Jump to content
Rospigg

Thailand - paradiset ?

Recommended Posts

Rospigg

Detta är en tråd som i första hand vänder sig till långliggare och fast boende i Thailand.

Thailand kallas i bl.a. reklam för paradiset och The smiling country och vill ge sken av något positivt.  Och visst var det så för mig på de första resorna som turist boende på bättre hotell där det mesta var klappat och klart på olika sätt. Jag var inte så nogräknad utan sökte mig gärna utanför de traditionella lokala resorna organiserade av resebolagen för att lära mig mera om landet som jag besökte.  Med tiden upptäckte - tyckte jag att paradiset var mest något som reseföretagen hade hittat på och som gärna thailändska företrädare  tog över.

Så frågan går över till vad det är som lockar långliggare och övriga att stanna, något som andra länder som Sverige kan matcha ?

Upp nu till bevis och berätta vad som gör så fantastiskt.

• Ge karma 1

Tommy

Vädret är ju rätt hyfsat där när det är som sämst i Sverige, fast under våren och sommaren stannar jag gärna i Sverige.

Men om man måste åka på våren så är början-slutet på April rätt bra tack vare det underbara Songkranfirandet.

Maten där nere gillas ju av de fleste, speciellt köttbullar och annat smaskens på Beefeaters i Pattaya, sånt är ju svårslaget!

MVH

• Ge karma 1
  • Haha 8

Rospigg

Tommy ! Berätta gärna för okända vilken relation du har till Thailand.  Och Köttbullar, de thailändska grå-sega sådana som kan finnas i soppa hoppar jag gärna över, men kan äta ibland.

• Fint 1

Tommy
17 minuter sedan, skrev Rospigg:

Tommy ! Berätta gärna för okända vilken relation du har till Thailand.  Och Köttbullar, de thailändska grå-sega sådana som kan finnas i soppa hoppar jag gärna över, men kan äta ibland.

Träffade en go tjej i BKK 2003, vi gifte oss 1 år senare 2004, jag flyttade dit 2005, fick våra sketungar 2006 och 2007, pga omständigheter valde vi att flytta till Sverige 2011.

Sen 2013 driver vi Thaihak med Göteborgstraktens bästa mat (det finns mysigare restauranger, men har inte hittat nån med mer välsmakande mat här).

Åt förresten thailändska köttbullar (borde kanske kalla dem frikadeller då de är kokta, inte stekta, de blir även bra om lägger dem på grillen) på fläskkött idag, 2 olika leverantörer, våra "hemlagade" vann stort över de gummisega vi köpt.

Våra hemlagade finns inte på menyn ännu, men de kommer och vi har serverat dem i buffén för att testa vad gästerna tycker (de gillar dem, och visst, vi kör buffé vid lunchtid på arbetsdagar).

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 5
  • Fint 1

Rospigg

Intressant att läsa att Thailand inte är något paradis, det säger min fru också - Sverige är bättre, det är därför jag är här.  Jag vill hävda att paradiset är något som man skapar själv inombords känslomässigt.

Tänker på en gång för kanske tio år sedan då jag satt vid mitt sommarhus på förmiddagen en vårdag och hörde flyttfåglar sjunga - det var paradiset just då - inte Thailand.

Jag har besökt grannländerna till Thailand och sett en del men det har varit lite efterblivet.  Som en Vietnamesisk kvinna på min frus´arbetsplats säger till mig. - Du som gillar kultur, glöm Vietnam.  Vi har ingenting. Och som Förklaring sade hon att någon hade ställt frågan på plats och blivit skjutsad till ett köpcentrum med rulltrappa. Det var deras stolthet.

Får kanske göra som en äldre syssling till mig som varit gift i över 30 år med en Thailändsk kvinna vid Pitsanuluk- sitta inne med sin dator på plats - det finns inget att se i Thailand.

Thailand har visst fått för mycket positiv reklam. Jag tyckte t.ex. att vattnet på Central Plaza ( Bang Kapi ) var för kyligt. Tvingades nästan att sitta på barnavdelningen med 50 cm djup för att bli nöjd. Kan någon berätta var det finns hyfsat varmt badvatten i Thailand ( inga dumma svar som heta källor, som jag har prövat ) tack.

• Ge karma 1
  • Haha 1

Rospigg

Till Tommy. Läste om dig och ditt sunda engagemang för flera år sedan och vill försöka besöka restaurangen med er goda (?) mat. Har en äldre bror som måste (?) besökas vid Varberg till sommaren .

• Fint 1

Tommy
17 minuter sedan, skrev Rospigg:

Till Tommy. Läste om dig och ditt sunda engagemang för flera år sedan och vill försöka besöka restaurangen med er goda (?) mat. Har en äldre bror som måste (?) besökas vid Varberg till sommaren .

Välkommen!

Hoppas jag är där när ni dyker upp, annars kan du alltid be personalen att ringa mej, bor bara några kilometer bort.

MVH

swedenfarang
2 minutes ago, stefan5300 said:

Det är väl tvåveckorsturisterna som tycker att det är paradiset för det är ju så billigt och alla ler, att det skulle vara "Det leende landet" är ju bara trams,  alla människor i världen är väl glada och leende när allt är bra men mindre leende då det går emot dem.

Efter att ha varit i landet i snitt mer än en gång om året sedan 1988 och nu bott här i snart 5 så är det inget paradis för mig, kanske kommer en plus och minuslista senare

Du som har varit mycket i Filippinerna, hur skulle du ranka landet gentemot Thailand? Hört en del som tycker att det är mycket bättre i Filippinerna. Har ej varit där men sugen på att åka dit. Gillar faktumet att man kan prata engelska lite mer obehindrat där.

stefan5300
2 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Du som har varit mycket i Filippinerna, hur skulle du ranka landet gentemot Thailand? Hört en del som tycker att det är mycket bättre i Filippinerna. Har ej varit där men sugen på att åka dit. Gillar faktumet att man kan prata engelska lite mer obehindrat där.

Har inte varit i Filippinerna sedan 1993 så det har säkert ändrat sig och på den tiden var det ju mest hålligång som gällde. Språket mycket bättre men maten sämre, hotell dyrare och sämre, resebyråer så gott som obefintliga, brudar, alkohol mycket billigare,  mer kriminalitet och avundsjuka bland den manliga befolkningen.

• Ge karma 9

swedenfarang
1 minute ago, stefan5300 said:

Har inte varit i Filippinerna sedan 1993 så det har säkert ändrat sig och på den tiden var det ju mest hålligång som gällde. Språket mycket bättre men maten sämre, hotell dyrare och sämre, resebyråer så gott som obefintliga, brudar, alkohol mycket billigare,  mer kriminalitet och avundsjuka bland den manliga befolkningen.

Just det där som jag har markerat låter inte bra. Har förstått att det är väldigt mycket vapen i omlopp där. Fördelen med exempelvis Pattaya är att man känner sig väldigt trygg oavsett tid på dygnet. Annat här i Stockholm där en enkel armstöt på krogen kan urarta i slagsmål.

• Ge karma 4

stefan5300
10 minuter sedan, skrev swedenfarang:

Just det där som jag har markerat låter inte bra. Har förstått att det är väldigt mycket vapen i omlopp där. Fördelen med exempelvis Pattaya är att man känner sig väldigt trygg oavsett tid på dygnet. Annat här i Stockholm där en enkel armstöt på krogen kan urarta i slagsmål.

När jag var där så stod det alltid beväpnade vakter utanför banker och en del affärer med automathagelgevär och där jag brukade bo stod ett gevär bakom receptionsdisken.

• Ge karma 2

Rospigg

Jag tänker och vill ge min uppfattning lite angående ovanstående.

Jag bor i en välmående kommun och har det bra på flera sätt , dock inte ekonomiskt som pensionär. Bor i en bra bostadsförening i en större lägenhet utan skulder där jag kan åka från garage till garage. Inget problem med is och snö. Ansade gräsmattor och fruktträd, hobbyrum, bastu o.s.v.  Hur man då kan lyfta Thailand till skyarna  som en en del verkar vilja göra är för mig förvånande. Däremot vill jag gärna som i begynnelsen fortsätta med att besöka landet som bad-turist några veckor om året. t.e.x. 

https://www.google.se/maps/place/Klong+Prao+Resort(+Koh+Chang)/@12.0605456,102.2882943,3a,77.5y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNSFeCjpCW0Mpfv53jF7xTwOwD8lSauQ9qhTLtS%3Dw129-h86-k-no!7i960!8i640!4m13!1m7!3m6!1s0x310416b31773727d:0x303d84ae1b457e0!2sKo+Chang,+Trat,+Thailand!3b1!8m2!3d12.0479159!4d102.3234816!3m4!1s0x3104128ee043aed1:0x5ca88358f9aa8bae!8m2!3d12.0605572!4d102.2883046

Oj, blev långt det här.  Trevlig plats vill jag skriva.