Jump to content
IGNORERAD

Bygga hus med CLT (KL-trä)


SWED THAI

Recommended Posts

Hej.

 

Sticker ut hakan och säger att detta kommer att bli ett system som även kommer att komma i Thailand. (problemet är väl termiter)

Såg bilder på moduler som är byggda i Indonesien.

Dom var ihopasatta i olika storlekar. 1 modul 26 m2. 2 moduler 55 m2 och 3 moduler 84 m2. Alla med övervåning.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SWED THAI

    11

  • Hemska Sven

    4

  • berlitz

    3

  • thomas001

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev SWED THAI:

Hej.

 

Sticker ut hakan och säger att detta kommer att bli ett system som även kommer att komma i Thailand. (problemet är väl termiter)

Såg bilder på moduler som är byggda i Indonesien.

Dom var ihopasatta i olika storlekar. 1 modul 26 m2. 2 moduler 55 m2 och 3 moduler 84 m2. Alla med övervåning.

 

Mvh. SWED THAI

OK.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SWED THAI:

Hej.

 

Sticker ut hakan och säger att detta kommer att bli ett system som även kommer att komma i Thailand. (problemet är väl termiter)

Såg bilder på moduler som är byggda i Indonesien.

Dom var ihopasatta i olika storlekar. 1 modul 26 m2. 2 moduler 55 m2 och 3 moduler 84 m2. Alla med övervåning.

 

Mvh. SWED THAI

Lite mera info,  tack.

Kanske bilder 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt, om inte omöjligt, att ändra byggkulturer. I Indonesien finns ju stora problem med jordbävningar, då är trähus betydligt säkrare än murade hus.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Lite mera info,  tack.

Kanske bilder 

En sak i sänder och döden sist sa min klassföreståndare på högstadiet.

Bilder och info. kommer.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ritade ett hus för bara några månader sedan åt en kund, jag valde att göra mellanbjälklag och vissa innerväggar av KL. Bjälklaget hade en spännvidd på dryga 5 meter så det krävdes bara en tjocklek på 180 mm för att klara last och svikt.

Modulerna kom färdiga från fabrik med infräst kanalisation för el. Kunden valde att bara klarlacka både under och ovansida.

KL är helt klart något som kommer, det har många fördelar men naturligtvis en del nackdelar. Längre och mer detaljerad projektering, fuktproblem under byggtiden, ganska avancerade anslutningsdetaljer, akustiska problem när lite högre krav ställs mm.

Många frågar sig dock: Va, bygga hus i massivträ, tänk om det börjar brinna?

Nu är det så att massivträ, typ limträ är väldigt bra ur brandhänseende, när trä brinner skapas ett yttre isolerande lager av kol som skyddar den inre kärnan. Vi dimensionerar för något som heter "avkolning", ca 1,5-2 cm runt om räknas bort för att klara brandklass R-EI60, beroende på last. När dock elden och värmen blir hög, går brandförloppet mycket snabbt, när detta sker har det ingen större betydelse vilket material man valt, de som inte tagit sig ut ur byggnaden är sedan länge döda.

Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen av massivträ, men marknaden är sjukt konservativ!

//S

 

 

Ändrades av Stefan

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Stefan:

Jag ritade ett hus för bara några månader sedan åt en kund, jag valde att göra mellanbjälklag och vissa innerväggar av KL. Bjälklaget hade en spännvidd på dryga 5 meter så det krävdes bara en tjocklek på 180 mm för att klara last och svikt.

Modulerna kom färdiga från fabrik med infräst kanalisation för el. Kunden valde att bara klarlacka både under och ovansida.

KL är helt klart något som kommer, det har många fördelar men naturligtvis en del nackdelar. Längre och mer detaljerad projektering, fuktproblem under byggtiden, ganska avancerade anslutningsdetaljer, akustiska problem när lite högre krav ställs mm.

Många frågar sig dock: Va, bygga hus i massivträ, tänk om det börjar brinna?

Nu är det så att massivträ, typ limträ är väldigt bra ur brandhänseende, när trä brinner skapas ett yttre isolerande lager av kol som skyddar den inre kärnan. Vi dimensionerar för något som heter "avkolning", ca 1,5-2 cm runt om räknas bort för att klara brandklass R-EI60, beroende på last. När dock elden och värmen blir hög, går brandförloppet mycket snabbt, när detta sker har det ingen större betydelse vilket material man valt, de som inte tagit sig ut ur byggnaden är sedan länge döda.

Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen av massivträ, men marknaden är sjukt konservativ!

//S

 

 

Instämmer helt med vad du säger.

Ex. 100 mm 5 skikt clt så behövs ingen plastfolie.

Jag skulle lagt eldragning mellan CLT och och ytterbeklädnad. (Finns bra tätmetoder för detta)

 

För att klara ett Blower-dor test i ex,vis Tyskland så är värdet på ett hus med 1,5 plan ca 150m2----- 1,5 som är lika med storleken på ett A4 blad i läckage.

Mätningar vi har gjort har hållit sig på ca 0,3. Pratade med en Tysk om detta och han sa att det är nere i värden som Passivhus. Detta var i hus med vanlig regelstomme och takstolar.

 

Ett hus med CLT går nog att få ännu tätare med dagens olika metoder.

Ventilationen kommer att vara A och O här.

 

Svenska fönster har ofta ett U- värde -1.0

 

 

För att klara tyska normer för niedrigenergiehaus så finns detta.

 

Das Niedrigenergiehaus

Das Niedrigenergiehaus hat einen Heizwärmebedarf von <70 kWh/ (m2 a) und ist im Rahmen der EnEV Stand der Technik. Von großer Bedeutung bei der Planung und Umsetzung von Wohngebäuden ist die Ausgewogenheit der Investitionskosten in den Wärmeschutz und in eine effiziente Anlagentechnik. Es gilt, dass die zusätzlichen Investitionen in den baulichen Wärmeschutz umso stärker ansteigen, je niedriger der Heizwärmebedarf wird. Die Amortisation über die geringeren Energieverbrauchskosten kann leicht einige Jahrzehnte dauern.

Das Niedrigenergiehaus © Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Setzt man jedoch anstelle von Standardheizungstechnik verbesserte Anlagentechnik ein, so lässt sich die gleiche Energieeinsparung durch geringere Investitionen in den Wärmeschutz erreichen. Für den Planer gilt es, im Interesse des Bauherren das Optimum bezüglich der Investitionskosten in den Wärmeschutz und in effizientere Anlagentechnik zu ermitteln.

Guter Wärmeschutz

  • Zielwert für Dächer und Decken
    U-Wert<0,15 W/m2K
  • Zielwert für Außenwände
    U-Wert<0,25 W/m2K
  • Zielwert für Kellerdecke / Bodenplatte
    U-Wert<0,30 W/m2K
  • Zielwert für Fenster
    U-Wert<1,50 W/m2K (2-fach-Verglasung)

Lüftung

Die Lüftung sollte mit einer Wärmerückgewinnung ausgestattet werden. Der aus Küche und Bad abgesaugten feuchtwarmen Luft wird Wärme entzogen, die zum Aufheizen der Frischluft dient.

Warmes Wasser

Solarerwärmtes Wasser sollte nur dann und direkt am Ort der Entnahme nacherwärmt werden, wenn der
Solarspeicher nicht die erforderliche Warmwassertemperatur erreicht. Auch bei Verzicht auf eine Solaranlage sichert
eine dezentrale Warmwasserversorgung durch einen Kleinspeicher oder Kompaktdurchlauferhitzer in der Küche, einen Kleindurchlauferhitzer im Gäste-WC sowie einen elektronisch geregelten Durchlauferhitzer im Bad eine besonders energie- und wassersparende Art der Warmwasserversorgung. 

Heizung

Eine Sole/Wasser-Wärmepumpe macht beispielsweise die im Erdreich gespeicherte Umweltwärme nutzbar und sorgt für eine angenehme Raumtemperatur. Das Haus besitzt außerdem keinen Schornstein und keine Bevorratung von Brennstoffen. Stattet man das Haus bei gleichem Wärmeschutz mit einer modernen Niedertemperaturheizungsanlage (gas- oder ölgefeuert), einer zentralen Warmwasserversorgung mit Speicher und Zirkulation sowie einer mechanischen Abluftanlage aus, so beträgt der jährliche Endenergieverbrauch etwa das Vierfache.

Die Vorteile kurz gefasst:

  • sehr niedriger Energieverbrauch
  • gesundes Wohnen, Energieeinsparung, Vermeidung von Bauschäden durch Wohnungslüftung mit Wärmerückgewinnung
  • Nutzung regenerativer Energien für den Raumwärmebedarf und die Warmwasserversorgung
  • angenehme, gleichmäßige Raumtemperatur durch Fußbodenheizung

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev JJC:

Lite mera info,  tack.

Kanske bilder 

Hej

 

För att göra dig nöjd så kan du göra en BTT.

Gå in på madihome.com så kan du se på ett Ex.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

P1000021.thumb.JPG.7ae1c691f65da32e6ec0bdfa546eda47.JPG

 

Ett jävla jobb att täta runt varje bjälke.Ska ju vara läckage fritt. Men klarade testet.

P1000018.thumb.JPG.02d2df0b35ab706b0c22c37ba2f11a75.JPG

 

P1000022.thumb.JPG.7d4b71e8330d87cac6ebd16a2ceb9395.JPGP1000022.thumb.JPG.7d4b71e8330d87cac6ebd16a2ceb9395.JPGP1000023.thumb.JPG.6535c641b26eef22771c7efef1cac7e7.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Hej

 

För att göra dig nöjd så kan du göra en BTT.

Gå in på madihome.com så kan du se på ett Ex.

 

Mvh. SWED THAI

BTT? vad har jag med den där att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev JJC:

Det förstår jag men BTT?

BTT= Googlesökning

 

madihome.com här kan du se en typ av moduler i CLT.

 

Nöjd nu?

 

Mvh. SWED THAI

 

 

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev burrabus:

Är det prisvärt detta hus vs betong 

hej!

Det är lite svårt att jämföra KL och betong, både vad det gäller för och nackdelar samt pris.

Kostnader mer än BTG:

Som jag skrev tidigare krävs en mycket mer utförlig projektering med KL.

Komplicerade och kostsamma anslutningar/detaljer

Fortfarande ett ganska oprövat system

Stora risker för fuktproblem under byggtiden, stora kostnader 

Kostnader mindre än BTG:

Transporter, lätt material.

Råmaterialet, kan tillverkas lokalt, ej så energikrävande process 

Uttorkningstider, betong tar lång tid att uttorka till gränsvärdet för när man får applicera ytskikt

Byggtid, ovanstående gör att byggtiden ökar avsevärt

Sedan har vi miljöpåverkan som inte direkt är en kostnad, nu

Summa summarum är det  fortfarande billigare med traditionella byggmetoder med btg/stål mm. Men det lär nog ändra sig inom en ganska nära framtid.

//S

 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Stefan:

hej!

Det är lite svårt att jämföra KL och betong, både vad det gäller för och nackdelar samt pris.

Kostnader mer än BTG:

Som jag skrev tidigare krävs en mycket mer utförlig projektering med KL.

Komplicerade och kostsamma anslutningar/detaljer

Fortfarande ett ganska oprövat system

Stora risker för fuktproblem under byggtiden, stora kostnader 

Kostnader mindre än BTG:

Transporter, lätt material.

Råmaterialet, kan tillverkas lokalt, ej så energikrävande process 

Uttorkningstider, betong tar lång tid att uttorka till gränsvärdet för när man får applicera ytskikt

Byggtid, ovanstående gör att byggtiden ökar avsevärt

Sedan har vi miljöpåverkan som inte direkt är en kostnad, nu

Summa summarum är det  fortfarande billigare med traditionella byggmetoder med btg/stål mm. Men det lär nog ändra sig inom en ganska nära framtid.

//S

 

 

STORAENSO har ju en stor fabrik i Österrike och det kan man väl se när man tittar på skid-vm i Seefeld. Över allt deras reklam.

CLT har väl slagit väl ut i Österrike och södra Tyskland.

Sedan har dom väl tillverkning i Sverige också. (STORAENSO)

Martinson har väl en fabrik i Bygdsiljum.

Södra håller väl på med inkörning nu av den nya fabriken i Värö nu.

 

Alla trähus bör ju väderskyddas även om det är traditionelt byggt.

Om man tittar på bilderna som jag la in så ser man att hela takstolen är doppad i baselit.

Takluckorna är av plyfa från Vänerplyfa som är baselitbehandlade med not och fjäder.

Dom kan man jobba med fast det spöregnar (suger inte upp vattnet och sväller under takarbetet.)

Vanlig råspont är ju mycket känsligare för vatten och sväller med stora vågor som följd.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Stefan:

hej!

Det är lite svårt att jämföra KL och betong, både vad det gäller för och nackdelar samt pris.

Kostnader mer än BTG:

Som jag skrev tidigare krävs en mycket mer utförlig projektering med KL.

Komplicerade och kostsamma anslutningar/detaljer

Fortfarande ett ganska oprövat system

Stora risker för fuktproblem under byggtiden, stora kostnader 

Kostnader mindre än BTG:

Transporter, lätt material.

Råmaterialet, kan tillverkas lokalt, ej så energikrävande process 

Uttorkningstider, betong tar lång tid att uttorka till gränsvärdet för när man får applicera ytskikt

Byggtid, ovanstående gör att byggtiden ökar avsevärt

Sedan har vi miljöpåverkan som inte direkt är en kostnad, nu

Summa summarum är det  fortfarande billigare med traditionella byggmetoder med btg/stål mm. Men det lär nog ändra sig inom en ganska nära framtid.

//S

 

Hej.

Detta huset kom ca. Kl 11 till Caput utanför Potsdam.

Ca kl 18-19 så var gavelspetsväggarna uppe också.

Allt skivmaterial såsom golvspån,gips och spånskivor inlastade både uppe och nere. Allt detta material är inplastat.

Kl 7 dag 2 börjas igentäckning med vänerplyfa luckor 2.4 x 0.6 m passbitar färdigsågat från verk.

 

Huset klarar om det skulle regna på natten. Plyfan kan man jobba med fast det regnar. ( Vattnet blir ju bara ytligt som torkar snabbt.

 

Vet inte hur känslig CLT är vid lätt regn. Det är ju en hyvlad yta som inte suger vatten som en sågad yta.

 

Samma hus som tidigare bilder.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

 

 

P1000016.thumb.JPG.daa1895ce6ce0acb21fcfbfb1e04a98e.JPGP1000017.thumb.JPG.52284e1e2954d9755b27d71528f807e8.JPG

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade bygget av Storälgen, helt i trä, blivit av så hade jag sett den från köksfönstret i mitt föräldrahem. Snacka om häftigt! Om ni undrar vad för dialekt mannen snackar så är det Skelleftebondska.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!
Det är lite svårt att jämföra KL och betong, både vad det gäller för och nackdelar samt pris.
Kostnader mer än BTG:
Som jag skrev tidigare krävs en mycket mer utförlig projektering med KL.
Komplicerade och kostsamma anslutningar/detaljer
Fortfarande ett ganska oprövat system
Stora risker för fuktproblem under byggtiden, stora kostnader 
Kostnader mindre än BTG:
Transporter, lätt material.
Råmaterialet, kan tillverkas lokalt, ej så energikrävande process 
Uttorkningstider, betong tar lång tid att uttorka till gränsvärdet för när man får applicera ytskikt
Byggtid, ovanstående gör att byggtiden ökar avsevärt
Sedan har vi miljöpåverkan som inte direkt är en kostnad, nu
Summa summarum är det  fortfarande billigare med traditionella byggmetoder med btg/stål mm. Men det lär nog ändra sig inom en ganska nära framtid.
//S
 
 
Allt i trä som inte är red wood I
i perfekt skick, riskerar att angripas av mögel och skadeinsekter i ett tropiskt klimat.
Min erfarenhet efter 12 år på heltid i Thailand och med 45 år i den svenska byggbranschen. Tjing!


Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-23 at 20:35, skrev Stefan:

hej!

Det är lite svårt att jämföra KL och betong, både vad det gäller för och nackdelar samt pris.

Kostnader mer än BTG:

Som jag skrev tidigare krävs en mycket mer utförlig projektering med KL.

Komplicerade och kostsamma anslutningar/detaljer

Fortfarande ett ganska oprövat system

Stora risker för fuktproblem under byggtiden, stora kostnader 

Kostnader mindre än BTG:

Transporter, lätt material.

Råmaterialet, kan tillverkas lokalt, ej så energikrävande process 

Uttorkningstider, betong tar lång tid att uttorka till gränsvärdet för när man får applicera ytskikt

Byggtid, ovanstående gör att byggtiden ökar avsevärt

Sedan har vi miljöpåverkan som inte direkt är en kostnad, nu

Summa summarum är det  fortfarande billigare med traditionella byggmetoder med btg/stål mm. Men det lär nog ändra sig inom en ganska nära framtid.

//S

 

 

Hej Stefan.

 

Om man tittar på bilder på Madihome.com så ser man att det är en stålstomme med CLT.

Skulle det gå att bygga utan stålstomme?

Skulle det fungera bara med en typ av gångjärn i skarvarna? Skulle det fungera statiskt?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

22 hours ago, Hemska Sven said:

Allt i trä som inte är red wood I
i perfekt skick, riskerar att angripas av mögel och skadeinsekter i ett tropiskt klimat.
Min erfarenhet efter 12 år på heltid i Thailand och med 45 år i den svenska byggbranschen. Tjing!


Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Jag har en Svensk friggebod här i Thailand. Den är ca 15 år nu. Svensk furu-trä. Jag kan lova dig oavsett din erfarenhet, att friggeboden inte har ett enda angrepp av termiter/skadeinsekter.

friggebod.jpg.29c9c915486a4d69de480667dc3302c4.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag har en Svensk friggebod här i Thailand. Den är ca 15 år nu. Svensk furu-trä. Jag kan lova dig oavsett din erfarenhet, att friggeboden inte har ett enda angrepp av termiter/skadeinsekter.

friggebod.jpg.29c9c915486a4d69de480667dc3302c4.jpg

 

 

Litet fint hus du har.

 

Tror dig angående termiter. Har läst förut vad du skrivit om husen du sålde.

Men vill man vara mer skyddad så kan man behandla trät med basilit. (63% borsyra i basilit)

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Svensk friggebod här i Thailand. Den är ca 15 år nu. Svensk furu-trä. Jag kan lova dig oavsett din erfarenhet, att friggeboden inte har ett enda angrepp av termiter/skadeinsekter.
friggebod.jpg.29c9c915486a4d69de480667dc3302c4.jpg
 
 
Otroligt, du borde få något fint pris för att ha lyckats med det konststycket. Ungefär som få en sjuttitals Opel att inte rosta[emoji23]

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...