Jump to content
Rospigg

Thailand - paradiset ?

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

möljis
2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Romanza Lodge Santa Monica street, en tvärgata till M. H Del Pilar mitt i smeten.

Ok. Det var skottlossning inne på the Swagman en gång då jag bodde där.

Så det vara bara att dra täcket över huvet och inte sticka näsan utanför dörren

• Haha 1

Batting
21 timmar sedan, skrev Rospigg:

Tommy ! Berätta gärna för okända vilken relation du har till Thailand.  Och Köttbullar, de thailändska grå-sega sådana som kan finnas i soppa hoppar jag gärna över, men kan äta ibland.

Menar du Frikadeller?

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Batting
18 timmar sedan, skrev stefan5300:

Har inte varit i Filippinerna sedan 1993 så det har säkert ändrat sig och på den tiden var det ju mest hålligång som gällde. Språket mycket bättre men maten sämre, hotell dyrare och sämre, resebyråer så gott som obefintliga, brudar, alkohol mycket billigare,  mer kriminalitet och avundsjuka bland den manliga befolkningen.

Det lilla jag sett av Filippinerna så föredrar jag helt klart Thailand. Det går inte att lita på folk i Filippinerna. Det beror väl helt enkelt på att de är fattigare. Visst kan man bli lurad även i Thailand. Lurad och bestulen, men i Filippinerna kändes det som om man skulle kunna bli av med liv och lem om man blev osams med någon. Speciellt i Manilla. Där fanns det områden där knarkare låg utströdda lite här och där. Nu har det ju iofs fått en president som beordrat polisen att skjuta ihjäl knarkare, men jag tycker inte det känns så tryggt det heller. Och nere i Mindanao har tydligen IS ett av sina sista fästen. 

• Ge karma 1

berlitz
1 minut sedan, skrev Batting:

Det lilla jag sett av Filippinerna så föredrar jag helt klart Thailand. Det går inte att lita på folk i Filippinerna. Det beror väl helt enkelt på att de är fattigare. Visst kan man bli lurad även i Thailand. Lurad och bestulen, men i Filippinerna kändes det som om man skulle kunna bli av med liv och lem om man blev osams med någon. Speciellt i Manilla. Där fanns det områden där knarkare låg utströdda lite här och där. Nu har det ju iofs fått en president som beordrat polisen att skjuta ihjäl knarkare, men jag tycker inte det känns så tryggt det heller. Och nere i Mindanao har tydligen IS ett av sina sista fästen. 

När var du där senast?

Batting
Precis nyss, skrev berlitz:

När var du där senast?

Ca: 6 år sedan så visst det kan ha förändrats, men inte så mycket.

berlitz
Precis nyss, skrev Batting:

Ca: 6 år sedan så visst det kan ha förändrats, men inte så mycket.

Tja jag har aldrig varit där,bara jämför lite,vad andra säger.

JJC
1 timme sedan, skrev Wangthong:

Kan inte räkna mig till långliggare. Har sedan 1985 varit i Thailand i stort sett varje år, kortaste vändan 2 veckor (1ggr) annars mestadels 3 veckor som längst drygt 6 mån. Hade tänkt bosätta mig där när jag gick i pension. Fast där har jag tänkt om, nu lutar det åt 6 mån. Återigen har jag backat, har tyckt att det varit så roligt på jobbet så jag har lovat ett år till efter pension. 

Definitivt tycker jag inte att Thailand är något paradis. Det kanske upplevdes så första gången när man var på beachen på Koh Samui. Andra året jag var där såg man baksidan av paradiset. Ca 400m från beachen i en bambuhydda, utan väggar, vatten och el låg en svårt malariasjuk äldre dam alldeles ensam. Gick dit med mat och vatten de dagar jag kunde.

Frugan har hus uppe i Pitsanulok, där jag trivs bra. Umgås mycket med thailändarna i deras dagliga liv. Är faktiskt mera fascinerad av det livet än livet på turistorten. Köttbullarna föredrar jag faktiskt här i Sverige. Av någon konstig anledning smakar de rårörda lingonen faktiskt bättre här, samma sak med stekt strömming och rårörda lingon. Nu är det ju så att jag älskar thailändsk mat samt alla dessa frukter som finns där. Det är en anledning som står sig fortfarande för att åka ner till Thailand. Fast inte på samma sätt som förut. När frugan kom hit första gången på besök fick vi åka 50 mil för att köpa ingredienserna för att laga thaimat, naturligtvis var det lika långt tillbaka hem. Nu går de nästan att få tag på i hela Sverige. Att få tag på god lagad thaimat här i landet är inte lika enkelt. Som tur är lagar frugan en alldeles fantastisk thaimat. Annars får man väl göra som så många andra dra ner till utanför Götlaborg. Fast det är klart det är inte alla dagar i veckan man kan få tag på "Bai Töj" här i Sverige. Den dan får man väl nöja sig med en Tiramiso!

Visst känns som det blir mindre och mindre fördelar att dra ner till "paradiset" Thailand. Fördelarna vädret, maten och frukten står sig fortfarande. På 80-talet var jag så fashinerad av hur artiga och vänliga alla var. Numera är det sällan man ser någon som reser sig upp för att låta en äldre eller gravid sätta sig. Det känns nu mera som om landet närmat sig andra länder när det gäller lite konstgjord artighet. Lika djävligt som i Stockholms tunnelbana har de dessbättre inte sänkt sig, än. Sverige har väl i många fall inte heller gått framåt när det gäller många punkter. Thailand har bara blivit dyrare och dyrare. Går kronan under 3 Baht så blir de 6 månaderna bara 3 månader. 

Håller med dig om mycket. Men för att paradiset skall vara paradiset beror också på vilka krav ställer vi på saker och ting, vilka krav ställer vi på oss själva och på andra.

Det gäller för var och en att plocka fram alla fördelar och nackdelar jämföra och välja.

Resultatet kommer att bli att det du gillar och föredrar inte passar någon annan och tvärtom.

• Ge karma 2

clion

För mig är det paradiset mellan 1 Dec till 31 mars  Inget mörker och jävligt trist

Det enda som jag retar mig på är den 

smutsig het man ser plast påsar  frigolit förpackningar mm

• Ge karma 3
  • Fint 1

evert 1

Det är inte lätt, tvärtom mer eller mindre omöjligt för en fattigpensionär att bosätta sig i Thailand.

http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-a-long-stay/

Ovan visar att det BARA är de bättre bemedlade som är välkomna = paradis för kapitalister.

Därav kan man lätt förstå resonemanget från många MPRare - ni är ju kapitalister och de har alltid levt i en värld för sig.

Alla vi andra får nöja oss med "något" kortare sejourer.:)

Annars är klimatet (kust) och maten (inte då minst all frukt) helt perfekt.

För en stressad person kan det kanske också vara optimalt, för ingenting händer snabbt.

Verkar som hela landet går i slow motion, förutom trafiken där om någonstans är det ryckigt (stressat).

Har någon av er någonsin hört en thai erkänna att han/hon haft/har fel???

Inget ovanligt att en thai kan ljuga en rakt upp i ansiktet (med ett leende) medans vi båda vet att denne gör det.

Ett löfte från en thai är oftast lika lite värt som ett löfte från en svensk politiker = endast en förhoppning

Wan phrugni kan gälla vilken dag helst i framtiden, eller kanske t.o.m aldrig - är något som kan reta en till vansinne. 

• Ge karma 1
  • Fint 1

Baa
20 hours ago, born41 said:

Jag tror att dom flesta Svenskar om arbetat ett helt liv, i mitt fall nästan 50 år, kommer till en punkt då man bara vill ha det bra.

Efter ett långt arbetsliv så är att ha det bra liktydligt med att göra ingenting, och då lockar det varma klimatet med tillgång på billiga barer och tillgängliga fruntimmer.

Alla dom som saknar en hobby att engagera sig i , det kan vara läsning,träsniderier eller vad som häls bara det är något som fångar deras intresse och tid.

Jag har läst om och även mött många gubbar som upplever tristess i Thailand, för dom har inget att göra, och dom hamnar i en grupp med andra svenskar och baren blir deras samlingspunkt. Efter ett par år i Pattaya har dom supit ner sig och sitter och tycker synd om sig själva, men är för stolta att återvända till Sverige eller så har dom bränt alla broar och då finns ingen möjlighet för dom att åka hem.

Dom Svenskar som jag mött i Thailand, och som bosatt sig utanför turistorterna, fyllt sin dag med aktiviteter, har i stor utsträckning funnit sig väl tillrätta.

Försök att hålla hjärnan i gång,bry dig om andra människor och lyssna på deras problem så kan livet bli bra även i Thailand.

Born41 som av olika anledningar valt att bo i Sverige och endast semestrat i Thailand.

Bara undrar, är du släkt med BTT

• Haha 3

Esspe
16 timmar sedan, skrev Wangthong:

Kan inte räkna mig till långliggare. Har sedan 1985 varit i Thailand i stort sett varje år, kortaste vändan 2 veckor (1ggr) annars mestadels 3 veckor som längst drygt 6 mån. Hade tänkt bosätta mig där när jag gick i pension. Fast där har jag tänkt om, nu lutar det åt 6 mån. Återigen har jag backat, har tyckt att det varit så roligt på jobbet så jag har lovat ett år till efter pension. 

Definitivt tycker jag inte att Thailand är något paradis. Det kanske upplevdes så första gången när man var på beachen på Koh Samui. Andra året jag var där såg man baksidan av paradiset. Ca 400m från beachen i en bambuhydda, utan väggar, vatten och el låg en svårt malariasjuk äldre dam alldeles ensam. Gick dit med mat och vatten de dagar jag kunde.

Frugan har hus uppe i Pitsanulok, där jag trivs bra. Umgås mycket med thailändarna i deras dagliga liv. Är faktiskt mera fascinerad av det livet än livet på turistorten. Köttbullarna föredrar jag faktiskt här i Sverige. Av någon konstig anledning smakar de rårörda lingonen faktiskt bättre här, samma sak med stekt strömming och rårörda lingon. Nu är det ju så att jag älskar thailändsk mat samt alla dessa frukter som finns där. Det är en anledning som står sig fortfarande för att åka ner till Thailand. Fast inte på samma sätt som förut. När frugan kom hit första gången på besök fick vi åka 50 mil för att köpa ingredienserna för att laga thaimat, naturligtvis var det lika långt tillbaka hem. Nu går de nästan att få tag på i hela Sverige. Att få tag på god lagad thaimat här i landet är inte lika enkelt. Som tur är lagar frugan en alldeles fantastisk thaimat. Annars får man väl göra som så många andra dra ner till utanför Götlaborg. Fast det är klart det är inte alla dagar i veckan man kan få tag på "Bai Töj" här i Sverige. Den dan får man väl nöja sig med en Tiramiso!

Visst känns som det blir mindre och mindre fördelar att dra ner till "paradiset" Thailand. Fördelarna vädret, maten och frukten står sig fortfarande. På 80-talet var jag så fashinerad av hur artiga och vänliga alla var. Numera är det sällan man ser någon som reser sig upp för att låta en äldre eller gravid sätta sig. Det känns nu mera som om landet närmat sig andra länder när det gäller lite konstgjord artighet. Lika djävligt som i Stockholms tunnelbana har de dessbättre inte sänkt sig, än. Sverige har väl i många fall inte heller gått framåt när det gäller många punkter. Thailand har bara blivit dyrare och dyrare. Går kronan under 3 Baht så blir de 6 månaderna bara 3 månader. 

Håller med om nästan allt men jag upplever fortfarande thai som väldigt artiga och hjälpsamma. Åtminstone i Korat, lite mindre på turistorter. Och nästan alltid ett ärligt leende tillbaka, bara en del testosteronstinna killar i tjugoårsåldern som ska vara lite macho med stenansikte.

• Ge karma 1