Jump to content
IGNORERAD

Hitta bra prissatta PE och Business?


Enis

Recommended Posts

Hej

 

Någon som har något bra tips på sökställe och att söka om man kan tänka sig apklass i från Svedala ner i Europa för att sedan ta sig vidare åt något håll med högre klass.

 

Finns det någon europeisk hub där de i allmänhet brukar vara erbjudande och lägre priser?

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Enis:

Hej

 

Någon som har något bra tips på sökställe och att söka om man kan tänka sig apklass i från Svedala ner i Europa för att sedan ta sig vidare åt något håll med högre klass.

 

Finns det någon europeisk hub där de i allmänhet brukar vara erbjudande och lägre priser?

 

 

/Enis

Om du tänker köpa 2 separata biljetter, tänk om. Du tar en massa risker om du inte har en biljett hela vägen.

Direktflyg brukar vara normalt vara dyrbarare prissatt så jag vet inte om du vinner så mycket på att köpa två separata ben heller.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev M33:

Om du tänker köpa 2 separata biljetter, tänk om. Du tar en massa risker om du inte har en biljett hela vägen.

Direktflyg brukar vara normalt vara dyrbarare prissatt så jag vet inte om du vinner så mycket på att köpa två separata ben heller.

 

 

Det ultimata borde vara en sökmotor där man kunde välja olika klass på olika sträckor av resan för att se vad det ger.

 

sitta en timme ner i Europa lite sämmre gör ju inget om man får glassa som en kung över atlanten 

 

enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Enis:

Hej

 

Någon som har något bra tips på sökställe och att söka om man kan tänka sig apklass i från Svedala ner i Europa för att sedan ta sig vidare åt något håll med högre klass.

 

Finns det någon europeisk hub där de i allmänhet brukar vara erbjudande och lägre priser?

 

 

/Enis

Generellt sett är den nordiska marknaden ordentligt prispressad. Inte många länder i Europa dit det är lönt att positionera sig. 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

Det ultimata borde vara en sökmotor där man kunde välja olika klass på olika sträckor av resan för att se vad det ger.

 

sitta en timme ner i Europa lite sämmre gör ju inget om man får glassa som en kung över atlanten 

 

enis

 

 

Förekommer ju erbjudanden ibland som kan vara fördelaktiga. Men inget generellt. 

 

Swiss har kört lite nu under våren med buisness för 15k. 

 

EgyptAir från Köpenhamn via Kairo till Bangkok för drygt 10k. 

 

Finnair har drive nu med buisness för ca 14k. 

 

Ta sig ner på kontinenten kommer du inte spara många kronor på. Däremot kan du få prova nya och intressanta produkter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Enis:

Det ultimata borde vara en sökmotor där man kunde välja olika klass på olika sträckor av resan för att se vad det ger.

 

sitta en timme ner i Europa lite sämmre gör ju inget om man får glassa som en kung över atlanten 

 

enis

 

 

Har för mig att jag sett något sökmotor som visade mixade kabiner, gissar att @samet har bättre koll för jag minns inte var....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Generellt sätt av den nordiska marknaden ordentligt prispressad. Inte många länder i Europa dit det är lönt att positionera sig. 

 

Man får väl göra en fuling då

 

skicka i väg Frugan, ungdomar och barn med vanlig ekonomi. Så klart ni skall ha semester och ha sol och bad trots att jag måste vara kvar hemma och jobba.

 

sedan tar man en business själv någon dag senare och säger Suprice när man dyker upp

 

:big_smile:

 

 

enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Har för mig att jag sett något sökmotor som visade mixade kabiner, gissar att @samet har bättre koll för jag minns inte var....

Momondo visar Mixed Cabin. Man kan även plocka ihop sin egen resa genom att välja exakt vilken biljett man vill ha. 

 

Det man skall passa sig med sådana lösningar är att de köper enkelbiljetter. Så flygbolaget tar inget ansvar för connecting flights om det blir förseningar. Då skall man ha följt reglerna på den aktuella resebyråsidan, normalt sett 4 timmars mellanlandning. 

 

Jag köper till 99% mina biljetter direkt av flygbolaget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Enis said:

 

Man får väl göra en fuling då

 

skicka i väg Frugan, ungdomar och barn med vanlig ekonomi. Så klart ni skall ha semester och ha sol och bad trots att jag måste vara kvar hemma och jobba.

 

sedan tar man en business själv någon dag senare och säger Suprice när man dyker upp

 

:big_smile:

 

 

enis 

Checka in tillsammans... "Nämen oj jag blev visst uppgraderad". Fixat och klart. Inget att rekommendera för husfriden dock.

 

Annars tror jag @lamai har bra koll på sökmotorerna för sånt här.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev swedenfarang:

Checka in tillsammans... "Nämen oj jag blev visst uppgraderad". Fixat och klart. Inget att rekommendera för husfriden dock.

 

Annars tror jag @lamai har bra koll på sökmotorerna för sånt här.

 

Ja, @L64 är kungen av flygsökningar! 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:

 

Man får väl göra en fuling då

 

skicka i väg Frugan, ungdomar och barn med vanlig ekonomi. Så klart ni skall ha semester och ha sol och bad trots att jag måste vara kvar hemma och jobba.

 

sedan tar man en business själv någon dag senare och säger Suprice när man dyker upp

 

:big_smile:

 

 

enis 

Klart bäst är att du bokar något med Star Alliance, självklart ser du till att alla som skall resa har eurobonuskonton som är kopplade till den points sharing gruppen som Du har skapat.

Efter denna resan har du ett bra startkapital för en awardresa själv i business till Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, samet said:

 

Ja, @L64 är kungen av flygsökningar! 

Såklart L64 :) tack.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Enis:

 

Man får väl göra en fuling då

 

skicka i väg Frugan, ungdomar och barn med vanlig ekonomi. Så klart ni skall ha semester och ha sol och bad trots att jag måste vara kvar hemma och jobba.

 

sedan tar man en business själv någon dag senare och säger Suprice när man dyker upp

 

:big_smile:

 

 

enis 

Varför inte resa själv och få en riktig semester för en gångs skull utan föräldrar och hela patrasket.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på att Thai sänker priset på PE på sina direktflyg. 

Nu när vi åkte hem var det två passagerare i PE. I economi var det ett mindre antal platser lediga.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wangthong:

Satsa på att Thai sänker priset på PE på sina direktflyg. 

Nu när vi åkte hem var det två passagerare i PE. I economi var det ett mindre antal platser lediga.

Enis skrev:

Det ultimata borde vara en sökmotor där man kunde välja olika klass på olika sträckor av resan för att se vad det ger.

 

sitta en timme ner i Europa lite sämmre gör ju inget om man får glassa som en kung över atlanten 

 

 

Tipsa om thai är nog inte så bra nu när Enis ville lyxa till det över atlanten ;)

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Enis:

Hej

 

Någon som har något bra tips på sökställe och att söka om man kan tänka sig apklass i från Svedala ner i Europa för att sedan ta sig vidare åt något håll med högre klass.

 

Finns det någon europeisk hub där de i allmänhet brukar vara erbjudande och lägre priser?

 

 

/Enis

 

4 minuter sedan, skrev Broskan:

Enis skrev:

Det ultimata borde vara en sökmotor där man kunde välja olika klass på olika sträckor av resan för att se vad det ger.

 

sitta en timme ner i Europa lite sämmre gör ju inget om man får glassa som en kung över atlanten 

 

 

Tipsa om thai är nog inte så bra nu när Enis ville lyxa till det över atlanten ;)

 

//Broskan

 

Fastnade på tidigare inlägg där det var "apklass i från Svedala ner i Europa för att sedan ta sig vidare åt något håll med högre klass."

Endera har Enis kommit på bättre tankar senare är också är han lite förvirrad av tanken på att åka PE en mindre sträcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wangthong:

Satsa på att Thai sänker priset på PE på sina direktflyg. 

Nu när vi åkte hem var det två passagerare i PE. I economi var det ett mindre antal platser lediga.

Thai har slutat med PE från ARN...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Benriach:

Thai har slutat med PE från ARN...

Hur som helst var det bara 2 st som satt i utrymmet mellan in-/utgången och economi i bakre delen. Några fler satt i utrymmet mellan in_utgång och cockpit, där var kanske 50% av platserna upptagna. Kanske var dom som snarkade som blev förvisade närmare economi?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Broskan:

Enis skrev:

Det ultimata borde vara en sökmotor där man kunde välja olika klass på olika sträckor av resan för att se vad det ger.

 

sitta en timme ner i Europa lite sämmre gör ju inget om man får glassa som en kung över atlanten 

 

 

Tipsa om thai är nog inte så bra nu när Enis ville lyxa till det över atlanten ;)

 

//Broskan

 

Är jag ensam om att ha flugit Thai över Atlanten?

Det var nog 10 år sedan och linjen är nerlagd nu.

Flög New York- Bangkok nonstop, resan tog drygt 17 timmar, efter halva tiden passerade vi rakt över Stockholm, och jag knoppade in.

Landade fräsch och utvilad hemma hos familjen.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

På den rätt bortglömda sidan MrJet kan man söka på PE med alla flygbolag. Dock kan man bli lite lurad av att sökresultatet ibland innehåller ren ekonomi.

Annars brukar jag kolla på Lufthansa. Även där finns flera klasser i sökningen som PE och business. Det har hänt att det bara kommit upp resultat på LH men då kan man gå in på inställningar och ändra till Lufthansa group. Tyvärr begränsas sökningen till bolag inom Lufthansa, som även har Austrian och Swiss men man får en hum om priset. Sedan är det ju inte PE eller riktiga businessplatser på flygningen till Tyskland, Wien eller Zurich. Men tänker man ta med mycket bagage funkar det. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev koppar55:

Jag om någon tillhör det "intellegensebefriade gänget".

 

Vaför? - har i åratal varit så korkad och köpt biljetterna i Thailand.

 

Efter att ha statusmatchat med Finnair fick jag upp ögonen för hur Thai Airways har överprisat biljetter inköpta i Thailand.

 

Flyger till Sverige  på onsdag med Finnair i business class. Kostnad för biljetten Sverige var SEK15800 = THB58 000.

 

Samma biljett med med Thai inköpt i Thailand kostar BTH144 000 = SEK 40 000.

 

Från Sverige kan man köpa business  class biljetter med Thai för SEK 22 600 on man är ute i tid. 

 

I framtiden inköps alla biljetter i Sverige. 

 

 

Ja, prisbilden från thai till Sverige har varit konstig länge. 

 

Just nu däremot verkar Thai ha fått fnatt åt andra hållet. Köpte nyss en biljett till gumman. BKK-ARN 1 april. Som enkelbiljett ville Thai ha 4.000kr och var nästan billigast av alla alteenativ. 

 

Jag tänkte att det var ett bra pris för en enkelbiljjett kanske blir en ToR då prisvärd? Nehe... med returen tillagd kostar den 16.000kr... så nått har blivit galet i Thais databurk just nu. 

 

Om jag istället köpte enkel i april BKK-ARN och sedan ToR ARN-BKK-ARN så blev det ändå billigare än 16.000 och då får man ju ännu en resa. 

 

Så Thai skäms inte för sig. De vet att den thailänska marknaden inte är lika priskänslig som den nordiska. Om det beror på okunskap eller rädslan bland thai att flyga med andra bolag vet jag inte. Men sålänge jag kan minnas har det varit så. 

 

Kul att du hittat alternativ. Synd bara att det är fel allians. Ditt fina LTG blir ju inte använt då. Men du får ju tillgång till Premium Loungen på HEL och den är riktigt bra! Den byter namn till Platinum Wings och öppnar igen efter renoveringen den 26 mars. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

På den rätt bortglömda sidan MrJet kan man söka på PE med alla flygbolag. Dock kan man bli lite lurad av att sökresultatet ibland innehåller ren ekonomi.

Annars brukar jag kolla på Lufthansa. Även där finns flera klasser i sökningen som PE och business. Det har hänt att det bara kommit upp resultat på LH men då kan man gå in på inställningar och ändra till Lufthansa group. Tyvärr begränsas sökningen till bolag inom Lufthansa, som även har Austrian och Swiss men man får en hum om priset. Sedan är det ju inte PE eller riktiga businessplatser på flygningen till Tyskland, Wien eller Zurich. Men tänker man ta med mycket bagage funkar det. 

Det viktiga är att kolla vad "PE" innebär på det aktuella bolaget. Det varierar mycket vilken produkt som erbjuds. Så gäller att göra sin hemläxa innan man bokar och tror man gjort ett klipp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev samet:

 

Ja, prisbilden från thai till Sverige har varit konstig länge. 

 

Just nu däremot verkar Thai ha fått fnatt åt andra hållet. Köpte nyss en biljett till gumman. BKK-ARN 1 april. Som enkelbiljett ville Thai ha 4.000kr och var nästan billigast av alla alteenativ. 

 

Jag tänkte att det var ett bra pris för en enkelbiljjett kanske blir en ToR då prisvärd? Nehe... med returen tillagd kostar den 16.000kr... så nått har blivit galet i Thais databurk just nu. 

 

Om jag istället köpte enkel i april BKK-ARN och sedan ToR ARN-BKK-ARN så blev det ändå billigare än 16.000 och då får man ju ännu en resa. 

 

Så Thai skäms inte för sig. De vet att den thailänska marknaden inte är lika priskänslig som den nordiska. Om det beror på okunskap eller rädslan bland thai att flyga med andra bolag vet jag inte. Men sålänge jag kan minnas har det varit så. 

 

Kul att du hittat alternativ. Synd bara att det är fel allians. Ditt fina LTG blir ju inte använt då. Men du får ju tillgång till Premium Loungen på HEL och den är riktigt bra! Den byter namn till Platinum Wings och öppnar igen efter renoveringen den 26 mars. 

 

Thai kan vara knepiga med hemsidan.

Har åkt på att boka codeshare en gång då thai's pris på biljetterna var i Thb, men valutan angett i Sek. Eko-biljett kostade strax över 40k Sek och Biz gick runt 140.000 Sek.

 

Sedan har jag råkat ut för lite codeshare och andra klanterier som jag faktiskt har klantat till mig själv.

 

Vill man flyga med Thai så finns det en hel del linjer från övriga Europa. Om det är prisvärt vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...