Jump to content
IGNORERAD

Hyresvärd rapport till immigrationen


Herluf

Recommended Posts

spooncreek
4 hours ago, Herluf said:

Ok, så frågan är om "det värsta" som kan hända är lite böter. Det är ju inte roligt att betala 1 500THB, men det man är rädd för är ju att det betraktas som så allvarligt att man får fänglesestraff eller blir utsparkad från landet.

Eftersom ansvaret och därigenom också lagbrottet är hyresvärdens (böterna i mitt fall är ju också egentligen hyresvärdens som jag tvingas betala eller lägga ut för) borde man som utländsk hyresgäst knappast bestraffas med vare sig deportering eller fängelse eller annan påföljd.

 

P.s. Använder man en "visa-service" som gör förlängningen åt en, så är problemet helt plötsligt icke existerande, ingen fråga om adress. Ett bättre sätt att spendera de  1500 bahten på om hyresvärden skulle råka glömt rapporteringen....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    6

  • Khemmarat

    5

  • hakancnx

    4

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

5 timmar sedan, skrev Herluf:

Är du helt yr i huvudet?

Nej men du kanske ? Du startade en tråd med en fråga, ignorerar svar och ger ett eget felaktigt ett. Hur du och hyresvärd skall rapportera framgår tydligt på imig. Hemsida finns ingen anledning att spekulera iandra lösningar om en vill vara korrekt.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

Benhård?

Förekommer det kontroller i CM på just den saken?

Jag(frugan) fick böter för nått år sen då vi blev "påkomna" ”på uppenbar gärning”, vid besök av immigrationkontoret.

Har även haft besök hemma av im, men det var före detta blev "hett", de påstod att det var ett "vänlighetsbesök" bara för att kontrollera att allt stod rätt till, och för vår egen säkerhet......de var faktiskt vänliga :)

Vid min senaste extension så kollades min slip från TM-30 som ska vara i passet. Den var för gammal tydligen...

Då fick jag gå en trappa upp för att fixa detta. Det visade sig att min hyresvärd hade rapporterat min återkomst några dagar för sent. B 1.600 i böter till mig....

 

Förut har detta inte varit något problem, men sedan Big Joke tog över så gäller 24 Tim. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Hur har de blivit ”påkomna”, när de gjort 90 dagars eller?

Vi blev ”påkomna” för något år sedan då vi var på ett ”nonsensärende” på im.

Ja, det var vid 90 dagars.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

Vid min senaste extension så kollades min slip från TM-30 som ska vara i passet. Den var för gammal tydligen...

Då fick jag gå en trappa upp för att fixa detta. Det visade sig att min hyresvärd hade rapporterat min återkomst några dagar för sent. B 1.600 i böter till mig....

 

Förut har detta inte varit något problem, men sedan Big Joke tog över så gäller 24 Tim. 

Fick du stå för det själv eller tog din hyresvärd på sig det?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid min senaste extension så kollades min slip från TM-30 som ska vara i passet. Den var för gammal tydligen...
Då fick jag gå en trappa upp för att fixa detta. Det visade sig att min hyresvärd hade rapporterat min återkomst några dagar för sent. B 1.600 i böter till mig....
 
Förut har detta inte varit något problem, men sedan Big Joke tog över så gäller 24 Tim. 
Mycket intressant, hyresvärden har i rimlighetens namn lämnat en fullständig kopia på ditt pass o dina stämplar samt ditt departure card när denna registerade dig "för sent" . Din slip i passset bör också vara signerad (kan vara med klockslag tom men jag orkar fan inte gå.ur sängen i kolla på min senaste slip)

Summa summarum borde din hyresvärd fått böta när han lämnade in din registrering för.sent.

Fast vem är förvånad? Det här är thailandet och vem skall betala? Alltid.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Esspe:

Fick du stå för det själv eller tog din hyresvärd på sig det?

Blev ju jag. Kvittot skrevs i mitt namn. 

 

Jag gnällde på hyresvärden och visade kvittot. Jag poängterade att nästa gång får han betala....

 

Nästa gång kommer jag att noggrant se till att hyresvärden rapporterar i tid eller lovar att betala ev böter...Fan trot. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kan man inte rapportera till närmaste polisstation ?

Vi har ca 10 mil till närmsta migpolis

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hakancnx:

Blev ju jag. Kvittot skrevs i mitt namn. 

 

Jag gnällde på hyresvärden och visade kvittot. Jag poängterade att nästa gång får han betala....

 

Nästa gång kommer jag att noggrant se till att hyresvärden rapporterar i tid eller lovar att betala ev böter...Fan trot. 

Dra det på nästa hyresbetalning?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2019-03-06 at 10:13, skrev Herluf:

Har du eller din hyresvärd aldrig lämnat in en TM 30 blankett?

Jodå, och det var då dom på Imm. förklarade reglerna och sa att det var bara onödigt att rapportera samma adress om och om igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Kan man inte rapportera till närmaste polisstation ?

Vi har ca 10 mil till närmsta migpolis

Försök och berätta sedan hur det gick. Min gissning är att dom tycker att ni skall åka 10 mil (alternativt skita i allt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-06 at 08:53, skrev Naam jai:

Fick en tillsägelse på Imm i Kap Chung förra veckan att vi var tvungna att sköta rapporteringen bättre ..

OT,då bor du 10 km. från mig (ban Dan)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-07 at 08:55, skrev Kenneth4618:

Kan man inte rapportera till närmaste polisstation ?

Vi har ca 10 mil till närmsta migpolis

 

On 2019-03-07 at 10:30, skrev lasseiudon:

Försök och berätta sedan hur det gick. Min gissning är att dom tycker att ni skall åka 10 mil (alternativt skita i allt.)

Jag har rapporterat hos polisen i Wang Chin några gånger och dom har då glatt skrivit en blankett. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nya hårdare regler med höga böter/fängelse för de som inte rapporterar som de skall planeras nu

 

Immigration proposes much harsher penalties for failing to report foreigners staying in Thailand

1553500546699-960x0.jpg.4b691e73734cdddc

https://forum.thaivisa.com/topic/1091614-immigration-proposes-much-harsher-penalties-for-failing-to-report-foreigners-staying-in-Thailand/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/7/2019 at 2:55 PM, Kenneth4618 said:

Kan man inte rapportera till närmaste polisstation ?

Vi har ca 10 mil till närmsta migpolis

Ni har ju eget hus, har du skaffat husbok så är du ju inte hyresgäst utan boende. 

Vad detta innebär i rapportering vet jag inte men när man väl fått remsan i psset vid adressregistreringen är mig.polisen helt ointresserade av vad jag har för mig och vart jag varit på mina utflykter.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Baa said:

Polisen helt ointresserade av vad jag har för mig och vart jag varit på mina utflykter.

Men vi är det, rapporter tack. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2019‎-‎03‎-‎07 at 08:55, skrev Kenneth4618:

Kan man inte rapportera till närmaste polisstation ?

Vi har ca 10 mil till närmsta migpolis

Detta föreslog jag min kära hyresvärd men hon tyckte det var alldeles onödigt.

Skyll dig själv, sa jag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
4 timmar sedan, skrev Juha:

Men vi är det, rapporter tack. 

 

Kanske inte så bra om fader Baa delger oss sina ev utflykter härinne.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-06 at 02:38, skrev Fritz:

if I have a visa, and am registered in my home, and travel out of Thailand.  do I have to go and re register at my home address with immigration WITHIN 24 HRS

A bit of an anomaly: according to the law you are required to do so, However, in many Provinces, Including Chonburi, this isn’t always required PROVIDING you haven’t changed your address here.   (that may change)

https://fabulous103.com/immigration-questions-answered/

Jag har aldrig besökt Immigration i Jomtien och rapporterat min återkomst till landet under 10 års tid och eftersom det funkat bra hittills tänker jag fortsätta i samma stil.

 

Lika jag med 14 års tid besökt imm i andra ärende typ förnya körkortet, men aldrig fyllt i någon Tm varken jag eller damen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, Juha said:

Men vi är det, rapporter tack. 

Skulle inte tro det..

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Baa:

Skulle inte tro det..

 

Har du månne något att dölja?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
1 timme sedan, skrev berlitz:

Bra info ang registrera adress

NEJ, det är inte bra info. Det är en lokal policy dom har i Jomtien här vill dom ha rapport varje gång du har övernattat utanför provinsen. Bra regel är däremot  att fråga på ditt immigration

hur dom tolkar lagen.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra info ang registrera adress
Bra info, här har de frågat de lokala immigrationskontoret i Jomtien hur de tolkar lagen.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...