Jump to content
IGNORERAD

trädsorter för husbygge


C-dude

Recommended Posts

Hej.

Vad använder man för sorts träd när man bygger hus i Thailand??

( o nu menar jag inte dom skjulen som man kan se lite överallt  :im_so_happy:   )

utan riktiga bastanta hus.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    5

  • noBuzz

    5

  • Herr Chang

    2

  • jannegbg

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mai pra do, mai dang och mai sack i variende grad och behov. De två förstnämnda kostar dock fläsk.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Mai pra do, mai dang och mai sack i variende grad och behov. De två förstnämnda kostar dock fläsk.

Hos tjejens föraldrar har de problem med stora skalbaggar som borrar centimeterstora hål i takbjälkarna,

dessa träslag är de skalbaggssäkra ?

Fråga 2,

Hur håller ni borta dessa skalbaggar för byggt är byggt hos hennes föraldrar.

Hos tjejens föraldrar har de problem med stora skalbaggar som borrar centimeterstora hål i takbjälkarna,

dessa träslag är de skalbaggssäkra

(Ps en bugg så mitt inlägg hamnar i citatet)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget träslag står nog emot termiter på lång sikt. I alla fall inte på nedre plan. Skalbaggar vet jag inte då man mest hört talas om termiter. Det är olika hårdhetsgrad på träslagen som gör de mer eller mindre motståndskraftiga mot angrepp. Själv blev jag rekommenderad att lägga ut ett slangsystem utefter betongsyllarna. Detta kallas för White- ants- protection. De sprutar in något medel som går ut genom en mängd småhål i slangsystemet som avhåller eller tar död på dessa småkryp. Sedan bör man beställa en sådan dos varje år.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i trä, armera och kör med hederlig betong.

trä e fint och kanske billigt men håller inte i längden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skit i trä, armera och kör med hederlig betong.

trä e fint och kanske billigt men håller inte i längden.

Billigt? Teak är väl svindyrt. Själv så har jag ingen aning men det finns ju trähus som har stått i mer än hundra år. Frågan är hur de har löst problemet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Billigt? Teak är väl svindyrt. Själv så har jag ingen aning men det finns ju trähus som har stått i mer än hundra år. Frågan är hur de har löst problemet..

De finns nått som heter Tjära o de finns här oxo , inte bara ett nordiskt påfund..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Quote

... det finns ju trähus som har stått i mer än hundra år. Frågan är hur de har löst problemet..

Mycket intressant tråd det här. :great:

Är det inte så att t ex teakträdet producerar sin teakolja just som ett skydd mot bl a skadeinsekter och svampar? Det är väl därför man så gärna bygger med det trädslaget (sedan kanske det har andra goda byggnadsegenskaper).

    Oljan hindrar väl röta och uttorkning också; så vi använder det, om vi har råd, med förkärlek till våra båtar.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inpregnerat trä bör väl stoppa ohyra?

Men kanske lite väl giftigt att ha i huset, passar nog bättre som altanträ, sen är väl frågan om det finns inpregnerat trä o köpa i Thailand?

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Joint.s har rätt ett trähus är mer än dubbelt så dyrt som ett i betong.

Vad det gäller olika trädslag så vet lokalbefolkningen vilka sorter som lämpar sig och till vad.

T.ex vilket trädslag som termiter inte kan äta och lämpar sig för att gräva ned i marken som stolpar.

Annars är det vanligaste numera armerade betong stolpar även på trähus.

Mai Do som någon nämde är t.ex bra till fönster och dörr karmar, Mai Daeng till klädselbrädor o.s.v.

Det finns trädslag som ingen insekt kan äta.

Numera är trä väldigt dyrt och nysågat virke slår sig och krymper när det torkar.

Så ett både bättre och billigare alternativ är att köpa begagnat virke ifrån rivna hus.

Dessa äldre hus innehåller bjälkar och plankor ifrån trädsorter som numera är väldigt sällsynta och svåra att få tag på.

Detta virke är färdig torkat och slår sig inte, och dom klarar insektsangrepp mycket bättre än färskt trä.

Man hyvlar virket och det ser ut som nytt, men är både billigare och bättre kvalitetsmässigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL, jättebra inlägg, men tillåt mig vara lite misstänksam mot vissa detaljer.

Enl. min vetskap så kostar begagnat trä, just för att bygga hus, ca 4 ggr så mycket som nytt virke.

En god vän till mig byggde ett riktigt fint hus i trä, traditionellt sådant.

Huset är på ca 200m2, uppdelet på 4 mindre hus och upphöjt ca 2.5 meter.

Huset kostade med nytt virke, men behandlat för att slippa ohyra (ska behandlas varje år), 4.000.000 THB

Hade han valt samma hus och byggt med gammalt virke så hade priset hamnat på 18.000.000 THB

Detta hus byggdes av en av de största byggföretagen för just traditionella thai hus ifrån Auytthaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Ångrade mig just.

IL,

Jättedåligt inlägg!

Vindflöjel!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

visst är det fint med trähus en del jag känner här hemma i svedala köper små flaskor från norge som dom blandar i leksaksfärgen här hemma, kanske detta tillsats skulle göra färgen i th bra men jag tror att stenhus är att föredra i th

jannegbg

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Que? "flöjel" ? Vad är det? Aldrig hört det ordet.

Tänk dig en konstruktion som man sätter på taket som visar åt vilket håll vinden blåser. Den vrider och vänder sig allt eftersom vinden ändrar riktning. Likt vissa som plötsligt byter åsikt. Det är en vindflöjel.

Inget illa ment noBuzz, det var mest tänkt som ett skämt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HC,

Absolut inte illa uppfattat.

Misstänkte att det var något sådant. Visste bara inte att det hette så.

Trodde det hette "vindvisare" eller liknande. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den korrekta termen är vindriktningsvisare, flöjel är göteborgsk så det är det inte många som förstår.

Dialektterapeut Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har du fel arne vindriktningsvisare visar riktning en flöjel

hlälper till att öka draget i tex skorsten, imkanal'

vi plåtslagare brukar kalla en flöjel för socialdemokrat

den vänder sig så fint efter vinden

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...