Jump to content
IGNORERAD

Webbkurs Thailändska


Mankan

Recommended Posts

Jag har länge tänkt att jag ska försöka lära mig lite mer Thai och eventuellt även lära mig läsa lite. Det skulle vara smidigt med någon webbkurs som man kan nyttja när man har tid.

 

Jag kan idag en hel del fraser som jag lärt mig genom åren men det skulle vara kul att kunna föra lättare konversationer.

 

Är det någon här som har tips på bra kurs för egenstudier. Jag betalar gärna en slant om det är något bra som fungerar.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har länge tänkt att jag ska försöka lära mig lite mer Thai och eventuellt även lära mig läsa lite. Det skulle vara smidigt med någon webbkurs som man kan nyttja när man har tid.

 

Jag kan idag en hel del fraser som jag lärt mig genom åren men det skulle vara kul att kunna föra lättare konversationer.

 

Är det någon här som har tips på bra kurs för egenstudier. Jag betalar gärna en slant om det är något bra som fungerar.

Jag tittade lite på det för nåt år sen. Finns nåt som heter "Learn Thai from a white guy" https://learnthaifromawhiteguy.com/. Vet inte om det är nåt att ha men man får tydligen fyra lektioner fritt så det kanske är värt att prova? Jag gick i stället privatkurs på 25 lektioner hos en f.d. lärare från Chulalongkorn (kanske en bekant till BTT?) förra året. Mest läsa och skriva eftersom det gör den andra biten lättare sen. Gjorde mycket nytta men man är ju en bit förbi där inlärningskapaciteten är som störst så det går långsamt framåt. Här i Korat får man mycket bruk för den thai man kan även om engelskan börja komma så smått här med.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera den här boken;

https://www.asiabooks.com/thai-for-beginners-12049.html

 

Jag lärde mig läsa och skriva med hjälp av den. 

 

Att läsa Thai är inte så svårt som man kan tro men man får plugga lite och ha ett intresse av det oxå.

Skriva är svårare tycker jag men ju mer jag läser Thai desto lättare blir det med stavningen när jag skriver.

 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-28 at 03:09, skrev Muimatt:

Jag kan rekommendera den här boken;

https://www.asiabooks.com/thai-for-beginners-12049.html

 

Jag lärde mig läsa och skriva med hjälp av den. 

 

Att läsa Thai är inte så svårt som man kan tro men man får plugga lite och ha ett intresse av det oxå.

Skriva är svårare tycker jag men ju mer jag läser Thai desto lättare blir det med stavningen när jag skriver.

 

Lycka till!

Tack för tipset och jag kanske hugger på den. Hade dock helst haft något digitalt så man kan rycka fram när som i datorn eller telefonen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, Mankan said:

Tack för tipset och jag kanske hugger på den. Hade dock helst haft något digitalt så man kan rycka fram när som i datorn eller telefonen.

http://www.highspeedthai.com/

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Joe:

Oj vilken tråkig hemsida vid första anblick men man ska ju inte döma hunden efter håret. Har du provat?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Mankan said:

Oj vilken tråkig hemsida vid första anblick men man ska ju inte döma hunden efter håret. Har du provat?

Ja, jag har provat, men jag har inte haft tillräckligt hög ambitionsnivå(kort sagt så har jag varit för lat...). Jag tycker dock att hans ide'er verkar vettiga

 

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2019‎-‎02‎-‎28 at 03:09, skrev Muimatt:

Jag kan rekommendera den här boken;

https://www.asiabooks.com/thai-for-beginners-12049.html

 

Jag lärde mig läsa och skriva med hjälp av den. 

 

Att läsa Thai är inte så svårt som man kan tro men man får plugga lite och ha ett intresse av det oxå.

Skriva är svårare tycker jag men ju mer jag läser Thai desto lättare blir det med stavningen när jag skriver.

 

Lycka till!

Jag som nyss kommit på att jag måste fräscha upp min engelska och så skall min engelska vara grundspråk för att lära mig Thai🤔

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Joe:

Ja, jag har provat, men jag har inte haft tillräckligt hög ambitionsnivå(kort sagt så har jag varit för lat...). Jag tycker dock att hans ide'er verkar vettiga

 

  / Joe

Ok tack. Då ska jag ge sidan lite tid för att komma underfund om det är något för mig också.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din engelska är god nog, så har du massor med gratis kurser på Youtube. Dom har hjälpt mig oerhört.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2‎/‎27‎/‎2019 at 6:27 PM, Mankan said:

Jag har länge tänkt att jag ska försöka lära mig lite mer Thai och eventuellt även lära mig läsa lite. Det skulle vara smidigt med någon webbkurs som man kan nyttja när man har tid.

 

Jag kan idag en hel del fraser som jag lärt mig genom åren men det skulle vara kul att kunna föra lättare konversationer.

 

Är det någon här som har tips på bra kurs för egenstudier. Jag betalar gärna en slant om det är något bra som fungerar.

Det finns säkert bra kurser men oavsett hur bra de är så tror jag det är en försvinnande liten andel som ens lärt sig marginell Thailändska on-line; det krävs både en enorm självdisciplin och förmodligen språköra. I Stockholm borde det finnas kurser på Medborgarskolan; givetvis bökigare men förmodligen både roligare och större chans att faktiskt lära sig något. Privata lärare bode också finnas men då blir det givetvis betydligt dyrare.

 

Jag rekar starkt att lära sig alfabetet, även om man inte har ambitionen att skriva en prisvinnande roman på thailändska. Kan man inte läsa ett ord så kan man aldrig riktigt uttala det och man blir helt beroende av hörminnet vilket gör att det tar mycket längre tid att utöka sin vokabulär. Sedan handlar det om att använda Thailändskan frekvent, helst varje dag. Jag är hyfsad på Thai men jag är nog bara marginellt bättre nu än för 10 år sedan då vi flyttade tillbaka till Bangkok efter nästan 4 år i byn. Hemma i byn var det thailändska hela dagarna och här bara några meningar då och då; svårt nog att hålla språket vid liv och närmast omöjligt att bli bättre.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Birger:

Om din engelska är god nog, så har du massor med gratis kurser på Youtube. Dom har hjälpt mig oerhört.

Har du något exempel? Lägg gärna in en länk

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Atom:

Det finns säkert bra kurser men oavsett hur bra de är så tror jag det är en försvinnande liten andel som ens lärt sig marginell Thailändska on-line; det krävs både en enorm självdisciplin och förmodligen språköra. I Stockholm borde det finnas kurser på Medborgarskolan; givetvis bökigare men förmodligen både roligare och större chans att faktiskt lära sig något. Privata lärare bode också finnas men då blir det givetvis betydligt dyrare.

 

Jag rekar starkt att lära sig alfabetet, även om man inte har ambitionen att skriva en prisvinnande roman på thailändska. Kan man inte läsa ett ord så kan man aldrig riktigt uttala det och man blir helt beroende av hörminnet vilket gör att det tar mycket längre tid att utöka sin vokabulär. Sedan handlar det om att använda Thailändskan frekvent, helst varje dag. Jag är hyfsad på Thai men jag är nog bara marginellt bättre nu än för 10 år sedan då vi flyttade tillbaka till Bangkok efter nästan 4 år i byn. Hemma i byn var det thailändska hela dagarna och här bara några meningar då och då; svårt nog att hålla språket vid liv och närmast omöjligt att bli bättre.

 

Tror det är ganska meningslöst att gå i grupp.  Väldigt svårt att komma in på ungefär samma nivå och det är nog inte så stort urval av deltagare heller. Är man helt nybörjare så kanske det kan funka men kan man mer är Khrap och Sabai dee så blir det svårt att få liknande nivå på deltagare. Att lära sig läsa hyfsat underlättar mycket men det är inte helt lätt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Esspe said:

Tror det är ganska meningslöst att gå i grupp.  Väldigt svårt att komma in på ungefär samma nivå och det är nog inte så stort urval av deltagare heller. Är man helt nybörjare så kanske det kan funka men kan man mer är Khrap och Sabai dee så blir det svårt att få liknande nivå på deltagare. Att lära sig läsa hyfsat underlättar mycket men det är inte helt lätt. 

Att lära sig läsa hyfsat är absolut inte lätt men det går att traggla sig igenom om viljan finns. Jag känner många Faranger som bott och jobbat här i 10-30 år och de flesta försökte ta "genvägen" och skippa alfabetet men ångrade sig och fick ta ett steg tillbaka för att få grunden rätt. Utan att kunna läsa tvingas man memorera varenda fras då logiken saknas så även om det är ett helvete så kommer man tjäna på det i längden.

 

Skippar man alfabetet så finns det också en uppenbar risk att det blir som för en tidigare MPR-profil som enbart pratade thailändska med frun då hon vare sig pratade engelska eller svenska. De förstod varandra relativt bra, antar jag, men när min fru träffade honom så förstod hon inte ett ord och trodde att han pratade norska.....

 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Att lära sig läsa hyfsat är absolut inte lätt men det går att traggla sig igenom om viljan finns. Jag känner många Faranger som bott och jobbat här i 10-30 år och de flesta försökte ta "genvägen" och skippa alfabetet men ångrade sig och fick ta ett steg tillbaka för att få grunden rätt. Utan att kunna läsa tvingas man memorera varenda fras då logiken saknas så även om det är ett helvete så kommer man tjäna på det i längden.

 

Skippar man alfabetet så finns det också en uppenbar risk att det blir som för en tidigare MPR-profil som enbart pratade thailändska med frun då hon vare sig pratade engelska eller svenska. De förstod varandra relativt bra, antar jag, men när min fru träffade honom så förstod hon inte ett ord och trodde att han pratade norska.....

 

 

 

Jo jag har en sån kompis också. Tror själv att han pratar utmärkt thai men alla skrattar åt det. På nåt konstigt sätt gör han sig iaf förstådd för det mesta :)

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
5 timmar sedan, skrev Atom:

Att lära sig läsa hyfsat är absolut inte lätt men det går att traggla sig igenom om viljan finns. Jag känner många Faranger som bott och jobbat här i 10-30 år och de flesta försökte ta "genvägen" och skippa alfabetet men ångrade sig och fick ta ett steg tillbaka för att få grunden rätt. Utan att kunna läsa tvingas man memorera varenda fras då logiken saknas så även om det är ett helvete så kommer man tjäna på det i längden.

 

Skippar man alfabetet så finns det också en uppenbar risk att det blir som för en tidigare MPR-profil som enbart pratade thailändska med frun då hon vare sig pratade engelska eller svenska. De förstod varandra relativt bra, antar jag, men när min fru träffade honom så förstod hon inte ett ord och trodde att han pratade norska.....

 

 

 

Håller helt klart med om att det underlättar om man kan läsa någorlunda, hjälper mycket vad gäller uttal, men thailändska språket är om något mycket logiskt faktiskt så logiskt att du kan lista ut vissa ord även om du inte kunnat dem innan. Det störtsa problemet är nog vanligtvis att sätta ihop hela meningar och inte bara enstaka ord vilket kräver som du skrev en ständig repetition och dagligt användande för att få flyt !

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev conservator:

Det störtsa problemet är nog vanligtvis att sätta ihop hela meningar och inte bara enstaka ord vilket kräver som du skrev en ständig repetition och dagligt användande för att få flyt !

Precis.Jag har ett stort ordförråd men alltid är det nåt ord som fattas för att jag ska få ihop det ordentligt. Känns lite som att kommer jag bara över den tröskeln så ska det funka bra.

 

Det svåra med att skriva/läsa är dels tontecknen men ffa alla bokstäver som inte uttalas eller helt plötsligt byter uttal. Vokalernas placering är också lite bökigt. Plus att det saknar interpunktion och meningarna skrivs i en lång rad utan mellanrum mellan orden. Det är lite på g att göra mellanslag mellan orden men om det blir nåt så kommer det i vanlig ordning att ta lång tid. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna boken handlar inte explicit om Thai utan är en generell guide hur man skall lära sig nya språk.

 

Jag har läst den och den har många bra tips, bland annat att man skall använda SRS och att man själv skall skapa korten.

 

Fluent Forever heter boken.

 

  / Joe

 

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt största motstånd att lära thai är, att thai låter så extremt illa - ungefär som min dialekt, trelleborgska, och det får fanimej räcka med ett sådant tungomål.😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu lärt mig att skriva och läsa hyfsat och det har ju underlättat hur man ska uttala orden etc. Men jag tror det underlättar mer om man har lärt sig lite fler ord innan man börjar lära sig att läsa och skriva.Däremot att lära sig alfabetet i början gör nog att man får upp ett intresse/nyfikenhet att lära sig mer ( alla bokstäver betyder något på thai), någon nämnde white g, jag har kollat på hans gratislektioner och han kopplar thaibokstäverna/symbolerna till bildminnen vilket är ganska bra när man ska lära sig ป ก ว ช etc. Så om du startar med att lära dig alfabetet (finns massor med appar/lekar/uttal) så har du en riktigt bra start och kanske lärt dig 44 nya ord om du inte kunde dom innan!

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag insåg att jag inte klarar av det själv genom att traggla igenom saker då man inte förstår.

Så nu har jag betalat för https://www.thaipod101.com/ 

och även för https://learnthaifromawhiteguy.com/.

 

Och se på fan.

Jag förstår nu mer på 2 veckor än jag har fattat på 10 år.

Jag börjar fatta hur jag läser text även om jag inte än förstår vad det betyder.

Men det roliga är att jag har fattat den där röda tråden som jag inte hittat förut.

 

Tips.

Learnthai from a white guy är nästan 2500kr för ett livslångt abb, men ta 4 gratislektioner.

sedan kommer lite mail några ggr per vecka med tips och rabatt. jag betalade 1300kr.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...