Jump to content

Recommended Posts

Esspe
2 timmar sedan, skrev Atom:

Att lära sig läsa hyfsat är absolut inte lätt men det går att traggla sig igenom om viljan finns. Jag känner många Faranger som bott och jobbat här i 10-30 år och de flesta försökte ta "genvägen" och skippa alfabetet men ångrade sig och fick ta ett steg tillbaka för att få grunden rätt. Utan att kunna läsa tvingas man memorera varenda fras då logiken saknas så även om det är ett helvete så kommer man tjäna på det i längden.

Skippar man alfabetet så finns det också en uppenbar risk att det blir som för en tidigare MPR-profil som enbart pratade thailändska med frun då hon vare sig pratade engelska eller svenska. De förstod varandra relativt bra, antar jag, men när min fru träffade honom så förstod hon inte ett ord och trodde att han pratade norska.....

Jo jag har en sån kompis också. Tror själv att han pratar utmärkt thai men alla skrattar åt det. På nåt konstigt sätt gör han sig iaf förstådd för det mesta :)

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
conservator
5 timmar sedan, skrev Atom:

Att lära sig läsa hyfsat är absolut inte lätt men det går att traggla sig igenom om viljan finns. Jag känner många Faranger som bott och jobbat här i 10-30 år och de flesta försökte ta "genvägen" och skippa alfabetet men ångrade sig och fick ta ett steg tillbaka för att få grunden rätt. Utan att kunna läsa tvingas man memorera varenda fras då logiken saknas så även om det är ett helvete så kommer man tjäna på det i längden.

Skippar man alfabetet så finns det också en uppenbar risk att det blir som för en tidigare MPR-profil som enbart pratade thailändska med frun då hon vare sig pratade engelska eller svenska. De förstod varandra relativt bra, antar jag, men när min fru träffade honom så förstod hon inte ett ord och trodde att han pratade norska.....

Håller helt klart med om att det underlättar om man kan läsa någorlunda, hjälper mycket vad gäller uttal, men thailändska språket är om något mycket logiskt faktiskt så logiskt att du kan lista ut vissa ord även om du inte kunnat dem innan. Det störtsa problemet är nog vanligtvis att sätta ihop hela meningar och inte bara enstaka ord vilket kräver som du skrev en ständig repetition och dagligt användande för att få flyt !

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
8 timmar sedan, skrev conservator:

Det störtsa problemet är nog vanligtvis att sätta ihop hela meningar och inte bara enstaka ord vilket kräver som du skrev en ständig repetition och dagligt användande för att få flyt !

Precis.Jag har ett stort ordförråd men alltid är det nåt ord som fattas för att jag ska få ihop det ordentligt. Känns lite som att kommer jag bara över den tröskeln så ska det funka bra.

Det svåra med att skriva/läsa är dels tontecknen men ffa alla bokstäver som inte uttalas eller helt plötsligt byter uttal. Vokalernas placering är också lite bökigt. Plus att det saknar interpunktion och meningarna skrivs i en lång rad utan mellanrum mellan orden. Det är lite på g att göra mellanslag mellan orden men om det blir nåt så kommer det i vanlig ordning att ta lång tid. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Joe

Denna boken handlar inte explicit om Thai utan är en generell guide hur man skall lära sig nya språk.

Jag har läst den och den har många bra tips, bland annat att man skall använda SRS och att man själv skall skapa korten.

Fluent Forever heter boken.

/ Joe

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive

Mitt största motstånd att lära thai är, att thai låter så extremt illa - ungefär som min dialekt, trelleborgska, och det får fanimej räcka med ett sådant tungomål.😉

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta

Har nu lärt mig att skriva och läsa hyfsat och det har ju underlättat hur man ska uttala orden etc. Men jag tror det underlättar mer om man har lärt sig lite fler ord innan man börjar lära sig att läsa och skriva.Däremot att lära sig alfabetet i början gör nog att man får upp ett intresse/nyfikenhet att lära sig mer ( alla bokstäver betyder något på thai), någon nämnde white g, jag har kollat på hans gratislektioner och han kopplar thaibokstäverna/symbolerna till bildminnen vilket är ganska bra när man ska lära sig ป ก ว ช etc. Så om du startar med att lära dig alfabetet (finns massor med appar/lekar/uttal) så har du en riktigt bra start och kanske lärt dig 44 nya ord om du inte kunde dom innan!

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
scorpio63

Jag insåg att jag inte klarar av det själv genom att traggla igenom saker då man inte förstår.

Så nu har jag betalat för https://www.thaipod101.com/ 

och även för https://learnthaifromawhiteguy.com/.

Och se på fan.

Jag förstår nu mer på 2 veckor än jag har fattat på 10 år.

Jag börjar fatta hur jag läser text även om jag inte än förstår vad det betyder.

Men det roliga är att jag har fattat den där röda tråden som jag inte hittat förut.

Tips.

Learnthai from a white guy är nästan 2500kr för ett livslångt abb, men ta 4 gratislektioner.

sedan kommer lite mail några ggr per vecka med tips och rabatt. jag betalade 1300kr.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Liknande innehåll

• Lelle67
      Av Lelle67
      Hej

Vi vill åka till Thailand i april.
      Frugan har bytt efternamn i Sverige, det svenska efternamn står i hennes PUT.

Hon skulle vilja byta till Svenskt efternamn i Thailand och skaffa ett nytt Thaipass.

Kan hon byta efternamn från Sverige och skaffa nytt pass på Thailands ambassad i Sverige?
      Hennes Thaipass har gått ut sedan 1 månad.

Hur gör man bäst?
    • NiceBeaver
      Av NiceBeaver
      Hittade en gammal tråd om vad man ska göra med sina poäng på ROP som @lasseiudon startade. Det gick inte att svara där nu så det blir en ny tråd. Har också fått kuponger i något bageri och sånt tidigare.
      Thai har en hyfsat ny tjänst som heter Cash Plus Miles där man kan använda poäng som delbetalning. Använde det häromdagen när jag köpte en biljett. Blev en femhundring billigare. Men det ligger väldigt gömt på bokningssidan. På sista sidan när man ska bekräfta sitt köp och lägga in kreditkortsnummer finns en ruta att klicka i som heter Cash Plus Miles. Där loggar man in på sitt ROP-konto och kan sedan välja hur många poäng man vill använda. Från 2000 och uppåt. Välj hur många poäng som ska spenderas och priset justeras. Bra att använda istället för att dom förfaller och man inte har tillräckligt för att uppgradera
    • Enis
      Av Enis
      Känner ni till Historien bakom Mammas Kök i Bangkok? Det gjorde inte jag

Mia från Helsingborg hittade tre okända systrar i Thailand!
      Mia föddes i hemlighet i och adopterades bort till Sverige. Nästan 40 år senare fann hon sina rötter i Thailand – och bestämde sig för att lära sina nya släktingar laga svensk husmanskost.”

https://www.allas.se/100756-2/

Enis
    • Enis
      Av Enis
      Hej

har någon något par förslag vilken som är den bästa iptv stream providern om man vill se Thailändsk TV i Sverige?

som man kan tjonga in i en smart-tv alternativt en Kodi-box eller liknande så det blir enkelt att handhava för brukaren.

finns det någon färdig programmerad box så tar jag gärna info om en sådan också.

Att titta via dator känner redan jag till några förslag, är ute efter något mera TV-likt 

enis
    • lasseiudon
      Av lasseiudon
      Har fått mail ifrån Thai Airways att jag har en drygt 5.000 poäng som förfaller nu sista september. Några tips om vad man kan göra med dom?
All aktivitet

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy