Jump to content
IGNORERAD

Konstiga flygpriser


Esspe

Recommended Posts

Ramlade över den här artikeln. https://www.privataaffarer.se/tusenlappar-att-spara-pa-flygbolagens-bisarra-prissattning/

 

Jag har ju varit med om att ARN-CPH-BKK varit billigare än CPH-BKK men det här är ju märkligt. Sen ska man straffas för att man utnyttjar deras trixande med priserna.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Ramlade över den här artikeln. https://www.privataaffarer.se/tusenlappar-att-spara-pa-flygbolagens-bisarra-prissattning/

 

Jag har ju varit med om att ARN-CPH-BKK varit billigare än CPH-BKK men det här är ju märkligt. Sen ska man straffas för att man utnyttjar deras trixande med priserna.

 

Lufthansa har gjort rättssak av detta i Tyskland. Förlorat i första instans men kommer driva det vidare. 

 

En förutsättning för att metoden skall funka är att man bara reser med handbagage. Kan bara boka enkelbiljett, annars makuleras returen när man missar sista flighten. 

 

Dessutom skall man läsa på NOGA så att det inte är en hemsk NO-SHOW avgift på det aktuella flygbolaget. 

 

Detta har varit vanligt under några år i främst USA men har på senare tiden börjar komma även i Europa. 

 

Kombinationen av prispressade linjer/marknader och lokala skatter och avgifter har gjort att bolaget ibland har konstig prissättning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Lufthansa har gjort rättssak av detta i Tyskland. Förlorat i första instans men kommer driva det vidare. 
 
En förutsättning för att metoden skall funka är att man bara reser med handbagage. Kan bara boka enkelbiljett, annars makuleras returen när man missar sista flighten. 
 
Dessutom skall man läsa på NOGA så att det inte är en hemsk NO-SHOW avgift på det aktuella flygbolaget. 
 
Detta har varit vanligt under några år i främst USA men har på senare tiden börjar komma även i Europa. 
 
Kombinationen av prispressade linjer/marknader och lokala skatter och avgifter har gjort att bolaget ibland har konstig prissättning. 
No show avgiften används dock "bara" för att räkna upp hur mycket man eventuellt skulle få betala extra om man vill boka om efter att inte ha kommit till avgången.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett annat konstigt pris: Flyg Helsingfors-Bangkok med Finnair kostade 1000 kr mer än att åka Bromma- Bangkok via Helsingfors ! (samma kärra på sträckan Helsingfors .- Bangkok i båda alternativen)

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Tallviking:

Fick ett annat konstigt pris: Flyg Helsingfors-Bangkok med Finnair kostade 1000 kr mer än att åka Bromma- Bangkok via Helsingfors ! (samma kärra på sträckan Helsingfors .- Bangkok i båda alternativen)

 

 

gjorde för ett par år samma upptäckt, ringde till Finair i Finland och ville boka resa till BKK ifrån Helsingfors. Jag hade massor av gratis resor med Siljaline så jag tänkte ta båten över pölen och även på hemvägen. Han jag snackade med hörde att jag inte var finsk så han frågade om jag inte ville ha anslutningsflyg ifrån Sverige.

 

-Njaaa jag tror inte det, svarade jag.

-Men då blir det 1000 kr billigare för dig, sa han då.

-Hur kan det bli billigare? undrade jag.

-För att du då gör en mellanlandning inom EU och då blir det en annan moms och skatt på biljetten...

 

 

Har också en del bekanta som gör liknande när dom reser till Haparanda med tåg/buss. Dom bokar till Tårneå i Finland och kliver av i Haparanda och sparar en bra slant.

 

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Fick ett annat konstigt pris: Flyg Helsingfors-Bangkok med Finnair kostade 1000 kr mer än att åka Bromma- Bangkok via Helsingfors ! (samma kärra på sträckan Helsingfors .- Bangkok i båda alternativen)

 

 

Det är precis detta som är resultatet av den pressade marknaden. I Finland är Finnair ensamma om att flyga till BKK. 

 

Från Stockholm, ARN finns både Norwegian och Thai. Så marknaden pressar priset. 

 

Vi kan bara njuta av de billiga resorna. 

 

@HajKaj nämner även skatten. Det är flyhplatsskatten som skiljer om man avslutar eller påbörjar sin resa kontra att det är en transitflygplats. 

 

Sverige har ju sedan en tid en miljöavgift, vilket gör resor från CPH (Köpenhamn) billigare än från MMX (Malmö).

 

LHR (London) har tydligen extremt höga skatter om man påbörjar eller avslutar resan där.

 

Så det är mycket att hålla koll på i djungeln som skapar biljettpriset...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en ToR Göteborg-Neapel en gång, fast jag skulle åka enkel resa till ett jobb, det var billigare, tror det var Lufthansa...

 

Kaptenen som betalade i efterhand hade svårt att tro mej, tills jag visade honom.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flög ner till Bryssel en gång för ett par år sedan med SAS och betalade 199 kr

 

På biljetten stod det Pris 199 kr (varav flygskatt 267 kr) !?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...