Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny airconditioner


Wanchai

Recommended Posts

En aircondition har pajat i tjejens condo så det blir till att köpa nytt. 

 

Frågan är vilket märke ska man köpa och vilket ska man inte köpa?

 

Den gamla är en Mitsubishi som är över 20 år så den har hållit länge.

 

Sovrummet som den sitter i är 16 kvm så det borde räcka btu 12000. 

 

Jag har kollat på Robinson och de hade nedsatt pris på LG med 30%. Hur är kvaliten på LGn? Någon som har koll?

Ändrades av Wanchai
felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Wanchai:

En aircondition har pajat i tjejens condo så det blir till att köpa nytt. 

 

Frågan är vilket märke ska man köpa och vilket ska man inte köpa?

 

Den gamla är en Mitsubishi som är över 20 år så den har hållit länge.

 

Sovrummet som den sitter i är 16 kvm så det borde räcka btu 12000. 

 

Jag har kollat på Robinson och de hade nedsatt pris på LG med 30%. Hur är kvaliten på LGn? Någon som har koll?

Mitsubishi är bra men oftast lite dyrare.

Köp en Inverter för att slippa start och stopp hela tiden.   Går tyst och man får en jämnare temperatur i rummet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Mitsubishi är bra men oftast lite dyrare.

Köp en Inverter för att slippa start och stopp hela tiden.   Går tyst och man får en jämnare temperatur i rummet

Den LG jag tittat på är en inverter och ionizer för 16998 baht.

Finns samma maskin utan ionizer för 14998.

Priset inkluderar montering också.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wanchai:

Den LG jag tittat på är en inverter och ionizer för 16998 baht.

Finns samma maskin utan ionizer för 14998.

Priset inkluderar montering också.

Det är bara å slå till

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Wanchai:

Den LG jag tittat på är en inverter och ionizer för 16998 baht.

Finns samma maskin utan ionizer för 14998.

Priset inkluderar montering också.

Titta lite till 17k kunde jag få en Daikin för förra månaden. Daikin anses ju vara kungen av A/C vd jag har kunnat läsa mig till. Mitsubishi får också bra rekar. Här i Korat kan jag köpa en Samsung för 13k nu med luftrenare i. Kan kanske var nåt i Bangkok? Tyvärr slog vi inte till på Daikin och nu är den tillbaks uppe i 21-23k tyvärr. Vi har tre såna som köptes för ca 4 år sen och dom är helt suveräna. Blev en Hitachi som rengör sig själv i stället för 15,6k. Kyler gör den iaf och har  några speciella funktioner. Har precis fått den installerad så juryn är fortfarande ute vad gäller den.  Inverter ska det absolut vara.

 

Fel av mig den Samsung med kuftrenare gick på 17,5 så ditt pris är kanske inte så tokigt.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Esspe:

Titta lite till 17k kunde jag få en Daikin för förra månaden. Daikin anses ju vara kungen av A/C vd jag har kunnat läsa mig till. Mitsubishi får också bra rekar. Här i Korat kan jag köpa en Samsung för 13k nu med luftrenare i. Kan kanske var nåt i Bangkok? Tyvärr slog vi inte till på Daikin och nu är den tillbaks uppe i 21-23k tyvärr. Vi har tre såna som köptes för ca 4 år sen och dom är helt suveräna. Blev en Hitachi som rengör sig själv i stället för 15,6k. Kyler gör den iaf och har  några speciella funktioner. Har precis fått den installerad så juryn är fortfarande ute vad gäller den.  Inverter ska det absolut vara.

 

Fel av mig den Samsung med kuftrenare gick på 17,5 så ditt pris är kanske inte så tokigt.

Daikin och Mitsubishi går på cirka 25 000 baht. LGn nedsatt från 24 900 baht till 17 000 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aircondition har pajat i tjejens condo så det blir till att köpa nytt. 
 
Frågan är vilket märke ska man köpa och vilket ska man inte köpa?
 
Den gamla är en Mitsubishi som är över 20 år så den har hållit länge.
 
Sovrummet som den sitter i är 16 kvm så det borde räcka btu 12000. 
 
Jag har kollat på Robinson och de hade nedsatt pris på LG med 30%. Hur är kvaliten på LGn? Någon som har koll?
Har du kollat att det inte bara är ett standard fel? Kondensator som pajar är vanligt och kostar några hundra Baht att byta.
Ska ni ha kvar lägenheten länge så kan nyköp vara bra. Ska ni flytta snart skulle jag välja en vanlig start och stopp maskin då dessa krånglar mindre och är billiga att serva och reparera.
Köpte en dyr LG inverter men den var ett måndagsex och åkte ut till förmån för en Sharp start och stopp. Även sådana är numera väldigt tysta. Lycka till.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wanchai:

Daikin och Mitsubishi går på cirka 25 000 baht. LGn nedsatt från 24 900 baht till 17 000 baht.

Det haglar erbjudanden på A/C hela tiden här i Korat nu men antar att hon inte nöjer sig med fläkt så länge. Verkar vara ett ok pris.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Hemska Sven:

Har du kollat att det inte bara är ett standard fel? Kondensator som pajar är vanligt och kostar några hundra Baht att byta.
Ska ni ha kvar lägenheten länge så kan nyköp vara bra. Ska ni flytta snart skulle jag välja en vanlig start och stopp maskin då dessa krånglar mindre och är billiga att serva och reparera.
Köpte en dyr LG inverter men den var ett måndagsex och åkte ut till förmån för en Sharp start och stopp. Även sådana är numera väldigt tysta. Lycka till.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Start och stopp maskin krånglar inte mindre än andra. Litet rum många start och stopp och det är de många starterna som tar kål på kompressorerna (motorlindningarna)

Service är inte billigare för man gör samma sak.

En Inverter drar mycket mindre med ström då den är steglös och därmed ger både lägre förbrukning och jämnare temperatur.

Kondensator  standardfel ??????

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Start och stopp maskin krånglar inte mindre än andra. Litet rum många start och stopp och det är de många starterna som tar kål på kompressorerna (motorlindningarna)
Service är inte billigare för man gör samma sak.
En Inverter drar mycket mindre med ström då den är steglös och därmed ger både lägre förbrukning och jämnare temperatur.
Kondensator  standardfel ??????
 
Bara min erfarenhet efter 12 år. Men det är nog inget värt, andra har andra erfarenheter. Tog för givet att kondensatorer som ger upp kan räknas som ett standardfel eftersom servicefirman oftast har sådana ned sig i servicebilen?
Att invertermodeller drar mindre ström är säkert rätt, men i mitt fall var det knappt mätbart. Prisskillnaden då var minst 4000 Baht för en 12:a. Skulle ta en bra tid för payback.



Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Bara min erfarenhet efter 12 år. Men det är nog inget värt, andra har andra erfarenheter. Tog för givet att kondensatorer som ger upp kan räknas som ett standardfel eftersom servicefirman oftast har sådana ned sig i servicebilen?
Att invertermodeller drar mindre ström är säkert rätt, men i mitt fall var det knappt mätbart. Prisskillnaden då var minst 4000 Baht för en 12:a. Skulle ta en bra tid för payback.



Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Har aldrig bytt en kondensator i en split under mina 35 år som kyltekniker och numera även utbildare av blivande kyltekniker. Däremot några kondensorer som tryckts sönder av is. 😉

 

.

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig bytt en kondensator i en split under mina 35 år som kyltekniker och numera även utbildare av blivande kyltekniker. Däremot några kondensorer som tryckts sönder av is. [emoji6]
 
.
 
Kan det vara värmen eller kvaliteten på spänning som ger en viss skillnad på livslängden?
Har själv bytt kondensatorer i flera golvfläktar också. Det fanns på lager i den lilla elaffären i byn.



Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Kan det vara värmen eller kvaliteten på spänning som ger en viss skillnad på livslängden?
Har själv bytt kondensatorer i flera golvfläktar också. Det fanns på lager i den lilla elaffären i byn.



Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Förmodligen elnätet som svajar och då kan jag hålla med om att en on/off AC är bättre då den inte har lika mycket elektronik.

Men då brukar även datorer vara känsliga för det.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för modell av LG?  Det finns bra och vissa modeller som är mindre bra. 

Kolla också vad det är för köldmedie i den. Daikin kör med R32. Det funkar bra. R410A funkar också. Men jobbar i lite högre tryck.

Paybacktiden är ointressant eftersom dom är så billiga där..

Mvh BanFang.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vår AC gick startkondensatorn sönder efter 5-6 år, kostade  inte mycket att få den utbytt.

 

Har bytt ett par själv, men då på diskmaskiner och annat, så det händer.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för modell av LG?  Det finns bra och vissa modeller som är mindre bra. 
Kolla också vad det är för köldmedie i den. Daikin kör med R32. Det funkar bra. R410A funkar också. Men jobbar i lite högre tryck.
Paybacktiden är ointressant eftersom dom är så billiga där..
Mvh BanFang.
Billiga eller dyra, payback tid är väl aldrig ointressant? När du blir pensionär och har liten inkomst tänker man annorlunda.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft två pajade kretskort i Samsung. Den ena inverter och den andra on/off. I båda fallen har det varit kortslutning orsakade av en gecko som tagit sig in.


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev BanFang:

Vad är det för modell av LG?  Det finns bra och vissa modeller som är mindre bra. 

Kolla också vad det är för köldmedie i den. Daikin kör med R32. Det funkar bra. R410A funkar också. Men jobbar i lite högre tryck.

Paybacktiden är ointressant eftersom dom är så billiga där..

Mvh BanFang.

Modellen heter IK13RN.SR2

 

Köldmedel ingen aning.

 

3 års garanti på hela maskinen men 10 år på kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Modellen heter IK13RN.SR2

 

Köldmedel ingen aning.

 

3 års garanti på hela maskinen men 10 år på kompressorn.

Köp den det är en bra modell. Det verkar som den inte har displayen som blir kass efter ett kort tag. 

Om den inte har legat på lager alltför länge så har den R32 som Köldmedie. 

Mvh BanFang 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har haft två pajade kretskort i Samsung. Den ena inverter och den andra on/off. I båda fallen har det varit kortslutning orsakade av en gecko som tagit sig in.


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk


Nu har ytterligare en rätt ny Samsung inverter slutat fungera, vet inte orsaken. Men den är helt död.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2019-02-28 at 09:08, skrev rowa:

Nu har ytterligare en rätt ny Samsung inverter slutat fungera, vet inte orsaken. Men den är helt död.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

 

On 2019-02-15 at 08:02, skrev rowa:

Jag har haft två pajade kretskort i Samsung. Den ena inverter och den andra on/off. I båda fallen har det varit kortslutning orsakade av en gecko som tagit sig in.


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

 

On 2019-02-28 at 09:08, skrev rowa:

Nu har ytterligare en rätt ny Samsung inverter slutat fungera, vet inte orsaken. Men den är helt död.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Varning for Samsung Inverter a/c. Kapsling elektronik passar ej i tropikerna. Gecko, myror o alla andra kryp kortsluter pa kretskortens lodsida. Hade 4 st Samsung, en nu utkastad eft 2 ar ersatt av Carrier. De ovriga tre harvjag klatt in invertern (sitter i utomhusdelen) med finmaskigt nat. Dock aven haft kortis natdel inomhusdel pga gecko. Nasta a/c blir Daikin inverter.

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varning for Samsung Inverter a/c. Kapsling elektronik passar ej i tropikerna. Gecko, myror o alla andra kryp kortsluter pa kretskortens lodsida. Hade 4 st Samsung, en nu utkastad eft 2 ar ersatt av Carrier. De ovriga tre harvjag klatt in invertern (sitter i utomhusdelen) med finmaskigt nat. Dock aven haft kortis natdel inomhusdel pga gecko. Nasta a/c blir Daikin inverter.
 
Den döda Samsungen var trasig på grund av att råttor tagit sig in och ätit upp kondensvattenrör och kabelisolering. Samma sak har också skett på en till. De här används sällan då de sitter i en gäststuga och sällan används om det nu kan ha någon betydelse.

Tycker att Mitsubishi fungerar bra.



Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev sarne:

 

 

Varning for Samsung Inverter a/c. Kapsling elektronik passar ej i tropikerna. Gecko, myror o alla andra kryp kortsluter pa kretskortens lodsida. Hade 4 st Samsung, en nu utkastad eft 2 ar ersatt av Carrier. De ovriga tre harvjag klatt in invertern (sitter i utomhusdelen) med finmaskigt nat. Dock aven haft kortis natdel inomhusdel pga gecko. Nasta a/c blir Daikin inverter.

 

Samma i vår Samsung. Myror kortslöt elektroniken och Samsung säger att det tyvärr inte går på garantin. A/Cn var ca 3 månader gammal.

Så ca 4000 Baht senare, fungerar den igen. Men ytterst irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den LG jag tittat på är en inverter och ionizer för 16998 baht.
Finns samma maskin utan ionizer för 14998.
Priset inkluderar montering också.
Köpte en LG sist.
Inverter / steglös.

Funkar ännu efter 2år.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...