Jump to content
IGNORERAD

Thailand - paradiset ?


Rospigg

Recommended Posts

Detta är en tråd som i första hand vänder sig till långliggare och fast boende i Thailand.

 

Thailand kallas i bl.a. reklam för paradiset och The smiling country och vill ge sken av något positivt.  Och visst var det så för mig på de första resorna som turist boende på bättre hotell där det mesta var klappat och klart på olika sätt. Jag var inte så nogräknad utan sökte mig gärna utanför de traditionella lokala resorna organiserade av resebolagen för att lära mig mera om landet som jag besökte.  Med tiden upptäckte - tyckte jag att paradiset var mest något som reseföretagen hade hittat på och som gärna thailändska företrädare  tog över.

Så frågan går över till vad det är som lockar långliggare och övriga att stanna, något som andra länder som Sverige kan matcha ?

 

Upp nu till bevis och berätta vad som gör så fantastiskt.

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    7

  • ArneMorales

    6

  • Rospigg

    5

  • evert 1

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vädret är ju rätt hyfsat där när det är som sämst i Sverige, fast under våren och sommaren stannar jag gärna i Sverige.

 

Men om man måste åka på våren så är början-slutet på April rätt bra tack vare det underbara Songkranfirandet.

 

Maten där nere gillas ju av de fleste, speciellt köttbullar och annat smaskens på Beefeaters i Pattaya, sånt är ju svårslaget!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy ! Berätta gärna för okända vilken relation du har till Thailand.  Och Köttbullar, de thailändska grå-sega sådana som kan finnas i soppa hoppar jag gärna över, men kan äta ibland.

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Rospigg:

Tommy ! Berätta gärna för okända vilken relation du har till Thailand.  Och Köttbullar, de thailändska grå-sega sådana som kan finnas i soppa hoppar jag gärna över, men kan äta ibland.

 

Träffade en go tjej i BKK 2003, vi gifte oss 1 år senare 2004, jag flyttade dit 2005, fick våra sketungar 2006 och 2007, pga omständigheter valde vi att flytta till Sverige 2011.

Sen 2013 driver vi Thaihak med Göteborgstraktens bästa mat (det finns mysigare restauranger, men har inte hittat nån med mer välsmakande mat här).

 

Åt förresten thailändska köttbullar (borde kanske kalla dem frikadeller då de är kokta, inte stekta, de blir även bra om lägger dem på grillen) på fläskkött idag, 2 olika leverantörer, våra "hemlagade" vann stort över de gummisega vi köpt.

Våra hemlagade finns inte på menyn ännu, men de kommer och vi har serverat dem i buffén för att testa vad gästerna tycker (de gillar dem, och visst, vi kör buffé vid lunchtid på arbetsdagar).

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte är Thailand något paradis, tror man att det verkligen finns något sådant är man kanske lite naiv. Men jag tycker det är ett mycket bra land att leva i, om man nu är lagd åt det hållet.... Jag bor sedan tre år i en avkroksbelägen liten by i ett av Isaans mer efterblivna områden. Många vita skulle över huvud taget kunna tänka sig att bo så här, men för mig passar det perfekt. Jag gillar landet, trivs med släkten och folket här, gillar klimatet och har fullt upp hela dagarna. Skönt att vara pensionär och inte vara tvungen att göra saker man inte vill, bara sånt man har lust med! Det går ju inte i Sverige, för när man vill fiska där, är det snöstorm... eller nåt.

Men något paradis är Thailand inte, det får man skapa själv. Man har ju inte roligare än vad man gör sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa att Thailand inte är något paradis, det säger min fru också - Sverige är bättre, det är därför jag är här.  Jag vill hävda att paradiset är något som man skapar själv inombords känslomässigt.

Tänker på en gång för kanske tio år sedan då jag satt vid mitt sommarhus på förmiddagen en vårdag och hörde flyttfåglar sjunga - det var paradiset just då - inte Thailand.

 

Jag har besökt grannländerna till Thailand och sett en del men det har varit lite efterblivet.  Som en Vietnamesisk kvinna på min frus´arbetsplats säger till mig. - Du som gillar kultur, glöm Vietnam.  Vi har ingenting. Och som Förklaring sade hon att någon hade ställt frågan på plats och blivit skjutsad till ett köpcentrum med rulltrappa. Det var deras stolthet.

 

Får kanske göra som en äldre syssling till mig som varit gift i över 30 år med en Thailändsk kvinna vid Pitsanuluk- sitta inne med sin dator på plats - det finns inget att se i Thailand.

 

Thailand har visst fått för mycket positiv reklam. Jag tyckte t.ex. att vattnet på Central Plaza ( Bang Kapi ) var för kyligt. Tvingades nästan att sitta på barnavdelningen med 50 cm djup för att bli nöjd. Kan någon berätta var det finns hyfsat varmt badvatten i Thailand ( inga dumma svar som heta källor, som jag har prövat ) tack.

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Tommy. Läste om dig och ditt sunda engagemang för flera år sedan och vill försöka besöka restaurangen med er goda (?) mat. Har en äldre bror som måste (?) besökas vid Varberg till sommaren .

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Rospigg:

Till Tommy. Läste om dig och ditt sunda engagemang för flera år sedan och vill försöka besöka restaurangen med er goda (?) mat. Har en äldre bror som måste (?) besökas vid Varberg till sommaren .

 

Välkommen!

Hoppas jag är där när ni dyker upp, annars kan du alltid be personalen att ringa mej, bor bara några kilometer bort.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl tvåveckorsturisterna som tycker att det är paradiset för det är ju så billigt och alla ler, att det skulle vara "Det leende landet" är ju bara trams,  alla människor i världen är väl glada och leende när allt är bra men mindre leende då det går emot dem.

Efter att ha varit i landet i snitt mer än en gång om året sedan 1988 och nu bott här i snart 5 så är det inget paradis för mig, kanske kommer en plus och minuslista senare

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, stefan5300 said:

Det är väl tvåveckorsturisterna som tycker att det är paradiset för det är ju så billigt och alla ler, att det skulle vara "Det leende landet" är ju bara trams,  alla människor i världen är väl glada och leende när allt är bra men mindre leende då det går emot dem.

Efter att ha varit i landet i snitt mer än en gång om året sedan 1988 och nu bott här i snart 5 så är det inget paradis för mig, kanske kommer en plus och minuslista senare

Du som har varit mycket i Filippinerna, hur skulle du ranka landet gentemot Thailand? Hört en del som tycker att det är mycket bättre i Filippinerna. Har ej varit där men sugen på att åka dit. Gillar faktumet att man kan prata engelska lite mer obehindrat där.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Du som har varit mycket i Filippinerna, hur skulle du ranka landet gentemot Thailand? Hört en del som tycker att det är mycket bättre i Filippinerna. Har ej varit där men sugen på att åka dit. Gillar faktumet att man kan prata engelska lite mer obehindrat där.

Har inte varit i Filippinerna sedan 1993 så det har säkert ändrat sig och på den tiden var det ju mest hålligång som gällde. Språket mycket bättre men maten sämre, hotell dyrare och sämre, resebyråer så gott som obefintliga, brudar, alkohol mycket billigare,  mer kriminalitet och avundsjuka bland den manliga befolkningen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, stefan5300 said:

Har inte varit i Filippinerna sedan 1993 så det har säkert ändrat sig och på den tiden var det ju mest hålligång som gällde. Språket mycket bättre men maten sämre, hotell dyrare och sämre, resebyråer så gott som obefintliga, brudar, alkohol mycket billigare,  mer kriminalitet och avundsjuka bland den manliga befolkningen.

Just det där som jag har markerat låter inte bra. Har förstått att det är väldigt mycket vapen i omlopp där. Fördelen med exempelvis Pattaya är att man känner sig väldigt trygg oavsett tid på dygnet. Annat här i Stockholm där en enkel armstöt på krogen kan urarta i slagsmål.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Just det där som jag har markerat låter inte bra. Har förstått att det är väldigt mycket vapen i omlopp där. Fördelen med exempelvis Pattaya är att man känner sig väldigt trygg oavsett tid på dygnet. Annat här i Stockholm där en enkel armstöt på krogen kan urarta i slagsmål.

När jag var där så stod det alltid beväpnade vakter utanför banker och en del affärer med automathagelgevär och där jag brukade bo stod ett gevär bakom receptionsdisken.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror utan  tvekan att många vill uppvisa sitt Thailändska leverne som ett paradis eftersom det relativt sett är bra mycket billiare att få till ett hyfsat lyxliv i Thailand, något som de inte kan i Sverige.

 

Å andra sidan är det kanske ett paradis när man som (fattig)pensionär slipper snöslask, köer som är jobbiga, vända på varje krona, har ett vettigt boende,  m.m. till en rimligare kostnadsbild än i Sverige.

Jag har inget stort fint hus, inga nya fina bilar, flyger inte runt i världen längre men har det garanterat bättre än jag hade haft det i Sverige.

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker och vill ge min uppfattning lite angående ovanstående.

 

Jag bor i en välmående kommun och har det bra på flera sätt , dock inte ekonomiskt som pensionär. Bor i en bra bostadsförening i en större lägenhet utan skulder där jag kan åka från garage till garage. Inget problem med is och snö. Ansade gräsmattor och fruktträd, hobbyrum, bastu o.s.v.  Hur man då kan lyfta Thailand till skyarna  som en en del verkar vilja göra är för mig förvånande. Däremot vill jag gärna som i begynnelsen fortsätta med att besöka landet som bad-turist några veckor om året. t.e.x. 

https://www.google.se/maps/place/Klong+Prao+Resort(+Koh+Chang)/@12.0605456,102.2882943,3a,77.5y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS%3Dw129-h86-k-no!7i960!8i640!4m13!1m7!3m6!1s0x310416b31773727d:0x303d84ae1b457e0!2sKo+Chang,+Trat,+Thailand!3b1!8m2!3d12.0479159!4d102.3234816!3m4!1s0x3104128ee043aed1:0x5ca88358f9aa8bae!8m2!3d12.0605572!4d102.2883046

 

Oj, blev långt det här.  Trevlig plats vill jag skriva.

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Något av det som är bra är ju att det är hyfsat billigt att leva, jag drar runt 3 personer och 6 hundar på cirka 35 000 Baht i månaden men ska jag ut på hyss så blir det givetvis dyrare, bra klimat, billigt att laga bil och att anlita hantverkare. 

Något av det mindre bra är ju trafiken, en del vägar, all pappersexercis till bland annat visum, alla som eldar sina sophögar som innehåller allehanda ting, alla strömavbrott och att folk har sån respekt för bland annat läkare och de där stropparna som går på sina kontor med sina uniformer, färgkarta på bröstet och glitter på axlarna, jag har sagt till både frugan och grabben att de är inte värda ett dugg mer än en risbonde med skit under naglarna, de där uniformerade kontorsnissarna är till för oss inte vi för dem.

 

Förra året noterade jag alla de strömavbrott jag märkte av, 265 stycken 28 Mars till 3 Oktober allt från 2 sekunder till 31 timmar. Jag häftade ihop alla noteringar och la på disken där jag betalar räkningen och frågade varför det är så här men med deras obefintliga engelska så log de i stället som bara thailändare kan och vid sådana tillfällen är jag mycket glad med mitt bristfälliga kunnande av det thailändska språket.

IMG_2634.JPG.4afc0d93499d28aac418e7f6882241e5.JPGIMG_2631.JPG.5d29eac02c9bb1a485464d77aedd2ab9.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan väl inte påstå att Pattaya är paradiset för mig men bra mycket bättre än Bastuträsk är det i alla fall och då får det duga. :good:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Rospigg:

Intressant att läsa att Thailand inte är något paradis, det säger min fru också - Sverige är bättre, det är därför jag är här...

 

 

Vad är bättre i Sverige ?

Frågas av en som bor i Thailand sedan många år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna la jag in för många år sedan på MPR. Funkar fortfarande. Punkt 2 är väl inte överenstämmande längre. P.g.a all fartkameror som numer finns i Thailand.

 

1. Köra moped utan hjälm.

 

2. Framföra bilen i 160km/tim och veta om att man inte blir av med körkortet(böter givetvis men sällan mer än 100-200 Baht till polisens egen frukostklubb)

 

3. Tanka bilen för ca 6.50sek/litern (diesel)

 

4.Kunna beställa en Chang kl.09.00 på resturang om så önskas.

 

5.Kunna inhandla samma dryck när som helst på dygnet.

 

6.Ta en chang till middagen på krogen även fast man har bilen med sej.

 

7.Inte betala någon fastighetsskatt.(är huset betalt så är det betalt)

 

8.Måla om huset,bygga om som jag själv vill. (slippa söka bygglov,betala avgifter m.m)

 

9.Besöka Soi 6 i Pattaya,få två vackra 20-åringar att ta hand om min icke så vackra kropp

i en timme. Kostnad 1000-1500 Baht.(tyvärr inte aktuellt längre p.g.a att man är gift)

 

10. Oljemassage i en timme 300 Baht. (tillåtet enl. frugan)

 

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

 

12. Ett paket röka för ca 40-80 Baht.

 

13. Ett kg fläskfile för 120 Baht.

 

14. Bo på den Thailändska landsbygden.

 

15. ha underbara thai-vänner (allt från farmare till polischefer)

 

16. Vara ödmjuk inför Thailändarna(har jag kommit långt med)

 

17. Ha en underbar Thailändsk fru som jag älskar och dyrkar.(Har varit gift i Sverige två ggr tidigare,tre underbara barn i Svedala)

 

18. Ha 3 svågrar och 3 svägerskor(Thai) som har ställt upp för mej i många lägen.

 

19. Ett leende,en klackspark,ett skratt och inte ta allt så jävla allvarligt,det kommer man som Svensk långt med här i Thailand.

 

20. Tänk på att vi är gäster i Thailand.så för fan: Försök o ta seden dit du kommer.

Lovar att livet blir mer kul med ett flabb och en stor klackspark. (kanske några kalla Chang hjälper till)

 

P.s Har inte rankat det i någon speciell ordning! Bara tankar o allmänna funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minutes ago, thomas001 said:

11. Ha ett svenskt pass så man i princip kan besöka hela världen.

På vad sätt är det en fördel med Thailand? Att du har svenskt pass beror väl på att du är svensk medborgare, inte för att du bor i Thailand.

 

Även vi som bor i Sverige kan lätt besöka större delen av världen. Och det har inget med Thailand att göra.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är i alla fall bra mycket bättre än Thailand.

Här finns det en omväxling  och då inte bara vädret.

Finns "några" svenskar som bosatt sig i det falska leendets land - men lever ändå av svenska allmosor.

Det är betydligt fler från Thailand som bor och lever i Sverige och har en inkomst i Sverige - de är inga parasiter.

Enligt frugan är Thailand inget att ha i jämförelse med hur bra det ändå är i Sverige, fast visst kunde Sverige vara bättre.

Självklart tycker de pensionärer som bosatt sig i Thailand och lever på bidrag från Sverige att Thailand är bäst - annars vore ni inte i Thailand.:)

Lika självklart att det finns thailändska personer som nu bor och lever i Sverige som på ålderns höst kanske vill och återvänder till Thailand - men de är ändå lätt räknade.

Hur många falanger är det inte som återvänder till sitt forna hemland strax innan de dör - om de hinner.

När nöden infinner sig bruka råttorna fly:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Rospigg:

Jag tänker och vill ge min uppfattning lite angående ovanstående.

 

Jag bor i en välmående kommun och har det bra på flera sätt , dock inte ekonomiskt som pensionär. Bor i en bra bostadsförening i en större lägenhet utan skulder där jag kan åka från garage till garage. Inget problem med is och snö. Ansade gräsmattor och fruktträd, hobbyrum, bastu o.s.v.  Hur man då kan lyfta Thailand till skyarna  som en en del verkar vilja göra är för mig förvånande. Däremot vill jag gärna som i begynnelsen fortsätta med att besöka landet som bad-turist några veckor om året. t.e.x. 

https://www.google.se/maps/place/Klong+Prao+Resort(+Koh+Chang)/@12.0605456,102.2882943,3a,77.5y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS%3Dw129-h86-k-no!7i960!8i640!4m13!1m7!3m6!1s0x310416b31773727d:0x303d84ae1b457e0!2sKo+Chang,+Trat,+Thailand!3b1!8m2!3d12.0479159!4d102.3234816!3m4!1s0x3104128ee043aed1:0x5ca88358f9aa8bae!8m2!3d12.0605572!4d102.2883046

 

Oj, blev långt det här.  Trevlig plats vill jag skriva.

 

För 5 - 6 år sedan var jag där under högsäsong och det var ganska öde med få gäster. Trevlig miljö.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Jag är pensionär och boende i Thailand.

Har ett hus och familj  på landet, och en liten lägenhet i Pattaya, dit jag kör på 4 timmar.

 

Exempel på vad som är bra bra för mig  i Thailand är

 

``Sol vind och vatten``   att kunna vistas utomhus så mycket man vill, året om.

 

Att ha tillgång till all tänkbar färsk frukt, grönsaker, kryddor till bra pris , året om.

 

Lätt att få snabb tillgång till läkemedel, tandvård,  och sjukvård.

 

Bra service överallt,  och till rimliga priser för oss turister , om man själv visar respekt och vänlighet.

 

Låga priser, dvs nästan alltid under 50 procent mot Sverige.

 

Bra trafikleder, billig bensin, bilservice, och  bussresor.

 

Svensk feminism är sällsynt.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån här skrev att pensionärer lever på bidrag FEL Dom lever på sin pension  som dom har jobbat  för hela livet Var man vill ta ut den är ju valfritt 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Svensk feminism är sällsynt.

 

Uppväger alla tänkbara nackdelar som kan finnas i Thailand .Det dåliga är att en sjukförsäkring för mig kostar 100 000Thb/år om den tecknas i Thaibank och 35000 kr om den tecknas i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...