Jump to content
IGNORERAD

2 tum 4 i Thailand?


Bogdan

Recommended Posts

Behöver ca 100 m 2 tum 4 reglar,säljer homepro/globalhouse/watsadu liknande virke el vart finner jag det? Priside uppskattas också om nån vet👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver ca 100 m 2 tum 4 reglar,säljer homepro/globalhouse/watsadu liknande virke el vart finner jag det? Priside uppskattas också om nån vet[emoji106]. 
Beror på vad du ska använda det till? Redwood för utomhusbruk är riktigt dyrt. Andra träsorter är inte bra i tropiskt klimat om man vill att de ska överleva insekter och mögel någon längre tid.
Stål är betydligt billigare och klarar alla angrepp. Dessutom kan man gå ner i dimension.
Tidigare hade Globel House fingerskarvat redwood i bra kvalitet. Finns fortfarande, men kvaliteten har sjunkit från 5 till 1, och limmet är nu av kvalitet under noll. [emoji22]

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar,huset är typiskt isaan hus med betong/murad första våning med gamla trähuset upplyft på det(som 2 vån),reglarna sitter väldigt brett under golvet så det sviktar väldigt när man går på det(2 vån),så vill in med mer reglar under golvet för att minska avståndet,behöver inte vara bra finnish på virket..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till byns sågverk och beställ precis de dimensioner du vill ha. 

 

Thai är inte standardiserade som sverige utan du beställer helt enkelt det du vill ha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar,huset är typiskt isaan hus med betong/murad första våning med gamla trähuset upplyft på det(som 2 vån),reglarna sitter väldigt brett under golvet så det sviktar väldigt när man går på det(2 vån),så vill in med mer reglar under golvet för att minska avståndet,behöver inte vara bra finnish på virket..
Normalt sälj allt virke sågat, vill man ha hyvlat eller råplanat så får man göra det själv. Kan du inte lägga in en stålbalk på mitten, under de nuvarande reglarna, för att minska spännvidden?

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev samet:

Gå till byns sågverk och beställ precis de dimensioner du vill ha. 

 

Thai är inte standardiserade som sverige utan du beställer helt enkelt det du vill ha. 

Låter som en bra idé,nån som har uppfattning/erfarenhet vad det ska kosta (ca) per löpmeter storlek 2”4” hos det lokala sågverket på landsbygden i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

Normalt sälj allt virke sågat, vill man ha hyvlat eller råplanat så får man göra det själv. Kan du inte lägga in en stålbalk på mitten, under de nuvarande reglarna, för att minska spännvidden?

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Bra idé! Ska höra med byggmästarn här och ser vad han säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Bogdan:

Bra idé! Ska höra med byggmästarn här och ser vad han säger.

Var i Isaan är du ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Bogdan:

Låter som en bra idé,nån som har uppfattning/erfarenhet vad det ska kosta (ca) per löpmeter storlek 2”4” hos det lokala sågverket på landsbygden i Thailand?

Ca 75-100 Baht per meter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ca 75-100 Baht per meter. 

Tack! Vi har tillgång till fullvuxna gummiträd så står lite dumt till och vi tänkte ändå såga ner dom,kan vi använnda det virket till reglar? 

 

15 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Var i Isaan är du ?

 

Utanför mahasarakam

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bogdan:

Tack! Vi har tillgång till fullvuxna gummiträd så står lite dumt till och vi tänkte ändå såga ner dom,kan vi använnda det virket till reglar? 

 

Utanför mahasarakam

Borde väl gå.

Oftast som jag har sett så kommer en gubbe med motorsåg med långt svärd och sågar ut virket i dom dimensioner du vill ha hemma på tomten.

Är väl bara att fråga thaiarna om gummiträd funkar. Trät i sig är väl som impregnerat

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-26 at 12:59, skrev SWED THAI:

Borde väl gå.

Oftast som jag har sett så kommer en gubbe med motorsåg med långt svärd och sågar ut virket i dom dimensioner du vill ha hemma på tomten.

Är väl bara att fråga thaiarna om gummiträd funkar. Trät i sig är väl som impregnerat

 

Mvh. SWED THAI

Jag är inte helt säker men har för mig att det mest görs grillkol av gummiträden. Stinker som fan.

Vi har åxå en del träd som står ivägen och ska rensas bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gummiträdets virke är ypperligt att använda, bl.a till snickerier men även byggnation och träslöjd.

Ungefär lika hårt som svensk avenbok,.

Bör ytbehandlas om du skulle ha det till golv.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-25 at 03:45, skrev Bogdan:

Tack för svar,huset är typiskt isaan hus med betong/murad första våning med gamla trähuset upplyft på det(som 2 vån),reglarna sitter väldigt brett under golvet så det sviktar väldigt när man går på det(2 vån),så vill in med mer reglar under golvet för att minska avståndet,behöver inte vara bra finnish på virket..

Nu är väl 2"4" (50x100/45x95) ingen optimal virkesdimension för att förstärka ett bjälklag. Har du svikt i bjälklaget beror det antagligen på att du har för glest mellan golvbalkarna, för lång spännvidd på golvbalkarna, för klen dimension på golvplanket/brädorna, eller högst roligt en kombination av dem, det är ju Thailand vi pratar om! Visst kan man "pilla" in en 2"4" på halva c/c avståndet, men det beror helt på spännvidden, alltså hur lång den är. Den effektiva spännvidden för en 2"4" med normal last (Sverige) mht svikt och nedböjning är bara ca 1,5 meter. Efter den längden gör den ingen nytta. (Så vida du inte kan nå full samverkan mellan befintliga golvbalkar och den nya 2"4", an, detta gäller framför allt vid för dålig dim på golvplanket, men gör lite lite nytta i de övriga fallen).

Är det balkarna som är upphovet till sviken i bjälklaget finns inte många genvägar, förstärka det med kraftigare balkar av samma dimension eller kraftigare, eller att minska spännvidden genom sekundärbalkar.

(man kan inte förstärka ett bjälklag med att halvera lastbredden med en klenare dimension, den starkare balken har redan böjt ner och nått sitt gränsvärde)

Skicka gärna lite bilder!

//S, the nerd

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Jag är inte helt säker men har för mig att det mest görs grillkol av gummiträden. Stinker som fan.

Vi har åxå en del träd som står ivägen och ska rensas bort.

Många av dom som har dom små milorna som man kan se har inga gummiträd på sina ägor.

Har ju sett när dom fyller hålen med virke. var ju inte gummiträd som användes.

Tror att dom som köper upp gummit har kontakter med uppköpare som tar hand om avverkning från möbelindustrin bl,a

Har tittat på träd som inte ger gummi längre och det är rätt grova stammar. Har för mig att träden var ca 30 år.

Möbler som görs av gummiträdet tycker jag har en fin färg.

Att det stinker när dom tänder grillkolen är att dom har gamla cykelslangar som dom tänder kolen med.

Ryker som fan när dom tänder grillen för klibbriset.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-28 at 02:09, skrev Stefan:

Nu är väl 2"4" (50x100/45x95) ingen optimal virkesdimension för att förstärka ett bjälklag. Har du svikt i bjälklaget beror det antagligen på att du har för glest mellan golvbalkarna, för lång spännvidd på golvbalkarna, för klen dimension på golvplanket/brädorna, eller högst roligt en kombination av dem, det är ju Thailand vi pratar om! Visst kan man "pilla" in en 2"4" på halva c/c avståndet, men det beror helt på spännvidden, alltså hur lång den är. Den effektiva spännvidden för en 2"4" med normal last (Sverige) mht svikt och nedböjning är bara ca 1,5 meter. Efter den längden gör den ingen nytta. (Så vida du inte kan nå full samverkan mellan befintliga golvbalkar och den nya 2"4", an, detta gäller framför allt vid för dålig dim på golvplanket, men gör lite lite nytta i de övriga fallen).

Är det balkarna som är upphovet till sviken i bjälklaget finns inte många genvägar, förstärka det med kraftigare balkar av samma dimension eller kraftigare, eller att minska spännvidden genom sekundärbalkar.

(man kan inte förstärka ett bjälklag med att halvera lastbredden med en klenare dimension, den starkare balken har redan böjt ner och nått sitt gränsvärde)

Skicka gärna lite bilder!

//S, the nerd

 

Tackar för bra info,ska ta några bilder och publicera men det dröjer några veckor då vi är i norra Thailand och besöker släktingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...