Jump to content
IGNORERAD

Att lämna Thailand med eget fordon


biker

Recommended Posts

Hej

 

Är det någon som vet hur det ligger till? 

Om man är registrerad ägare till bil eller mc i Thailand. 

Har ordning på försäkring mm. Kan man då lämna Thailand i detta

fordon för resa till andra länder, för att sedan återkomma till Thailand

i samma fordon?

Förutsätter naturligtvis att man har ordning på visum mm.

Frågan handlar om att föra ut och in ett fordon från/till Thailand.

Har googlat lite, men hittar inte direkt någon bra info.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Är det någon som vet hur det ligger till? 

Om man är registrerad ägare till bil eller mc i Thailand. 

Har ordning på försäkring mm. Kan man då lämna Thailand i detta

fordon för resa till andra länder, för att sedan återkomma till Thailand

i samma fordon?

Förutsätter naturligtvis att man har ordning på visum mm.

Frågan handlar om att föra ut och in ett fordon från/till Thailand.

Har googlat lite, men hittar inte direkt någon bra info.

 

mvh

biker

 

Vet inte exakt vad som krävs för papper men har några vänner som brukar ta sina hojar på en sväng från Pattaya till Vietnam och Kambodja ibland, så jag vet att det funkar.

 

Är inte säker på var du håller hus, men om du är i Pattaya-trakten så ta dej till tex Thaihitian Queen och fråga grabbarna från Jesters, de har koll.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Hej

 

Är det någon som vet hur det ligger till? 

Om man är registrerad ägare till bil eller mc i Thailand. 

Har ordning på försäkring mm. Kan man då lämna Thailand i detta

fordon för resa till andra länder, för att sedan återkomma till Thailand

i samma fordon?

Förutsätter naturligtvis att man har ordning på visum mm.

Frågan handlar om att föra ut och in ett fordon från/till Thailand.

Har googlat lite, men hittar inte direkt någon bra info.

 

mvh

biker

 

du får gå till transportmyndigheten (där du tar körkort betalar skatt mm). Ta med bilen och boken på bilen. Och begär att dom utfärdar ett pass för bilen.

På så sätt så kan du ta ut bilen genom uppvisande av bilpasset när du passerar gränsen.

Saknar du detta så släpps bilen inte ut ellere in i landet.

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev janne_h:

du får gå till transportmyndigheten (där du tar körkort betalar skatt mm). Ta med bilen och boken på bilen. Och begär att dom utfärdar ett pass för bilen.

På så sätt så kan du ta ut bilen genom uppvisande av bilpasset när du passerar gränsen.

Saknar du detta så släpps bilen inte ut ellere in i landet.

 

 

Tackar för info. Samma gäller för mc?

 

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Jag har själv aldrig lämnat Thailand med egen moppe så jag vet inte hur det fungerar.

Däremot så finns det en bra site som heter The Golden Triangle Rider och där finns det mycket information i ämnet.

 

https://www.thegtrider.com/touring-information-overview/s-e-asian-border-crossings

 

Mvh

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Du behöver även en extra nummerplåt som är översatt till "läsbara" bokstäver.

Stämmer inte. Jag vet en kille som körde sin mustang från Bangkok till Amsterdam i somras. Han hade sina vanliga thai plåtar på hela vägen utan problem.

 

Med vänlig hälsning Janne 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem att köra ut med bilen bara du skaffat bil-passet som nämns ovan. Var dock beredd på pappersexercis vid gränsen där du får fylla i ett sorts manifest med uppgifter om bilen och alla som åker med. Innan du släpps in i nästa land måste du också köpa försäkring för landet i fråga. I Nong Khai finns ett gäng försäkringsmäklare direkt vid gränsen och så är det väl på alla andra ställen kan jag tänka.

 

När det gäller MC tycker jag mig minnas att en del grannländer inte tillåter detta, du får googla.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Jag har själv aldrig lämnat Thailand med egen moppe så jag vet inte hur det fungerar.

Däremot så finns det en bra site som heter The Golden Triangle Rider och där finns det mycket information i ämnet.

 

https://www.thegtrider.com/touring-information-overview/s-e-asian-border-crossings

 

Mvh

Luke the Drifter

Hej

 

Tack för den länken, en hel del intressant läsning.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

Stämmer inte. Jag vet en kille som körde sin mustang från Bangkok till Amsterdam i somras. Han hade sina vanliga thai plåtar på hela vägen utan problem.

 

Med vänlig hälsning Janne 

Hej

 

Vet du möjligen viken rutt, dvs. vilka länder han passerade för att ta sig till Europa?

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi åkte  med vår vän med hennes bil från Chinang Mai till Burma.

När vi åkte tillbaka sökte de på gränsövergången efter vapen och narkotika.

Annars var det inga problem.  Tyvärr vet jag inte vad hon hade för dokument med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev janne_h:

Stämmer inte. Jag vet en kille som körde sin mustang från Bangkok till Amsterdam i somras. Han hade sina vanliga thai plåtar på hela vägen utan problem.

 

Med vänlig hälsning Janne 

Kanske är olika i olika länder. Blir inte insläppt i Malaysia utan en annan skylt i alla fall.

I vårt fall PKT8708

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Kanske är olika i olika länder. Blir inte insläppt i Malaysia utan en annan skylt i alla fall.

I vårt fall PKT8708

 

Kan ju vara specifikt för malasya?

Han jag åsyftar åkte via laos kina och en massa länder i gamla sovjetunionen och sedan in i EU via Slovenien om jag inte minns fel. Han hade i alla fall på sina Thaiskyltar hela vägen utan problem.

Jag har ju personlig skylt på min musse "Bangkok" och det är heller inga problem med den ute i europa. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Vet du möjligen viken rutt, dvs. vilka länder han passerade för att ta sig till Europa?

 

mvh

biker

 

Har för mig att han äkte genom Laos kina och sedandom gamla sovjetstaterna på vägen sedan Slovenien. Har du Facebook kan du söka på nutkinglambo eller nutkingdrive så kan du se hans äventyr i hans flöde med massor av bilder från länderna han passerade och bilen. Han gjorde färden på 45 dagar med avslut i Amsterdam. Och skeppade sen bilen hem till Thailand igen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...