Jump to content
Surin P3

Valresultatsgissningar

Valresultatsgissning  

26 röster

1. 1. Kommer Prayuth vinna i valet? (Vad hör ni för rykten i er omgivning?)

• Ja
      18
    • Nej
      8

Recommended Posts

Surin P3

Hur tycker ni er omgivning ser på Prayuth och valet?

Kommer han att få flest röster och fortsätta styra i Thailand?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Atom
38 minutes ago, Surin P3 said:

Hur tycker ni er omgivning ser på Prayuth och valet?

Kommer han att få flest röster och fortsätta styra i Thailand?

Han kommer absolut inte få flest röster i valet men han kan ju mycket väl få flest röster när MP’s och hans handplockade senatorer ska rösta. 10% av rösterna i valet kan nog räcka för att han ska få regera vidare och det är väl högst rimligt att han når. Några av dina grannar bland BJT’s folkvalda och några av mina grannar bland Demokraternas folkvalda kan han nog köpa över på gammalt Thansinistiskt maner, och då har vi Prayut som formell premiärminister och Prawit som faktisk premiärminister i 4 år till.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tommy

För egen del har jag ingen aning, och skall jag vara helt ärlig så bryr jag mej inte...

Spelar liksom ingen roll när militären har fritt fram att ta makten varje gång de känner för det, utan några som helst konsekvenser efteråt...

MVH

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai

Han kommer inte att få flest röster men han kommer att vinna valet.  

För alla de andra små kappvändarpartierna inser att det är bäst att gå in i en regering med Prayuth om man vill ha en plats vid de statliga grytorna - de har ju varit utan inkomster från statskassan nu i snart 5 år och det behövs påfyllning i kassan.

Demokrati? Nä, naturligtvis inte men det är så det funkar i Thailand.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev MaiChai:

Han kommer inte att få flest röster men han kommer att vinna valet.  

För alla de andra små kappvändarpartierna inser att det är bäst att gå in i en regering med Prayuth om man vill ha en plats vid de statliga grytorna - de har ju varit utan inkomster från statskassan nu i snart 5 år och det behövs påfyllning i kassan.

Demokrati? Nä, naturligtvis inte men det är så det funkar i Thailand.

Mönstret liknar vad som hände i Sverige efter valet. 

• Ge karma 2
  • Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Till syvende och sist är det pengarna som avgör.

Ekonomerna vill ha stabilitet och det bjuder militären på, vilket i sin tur även gäller de större företagen, inte minst de som har handel med omkringliggande länder.

Vad folket sedan tycker och tänker (röstar) spelar mindre roll.

Sedan militären övertog ledning i Thailand har det bevisligen gått bra för landet som helhet. Den där rödgula röran som tidigare varit har oftast bara ställt till med oreda och ökat korruptionen. 

Troligtvis hade landet som helhet varit i sämre skick om inte militären styrt - ändå är jag FÖR demokrati, men då demokrati i sin rätta bemärkelse och inte som den uppfattas i Thailand.

• Ge karma 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan

Nä det skulle behövas en Trump i Thailand som styrde skiten 

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Bibben
2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nä det skulle behövas en Trump i Thailand som styrde skiten 

De hade väl en sån, kompetent och poppis också som jag förstår det.

Annars kanske Trump kan konsulta eller coacha nån, kan väl inte vara så svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Khemmarat

Oavsett vad valresultatet blir, här uppe i skogarna har thaksinisterna mobiliserat som förr. På väg hem från feskebyn  igår kväll passerade vi två valmöten med gissningsvis

tusentals närvarande på båda. Det var köbildning med överlastade pickisar från Trakhan till Khemmarat (ungefär 5-6 mil), taxan var enligt frugan 200 för närvaro och 500 extra till bilägare.

Kan bli aningen elakt när valdagen är här.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
Inlagd (ändrad)

Thailand har ca 50 miljoner väljare.  Cirka  6 miljoner av dem är föstagångsväljare.

Nya partiet Future Forward kan nog ta en hel del av förstagångsväljarna, och kan därmed komma att ingå i en eventuell  Anti Junta koalition.

Enligt en opinionsundersökning från Khon Kaen University i februari, som jag inte har säker källa till,    

Pheua Thai               44,8 %

Future Forward        21,2

Thai Raksa                7,5

Palang Pracharat    7,4

Ändrades av ArneMorales
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tallviking

Jag tror tyvärr att valdeltagandet kommer bli lågt för thailändare har väldigt lågt förtroende för thailändska politiker

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
On 3/4/2019 at 9:24 AM, ArneMorales said:

Thailand har ca 50 miljoner väljare.  Cirka  6 miljoner av dem är föstagångsväljare.

Nya partiet Future Forward kan nog ta en hel del av förstagångsväljarna, och kan därmed komma att ingå i en eventuell  Anti Junta koalition.

Enligt en opinionsundersökning från Khon Kaen University i februari, som jag inte har säker källa till,    

Pheua Thai               44,8 %

Future Forward        21,2

Thai Raksa                7,5

Palang Pracharat    7,4

1 hour ago, ArneMorales said:

I din andra länk kan man se att undersökningen från Khon Kaen University omfattar 20 provinser i Isaan. Över hälften där stöttar alltså fortsatt Thaksinpartier. Rätt väntat .Lite mer oväntat att Future Forward stöds av så många i Isaan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
On 3/1/2019 at 2:35 PM, Atom said:

Han kommer absolut inte få flest röster i valet men han kan ju mycket väl få flest röster när MP’s och hans handplockade senatorer ska rösta. 10% av rösterna i valet kan nog räcka för att han ska få regera vidare och det är väl högst rimligt att han når. Några av dina grannar bland BJT’s folkvalda och några av mina grannar bland Demokraternas folkvalda kan han nog köpa över på gammalt Thansinistiskt maner, och då har vi Prayut som formell premiärminister och Prawit som faktisk premiärminister i 4 år till.

Apropå de facto chefen Prawit såg jag att det är han som bossar över någon slags uttagningskommitte  som avgör vilka som ska bli senatorer.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

NYTT INNEHÅLL

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy