Jump to content
Rospigg

Thailand - varför ?

Recommended Posts

Boa52
7 minuter sedan, skrev Rospigg:

Under frågan varför kommer också de smörkladdiga kärleksserier som går på TV.  Thailändare sätter sig som flugor framför TV- skärmen för att titta på ett antal överklass-familjer som bor i lyxvillor typ större herrgård. Intriger och svek i bunt och parti hör till vardagligheterna. Kostym, påkostad konst och pumps är något av standard. Varför är det så fascinerande att se något som den vanliga thailändaren aldrig kommer att uppleva. Jag skulle aldrig sätta mig och se sådant tidsödande skräp i Sverige. Läs en bra bok i ställe som kan ge kunskap och bildning. Märkligt att serierna ens släpps igenom av militären, som att svärta ned överhögheten.

Och varför försöker inte BBK gå i bräschen för att använda el-MC i stället för alla rullande dundertrummor. Skulle göra vägarna tystare och trevligare att vistas vid.

Har inte vi inte det i sverige också, tidigare Dallas, Falcon creast och dylika såpor, finns ju idag också så ingen stor skillnad

I Bangkok är dom flesta taxi och Tuktuk gasdrivna och många privata bilar också. Min tuktuk är tyvärr inte gasdriven men

blir nog bara 5 mil varje år så jag har nog inte så mycket utsläpp som sabbar världen

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

born41
41 minuter sedan, skrev Rospigg:

Under frågan varför kommer också de smörkladdiga kärleksserier som går på TV.  Thailändare sätter sig som flugor framför TV- skärmen för att titta på ett antal överklass-familjer som bor i lyxvillor typ större herrgård. Intriger och svek i bunt och parti hör till vardagligheterna. Kostym, påkostad konst och pumps är något av standard. Varför är det så fascinerande att se något som den vanliga thailändaren aldrig kommer att uppleva. Jag skulle aldrig sätta mig och se sådant tidsödande skräp i Sverige. Läs en bra bok i ställe som kan ge kunskap och bildning. Märkligt att serierna ens släpps igenom av militären, som att svärta ned överhögheten.

Och varför försöker inte BBK gå i bräschen för att använda el-MC i stället för alla rullande dundertrummor. Skulle göra vägarna tystare och trevligare att vistas vid.

Varför säljer biltidningar så bra i Sverige? Dom skriver ju mest om hiskerligt dyra vidunder som gemene man inte har en chans att kunna köpa.

Jag tror svaret ligger i att alla vill kunna drömma sig bort till en värld dom vet att dom aldrig kan komma till.Det gäller att hålla hoppet vid liv.

Born41

• Ge karma 5

Wangthong
2 timmar sedan, skrev Rospigg:

Nej, faktiskt inte.  Läste lite om dessa som jag uppfattade som skräpserier.. Mest Amerikanskt skit tror jag.

Och så, varför ?  Varför har thailändare så svårt på att vilja lära sig något nytt ?  Tänker bl.a. på när svärföräldrarnas hus skulle byggas till. Då anlitades några lokala murare som också skulle göra ett nytt kök, lägga klinkers och sätta upp kakel m.m.  Det fanns ritningar och beskrivningar på hur det skulle göras.  Omedelbart började problemen och protesterna. Så kan man inte göra.  Svågern Ziia från Bangkok fick snart åka upp och berätta hur det var tänkt.

Hjälpte det. Nej, nej. Det går inte att göra så på grund av .... o.s.v.  Hantverkarna blev så arga så de hotade med stryk om han inte gav sig av. Så efter några veckor var det mesta ändå klart och hantverkarna kliade sina huvuden och tittade förundrat och mycket stolta på vad de hade skapat. Det näst intill omöjliga hade gjorts.  Under whiskey-drickande kunde de sedan skryta över hur duktiga de hade varit.  Man häpnar.

Och så, varför.  Varför har thailändare så svårt med att skilja mellan mitt och ditt ( företrädesvis ? på landsbygden ) ? Efter ett par år kom familjen Rospigg och hälsade på svärföräldrarna. Inspekterade det nya f.d. fina köket som hade omvandlats till något som såg ut som ett förråd. På bänkarna stod en massa köksmaskiner travade bredvid varandra. Mikron, riskokare, kaffekokare, vattenkokare, ny riskokare, ytterligare en vatten-kokare, stor glasbunke med hembränd sprit med insekter, odiskade dricksglas i en lång rad. Ovanpå dessa saker var det kartonger och en hel del annan bråte. Diskhon såg rostig ut i dammet och vattenkranen hade slutat fungera.....  Rutten mat hittades i plastbunkar.  Jag frågade varför svärmor inte hade ställt in dessa i nyinköpta kylskåpet i stället för det gamla utslitna.  I kylskåpet låg mest några gamla okända grönsaker och en  lite ödla.  Jag frågade om de tänkte äta ödlan eller om svärfar möjligen tänkte använda den i till nästa omgång sprit.  Åter igen tittade gamlingarna på varandra och förstod ingenting.

Då det var dags att börja återanvända mikron så frågade min fru efter adaptern som hade suttit i vägguttaget. Dödstyst tills svärföräldrarna började skruva på sig, och tyst började samspråka. Var det inte NN som kom och frågade om han fick låna mumlade svärfar, eller var det ....?   Det blev bara att köpa en ny adapter.  Thailand har ju ingen riktig standard på sina el-uttag. Märkligt.

Tänkte så på hur det hade varit några år tidigare. Jag hade köpt och givit några handverktyg till den rätt ohändige svärfar.  Kraftig hammare, ett par sågar, passande tänger.

Min fru förvarnade att det är inte som i Sverige där jag hade en stor uppsättning verktyg inklusive flera svetsar och tryckluft. ( Dessa sköter jag noggrant om, de har ju kostat pengar. )

Vid kontroll hittade jag rostiga tänger liggande ute bland hönsen, En spade hos en granne, kraftiga hammarskaftet avslaget, hand-sågarna sönder och övriga verktyg skingrade för vinden.  Som ett ordspråk säger: man skall inte kasta pärlor till svinen.

Varför............

Korta svaret är nog att ,

Mycket är  utbildningssystemets fel. 

Man får där lära sig att inte ifrågasätta. 

Tommy
12 timmar sedan, skrev SatanG:

Eftersom jag bor i sydöstra bkk (Suk 113) så vill man ju gärna ha en beach hyffsat nära. Har därför försökt med Bangsaen några gånger och varenda gång slutar med tanken att aldrig åka till sån skit igen. Åker man dit för att bada etc så måste man ha prickat in en av thailands både tråkigaste samt skitigaste stränder. Knappt duglig för hundar i mina ögon och fullt jämförbar med klong san saeb. :-)

/ SatanG

Har semestrat där en 3-4 gånger!

Stranden kan se bra ut, på lite avstånd, men vi badade aldrig i havet (en massa plast i vattnet och luktade sådär...), hyfsat fin strandpromenad har de ändå!

Tricket är att hitta ett bra Hotell med en bra pool, minns inte vad favoriten hette, men Poolen var grym med runda former och barnvänlig.

De har bra thaikäk och en massa Bkk-bor som tycker det är ett "Paradis", men tom Jomtien är bättre, särskilt om man tar sig lite längre söderut, tycker jag.

MVH

• Ge karma 1

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev Rospigg:

Fast det är ju inte Bangkok som kör MC, det är människorna.

Varför kör inte alla i New York Tesla?

Ja, så länge man måste betala själv så får man köra det man har råd med

• Ge karma 4

evert 1

Det gäller att smälta in i miljön absolut inte att förhäva sig.

Falangen får absolut inte visa sig på styva linan, komma med nya ideer, uppfattningar ska man behålla för sig själv.

Samma när det gäller ekonomin, en fattig falang uppfattas på ett helt annat sätt en rik dito.

Man kan vara hjälpsam men då på thailändares villkor. Absolut INTE avbryta en thai för att visa hur det egentligen ska gå till.

En thai har ALLTID rätt och gör ALDRIG fel - motbevisa detta och thai har förlorat ansiktet = evig ovän.

Fråga man en thai om råd i stället för att visa hur det ska gå till är många gånger början till en fin vänskap.

Man kommer i mycket bättre dager om man hjälper en thai praktiskt i stället för med pengar.

Thailändarna är inte lite avundsjuka på de som har pengar och också visar att de har pengar.

Är min uppfattning under den tid jag varit i Thailand, jag som är DUM och har tummen mitt i handen.

• Ge karma 3
  • Fint 1

evert 1

Just när det gäller tvätt av kläder har de massor av parfym inte bara i sköljmedlet utan även i tvättmedlet, dessutom sköljs tvätten för dåligt.

Kanske bakteriedödande medel i tvättmedlet vilket gör att kläderna håller sig fräscha en längre tid, styva blir de i varje fall.

Skräphögen där det eldas titt som tätt än nog inte bara av ondo, hur skulle det se ut om det inte eldades, är tillräckligt med råttor och flugor som det redan är.

Apropå att det är "något" dammigt inomhus, nog är det bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Något annat roligt kan man se vid turistränderna när det "städas".

Allt som kommit in med vågorna och annat skräp på stranden samlas noga ihop, därefter gräver man ett hål i strandkanten och där öser ned all skit för att sedan täcka över det med ny sand.

Nästa dag får man återigen göra om det.

Är det lite strömt intill strandkanten öser man då i stället ut det i vattnet så grannen får det, eftersom alla gör på samma vis ligger det ny skit i strandbrynet hela dagen.

En normal thailändare lägger sitt verktyg där jobbet avslutades, på så sätt vet han var han ska börja när han får lust nästa gång.

• Ge karma 5
  • Haha 1

judazzz
On 2/12/2019 at 8:57 AM, broder tuk tuk said:

Kan bara hålla med om att dom flesta thailändares hygien är mycket bra.

Till och med på såna ställen som toaletterna vid barerna på ex soi 7 i Pattaya är det förvånansvärt rent trots en massa fulla faranger som pissar uppåt väggarna.

Har aldrig känt pissedoft där trots mer än 5 år bland barerna.

BTT

Sicka "Orm" fasoner!

Svärta ner Pattayas fina familje destinations rykte med att lufta Kobran och släppa ifrån sig urin.

Är reportern rasisit tro,? "dark skinned" 

Foreigner seen urinating from back of Baht Bus in broad daylight

https://thepattayanews.com/2019/02/13/foreigner-seen-urinating-from-back-of-baht-bus-in-broad-daylight/

• Ge karma 1
  • Haha 3

clion
On Monday, February 11, 2019 at 21:08, skrev SatanG:

Eftersom jag bor i sydöstra bkk (Suk 113) så vill man ju gärna ha en beach hyffsat nära. Har därför försökt med Bangsaen några gånger och varenda gång slutar med tanken att aldrig åka till sån skit igen. Åker man dit för att bada etc så måste man ha prickat in en av thailands både tråkigaste samt skitigaste stränder. Knappt duglig för hundar i mina ögon och fullt jämförbar med klong san saeb. :-)

/ SatanG

Prova Bangsaray nästa gång 

• Ge karma 5