Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Quote

Jag förstår tankegången i att fria Thaksin för att på så sätt dämpa situationen. Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man resonerar då man föreslår att fria honom, låta honom delta i ett val och sedan kalla detta rättvist? Thaksin är dömd. (punkt)

Hur tror ni som förespråkar detta att reaktionen ibland de gula skulle bli om detta blev verklighet? Jag tror personligen inte att det skulle rädda några liv, snarare tvärtom!

Den som inte tror att Thaksin har ett finger med i spelet rörande det som händer just nu i BKK är ju, enligt mig, ganska naiv. Av den anledningen menar jag att om man låter Thaksin slippa repressalier för sitt brott, och dessutom delta i ett val så har man samtidigt gett vika för utpressning.

Lösningen på Thailands problem går inte att finna i enskilda individer. Genom att fria  Thaksin och därmed tro att situationen skall lösa sig så botar man enligt mig vissa symtom, men inga problem.

Slutligen vill jag förtydliga att detta inte är något ställningstagande för varken gula (pest) eller röda (kolera). Jag tror att det som länge har bubblat i Thailand är starten på en nödvändig process som förhoppningsvis resulterar i något gott.

Ähum, åtminstone jag har aldrig påstått att en amnesti för Thaksin skulle ena folket och utgöra lösningen. Han hör definitivt hemma i fängelse för sina skattesynder. Däremot har jag ställt mig frågan hur många människoliv och hur mycket samhällskaos det kan anses vara värt att få honom att tillbringa sina 2 år i fängelse till varje pris?

Hur många människoliv och nyfattiga tycker du själv det är värt?

Vad gäller nyval, som näms tveksamt av flera så är det självklart ingen idé att hålla ett sådant så länge inte alla alternativ tillåts delta. Ytterligare ett nyval utan TRTs bannade skara politiker är nog ingen större vits att sätta upp eftersom det bara skulle öka klyftan mellan folk istället för att minska den.

Nej ett nyval måste vara rättvist på så sätt att alla medborgare kan känna att dom har ett alternativ och att deras alternativ också tillåts delta på lika villkor. Upplevs ett val som rättvist så accepterar majoriteten av alla människor även att förlora och accepterar styre av motståndarna. Upplevs ett val däremot inte som rättvist eller om militär avsätter det rättvist framröstade alternativet så skapar man motsättningar och ett ett delat folk.

Så nej, ett nytt val där fortfarande alla alternativ inte tillåts delta är ingen lösning för att ena landet igen, det är enbart att gjuta bensin på lågorna.

Däremot skulle ett rättvist val med alla alternativ närvarande kunna göra under för landets sammanhållning.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Guest wille

Quote

Ähum, åtminstone jag har aldrig påstått att en amnesti för Thaksin skulle ena folket och utgöra lösningen. Han hör definitivt hemma i fängelse för sina skattesynder. Däremot har jag ställt mig frågan hur många människoliv och hur mycket samhällskaos det kan anses vara värt att få honom att tillbringa sina 2 år i fängelse till varje pris?

Hur många människoliv och nyfattiga tycker du själv det är värt?

Men var gar gransen. Jag tycker personligen att militaren/polisen skulle gjort klart under PAD's protester att det ar skillnad pa terrorism och protestaktioner. Eftergifter nu satter onekligen ytterliggare daligt exempel och jag tror inte det leder till mindre vald - snarare tvart om.

Quote

Vad gäller nyval, som näms tveksamt av flera så är det självklart ingen idé att hålla ett sådant så länge inte alla alternativ tillåts delta. Ytterligare ett nyval utan TRTs bannade skara politiker är nog ingen större vits att sätta upp eftersom det bara skulle öka klyftan mellan folk istället för att minska den.

Nej ett nyval måste vara rättvist på så sätt att alla medborgare kan känna att dom har ett alternativ och att deras alternativ också tillåts delta på lika villkor. Upplevs ett val som rättvist så accepterar majoriteten av alla människor även att förlora och accepterar styre av motståndarna. Upplevs ett val däremot inte som rättvist eller om militär avsätter det rättvist framröstade alternativet så skapar man motsättningar och ett ett delat folk.

Så nej, ett nytt val där fortfarande alla alternativ inte tillåts delta är ingen lösning för att ena landet igen, det är enbart att gjuta bensin på lågorna.

Däremot skulle ett rättvist val med alla alternativ närvarande kunna göra under för landets sammanhållning.

Jag tror inte folk skulle acceptera utgangen bara for det upplevs som rattvist men man kan ju i sitt stilla sinne hoppas.

Men skall Thaksin fa sta pa rostsedeln? Skulle det vara "rattvist"? Rattvist for vem?

Politik kanns som det kommer i sista hand just nu. Nu handlar det om skademinimering och for landet att ta sig igenom denna kris utan tillskansa sig for svarlakta sar. Ett nyval utan Thaksin och de 110 larjungarna kanske ar en kompromiss som bada sidor iaf tillfalligt kan acceptera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror att det som länge har bubblat i Thailand är starten på en nödvändig process som förhoppningsvis resulterar i något gott.

Absolut! Tror att demokratin segrar till slut. Hoppas bara det sker med så liten blodspillan som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Absolut! Tror att demokratin segrar till slut. Hoppas bara det sker med så liten blodspillan som möjligt.

Tror manga hade hoppats pa reform snarare an revolution. Tyvar sa ar detta ju knappast en folkledd revolution vilket hade varit lite sundare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ähum, åtminstone jag har aldrig påstått att en amnesti för Thaksin skulle ena folket och utgöra lösningen. Han hör definitivt hemma i fängelse för sina skattesynder. Däremot har jag ställt mig frågan hur många människoliv och hur mycket samhällskaos det kan anses vara värt att få honom att tillbringa sina 2 år i fängelse till varje pris?

Hur många människoliv och nyfattiga tycker du själv det är värt?

Som jag tidigare skrev så är jag väldigt tveksam till de paralleller du drar mellan friandet av Thaksin och fred.  Tvärtom är jag rädd att detta drastiskt skulle förvärra situationen eftersom det självklart skulle tolkas som en oerhörd provokation av alla utom "de röda". Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att folk i allmanhet och har pa MPR i synnerhet fokuserar for mycket pa begreppet DEMOKRATI; Zimbabwe, Venezuela, Iran och Afghanistan ar demokratier men det gor inte dem mer demokratiska. En demokrati utan ett fritt domstolsvasende dar likhet infor lagen galler ar ju tamligen meningslost. Visst, man far rosta vart 4:e ar men den rosten ar ju inget vard om den som vinner sedan kan skriva om vilken lag han vill eller om den som forlorar inte behover acceptera sin forlust utan kan anvanda vald for att forandra resultatet. Det ar ju heller ingen vits att skriva om konstitutionen for hundrade gangen da den som skrevs 1997 ansags vara bra men en folkvald tyrann eller en militardiktatur behandlar den som ett toapapper eller skriver om den nar det passar.

Losningen? Ja det vore ju fan om jag, en enkel saljare, skulle kunna sitta har med en bars framfor laptopen och hitta en losning som 66 miljoner thailandare misslyckats med i over 100 ar. En lag som gor det omojligt att byta ut domare av politiska skal, livstidsstraff for valfusk, ta bort lagen om universitetsutbildning for folkvalda, hyra in Obama for lite prime-time pep talk, demokratiutbildning i skolan, uppmjukning av lese majeste lagarna, amnesty for gula och roda brakmakare men mycket hardare regler for framtida diton skulle kanske kunna vara en borjan.

Givetvis skulle jag ocksa onska att alla pa Demokratsidan tog avstand fran Prem och hans ovalda gang och alla pa den roda sidan tog avstand fran Thaksin men det har ar ju verkliga livet sa det ar nog inte mojligt.

Absolut ingen amnesti for Thaksin. Det finns narmare hundra brott han kunde domts for och hade han domts for ett politiskt brott sa kunde amnesty varit ett alternativ. Nu domdes han ju for ett simpelt ekonomiskt brott och 2 ar borde han val klara av. Han domde ju tusentals pastadda knarkhandlare till doden utan rattegang sa han borde ju vara en ratt tuff man  ;)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror manga hade hoppats pa reform snarare an revolution. Tyvar sa ar detta ju knappast en folkledd revolution vilket hade varit lite sundare.

Tror nog man fortfarande kan hoppas på reform. Vi har ju fortfarande vår beskärda del av upplopp

i väst utan att vi för den sakens skull kallar dem revolutioner. Jmf t.ex med upploppen i Paris eller

problemen i USA efter Rodney King.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att folk i allmanhet och har pa MPR i synnerhet fokuserar for mycket pa begreppet DEMOKRATI; Zimbabwe, Venezuela, Iran och Afghanistan ar demokratier men det gor inte dem mer demokratiska. En demokrati utan ett fritt domstolsvasende dar likhet infor lagen galler ar ju tamligen meningslost. Visst, man far rosta vart 4:e ar men den rosten ar ju inget vard om den som vinner sedan kan skriva om vilken lag han vill eller om den som forlorar inte behover acceptera sin forlust utan kan anvanda vald for att forandra resultatet. Det ar ju heller ingen vits att skriva om konstitutionen for hundrade gangen da den som skrevs 1997 ansags vara bra men en folkvald tyrann eller en militardiktatur behandlar den som ett toapapper eller skriver om den nar det passar.

Losningen? Ja det vore ju fan om jag, en enkel saljare, skulle kunna sitta har med en bars framfor laptopen och hitta en losning som 66 miljoner thailandare misslyckats med i over 100 ar. En lag som gor det omojligt att byta ut domare av politiska skal, livstidsstraff for valfusk, ta bort lagen om universitetsutbildning for folkvalda, hyra in Obama for lite prime-time pep talk, demokratiutbildning i skolan, uppmjukning av lese majeste lagarna, amnesty for gula och roda brakmakare men mycket hardare regler for framtida diton skulle kanske kunna vara en borjan.

Givetvis skulle jag ocksa onska att alla pa Demokratsidan tog avstand fran Prem och hans ovalda gang och alla pa den roda sidan tog avstand fran Thaksin men det har ar ju verkliga livet sa det ar nog inte mojligt.

Absolut ingen amnesti for Thaksin. Det finns narmare hundra brott han kunde domts for och hade han domts for ett politiskt brott sa kunde amnesty varit ett alternativ. Nu domdes han ju for ett simpelt ekonomiskt brott och 2 ar borde han val klara av. Han domde ju tusentals pastadda knarkhandlare till doden utan rattegang sa han borde ju vara en ratt tuff man  ;)

Väldigt bra analys. Hur upprätthåller man lag och ordning? Det är den stora frågan. Finns det ingen sådan så finns det heller inga möjligheter för något som liknar demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att folk i allmanhet och har pa MPR i synnerhet fokuserar for mycket pa begreppet DEMOKRATI; Zimbabwe, Venezuela, Iran och Afghanistan ar demokratier men det gor inte dem mer demokratiska. En demokrati utan ett fritt domstolsvasende dar likhet infor lagen galler ar ju tamligen meningslost. Visst, man far rosta vart 4:e ar men den rosten ar ju inget vard om den som vinner sedan kan skriva om vilken lag han vill eller om den som forlorar inte behover acceptera sin forlust utan kan anvanda vald for att forandra resultatet. Det ar ju heller ingen vits att skriva om konstitutionen for hundrade gangen da den som skrevs 1997 ansags vara bra men en folkvald tyrann eller en militardiktatur behandlar den som ett toapapper eller skriver om den nar det passar.

Losningen? Ja det vore ju fan om jag, en enkel saljare, skulle kunna sitta har med en bars framfor laptopen och hitta en losning som 66 miljoner thailandare misslyckats med i over 100 ar. En lag som gor det omojligt att byta ut domare av politiska skal, livstidsstraff for valfusk, ta bort lagen om universitetsutbildning for folkvalda, hyra in Obama for lite prime-time pep talk, demokratiutbildning i skolan, uppmjukning av lese majeste lagarna, amnesty for gula och roda brakmakare men mycket hardare regler for framtida diton skulle kanske kunna vara en borjan.

Givetvis skulle jag ocksa onska att alla pa Demokratsidan tog avstand fran Prem och hans ovalda gang och alla pa den roda sidan tog avstand fran Thaksin men det har ar ju verkliga livet sa det ar nog inte mojligt.

Absolut ingen amnesti for Thaksin. Det finns narmare hundra brott han kunde domts for och hade han domts for ett politiskt brott sa kunde amnesty varit ett alternativ. Nu domdes han ju for ett simpelt ekonomiskt brott och 2 ar borde han val klara av. Han domde ju tusentals pastadda knarkhandlare till doden utan rattegang sa han borde ju vara en ratt tuff man  ;)    

Bra skrivet.  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Om borjan och slutet ar en fungerande rattsstat som manga av oss massat lange nu sa finns det fa icke-kontroversiella steg att ta for att omedelbart avstyra radande anarki. Om vi domer ut rattsvasendet sedan 1997- (innan ocksa for all del) som kopt och maktens lakejer sa ar en rimlig slutsats att de domar som fallit under senaste ar bor annuleras da de dels har varit mkt stort politiskt tryck (PAD demonstrationer 2006 och 2008) och dels kan domstolarnas integritet starkt ifragasattas. Utifran detta resonemang kan man dra slutsatsen att alla skall fa amnesti alternativ alla rattegangar goras om.

Konstitutionell reform kravs for att separera den politiska makten fran rattsvasendet. Var borjar man och var finns de krafter som kan titta framat och ignorerar alla starka politiska intressen. Hur bannlyser man killar som Prem, Thaksin, Chalerm, Nevit m.fl fran processen for att undvika att de underminerar den? Hur gor man det och samtidigt har en fullt demokratisk process dar folket faktiskt far fortroende for staten som institution?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Som jag tidigare skrev så är jag väldigt tveksam till de paralleller du drar mellan friandet av Thaksin och fred.  Tvärtom är jag rädd att detta drastiskt skulle förvärra situationen eftersom det självklart skulle tolkas som en oerhörd provokation av alla utom "de röda". Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Var har jag dragit paralleller angående frisläppande av Thaksin och fred i landet?

Jag anser inte att Thaksins fängslande eller frisläppande utgör någon lösning för landets delade befolkning utan har bara sagt att en amnesti för honom kanske är värd dom människoliv och det kaos det kommer innebära att inte ge honom detta.

Om man tillåter honom att vistas i sitt hemland som vanlig affärsman så kanske vi sparar X antal liv och många kostsamma bekymmer för landet. Visst är det en symbolfråga att kunna fängsla även Thaksin för hans brott men hur pass långt är det värt att driva frågan om straffutmätning för ett tvåårigt straff för skattebrott?

Skulle jag ha varit Thaksin så skulle jag nog ha valt att komma tillbaka och ta straffet samt därigenom bli martyrförklarad av anhängarna. Med hans pengar kan nog 2 fängelseår vara rätt så angenäma i ett så genomkorrupt land som Thailand, och som sagt tidigare, dom 5 årens politiska banning är snart över.

Däremot tror jag nog Thaksin, med all rätt, fruktar för sitt liv om han skulle överlämna sig till den så kallade rättvisan och det är nog därför han inte gör det. Han har många mäktiga fiender som nog knappast skulle försitta ett tillfälle att ta Dr T av daga om dom bara kunde.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Konstitutionell reform kravs for att separera den politiska makten fran rattsvasendet. Var borjar man och var finns de krafter som kan titta framat och ignorerar alla starka politiska intressen. Hur bannlyser man killar som Prem, Thaksin, Chalerm, Nevit m.fl fran processen for att undvika att de underminerar den? Hur gor man det och samtidigt har en fullt demokratisk process dar folket faktiskt far fortroende for staten som institution?

Ja du... funderar fortfarande på lösningen. Ge mig 5 minuter till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att folk i allmanhet och har pa MPR i synnerhet fokuserar for mycket pa begreppet DEMOKRATI; Zimbabwe, Venezuela, Iran och Afghanistan ar demokratier men det gor inte dem mer demokratiska. En demokrati utan ett fritt domstolsvasende dar likhet infor lagen galler ar ju tamligen meningslost. Visst, man far rosta vart 4:e ar men den rosten ar ju inget vard om den som vinner sedan kan skriva om vilken lag han vill eller om den som forlorar inte behover acceptera sin forlust utan kan anvanda vald for att forandra resultatet. Det ar ju heller ingen vits att skriva om konstitutionen for hundrade gangen da den som skrevs 1997 ansags vara bra men en folkvald tyrann eller en militardiktatur behandlar den som ett toapapper eller skriver om den nar det passar.

Losningen? Ja det vore ju fan om jag, en enkel saljare, skulle kunna sitta har med en bars framfor laptopen och hitta en losning som 66 miljoner thailandare misslyckats med i over 100 ar. En lag som gor det omojligt att byta ut domare av politiska skal, livstidsstraff for valfusk, ta bort lagen om universitetsutbildning for folkvalda, hyra in Obama for lite prime-time pep talk, demokratiutbildning i skolan, uppmjukning av lese majeste lagarna, amnesty for gula och roda brakmakare men mycket hardare regler for framtida diton skulle kanske kunna vara en borjan.

Givetvis skulle jag ocksa onska att alla pa Demokratsidan tog avstand fran Prem och hans ovalda gang och alla pa den roda sidan tog avstand fran Thaksin men det har ar ju verkliga livet sa det ar nog inte mojligt.

Absolut ingen amnesti for Thaksin. Det finns narmare hundra brott han kunde domts for och hade han domts for ett politiskt brott sa kunde amnesty varit ett alternativ. Nu domdes han ju for ett simpelt ekonomiskt brott och 2 ar borde han val klara av. Han domde ju tusentals pastadda knarkhandlare till doden utan rattegang sa han borde ju vara en ratt tuff man  ;)

Verklig demokrati eller inte har nog mindre betydelse bara folk slipper känna sig totalt överkörda. Ingen varken medborgare i Thailand eller medlemmar här på MPR tror väl att ett västerländsk demokratibegrepp ska gå att införa över en natt. Nej, det är inte det det handlar om utan känslan om att inte behöva bli totalöverkörd och pissad på.

Amnesty för gula och röda, men inte för framtida protester låter som ett bra och rättvist förslag. Inte för dom som drabbats av pöblarnas framfart förstås och otåligt väntar på att straff ska utmätas, men för landet som helhet. Att ge amnesti skulle ju vara att spotta på offren men skulle i alla fall upplevas som rättvist av alla dom som inte drabbats.

Dom övriga förslagen du nämner verkar också alla bra, åtminstone på lång sikt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Thaksin dömts enbart för skattebrott är ju för att alla andra brott han begått har han gjort som president med kontroll över lagarna som han själv skrev om efter behov

Så det enda man kunde döma honom för var just skattebrott

Samma har inträffat på många andra håll med grova brottslingar

Just nu jagas MC-gängen i Sverige framgångsrikt via skattebrotten dom begår

Al Capone hamnade på Alcatraz för just skattebrott och han kunde aldrig dömas för alla de mord han begått

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

[...] utan har bara sagt att en amnesti för honom kanske är värd dom människoliv och det kaos det kommer innebära att inte ge honom detta.

Jo, jag har förstått hur du menar. Men samtidigt som "din" lösning skulle rädda vissa så skulle det istället döma andra. Det är m.a.o ett nollsummespel där bara formen av kaos och namnen på de döda skulle skilja. Av den anledningen menar jag att man helt bör ta bort både Thaksin och nuvarande regeringen ur ekvationen och istället söka nya lösningar.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Hej RoiET

Ja det kan man verkligen undra, men just nu är det svårt att tänka på det.

Jag lider med mina röda vänner och en majoritet av det Thailändska folket.

Mvh Isan Lover

Jag tycker det är så underligt att folk inte förstår vad Thaksin står för. 1:Han är en envåldshärskare(diktator) 2:Han är en dömd brottsling som skinnat de gula och röda på ofantliga summor i statlig skatt. 3: Han vill öppet avskaffa det som ligger de flesta Thailändare varmast om hjärtat nämligen monarkin.

Att sedan ett gäng organiserade Thailändska AFA ligister sponsras med stora summor av avskummet Thaksin för att bringa kaos i landet och rödtröjorna indoktrineras för några sketna 100 bahtare att ordna kaoset är beklagligt men att "civiliserade" västerlänningar inte förstår detta är synnerligen beklagligt och pinsamt.

Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker att folk i allmanhet och har pa MPR i synnerhet fokuserar for mycket pa begreppet DEMOKRATI; Zimbabwe, Venezuela, Iran och Afghanistan ar demokratier men det gor inte dem mer demokratiska. En demokrati utan ett fritt domstolsvasende dar likhet infor lagen galler ar ju tamligen meningslost. Visst, man far rosta vart 4:e ar men den rosten ar ju inget vard om den som vinner sedan kan skriva om vilken lag han vill eller om den som forlorar inte behover acceptera sin forlust utan kan anvanda vald for att forandra resultatet. Det ar ju heller ingen vits att skriva om konstitutionen for hundrade gangen da den som skrevs 1997 ansags vara bra men en folkvald tyrann eller en militardiktatur behandlar den som ett toapapper eller skriver om den nar det passar.

Losningen? Ja det vore ju fan om jag, en enkel saljare, skulle kunna sitta har med en bars framfor laptopen och hitta en losning som 66 miljoner thailandare misslyckats med i over 100 ar. En lag som gor det omojligt att byta ut domare av politiska skal, livstidsstraff for valfusk, ta bort lagen om universitetsutbildning for folkvalda, hyra in Obama for lite prime-time pep talk, demokratiutbildning i skolan, uppmjukning av lese majeste lagarna, amnesty for gula och roda brakmakare men mycket hardare regler for framtida diton skulle kanske kunna vara en borjan.

Givetvis skulle jag ocksa onska att alla pa Demokratsidan tog avstand fran Prem och hans ovalda gang och alla pa den roda sidan tog avstand fran Thaksin men det har ar ju verkliga livet sa det ar nog inte mojligt.

Absolut ingen amnesti for Thaksin. Det finns narmare hundra brott han kunde domts for och hade han domts for ett politiskt brott sa kunde amnesty varit ett alternativ. Nu domdes han ju for ett simpelt ekonomiskt brott och 2 ar borde han val klara av. Han domde ju tusentals pastadda knarkhandlare till doden utan rattegang sa han borde ju vara en ratt tuff man  ;)

Bra skrivet Atom!  :hi:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Jaga Thaksin med blåslampa. Höj bountyn på honom från 1 Miljon baht till 5 miljoner US$ så kommer han återföras inom ett par månader och förenas med de andra fotbojade skurkarna på anstalten.

Såren kan inte läkas utan blodspillan tror jag dessvärre..Men nu måste Abhisit agera hårt och sparka ut rötäggen från sin regering som agerar för Thaksin.

Om det är någon som ska slå till hårt nu är det Abhisit då jag tror att denna mannen kan återfå demokratin bättre än en general som vill ta makten och instifta diktatur ala Burma..

Just nu är faktiskt vanliga Thailändare rädda för detta faktum!!!!!!

Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, jag har förstått hur du menar. Men samtidigt som "din" lösning skulle rädda vissa så skulle det istället döma andra. Det är m.a.o ett nollsummespel där bara formen av kaos och namnen på de döda skulle skilja. Av den anledningen menar jag att man helt bör ta bort både Thaksin och nuvarande regeringen ur ekvationen och istället söka nya lösningar.

Hur menar du då att amnesti för Thaksin skulle innebära att andra och lika många dödsoffer samt det ekonomiskt kaos som dagens situation innebär skulle uppstå?

Att förbjuda alla dagens partier och alla politiker och istället börja om från scratch kanske skulle vara rättvist och innebära nya lösningar. Men hallå, hur sannolikt är det scenariot på en skala?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur menar du då att amnesti för Thaksin skulle innebära att andra och lika många dödsoffer samt det ekonomiskt kaos som dagens situation innebär skulle uppstå?

Menar du på fullt allvar att du inte kan förutse hur de gula bara skulle ta över den roll som de röda har idag om man gav amnesti till Thaksin?

Att förbjuda alla dagens partier och alla politiker och istället börja om från scratch kanske skulle vara rättvist och innebära nya lösningar. Men hallå, hur sannolikt är det scenariot på en skala?

Du missar poängen angående den process som jag menar vara igång i Thailand just nu. Jag menar inte att man skall börja ifrån scratch, utan låta processen fortsätta. Klart att man ser alternativa lösningar som osannolika om man har som strategi att fokusera bakåt mot gamla och bevisat negativa lösningar.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste kanske än en gång nämna att jag inte tror att Thaksin är lösningen på Thailands problem. Verkar som att ganska  läsare gör den missuppfattningen av mina skriverier

Släng honom gärna i en fängelsehåla och låt honom ruttna där för sina många synder. Han har säkert tillräckligt många liv på sitt samvete för att ha förtjänat detta.

Men frågan i tråden är alltså, VAD KAN THAILANDS FOLK GÖRA FÖR ATT SÅREN SKA KUNNA LÄKA, FOLKET ENAS OCH GÅ VIDARE EFTER DETTA.

Är enda svaret på det, släng Thaksin i en fängelsehåla, så är diplomatiskt begåvning något som minst sagt fattas den som uttalar lösningen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker det är så underligt att folk inte förstår vad Thaksin står för. 1:Han är en envåldshärskare(diktator) 2:Han är en dömd brottsling som skinnat de gula och röda på ofantliga summor i statlig skatt. 3: Han vill öppet avskaffa det som ligger de flesta Thailändare varmast om hjärtat nämligen monarkin.

Att sedan ett gäng organiserade Thailändska AFA ligister sponsras med stora summor av avskummet Thaksin för att bringa kaos i landet och rödtröjorna indoktrineras för några sketna 100 bahtare att ordna kaoset är beklagligt men att "civiliserade" västerlänningar inte förstår detta är synnerligen beklagligt och pinsamt.

Mr Lamai

Det är väl att förenkla saken kraftigt?

Grundproblemet är väl hela strukturen i Thailands historia. Där man historiskt använder våld för att tillsakansa sig makt.

T.ex ockupationen av flyplatsen, där kan man ju knappast anklaga polischefen för att ha ingripit "tillräkligt" kraftfullt för att kväsa det upproret.

Likväl som militären på grund av sin historia inte idag vill uppfattas som "badguys" och ingripa kraftfullt mot den så kallade revolutionen.

Låt oss leka med tanken att man som följd av dom rödas uppror ger Thaksin amnesti?

Då har dom ju likt dom gula fått lön för sitt uppror. Och tvärtemot vad Kim skriver så tror jag att sitationen blir mer orolig än någonsin, då man visar att det lönar sig att ta huvudstaden som gisslan.

Det enda sättet att någonstans hitta ur den demokrati kris som Thailand befinner sig i, är att på något sätt att båda sidor kan sätta sig och samtala med varandra på ett sansat vis.

Den Thailändska staten bör även vem det än är som styr den. Visa att dylika våldsamma demonstrationer (oavsett färg) knappast hör hemma i en demokrati och bör slås ner våldsamt för att rädda det lilla som finns kvar av demokratin.

Mvh Janne

Thai Truelove

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Janne: Håller helt med

Problemet är tyvärr just nu om man hårt slår ner de demonstrerande att de då återigen anklagar polis/militär/kungen för att med våld styra landet och så har våldsspiralen snurrat ännu ett varv

Just nu har jag väldigt svårt att se en lösning som är hållbar på nuvarande problematiska situation

Oavsett vad man gör genererar det istället nya problem

Men jag håller med om att det absolut värsta man kan göra är att ge efter för de röda och Thaksin i dagsläget

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klart att man ser alternativa lösningar som osannolika om man har som strategi att fokusera bakåt mot gamla och bevisat negativa lösningar.

Tja, vad ska man svara på detta? Gamla och bevisat negativa lösningar har militärkupp alltid räknats som.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lyssna nu alla, glöm att jag skrev att Thaksin kanske skulle beviljas amnesti för att rädda liv. Jag är istället för att han slängs i en fängelsehåla för att rädda ännu fler liv.

Allt fokus hamnar ju på att jag är för Thaksin och att jag hävdar att det skulle vara lösningen på landets problem och kluvenhet när det jag nämde om amnesti egentligen var en bisak och ingen lösning på det stora problemet.

Lösningen jag nämde var istället rättvisa val där alla tillåts ha med sitt alternativ. Allt för att ingen medborgare ska känna sig pissad på.

Blir man inte pissad på så kan man faktiskt acceptera att motståndaren vinner. Underligt att inte fler här på MPR inser detta väldigt grundläggande och enkla faktum.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...