Jump to content
IGNORERAD

400000 thb ej åtkomliga på thai konto...........


biker

Recommended Posts

Hej

Jag blir lite fundersam när jag läser om de nya reglerna "Extension of stay 1 year, retired" som börjar gälla

nu den första mars. 

 

Om man väljer varianten att uppvisa bankmedel, så gäller det att det finns 800000 thb på thailändsk bank minst

2 månader innan ansökan. Därefter måste hela denna summa finnas på kontot i 3 månader.

Därefter kan man använda 400000 thb av dessa pengar.

MEN, 400000 thb måste vara innestående under hela årets "extension",

Därefter är det ju dags för ny ansökan, med krav på 800000 på kontot, varav 400000 kan användas efter 3 månader.

Osv....osv.....

Kanske jag gör en tankevurpa, men det står faktiskt så.

Som jag uppfattar det så är minst 400000 thb. ständigt låsta?

 

Nu går det ju tydligen fortfarande att som svensk uppvisa ett "income letter", och på så sätt visa att man har tillräcklig

inkomst för att beviljas "extension". Men andra länder har tydligen slutat utfärda dessa "income letter".

 

Är det möjligen någon på forumet som läst/sett/hört mera om dessa nya regler som börjar gälla nu?

 

mvh

biker

 

Nedanstående text kommer från:

 

https://visumthailand.top/ext_365_ret.html

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

             Ekonomiska kraven och dokument för att bevisa detta. 

- Du måste ha en bruttointäkt (alltså före skatt) på minst 65000 thb per månad. 

eller

- Bevis på att du har minst 800 000 thb på ett Thailändsk bankkonto (ej bundna pengar)

eller 

En blandning av ovanstående där summan av 12 x månadsintäkten + sparpengarna totalt skall vara minst 800 000 thb. 


För att bevisa inkomsten måste man ha ett sk "income letter" från Svenska ambassaden eller Svenskt konsulat i Thailand. Dom kan utfärda detta om man har med sig bevis på inkomsten typ föregående års deklaration eller intyg från exempelvis pensionsutbetalare. 

Banktillgångarna visas med att den Thailändska banken utfärdar ett bevis. Intyget får vara max 1 dag gammalt.  Från 1 mars 2019 ändras reglerna. 
Då måste pengarna funnits på kontot 2 månader innan intyget. Sedan måste pengarna stanna på kontot ytterligare 3 månader. Därefter kan man ta ut delar av pengarna men 400000 thb måste stå inne hela året till nästa extension. Annars får man inte denna extension. 

Vad som gäller med dom nya reglerna och blandat inkomst och pengar på banken vet vi inte just nu. Men kommer att lägga in så fort vi får officiell information. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

Som jag uppfattar det så är minst 400000 thb. ständigt låsta?

Ja, så är det.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Thailand vill inte ha med fattiga att göra, man har så många miljonärer själva!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej

Lyfter denna tråd igen.

Är det några här som gjort 1-års extension nyligen?

Utfärdar svenska ambassaden i Bangkok fortfarande "income letter" som duger vid ansökan?

Många andra länder har ju slutat göra detta.

Jag är inte lockad att använda alternativet att sätta 800000 baht på thaikontot. Varav 400000 förblir låsta där.

Mitt O-A visa går ut i oktober, och måste då innan dess ansöka om "Extension of stay 1 year, retired".

 

Jag har aldrig gjort detta tidigare. Om det nu fortfarande är möjligt att åka till ambassaden för att

ordna ett "income letter", hur går det till?

 

Måste man tidsboka besöket? Kostnad för att utfärda brevet?

Vilka dokument är lämpliga att ha med till ambassaden? Senaste deklaration?

Bevis på bankmedel? Andra bevis på inkomster, lön osv?

 

Hur gammalt får "income letter" vara när man gör ansökan hos immigration?

 

T.ex om man väljer att ha pengar på thaibank, så får deras intyg vara endast 1 dag gammalt!!!

 

Tacksam för info

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, biker said:

Hej

Lyfter denna tråd igen.

Är det några här som gjort 1-års extension nyligen?

Utfärdar svenska ambassaden i Bangkok fortfarande "income letter" som duger vid ansökan?

Många andra länder har ju slutat göra detta.

Jag är inte lockad att använda alternativet att sätta 800000 baht på thaikontot. Varav 400000 förblir låsta där.

Mitt O-A visa går ut i oktober, och måste då innan dess ansöka om "Extension of stay 1 year, retired".

 

Jag har aldrig gjort detta tidigare. Om det nu fortfarande är möjligt att åka till ambassaden för att

ordna ett "income letter", hur går det till?

 

Måste man tidsboka besöket? Kostnad för att utfärda brevet?

Vilka dokument är lämpliga att ha med till ambassaden? Senaste deklaration?

Bevis på bankmedel? Andra bevis på inkomster, lön osv?

 

Hur gammalt får "income letter" vara när man gör ansökan hos immigration?

 

T.ex om man väljer att ha pengar på thaibank, så får deras intyg vara endast 1 dag gammalt!!!

 

Tacksam för info

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ambassaden utfärdat fortfarande (19/6)  dessa intyg.Inte helt säker men har för mig att det gäller i tre månader . Inga pompem på migration.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, biker said:

Hej

Lyfter denna tråd igen.

Är det några här som gjort 1-års extension nyligen?

Utfärdar svenska ambassaden i Bangkok fortfarande "income letter" som duger vid ansökan?

Många andra länder har ju slutat göra detta.

Jag är inte lockad att använda alternativet att sätta 800000 baht på thaikontot. Varav 400000 förblir låsta där.

Mitt O-A visa går ut i oktober, och måste då innan dess ansöka om "Extension of stay 1 year, retired".

 

Jag har aldrig gjort detta tidigare. Om det nu fortfarande är möjligt att åka till ambassaden för att

ordna ett "income letter", hur går det till?

 

Måste man tidsboka besöket? Kostnad för att utfärda brevet?

Vilka dokument är lämpliga att ha med till ambassaden? Senaste deklaration?

Bevis på bankmedel? Andra bevis på inkomster, lön osv?

 

Hur gammalt får "income letter" vara när man gör ansökan hos immigration?

 

T.ex om man väljer att ha pengar på thaibank, så får deras intyg vara endast 1 dag gammalt!!!

 

Tacksam för info

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är bara 4 länder som slutat utfärda intyget. (Storbritannien,Danmark,Australien och Canada)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Muimatt:

Det är bara 4 länder som slutat utfärda intyget. (Storbritannien,Danmark,Australien och Canada)

US också väl?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Soengsang said:

US också väl?

US har en annan typ av intyg men problemet är att det bara godtas på en del IO i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intyget kostar 400 Baht på Phuket. Säkert samma på ambassaden. 

Jag har för mig att det gäller 6 månader men tänker inte ta gift på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Baa:

Ambassaden utfärdat fortfarande (19/6)  dessa intyg.Inte helt säker men har för mig att det gäller i tre månader . Inga pompem på migration.

Tackar för info

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Baa:

Ambassaden utfärdat fortfarande (19/6)  dessa intyg.Inte helt säker men har för mig att det gäller i tre månader . Inga pompem på migration.

Hej

 

Är det Konsulära sektionen som utfärdar dessa intyg?

Hittade nedanstående info om öppettider.

 

Konsulära sektionen 

Besökstider: måndag 08.00-12.00, tisdag 08.00-12.00 och 13.30-15.30, onsdag 09.00-12.00, torsdag 08.00-12.00, fredag STÄNGT.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, biker said:

Hej

 

Är det Konsulära sektionen som utfärdar dessa intyg?

Hittade nedanstående info om öppettider.

 

Konsulära sektionen 

Besökstider: måndag 08.00-12.00, tisdag 08.00-12.00 och 13.30-15.30, onsdag 09.00-12.00, torsdag 08.00-12.00, fredag STÄNGT.

 

 

 

Japp.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...