samtidigt som ca 100 röda jublar åt händelsen.

Några timmar senare skickar de röda ett par unga grabbar i sjön då de råkade ha blåa tröjor på sig, båda drunknar.

På MPR kan ni samtidigt läsa att detta inte är sant och vi som berättar om detta, typ bara luras.

Sedan säger en medlem att vem som helst kan kolla detta genom att gå ut och prata med de röda, då kommer man minsann förstå att de är fredliga och snälla. De är ju folket och de som representerar demokratin, de andra är då således de som står i vägen för demokratin och att kan behandlas hur som helst.

Jag blev förbannad, antar att ni inte hade blivet det?

Var inte orolig Vaxet, jag tänkte inte alls på dig speciellt utan på många skribenter i all allmänhet. Självklart är det så att det ibland uttalas onödigt hårda ord i affekt. Och har man upplevt en så frustrerande situation som du beskriver så är nog tröskeln till det inte speciellt hög, det förstår vi alla.

Men som sagt var, jag tänkte inte på dig speciellt utan tyckte bara att debattrådarna kändes olustiga i allmänhet pga alla hårda ord medlemmar emellan.

Får väl passa på att tacka dig för dom tragiska rapporter du levererat och som inte ryms i det vanliga mediabruset. Ger en bild av dom enskilda människor/familjer som drabbas av personliga katastrofer i kölvattnet av dom officiella "stora" händelserna.

Sov gott! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Politisk diskussion? Har jag missat något?

Quote

..bortse från att vuxna män över en politisk diskussion blev så uppretade på varandra att dom betedde sig som små barn för en stund. ;)  

Politisk diskussion? Har jag missat något? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Politisk diskussion? Har jag missat något? ;)

:D:D:D:D:D

Trådens klart bästa inlägg.

Politiska diskussioner tenderar att bedrivas med lögner och påståenden och sådana äro vi väl icke på MPR.

Glad fortsättning på vätan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...