Jump to content
Batting

Resebilder

Recommended Posts

JJC
Inlagd (ändrad)
5 timmar sedan, skrev Batting:

Jo jag vet att RAW spar mer information så jag köpte en kamera som kan fotografera i det formatet, men jag trivs inte riktigt med den, eller rättare sagt - Jag förstår den inte  :32:
Den har på tok för många inställningsmöjligheter, och jag börjar bli gammal, men jag ska ta tag i det där så småningom.
Är inte bildbehandling när man klipper och klistrar och har sig.
Har faktist pysslat med sådant också, när jag grejade lite med Photoshop.
melting-liten.jpg.fe222508a7b25d60f87ff0f75a41516b.jpg

Men sedan gjorde jag ett uppehåll på flera år med allt som hade med bild att göra.
Jag har tappat mycket kunnskap, och försöker nu starta om igen, men nu med LightRoom.
Det jag hoppas kunna göra är att hålla på och just "Leka" med Adobes alla små program, och skapa ögongodis.
Drömmen vore att kunna få jobba med det, men det finns så många duktiga kreatörer.
// Tack för Feedback

Foton i råformat, eller RAW-format om man vill svänga sig med den engelska termen, är inte behandlade, utan behöver “framkallas” i ett bildbehandlingsprogram. Det medför att du kan kontrollera fotot väldigt mycket mer än om du fotar i jpeg-format redan från början, eftersom kameran då inte lägger på information i fotot. Du får stor kreativ kontroll, och kan göra mycket med dina foton! är rå format. 

Ibland behöver man ett litet tillägg till redigeringsprogramet som ska känna igen rå format just från din kamera.  

Det finns faktisk folk som jobbat med redigering sedan sent 80 talet med du kan förfarande släppa eget konst och lägga upp det på en hemsida. Finns några bra gratis varianter. 

Www.webnode.se eller mix.com

Lycka till.

Ändrades av JJC
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
JJC

Liten tips, google chrome har ett tillägg som låter Er att redigera RAW bilder direkt i Chrome.

Tillägget heter Polarr

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
JJC
dtbkk
17 timmar sedan, skrev Batting:

Jo jag vet att RAW spar mer information så jag köpte en kamera som kan fotografera i det formatet, men jag trivs inte riktigt med den, eller rättare sagt - Jag förstår den inte  :32:
Den har på tok för många inställningsmöjligheter, och jag börjar bli gammal, men jag ska ta tag i det där så småningom.
Är inte bildbehandling när man klipper och klistrar och har sig.
Har faktist pysslat med sådant också, när jag grejade lite med Photoshop.
melting-liten.jpg.fe222508a7b25d60f87ff0f75a41516b.jpg

Men sedan gjorde jag ett uppehåll på flera år med allt som hade med bild att göra.
Jag har tappat mycket kunnskap, och försöker nu starta om igen, men nu med LightRoom.
Det jag hoppas kunna göra är att hålla på och just "Leka" med Adobes alla små program, och skapa ögongodis.
Drömmen vore att kunna få jobba med det, men det finns så många duktiga kreatörer.
// Tack för Feedback

Retouch, bildbehandling, trix och fix, leka, skapa, vara kreativ, dra i spakarna. Det är kanske samma sak för en del. Nog om det. Vet inte vilken lightroom du har eller om du har tillgång till Photoshop i ditt paket. Men min känsla är att du skulle ha större nytta av PS, då du verkar vilja vara kreativ och skapa. Jag använder mest lightroom, men även ON1, Pictorial, Luminar med flera, dock bara för att försöka retoucha...Lycka till!

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Är för mig ofattbart när man förvanskar naturella bilder.

Är man riktigt duktig och verkligen kan förbättra resultatet kan det t.o.m  vara ok, men förvanska eller försämra tycker jag nästan är lite övermaga.

Jag har ett läge på tvn där färgerna överdrivs något (förvanskas eller förbättras?).

I längden blir detta tröttsamt t.o.m onaturligt.

Bästa är att visa sanningen, är något som i längden vinner.

Självklart får Batting krångla till sina foton bäst han gitter men tror ändå att det varit bättre om de varit "något" mer naturtrogna:)

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Du Batting har fina foton men lägg gärna in den oförvanskade bilden före eller efter, därefter kan var och en avgöra vilket som är bäst, eller?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Jag har INTE tillrättavisat dig käre "vän". bara framfört min åsikt om att du tar bra bilder men förstört dem genom ditt laborerande.

Visa också verkligheten i stället för bara en förljugen sådan

• Minus 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

NYTT INNEHÅLL

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy