Jump to content
IGNORERAD

Pass till dotter


Skeden

Recommended Posts

Hej!

 

Min dotter föddes i Bangkok medans jag och frun var ogifta vilket vållat stora problem då jag försöker fixa pass till dottern numera 3 år gammal. 

 

Vi är numera gifta, men som många här vet så godkänner inte Sverige dom Thailändska pappren på att jag är far.

 

Jag har vart hos ambassaden som rådde mig att prata med min hemkommun, dom kunde inte göra något. 

 

Någon med erfarenhet av vad jag kan göra? För vad jag förstå kan jag inte ens söka turistvisum för henne?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Är det inte så att du måste be den lokala Familjedomstolen om ett utslag på att du är pappa till barnet. Alternativt får ni alla åka till Sverige och be om ett utslag ifrån kommunen.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Gå till amphur. med papprena från födseln.   Verifiera att du är fadern. Gå till domstol för att få det bekräftat. Sedan är det klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vart på Amphur och fixat dessa papper.

 

" i enlighet med informationen på ambassadens hemsida, så måste faderskapet fastställas om barnet föds utom äktenskapet utomlands till svensk far och utländsk mor. Faderskapsfastställelsen ska enligt lagen om internationella faderskapsfrågor ske genom domslut eller bekräftelse. Bekräftelse kan i Thailand endast ske om barnet är så pass gammalt att barnet kan låta sig förhöras och själv underteckna ett medgivande. I annat fall sker hänvisning till familjerätten som fattar beslut å barnets vägnar vad gäller faderskapet. Ni kan alltid vända er till Juvenile and Family Court för att efterhöra huruvida ett domslut gällande faderskap är möjligt, nu när ni har registrerat vigsel innan faderskapet fastställts. Vår erfarenhet säger oss att svaret på denna fråga är nej, men det kan vara värt ett försök. Om svaret är negativt återstår att du vänder dig till din hemkommun i Sverige för att efterhöra huruvida de kan vara behjälpliga att fastställa faderskapet. Kommunerna är dock inte skyldiga att fastställa faderskapet för barn som fötts utomlands. Ett annat alternativ är att initiera faderskapsärende hos tingsrätten i Stockholm. Ett tredje alternativ kan vara att ni vänder er till Migrationsverket för en medborgarskapsförklaring."

 

Denna familjerättens utslag gäller den i Sverige?

 

Jag har i ett annat mail med ambassaden fått 

 

"

I Sverige får ett barn fött efter 1 april 2015 till en svensk förälder automatiskt svenskt medborgarskap vid födseln. Och för svenska medborgare kan visering inte beviljas utan man ska ansöka om svenskt pass.

 

För att barnet ska bli svensk medborgare måste dock faderskapet vara bekräftat. Om ni har handlingar som visar att faderskapet inte är registrerat kan ni ansöka om visering för barnet.

"

Vilket innebär att jag inte kan ta med henne hem på turistvisum då hon är svensk medborgare och vi har ju papper från amphur att jag är far.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 timmar sedan, skrev Skeden:

Jag har vart på Amphur och fixat dessa papper.

 

" i enlighet med informationen på ambassadens hemsida, så måste faderskapet fastställas om barnet föds utom äktenskapet utomlands till svensk far och utländsk mor. Faderskapsfastställelsen ska enligt lagen om internationella faderskapsfrågor ske genom domslut eller bekräftelse. Bekräftelse kan i Thailand endast ske om barnet är så pass gammalt att barnet kan låta sig förhöras och själv underteckna ett medgivande. I annat fall sker hänvisning till familjerätten som fattar beslut å barnets vägnar vad gäller faderskapet. Ni kan alltid vända er till Juvenile and Family Court för att efterhöra huruvida ett domslut gällande faderskap är möjligt, nu när ni har registrerat vigsel innan faderskapet fastställts. Vår erfarenhet säger oss att svaret på denna fråga är nej, men det kan vara värt ett försök. Om svaret är negativt återstår att du vänder dig till din hemkommun i Sverige för att efterhöra huruvida de kan vara behjälpliga att fastställa faderskapet. Kommunerna är dock inte skyldiga att fastställa faderskapet för barn som fötts utomlands. Ett annat alternativ är att initiera faderskapsärende hos tingsrätten i Stockholm. Ett tredje alternativ kan vara att ni vänder er till Migrationsverket för en medborgarskapsförklaring."

 

Denna familjerättens utslag gäller den i Sverige?

 

Jag har i ett annat mail med ambassaden fått 

 

"

I Sverige får ett barn fött efter 1 april 2015 till en svensk förälder automatiskt svenskt medborgarskap vid födseln. Och för svenska medborgare kan visering inte beviljas utan man ska ansöka om svenskt pass.

 

För att barnet ska bli svensk medborgare måste dock faderskapet vara bekräftat. Om ni har handlingar som visar att faderskapet inte är registrerat kan ni ansöka om visering för barnet.

"

Vilket innebär att jag inte kan ta med henne hem på turistvisum då hon är svensk medborgare och vi har ju papper från amphur att jag är far.

Om dottern är Svensk medborgare ska du ansöka om ett svenskt  pass till dottern, enligt det du citerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Om dottern är Svensk medborgare ska du ansöka om ett svenskt  pass till dottern, enligt det du citerade.

Japp, och det är ju huvudfrågan.

 

Hur skall jag gå tillväga och någon med erfarenhet, att initiera ett faderskapsärende via Attunda tingsrätt, låter ju som det mest rimliga för mig, men fungerar det utan fru och dotter på plats? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök ett 90 dagars Schengenvisum för dottern. Traska in på ditt Socialkontoret i Sverige. Här är min dotter! Gör faderskapsutredning nu är ni snälla. 

 

Det borde funka. Rätta mig om jag tänker fel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

Sök ett 90 dagars Schengenvisum för dottern. Traska in på ditt Socialkontoret i Sverige. Här är min dotter! Gör faderskapsutredning nu är ni snälla. 

 

Det borde funka. Rätta mig om jag tänker fel. 

Så gjorde jag.

Tog ca 1,5 år för mig, visserligen var modern avliden...men det var det med tingsrätten som tog tid, jag fick relativt snabbt bekräftat att jag var biologisk far efter DNA test.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag får köra på den isåfall, blir ju spännande då jag är utvandrad och bor i Dubai / Förenade Arab Emiraten 

 

16 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Och för svenska medborgare kan visering inte beviljas utan man ska ansöka om svenskt pass.

 

Den här punkten talar väl EMOT att jag kan fixa ett Schengenvisum till henne?

 

Tack för allas input

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 timmar sedan, skrev Skeden:

Jag tror jag får köra på den isåfall, blir ju spännande då jag är utvandrad och bor i Dubai / Förenade Arab Emiraten 

 

 

Den här punkten talar väl EMOT att jag kan fixa ett Schengenvisum till henne?

 

Tack för allas input

 

Men har du ordnat så din dotter är Svensk medborgare? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Men har du ordnat så din dotter är Svensk medborgare? 

Japp det är hon automatiskt vid födseln och svenska myndigheter känner till henne :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...