Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Quote

Drar du inte precis som MaiChai lite förhastade slutsatser nu om att den nordliga befolkningen i Thailand går på "vilken vals som helst" bara orden kommer från rätt sida?

Och vad gäller kommentaren till spektaklet av en fd chefredaktör så kanske även den kritiskt bör granskas. Eller har vi lika lätt att svälja en påstådd slutsats som Isaanbefolkningen har, bara den kommer från så att säga rätt sida?

Kan ju mycket väl hända att denna chefredaktör inte är helt opartisk politiskt och i sin roll som fd inte behöver återge sanningen exakt som den uttrycktes i parlamentet. Nu vet jag ju inte hur det förhåller sig, men det vet väl ingen annan här heller. Bara en tanke.

Hej Kim,

nu såg jag bara klipp på det hela från TV´n på nyheterna och funderade på om debatten kanske till och med sändes live? Men att det var mer kaos och kalabalik än vanligt (Hur det nu är möjligt?) i parlamentet under dessa två dagarna verkar de flesta som kommenterat det hela vara ense om. Hur som helst bör det finnas filmat från cirkusen i parlamentet.

Sen känns det som BP är den mest neutrala tidningen i Thailand och vi som faktiskt var på plats bland brinnande bussar och haglet av stenar, flaskor och prylar skulle nog vilja stämma in med redaktörens åsikter. Det var en blodtörstig mobb som regerade Bangkok för 14 dagar sedan och att gå ut och tala med de trevliga demonstranterna höll på att gå käpprakt åt helvete för oss när det visade sig att min kollega var brittisk medborgare. Det var tydligen hans fel att UK nekat Thaksin visa och flyktingstatus och nu skulle han betala med blod typ...

Jag fick PT´s VCD i min brevlåda idag och ska titta igenom den med en kompis från Khon Kaen så fort jag hinner. Tyvärr kan man inte kolla filerna när allt är bränt på VCD, iallafall vet jag inte hur man gör det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Man ska inte tro att folk på landet är dumma, sanningen kommer att nå även dom.

Det som gör att folk i Isaan tvivlar på regeringen är t.ex att redan innan dom röda började demonstrera så visste dom (inkl, mig själv) att dom inte skulle få hålla på lika länge som dom gula.

Det var mycket lätt att förutse att dom röda skulle mötas av militär och polis på ett helt annat sätt än när aristokraterna och dom rika demonstrerade och vandaliserade med polis och militär som åskådare.

Även att dom röda ledarna skulle gripas och dömas till skillnad mot dom gula ledarna.

Även att politiska motståndare till "regeringen" skulle censureras och deras hemsidor släckas ned.

Det är sånt här som folk ser och hör om och förväntar sig av en gul regering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Man ska inte tro att folk på landet är dumma, sanningen kommer att nå även dom.

Det som gör att folk i Isaan tvivlar på regeringen är t.ex att redan innan dom röda började demonstrera så visste dom (inkl, mig själv) att dom inte skulle få hålla på lika länge som dom gula.

Det var mycket lätt att förutse att dom röda skulle mötas av militär och polis på ett helt annat sätt än när aristokraterna och dom rika demonstrerade och vandaliserade med polis och militär som åskådare.

Även att dom röda ledarna skulle gripas och dömas till skillnad mot dom gula ledarna.

Även att politiska motståndare till "regeringen" skulle censureras och deras hemsidor släckas ned.

Det är sånt här som folk ser och hör om och förväntar sig av en gul regering.

Mvh Isan Lover

Ja det är säkert möjligt att folk (och du IL)förväntade sig ett visst beteende från militär och polis, men då hade ni ju fel.

Varken polis eller militär gjorde ett skit när de röda invaderad Asia mötet.

Varken militär eller polis gjorde ett skit emedan de röda på samma sätt som de gula tidigare gjort satt framför regeringsbyggnaden och fredligt protesterade.

Inte förrän de röda t.e.x. placerade ut en fulltankad tankbil i ett bostadskvarter och hotade spränga denna om inte Abhisit avgick, grep polis och militär in. När en del(ja antagligen en mycket liten del) av de röda drog igång våldsamheter så ingrep militär och polis. Dock ingrep de utan att använda dödligt våld.

De röda ledarna greps så småningom, men behandlas så här lång på samma sätt som de gripna gula ledarna, inkl borgen Etc.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, skivan har hakat upp sig...

Som en upplysning så har de gula ledarna liksom de röda inställt sig hos domstolen och de gula är nu precis som de röda frisläppta mot borgen. En av de röda ledarna sitter till och med i parlamentet och har immunitet!

Kanske är lite skillnad på skalan av vandaliseringen också? De röda lyckades kosta Thailand nästan lika mycket på 14 dagar som de gula kostade på 6 månader.

Jag har ju hur otroligt det än ter sig för dig varit på plats vid båda eventen och på de gulas massmöte som uppmanades folk iallafall inte att gå ut och slå ihäl meningsmotståndare för att sedan belönas som på de rödas möte.

Du har tydligen missat att många anti-thaksin sidor stängdes under hösten 2008?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Man ska inte tro att folk på landet är dumma, sanningen kommer att nå även dom.

Det som gör att folk i Isaan tvivlar på regeringen är t.ex att redan innan dom röda började demonstrera så visste dom (inkl, mig själv) att dom inte skulle få hålla på lika länge som dom gula.

Det var mycket lätt att förutse att dom röda skulle mötas av militär och polis på ett helt annat sätt än när aristokraterna och dom rika demonstrerade och vandaliserade med polis och militär som åskådare.

Även att dom röda ledarna skulle gripas och dömas till skillnad mot dom gula ledarna.

Även att politiska motståndare till "regeringen" skulle censureras och deras hemsidor släckas ned.

Det är sånt här som folk ser och hör om och förväntar sig av en gul regering.

Mvh Isan Lover

Ni "visste" allt detta och ändå så hände det aldrig!

Det är sådan här lögnaktig propaganda man skulle få höra av och från en röd regering!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Särskilt MPR är den sista platsen i världen att hitta särskilt begåvade människor

...

Det var inte snällt skrivet. Sista platsen... Svårt att hitta begåvade människor här?

Du själv inkluderad?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett inlägg från en Thaitjej

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett till

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hon den där sista verkar i alla fall inte speciellt intresserad av vänd andra kinden till lösningar. ha ha

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej BaBoo

Vilket av det jag nämde hände aldrig?

Sattes inte militär och polis in mot dom röda?

Grep man inte ledarna för dom röda?

Stängdes inte 60 hemsidor för dom röda ner?

Var inte denna utveckling väntad?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att alla de gula och en del av de röda ledarna har inställt sig/gripits av polisen. Faktum är också att både de gula och röda ledarna beviljats borgen och kan därför röra sig fritt i Thailand.

Inte ens IL kan förneka att så är fallet. Sen får domstolarna ha sin gång oavsett vad vi tycker om det.

Både Thaksin och Penkair är eftersökta och skulle Thaksin gripas eller frivilligt överlämna sig till myndigheterna i Thailand slka han nog inte räkna med att beviljas borgen då han redan missbrukat borgensförtroendet en gång.

Sen, sattes inte polis och militär in mot de gula också?

Goggla lite på den 7 october 2008 Bangkok riots så hittar man mycket bilder där polis sammandrabbar med gula demonstranter. 2 personer dog den dagen och hundratals skadades när polisen sattes in mot demonstranterna.

Sen under de två undantagstillstånden som Samak respektive Somchai införde 2008 så gick iallafall inte de gula till attack mot militären, något de röda gjorde vilket vi som var på plats såg med egna ögon.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej BaBoo

Vilket av det jag nämde hände aldrig?

Sattes inte militär och polis in mot dom röda?

Grep man inte ledarna för dom röda?

Stängdes inte 60 hemsidor för dom röda ner?

Var inte denna utveckling väntad?

Mvh Isan Lover

Jisses IL

Kan du överhuvudtaget läsa vad andra skriver?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej BaBoo

Vilket av det jag nämde hände aldrig?

Sattes inte militär och polis in mot dom röda?

Grep man inte ledarna för dom röda?

Stängdes inte 60 hemsidor för dom röda ner?

Var inte denna utveckling väntad?

Mvh Isan Lover

Detta gjordes inte mot de "Röda" utan mot terrorister som förstörde och vandaliserade sin omgivning så helt naturligt måste sådant stoppas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta gjordes inte mot de "Röda" utan mot terrorister som förstörde och vandaliserade sin omgivning så helt naturligt måste sådant stoppas!

Exactemente Fru Barbro, att de hade röda t-tjöjor var bara en ren tillfällighet.

Färgblinde Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente Fru Barbro, att de hade röda t-tjöjor var bara en ren tillfällighet.

Färgblinde Arne

Har ingen betydelse om de var röda eller vilken färg som helst!!

När en grupp människor anfaller folk, slår sönder saker som ingte är deras osv.. så måste polis stoppa detta!

Eller skulle de låta dessa människor få härja fritt?

Tyckte polis och militär väntade enormt länge innan de gick in och stoppade vandalerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det var inte snällt skrivet. Sista platsen... Svårt att hitta begåvade människor här?

Du själv inkluderad?

Herr Chang har talat.

Hej HC!

Jag är den första att åka ut från de begåvade människornas gäng! Vad jag syftar till försöken att se bättre ut än vissa andra medlemmar på forumet. De medlemmar tycker jag inte själva framstår som några supergenier.

När jag tänker på en duktig och begåvad människa är jag ganska kräsen. I mitt liv är det på jobbet som jag har ganska mycket kontakt med personer som jag anser är mycket kunniga och begåvade människor. De krav som jag ställer på en begåvning är att personen är öppen och mycket kunnig på ett eller flera områden. Vidare krävs det att personen i fråga visar respekt för sin omgivning. Dels för att begåvningen inte har någon nytta för omgivningen om personen inte kan förklara på ett sätt som alla förstår och kan till sig. Dels för att respektlöshet för andra innebär att personen i fråga inte tar till sig vad andra tycker och integrerar deras tankesätt med det egna. Ingen har något att komma med om han eller hon inte tar hänsyn till alla möjliga vinklar och sätt att se på saken.

En riktigt begåvad människas begåvning bedöms enligt min mening av andra och inte av personen själv.

Här på forumet är det många som har bra expertis inom en rad olika områden. Det är dock svårt att peka ut någon som verkligen sticker ut när det gäller att klara av att förmedla sin expertis på ett sätt som är respektfullt och lätt för alla att ta till sig. Själv begränsas jag av bland annat mitt tålamod. Jag tappar lätt tålamodet vilken visar att jag inte är så kunnig som jag vill tro mig vara. En kunnig person kan ju svara på alla fråga om sin åsikt eller kunskap.

Här är vi vanliga dödliga allihopa. Ingen är bättre än någon annan. Vi sitter alla i samma båt. För att vi ska ha ett forum där vi kan umgås, ta till oss information och debattera får vi samsas och stötta varandra. Om någon framstår som lite extra smart enligt min mening är det för att någon skriver ”det var väldigt bra skrivet” och inte för att personen själv skriver ”Det är väl den löjligaste som jag har hört!”

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten,

Hanvisningen till IL angaende anekdoter kanns mkt relevant da han vid sakert 100+ tillfallen hanvisat till vad han hort fran nagon i byn osv.

Jag ifragasatter sjalvklart inte den positiva effekten av allman sjukvard (du pastar att jag gor det men det bor du rimligen ha dromt da detta inte skett) men jag fragade dig angaende ditt pastaende om hur dalig den var innan. Du undviker aterigen fragan och adresserar en massa andra fragor.

Det var ditt pastaende som jag undrade hur du backade upp och det innebar inte att jag 1. egentligen tycker annorlunda eller 2. omvand bevisborda galler och jag bor hitta fakta som motsager ditt pastaende. Poangen har ar den relativa forbattringen som skett. Hur stor skillnad var det?

Jag undrar an en gang varfor du kanner dig tvungen att dra massa slutsatser av vad jag tycker istallet for att helt sonika lasa vad jag egentligen skrev. Detta ar nu ditt 4:e forsok och aterigen blir det helt galet. Jag betvivlar absolut inte din lasforstaelse sa da undrar jag hur det star till med viljan - forsoker du missforsta med flit eller undviker du att svara for du inte har nagra belagg? Dina utlaggningar om allman sjukvard och USA osv. ar forvisso intressanta men du skjuter langt utanfor malet eftersom detta har inte ifragasatts av nagon i hela denna trad. Du massar for de redan troende.

Med detta inlagg sa forsoker jag inte gora nagot annat an att klargora jag anser att man kanske skall vara lite mer sanningenlig nar man beskriver sakers tillstand istallet for att gora grova generaliseringar. Att du ocksa forde fram tva utbildningsreformer och tillskrev TRT aran for dessa vilket ar direkt felaktigt gjorde det annu mera relavant att ifragasatta sanningshalten i dina andra pastaenden  Jag forstar fortfarande inte varfor du verkar sa fororattad over att nagon ifragsatter vad du baserar sadana uttalanden pa.

Synd att du tycker att det ar sa fa begavande manniskor har pa MPR. Men a andra sidan sa har du ju da mojlighet att glansa eftersom jag tycker det mesta tyder pa att du ar riktigt begavad (nar vilja finnes) och nar du inte kanner dig manad att med tvivelaktig pedagogik "laxa upp" andra genom att forega med daligt exempel.

Hej Wille!

Tack för svaret!

Du misstod min avsikt med debatten mellan oss! Det var inte att du ifrågasatte mitt påstående. Tvärtom tycker jag att det kul och lärorikt att diskutera och debattera. Ingen människa utvecklas positivt enbart av egna idéer och erfarenheter.

Vad jag reagerade på var sättet som du ifrågasatte mitt påstående - ”… ar kort och gott felaktigt” och ”… inspirerad av IL och sysslar numera med anekdoter som bevis?”

Jag baserar mitt påstående på världens samlade kunskap och erfarenhet om att universal sjukvård ger större tillgång till sjukvård än alla andra system som lämnar en del av befolkningen oförsäkrade eller ”dubbelförsäkrade” som faller mellan stolarna (som t.ex. Thailand innan år 2001/2). Men redan innan du ber mig att redogöra för detta skriver du på ett sätt som tyder på att du i förskott dömer ut budskapet som löjeväckande.

Du säger att jag falskeligen anklagar dig att göra påståenden som du inte gjort. Men när en person säger att en annans påstående är felaktigt gör inte denna person också ett påstående? Person X påstår att 1+1=2 och jag påstår att detta är felaktigt. Har jag då inte egentligen påstått att 1+1 inte är lika med 2?

Så resonerade jag. Du påstod att det är felaktigt att påstå att det fanns fattiga oförsäkrade som avled till följd av avsaknad sjukvård. Detta är samma sak som att påstå det inte fanns någon fattig oförsäkrade thailändare som avled till följd av avsaknad sjukvård.

Bra att vi fick tillfälla att avreagera! Jag ser fram emot flera givande debatter i framtiden!

Tack för komplemangen om min begåvning men det stämmer inte. Jag har visserligen läst till mig en hel del kunskaper men det finns vissa begränsningar i konsten att förmedla dem och att utveckla dem. Jag tycker att du däremot har en lysande begåvning när det gäller en rad områden även om du ibland har en något hård framtoning!

Ha det gott!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Svarten,

Jag tror att du, jag, wille och formodligen merparten av MPR:s medlemmar alla tycker att alla manniskor pa jorden borde ha tillgang till fri eller atminstonde valdigt subventionerad sjukvard. Vi har haft det sedan fodseln och vi tar det for givet. Skillnaden bestar i hur vi uppfattar att situationen var innan Thaksin kom till makten och hur det blev efter "hans" reform. Att ideen var bra har jag aldrig hort nagon ifragasatta, daremot har jag hort manga ifragasatta hur den genomfordes. Som det verkar sa tycker nastan alla i Nord- och Nordost att reformen genomfordes val, medans nagra men valdigt fa i Centrala och Sodra tyckte den genomfordes val. Slutsatsen borde da vara att ideen ar vard att jobbas vidare pa och det ar val vad den nuvarande regeringen gjort? Alltsa, en eloge till Thaksin for en bra idee men kritik for daligt genomforande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Svarten,

Jag tror att du, jag, wille och formodligen merparten av MPR:s medlemmar alla tycker att alla manniskor pa jorden borde ha tillgang till fri eller atminstonde valdigt subventionerad sjukvard. Vi har haft det sedan fodseln och vi tar det for givet. Skillnaden bestar i hur vi uppfattar att situationen var innan Thaksin kom till makten och hur det blev efter "hans" reform. Att ideen var bra har jag aldrig hort nagon ifragasatta, daremot har jag hort manga ifragasatta hur den genomfordes. Som det verkar sa tycker nastan alla i Nord- och Nordost att reformen genomfordes val, medans nagra men valdigt fa i Centrala och Sodra tyckte den genomfordes val. Slutsatsen borde da vara att ideen ar vard att jobbas vidare pa och det ar val vad den nuvarande regeringen gjort? Alltsa, en eloge till Thaksin for en bra idee men kritik for daligt genomforande.

Hej Atom!

Det handlar väl om en rättvisefråga. Alla fick tillgång till en sämre sjukvård!  :yes:

Jag kommer ihåg den artikel om reformen i British Journal of Medicine (tror jag) som du hänvisade till för ett tag sedan. Det verkar ganska kämpigt att sjukhusen fick ta hand om fler patienter med samma budget och resurser som innan reformen.

Det är en tuff fråga om det var berättigad att försämra vården. Om andra sidan var denna dåliga vård den enda möjliga för många thailändare.

Jag fick själv uppleva den statliga vård i Ubon. Magroods mor blev inlagt på sjukhuset den första veckan jag träffade henne. Eftersom det förväntas att anhöriga ställer upp bodde vi både där på sjukhuset med svärmor Svarten. Hon hade väl råd med privatvård men hon som lärare har fri vård som enbart får utnyttjas på statliga inrättningar.

De första två dagar var inte kul. Svärmors säng låg i korridoren. Ingen brydde sig att tvätta bort de smetiga matfläckarna (eller vad det än var) från väggen när det kom en ny patient. Vilda katter tog med sina ungar upp på 4:e plan för att äta av maten från obevakade patientbrickor. Det fanns en stor sal med cirka 25 sängar med patienter med alla möjliga åkommor. Vid varje säng fanns ett gäng anhöriga. Det var tydligt att personalen knappt hann titta efter alla. När någon patient avled var det ingen som undgick detta.

Efter några dagar kom svärmor fram i väntelistan för ett privat rum. För en ganska liten kostnad fick hon eget rent rum. Där fanns det gott om personal. Sjuksköterskorna där tycktes sitta ganska mycket. De hade t.o.m gott om tid att ta hand mitt sår. Det är tydligen stora skillnader i vården för de som har lite extra pengar även inom den statliga vården.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...