Jump to content
IGNORERAD

Hyresvärd rapport till immigrationen


Herluf

Recommended Posts

Om man hyr på årskontrakt, hur ofta måste hyresvärden rapportera till immigrationen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    6

  • Khemmarat

    5

  • hakancnx

    4

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

Varje gång du kommer tillbaka från en utlandsresa, med ett nytt TM 6. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man hyr på årskontrakt, hur ofta måste hyresvärden rapportera till immigrationen? 
Varje gång du kommer tillbaka från en utlandsresa, med ett nytt TM 6. 
Mycket intressant tråd hoppas den utvecklas väl. Men hur fan skall hyresvärden veta att man har varit utomlands?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Herluf:

Om man hyr på årskontrakt, hur ofta måste hyresvärden rapportera till immigrationen? 

Varje gång du kommer tillbaks från en resa, du skall också rapportera.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, apknug said:

Mycket intressant tråd hoppas den utvecklas väl. Men hur fan skall hyresvärden veta att man har varit utomlands?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Jag antar att hyresvrärden rapporterer typ varje gång kontraktet förlängs. Om man sen åker utolmands får man sjölv ansvara för at rapportera. Frågan är bara varför det behövs, man går ju via immigrationen när man reser?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Herluf:

Jag antar att hyresvrärden rapporterer typ varje gång kontraktet förlängs. Om man sen åker utolmands får man sjölv ansvara för at rapportera. Frågan är bara varför det behövs, man går ju via immigrationen när man reser? 

Varför fråga om du vet svaret ? Och ditt eget svar är förövrigt fel.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minutes ago, Herluf said:

Jag antar att hyresvrärden rapporterer typ varje gång kontraktet förlängs. Om man sen åker utolmands får man sjölv ansvara för at rapportera. Frågan är bara varför det behövs, man går ju via immigrationen när man reser?

Det är hyresvärdens ansvar att rapportera att det bor en utlänning i fastigheten. Varje gång du reser (även inom Thailand) och återvänder ska hyresvärden lämna in TM30 till immigration.

Eftersom du rapporteras med en TM30 varje gång du checkar in på hotel så blir det den adressen immigration räknar som din adress i Thailand.

Ändrades av Muimatt
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Varje gång du kommer tillbaks från en resa, du skall också rapportera.

if I have a visa, and am registered in my home, and travel out of Thailand.  do I have to go and re register at my home address with immigration WITHIN 24 HRS

A bit of an anomaly: according to the law you are required to do so, However, in many Provinces, Including Chonburi, this isn’t always required PROVIDING you haven’t changed your address here.   (that may change)

https://fabulous103.com/immigration-questions-answered/

Jag har aldrig besökt Immigration i Jomtien och rapporterat min återkomst till landet under 10 års tid och eftersom det funkat bra hittills tänker jag fortsätta i samma stil.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu reser med hyresvärden, kan man kasta in TM30 direkt vid passkontrollen på Suvarnabhumi?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Muimatt:

Det är hyresvärdens ansvar att rapportera att det bor en utlänning i fastigheten. Varje gång du reser (även inom Thailand) och återvänder ska hyresvärden lämna in TM30 till immigration.

Eftersom du rapporteras med en TM30 varje gång du checkar in på hotel så blir det den adressen immigration räknar som din adress i Thailand.

Nja, det där med rapport även då man reser inom landet gäller inte i alla provinser. 

I min provins, Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa. Min hyresvärd kopierar mitt pass med den nya TM 6 och rapporterar till Immigration. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hakancnx:

Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa.

Benhård?

Förekommer det kontroller i CM på just den saken?

Jag(frugan) fick böter för nått år sen då vi blev "påkomna" ”på uppenbar gärning”, vid besök av immigrationkontoret.

Har även haft besök hemma av im, men det var före detta blev "hett", de påstod att det var ett "vänlighetsbesök" bara för att kontrollera att allt stod rätt till, och för vår egen säkerhet......de var faktiskt vänliga :)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hakancnx:

Nja, det där med rapport även då man reser inom landet gäller inte i alla provinser. 

I min provins, Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa. Min hyresvärd kopierar mitt pass med den nya TM 6 och rapporterar till Immigration. 

De är rätt hårda här på Phuket åxå.

Har bekanta som lämnat ön ett dygn och bott på hotell och sen fått böta för att de inte rapporterat adressen när de kommit åter.

Jag vill minnas att jag var sju veckor sen med min rapport i höstas men jag slank igenom för att jag hade nytt pass så de trodde att jag gjorde rapporten för att jag fått uppehållstillståndet överfört i nya passet.

Jag sa nåt i stil med, new passport same adress.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, hakancnx said:

Nja, det där med rapport även då man reser inom landet gäller inte i alla provinser. 

I min provins, Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa. Min hyresvärd kopierar mitt pass med den nya TM 6 och rapporterar till Immigration. 

Stämmer bra det. Vissa provinser bryr sig inte om det men jag lämnar in varje gång även om dom säger att det inte behövs. (Koh Samui)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, SatanG said:

Om man nu reser med hyresvärden, kan man kasta in TM30 direkt vid passkontrollen på Suvarnabhumi?

 

/ SatanG

Jag tror du måste rapportera till ditt lokala immigration kontor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

fått böta för att de inte rapporterat adressen när de kommit åter.

Hur har de blivit ”påkomna”, när de gjort 90 dagars eller?

Vi blev ”påkomna” för något år sedan då vi var på ett ”nonsensärende” på im.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en tillsägelse på Imm i Kap Chung förra veckan att vi var tvungna att sköta rapporteringen bättre ..

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Det är ju som sagt hyresvärdens ansvar, men jag har fått böta två gånger på immigration "å hyresvärdens vägnar" när jag varit där och gjort förlängning. 1 500 THB. Immigration Pattaya/Jomtien.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har aldrig besökt Immigration i Jomtien och rapporterat min återkomst till landet under 10 års tid och eftersom det funkat bra hittills tänker jag fortsätta i samma stil

Samma svarade en engelskman som bor i Rayong, det kostade lite så nu gör han rapporten. Enligt lagen skall du göra det även om vissa provinser inte bryr sej.

Vad är garantin för att dom struntar i det nästa gång ?

Alla gör som dom vill, jag har tänkt att bo här så problemfritt som möjligt, så jag följer varenda liten lag jag vet finnes.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Khemmarat said:

Varför fråga om du vet svaret ? Och ditt eget svar är förövrigt fel.

Är du helt yr i huvudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där med rapport även då man reser inom landet gäller inte i alla provinser. 
I min provins, Chiang Mai, är man benhård på 24 Tim efter hemkomst från utlandsresa. Min hyresvärd kopierar mitt pass med den nya TM 6 och rapporterar till Immigration. 
Stämmer bra det. Vissa provinser bryr sig inte om det men jag lämnar in varje gång även om dom säger att det inte behövs. (Koh Samui)
Fick en tillsägelse på Imm i Kap Chung förra veckan att vi var tvungna att sköta rapporteringen bättre ..
Samma svarade en engelskman som bor i Rayong, det kostade lite så nu gör han rapporten. Enligt lagen skall du göra det även om vissa provinser inte bryr sej.
Vad är garantin för att dom struntar i det nästa gång ?
Alla gör som dom vill, jag har tänkt att bo här så problemfritt som möjligt, så jag följer varenda liten lag jag vet finnes.
Verkar vara lite begreppsförvirring om vad som skall lämnas och vem som lämnar in.

Det är som sagt hyresvärdens ansvar att anmäla till Immigration att det bor en utlänning hos honom, detta sker på TM30 blankett.

Utlänningen kan även själv anmäla sin adress på en TM28 blankett, något som lämpligen skulle kunna ske om man varit ute och rest i landet och kommer tillbaka till sitt huvudboende. Då kanske man inte vet om hyresvärden, som kanske bor i en annan provins, tänker lämna en ny TM30.

Sen kan det vara så att en del bor hos sin fru som du är hyresvärden eller "äger" sitt eget boende. Det ska inte vara lätt att fatta. Heja Thailand!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
10 minuter sedan, skrev apknug:


Utlänningen kan även själv anmäla sin adress på en TM28 blankett, något som lämpligen skulle kunna ske om man varit ute och rest i landet och kommer tillbaka till sitt huvudboende. Då kanske man inte vet om hyresvärden, som kanske bor i en annan provins, tänker lämna en ny TM30.

 

På Immigration i Udon Thani har vi fått besked om att vi inte skall anmäla någonting (TM28 eller 30) om vi inte har FLYTTAT/BYTT ADRESS. Att göra ett kortare besök i Bangkok eller någonannanstans inom Thailand betyder inte att man flyttat. Att göra en utlandsresa betyder inte heller att man flyttat om man återvänder till den bostad där man varit reggad tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, lasseiudon said:

På Immigration i Udon Thani har vi fått besked om att vi inte skall anmäla någonting (TM28 eller 30) om vi inte har FLYTTAT/BYTT ADRESS. Att göra ett kortare besök i Bangkok eller någonannanstans inom Thailand betyder inte att man flyttat. Att göra en utlandsresa betyder inte heller att man flyttat om man återvänder till den bostad där man varit reggad tidigare.

Detta är ju det rimliga. Jag flyttar till Udon!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Fritz said:

if I have a visa, and am registered in my home, and travel out of Thailand.  do I have to go and re register at my home address with immigration WITHIN 24 HRS

A bit of an anomaly: according to the law you are required to do so, However, in many Provinces, Including Chonburi, this isn’t always required PROVIDING you haven’t changed your address here.   (that may change)

https://fabulous103.com/immigration-questions-answered/

Jag har aldrig besökt Immigration i Jomtien och rapporterat min återkomst till landet under 10 års tid och eftersom det funkat bra hittills tänker jag fortsätta i samma stil.

 

Har du eller din hyresvärd aldrig lämnat in en TM 30 blankett?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

Det är ju som sagt hyresvärdens ansvar, men jag har fått böta två gånger på immigration "å hyresvärdens vägnar" när jag varit där och gjort förlängning. 1 500 THB. Immigration Pattaya/Jomtien.

Ok, så frågan är om "det värsta" som kan hända är lite böter. Det är ju inte roligt att betala 1 500THB, men det man är rädd för är ju att det betraktas som så allvarligt att man får fänglesestraff eller blir utsparkad från landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Muimatt said:

Stämmer bra det. Vissa provinser bryr sig inte om det men jag lämnar in varje gång även om dom säger att det inte behövs. (Koh Samui)

Du behöver det nu om du ansöker om ett års förlängning. 

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...