Jump to content
Rospigg

Thailand - paradiset ?

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

ArneMorales
7 timmar sedan, skrev Rospigg:

Intressant att läsa att Thailand inte är något paradis, det säger min fru också - Sverige är bättre, det är därför jag är här...

Vad är bättre i Sverige ?

Frågas av en som bor i Thailand sedan många år.

• Ge karma 1

Herr Chang
49 minutes ago, thomas001 said:

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

På vad sätt är det en fördel med Thailand? Att du har svenskt pass beror väl på att du är svensk medborgare, inte för att du bor i Thailand.

Även vi som bor i Sverige kan lätt besöka större delen av världen. Och det har inget med Thailand att göra.

Herr Chang har talat.

• Ge karma 3
  • Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Snurrigt 1
  • Haha 2

evert 1

Sverige är i alla fall bra mycket bättre än Thailand.

Här finns det en omväxling  och då inte bara vädret.

Finns "några" svenskar som bosatt sig i det falska leendets land - men lever ändå av svenska allmosor.

Det är betydligt fler från Thailand som bor och lever i Sverige och har en inkomst i Sverige - de är inga parasiter.

Enligt frugan är Thailand inget att ha i jämförelse med hur bra det ändå är i Sverige, fast visst kunde Sverige vara bättre.

Självklart tycker de pensionärer som bosatt sig i Thailand och lever på bidrag från Sverige att Thailand är bäst - annars vore ni inte i Thailand.:)

Lika självklart att det finns thailändska personer som nu bor och lever i Sverige som på ålderns höst kanske vill och återvänder till Thailand - men de är ändå lätt räknade.

Hur många falanger är det inte som återvänder till sitt forna hemland strax innan de dör - om de hinner.

När nöden infinner sig bruka råttorna fly:big_smile:

• Ge karma 2
  • Downvote 1
  • Tråkigt 1

born41
6 timmar sedan, skrev Rospigg:

Jag tänker och vill ge min uppfattning lite angående ovanstående.

Jag bor i en välmående kommun och har det bra på flera sätt , dock inte ekonomiskt som pensionär. Bor i en bra bostadsförening i en större lägenhet utan skulder där jag kan åka från garage till garage. Inget problem med is och snö. Ansade gräsmattor och fruktträd, hobbyrum, bastu o.s.v.  Hur man då kan lyfta Thailand till skyarna  som en en del verkar vilja göra är för mig förvånande. Däremot vill jag gärna som i begynnelsen fortsätta med att besöka landet som bad-turist några veckor om året. t.e.x. 

https://www.google.se/maps/place/Klong+Prao+Resort(+Koh+Chang)/@12.0605456,102.2882943,3a,77.5y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS%3Dw129-h86-k-no!7i960!8i640!4m13!1m7!3m6!1s0x310416b31773727d:0x303d84ae1b457e0!2sKo+Chang,+Trat,+Thailand!3b1!8m2!3d12.0479159!4d102.3234816!3m4!1s0x3104128ee043aed1:0x5ca88358f9aa8bae!8m2!3d12.0605572!4d102.2883046

Oj, blev långt det här.  Trevlig plats vill jag skriva.

För 5 - 6 år sedan var jag där under högsäsong och det var ganska öde med få gäster. Trevlig miljö.

Born41

born41
54 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Svensk feminism är sällsynt.

Uppväger alla tänkbara nackdelar som kan finnas i Thailand .Det dåliga är att en sjukförsäkring för mig kostar 100 000Thb/år om den tecknas i Thaibank och 35000 kr om den tecknas i Sverige.

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

ItaMar
9 minuter sedan, skrev born41:

Uppväger alla tänkbara nackdelar som kan finnas i Thailand .Det dåliga är att en sjukförsäkring för mig kostar 100 000Thb/år om den tecknas i Thaibank och 35000 kr om den tecknas i Sverige.

Snart billigare att teckna i Sverige då

• Ge karma 1
  • Fint 1

evert 1

För mig spelar det ingen roll var pensionärerna är bosatta och tar ut sin pension, om det är Portugal eller Thailand

Otvivelaktigt är att just DU får dina pengar från JUST Sverige.

Hur många falanger (pensionärer, sjuk eller vanliga) i Sverige lever på pengar som de får från sitt forna hemland??????

Vem vilka FÖRSÖRJER ålderspensionärer som nyligen bosatt sig i Sverige - svara på den du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Thailand - paradiset = ja för dem som har pengar, men för alla de andra?

Medelklassen och de förmögna lever väl relativt gott men de mindre bemedlade, tror inte att det direkt är någon dans på rosor.

Ex, betvivlar att någon byggnadsarbetare/industriarbetare i Sverige skulle vilja byta med motsvarande i Thailand - men tvärtom - var tror du själv?

Frugan fick 4 års skolutbildning i Thailand, sedan fanns det inga mer pengar.

I dag jobbar hon på en revisionsbyrå i Sverige.

En möjlighet som hon aldrig skulle fått i Thailand.

Semestra eller bo tidvis, då är inte Thailand kanske helt fel, framför allt om din ekonomiska situation är något begränsad.

Hur många pensionärer är det inte som blir alkoholberoende under sin vistelse i Thailand, man kan då ställa frågan hur det kan komma sig i just PARADISET? 

Är inte detta ett bevis på tristess/enformigheten/ensamheten/tröstlösheten så säg.

Livet är som en påse. fullständigt tomt om du inte fyller det med något.

Varför fylla det med alkohol, eller irritation som en del på MPR gör/gjort?

Se på Stefan - han gör något av sitt liv, fullt sysselsatt trots sin begynnande diabetes.

• Ge karma 3

möljis
10 timmar sedan, skrev stefan5300:

När jag var där så stod det alltid beväpnade vakter utanför banker och en del affärer med automathagelgevär och där jag brukade bo stod ett gevär bakom receptionsdisken.

Bodde du på the Swagman.....?

ItaMar
9 minuter sedan, skrev evert 1:

För mig spelar det ingen roll var pensionärerna är bosatta och tar ut sin pension, om det är Portugal eller Thailand

Otvivelaktigt är att just DU får dina pengar från JUST Sverige.

Hur många falanger (pensionärer, sjuk eller vanliga) i Sverige lever på pengar som de får från sitt forna hemland??????

Vem vilka FÖRSÖRJER ålderspensionärer som nyligen bosatt sig i Sverige - svara på den du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det här förstår jag inte vad du menar, har det något med sin intjänade pension att göra? Vad var och en gör med sin pension är väl upp till dom själva. För att få pension måste man ha arbetat och betalat skatt i Sverige. Hm gäller Svenskar. Då har man gjort sin skyldighet "hjälpt" och bidraget till välfärden under den tiden man arbetade i Sverige.  Du verkar skriva att han inte har gjort det, eller eller är det bara avundsjuka att han har en bra pension?

• Ge karma 1

stefan5300
14 minuter sedan, skrev möljis:

Bodde du på the Swagman.....?

Romanza Lodge Santa Monica street, en tvärgata till M. H Del Pilar mitt i smeten.