Jump to content
IGNORERAD

Byta efternamn


Lelle67

Recommended Posts

Hej

 

Vi vill åka till Thailand i april.

Frugan har bytt efternamn i Sverige, det svenska efternamn står i hennes PUT.

 

Hon skulle vilja byta till Svenskt efternamn i Thailand och skaffa ett nytt Thaipass.

 

Kan hon byta efternamn från Sverige och skaffa nytt pass på Thailands ambassad i Sverige?

Hennes Thaipass har gått ut sedan 1 månad.

 

Hur gör man bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är väl att besöka Thai ambassaden i Stockholm eller Köpenhamn för att byta Pass, tänk bara på att du måste boka tid, och tiden för att få passet kan variera. Kan bli ont om tid eftersom du åker i April. Eftersom passet redan gått ut så kan det vara svårt att boka flygbiljett, tror jag. Om hon kan flyga på sitt utgångna pass, så är Fin Air ganska bra att ha att göra med, sist jag pratade med dom, så är det bara ringa och säga att man har bytt pass och namn i Thailand så ändrar dom uppgifterna kostnadsfritt på biljetten hem. Men som sagt du får själv ringa och kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Lelle67:

Hej

 

Vi skall åka till Thailand i april.

Frugan har bytt efternamn i Sverige, det svenska efternamn står i hennes PUT.

 

Hon skulle vilja byta till Svenskt efternamn i Thailand och skaffa ett nytt Thaipass.

 

Kan hon byta efternamn från Sverige och skaffa nytt pass på Thailands ambassad i Sverige?

Hennes Thaipass har gått ut sedan 1 månad.

 

Hur gör man bäst?

Tack för ditt svar, vet du om det går för henne att byta efternamn från Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om hon bytt efternamn i Sverige borde det betyda att ni gift er i Sverige eftersom det står i PUT skriver du. Om så är fallet läs mer här: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/gifta-sig-utomlands/registrering-i-Thailand-av-svenskt-aktenskap/

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, nu förstår vi bättre vad som skall göras.

3 månaders väntetid för att förnya passet. Så april kan vi nog glömma om vi inte kan få ett tillfälligt pass fortare, finns denna möjlighet?

 

Om jag förstått detta rätt så gäller följande:

  1. Skaffa nytt pass.
  2. Besöka ambassaden i Stockholm med mitt personbevis där det framgår att vi är gifta, gratulationskort från vigselceremonin i original samt kopior av våra pass.
  3. Översätta intyget till Thai som ambassaden ger till oss.
  4. Registrera hos thailändska utrikesministeriet. Ministry of Foreign Affairs Department of Consular Affairs 123 Chaeng Wattana Rd. Laksi Bangkok.
  5. Registrera på kommunkontoret (Amphur), i vårt fall i Korat.
  6. Ansöka om pass i Thailand och hoppas att tiden vi stannar där räcker för allt detta.

Punkt 1-3 i Sverige.

Punkt 4-6 i Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har åkt med sitt thaiefternamn i många år nu och sitt svenska efternamn på PUT-kortet i många år. 

Vi gifte oss i början på 90-talet och ändrade till det svenska efternamnet på ambassaden. Fungerade med det namnet i passet i 5 eller tio år. Sedan skulle det helt plötsligt vara det thailändska namnet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan åkte på svenska passet och fixade sitt thai pass i korat blev lite nya papper i ampor first tog väl 8-9 dagar 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Lelle67:

Tack för alla svar, nu förstår vi bättre vad som skall göras.

3 månaders väntetid för att förnya passet. Så april kan vi nog glömma om vi inte kan få ett tillfälligt pass fortare, finns denna möjlighet?

 

Om jag förstått detta rätt så gäller följande:

  1. Skaffa nytt pass.
  2. Besöka ambassaden i Stockholm med mitt personbevis där det framgår att vi är gifta, gratulationskort från vigselceremonin i original samt kopior av våra pass.
  3. Översätta intyget till Thai som ambassaden ger till oss.
  4. Registrera hos thailändska utrikesministeriet. Ministry of Foreign Affairs Department of Consular Affairs 123 Chaeng Wattana Rd. Laksi Bangkok.
  5. Registrera på kommunkontoret (Amphur), i vårt fall i Korat.
  6. Ansöka om pass i Thailand och hoppas att tiden vi stannar där räcker för allt detta.

Punkt 1-3 i Sverige.

Punkt 4-6 i Thailand.

 

Punkt nr 2 ska vara Svenska Ambassaden i Bangkok, inte Thailändska Ambassaden i Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...