Jump to content
IGNORERAD

Köpa ny airconditioner


Wanchai

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev Mankan:

Det där tipset ska du nog ge till dig själv. De är ju liksom inte jag som skarvar kabel med eltejp. När det gäller elinstallationsfrågor är jag fel snubbe för dig att gå i klinch med. De är bara ett tips i alla välmening.

 

Förövrigt tycker jag nog mitt inlägg var rätt skämtsamt och muntert med glad gubbe och allt. 

Jag har aldrig någonsin skarvat en kabel med eltejp, tejpen leder ju inte ström men jag måste ju isolera kablarna på något sätt så att det inte blir kortslutning eller att någon stoppar dit fingrarna utan att titta sig för och får ström i sig. 

 

Jag är heller inte så duktig på elinstallationsfrågor mer än liten kurs på ett par dagar när jag jobbade som rörmokare.  

 

En leende gubbe kan tolkas på olika sätt. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del säger fel men menar rätt, varför hänga upp sig på småsaker.

För övrigt att skarva eller tvinna ihop två elkablar är att på sikt skaffa sig ett problem, ett måste att löda skarven och därpå isolera skarven, oxid har en suverän förmåga att på sikt isolera kablarna från varandra.

Isolera med krymplast som man i senare stadium värmer är oftast en långsiktig hållbar lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Jag är heller inte så duktig på elinstallationsfrågor

Svenska elektriker är i regel duktiga på installationer, rakt och prydligt och enl bok kan de dra kabel.....men lika värdelösa är de ofta i felsökning/åtgärd, ryssar, tyskar etc överlägsna dem där!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man löder inte ihop starkströmskablar, för det är väl det som avses? Pressa ihop med presshylsor är det bästa.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Svenska elektriker är i regel duktiga på installationer, rakt och prydligt och enl bok kan de dra kabel.....men lika värdelösa är de ofta i felsökning/åtgärd, ryssar, tyskar etc överlägsna dem där!

Jag fixar nästan vad som helst, bara lite svårt när några idi*ter kopplat innan jag fått se problemet...

"Lagade" vårt kylrums avfrostningssystem för en hundring igår, funkar bra, nu 30 timmar senare!

Det största problemet var en kopplingsdosa med 19 ledare, in och ut...

Inget uppmärkt, bara att mäta sej fram till hur nån stolle kopplat på frihand, för drygt 10 år sedan...

 

Så, sug på den din gamle "fönstertittare" ((navigatör,) i motsats till oss som får flytetyget att fungera)...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag fixar nästan vad som helst, bara lite svårt när några idi*ter kopplat innan jag fått se problemet...

"Lagade" vårt kylrums avfrostningssystem för en hundring igår, funkar bra, nu 30 timmar senare!

Det största problemet var en kopplingsdosa med 19 ledare, in och ut...

Inget uppmärkt, bara att mäta sej fram till hur nån stolle kopplat på frihand, för drygt 10 år sedan...

 

Så, sug på den din gamle "fönstertittare" ((navigatör,) i motsats till oss som får flytetyget att fungera)...

 

MVH

Så länge du ”skarvar” med eltejp är det visst ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev stefan5300:

Jag är heller inte så duktig på elinstallationsfrågor mer än liten kurs på ett par dagar när jag jobbade som rörmokare.

Nä men ge inte upp du hittar säker nått du är duktig på så småningom. Just de där 2 dagars kurserna i ellära eller rörkrökning kanske du inte ska luta dig allt för mycket på. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-06-14 at 20:17, skrev Mankan:

Nä det krävs nog lite mer kunskap för att förstå så det är nog lönlöst att förklara antar jag.

Jag tror ta-mig-fan tvåhundringen och huahinfittan har hittat varandra. Kom igen nu tryck på minusknappen de har ju gått minst 5 minuter sedan mitt senaste inlägg.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
13 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tror ta-mig-fan tvåhundringen och huahinfittan har hittat varandra. Kom igen nu tryck på minusknappen de har ju gått minst 5 minuter sedan mitt senaste inlägg.

Nä Manflickan, jag ger inte minuskarma först. Tillbaka negativ karma ger jag, och positivt karma förstås. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nä Manflickan, jag ger inte minuskarma först. Tillbaka negativ karma ger jag, och positivt karma förstås. 

Hur gör du med skål-karman?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nä Manflickan, jag ger inte minuskarma först. Tillbaka negativ karma ger jag, och positivt karma förstås. 

Nämen inte tog du väl åt dig? De var ju ett helt neutralt inlägg.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
13 minuter sedan, skrev Tommy:

Hur gör du med skål-karman?

Den är lurig. Ibland är det svårt att veta om någon skriver på fyllan. Att dela ut för många skål karma känns inte bra, antagligen jag då själv på fyllan. Så det blir ibland bara. Jag har Inget att skåla med just nu så jag delar inte ut någon. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev Mankan:

Nämen inte tog du väl åt dig? De var ju ett helt neutralt inlägg.

Tog inte åt mig, du typ nämnde mig. Kanske menade du den andra huahin?

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
12 minuter sedan, skrev Mankan:

Nämen inte tog du väl åt dig? De var ju ett helt neutralt inlägg.

Tog det dig en vecka att klura ut ett svar? Min recension var neutral, jag skrev om två kombatanter och tog inte sida för någon av dom. Att det var just er kunde väl alla se av tidigare konversation. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

du typ nämnde mig

Ja det är ju sant jag skrev ju fittan.

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
9 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det är ju sant jag skrev ju fittan.

 

Ja, Manflickan, då var det inte särskilt neutralt trots en veckas funderande. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Rasamus:

Man löder inte ihop starkströmskablar, för det är väl det som avses? Pressa ihop med presshylsor är det bästa.

Varför ska/kan man inte löda ihop starkströmskablar om man inte har tillgång till presshylsor?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Varför ska/kan man inte löda ihop starkströmskablar om man inte har tillgång till presshylsor?

En överbelastad kabel kan få tennet att smälta och kablarna börjar röra på sig.

På landsbygden har jag sett hur dom bara kopplar in enhet efter enhet på samma vägguttag

med flera förgreningsdosor. 

  • Ge karma 1

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag fixar nästan vad som helst, bara lite svårt när några idi*ter kopplat innan jag fått se problemet...

"Lagade" vårt kylrums avfrostningssystem för en hundring igår, funkar bra, nu 30 timmar senare!

Det största problemet var en kopplingsdosa med 19 ledare, in och ut...

Inget uppmärkt, bara att mäta sej fram till hur nån stolle kopplat på frihand, för drygt 10 år sedan...

 

Så, sug på den din gamle "fönstertittare" ((navigatör,) i motsats till oss som får flytetyget att fungera)...

 

MVH

Du e ju ingen elektriker, så klart du fixar det........ 55555555

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Varför ska/kan man inte löda ihop starkströmskablar om man inte har tillgång till presshylsor?

 

1 timme sedan, skrev Broskan:

En överbelastad kabel kan få tennet att smälta och kablarna börjar röra på sig.

På landsbygden har jag sett hur dom bara kopplar in enhet efter enhet på samma vägguttag

med flera förgreningsdosor. 

Pga fenomenet kallflytning är förtenning av kablar, som ska anslutas med skruv till exvis plint förbjudet i Sverige sedan lång tid tillbaka. 

När tennet krymper ihop minskar trycket av skruven mot tennet och sk glappkontakt uppstår. Samma sak bör uppträda vid förtenning/lödning under presshylsor. 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Broskan:

En överbelastad kabel kan få tennet att smälta och kablarna börjar röra på sig.

På landsbygden har jag sett hur dom bara kopplar in enhet efter enhet på samma vägguttag

med flera förgreningsdosor. 

Ok, men tror du inte att skyddsisoleringen runt kabeln smälter före tennet om det blir för hög överbelastning?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lödning och vibrationer är ingen bra kombination.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...