Jump to content
Herluf

Hyresvärd rapport till immigrationen

Recommended Posts

Herluf

Om man hyr på årskontrakt, hur ofta måste hyresvärden rapportera till immigrationen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hakancnx

Varje gång du kommer tillbaka från en utlandsresa, med ett nytt TM 6. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
apknug
Om man hyr på årskontrakt, hur ofta måste hyresvärden rapportera till immigrationen? 
Varje gång du kommer tillbaka från en utlandsresa, med ett nytt TM 6. 
Mycket intressant tråd hoppas den utvecklas väl. Men hur fan skall hyresvärden veta att man har varit utomlands?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Khemmarat
11 timmar sedan, skrev Herluf:

Varje gång du kommer tillbaks från en resa, du skall också rapportera.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Herluf
7 hours ago, apknug said:

Mycket intressant tråd hoppas den utvecklas väl. Men hur fan skall hyresvärden veta att man har varit utomlands?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Jag antar att hyresvrärden rapporterer typ varje gång kontraktet förlängs. Om man sen åker utolmands får man sjölv ansvara för at rapportera. Frågan är bara varför det behövs, man går ju via immigrationen när man reser?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Khemmarat
35 minuter sedan, skrev Herluf:

Jag antar att hyresvrärden rapporterer typ varje gång kontraktet förlängs. Om man sen åker utolmands får man sjölv ansvara för at rapportera. Frågan är bara varför det behövs, man går ju via immigrationen när man reser? 

Varför fråga om du vet svaret ? Och ditt eget svar är förövrigt fel.

• Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Muimatt
Inlagd (ändrad)
42 minutes ago, Herluf said:

Det är hyresvärdens ansvar att rapportera att det bor en utlänning i fastigheten. Varje gång du reser (även inom Thailand) och återvänder ska hyresvärden lämna in TM30 till immigration.

Eftersom du rapporteras med en TM30 varje gång du checkar in på hotel så blir det den adressen immigration räknar som din adress i Thailand.

Ändrades av Muimatt
  • Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Varje gång du kommer tillbaks från en resa, du skall också rapportera.

if I have a visa, and am registered in my home, and travel out of Thailand.  do I have to go and re register at my home address with immigration WITHIN 24 HRS

A bit of an anomaly: according to the law you are required to do so, However, in many Provinces, Including Chonburi, this isn’t always required PROVIDING you haven’t changed your address here.   (that may change)

https://fabulous103.com/immigration-questions-answered/

Jag har aldrig besökt Immigration i Jomtien och rapporterat min återkomst till landet under 10 års tid och eftersom det funkat bra hittills tänker jag fortsätta i samma stil.

• Ge karma 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
SatanG

Om man nu reser med hyresvärden, kan man kasta in TM30 direkt vid passkontrollen på Suvarnabhumi?

/ SatanG

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hakancnx
2 timmar sedan, skrev Muimatt:

Det är hyresvärdens ansvar att rapportera att det bor en utlänning i fastigheten. Varje gång du reser (även inom Thailand) och återvänder ska hyresvärden lämna in TM30 till immigration.

Eftersom du rapporteras med en TM30 varje gång du checkar in på hotel så blir det den adressen immigration räknar som din adress i Thailand.

Nja, det där med rapport även då man reser inom landet gäller inte i alla provinser. 

I min provins, Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa. Min hyresvärd kopierar mitt pass med den nya TM 6 och rapporterar till Immigration. 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
Inlagd (ändrad)
3 timmar sedan, skrev hakancnx:

Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa.

Benhård?

Förekommer det kontroller i CM på just den saken?

Jag(frugan) fick böter för nått år sen då vi blev "påkomna" ”på uppenbar gärning”, vid besök av immigrationkontoret.

Har även haft besök hemma av im, men det var före detta blev "hett", de påstod att det var ett "vänlighetsbesök" bara för att kontrollera att allt stod rätt till, och för vår egen säkerhet......de var faktiskt vänliga :)

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba
1 timme sedan, skrev hakancnx:

Nja, det där med rapport även då man reser inom landet gäller inte i alla provinser. 

I min provins, Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa. Min hyresvärd kopierar mitt pass med den nya TM 6 och rapporterar till Immigration. 

De är rätt hårda här på Phuket åxå.

Har bekanta som lämnat ön ett dygn och bott på hotell och sen fått böta för att de inte rapporterat adressen när de kommit åter.

Jag vill minnas att jag var sju veckor sen med min rapport i höstas men jag slank igenom för att jag hade nytt pass så de trodde att jag gjorde rapporten för att jag fått uppehållstillståndet överfört i nya passet.

Jag sa nåt i stil med, new passport same adress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Muimatt
2 hours ago, hakancnx said:

Stämmer bra det. Vissa provinser bryr sig inte om det men jag lämnar in varje gång även om dom säger att det inte behövs. (Koh Samui)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Muimatt
3 hours ago, SatanG said:

Om man nu reser med hyresvärden, kan man kasta in TM30 direkt vid passkontrollen på Suvarnabhumi?

/ SatanG

Jag tror du måste rapportera till ditt lokala immigration kontor. 

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
1 timme sedan, skrev rolba:

fått böta för att de inte rapporterat adressen när de kommit åter.

Hur har de blivit ”påkomna”, när de gjort 90 dagars eller?

Vi blev ”påkomna” för något år sedan då vi var på ett ”nonsensärende” på im.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

NYTT INNEHÅLL

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy