Jump to content
IGNORERAD

Thailand - varför ?


Rospigg

Recommended Posts

On 2/12/2019 at 8:57 AM, broder tuk tuk said:

 

Kan bara hålla med om att dom flesta thailändares hygien är mycket bra.

 

Till och med på såna ställen som toaletterna vid barerna på ex soi 7 i Pattaya är det förvånansvärt rent trots en massa fulla faranger som pissar uppåt väggarna.

 

Har aldrig känt pissedoft där trots mer än 5 år bland barerna.

 

BTT

Sicka "Orm" fasoner!

Svärta ner Pattayas fina familje destinations rykte med att lufta Kobran och släppa ifrån sig urin.

Är reportern rasisit tro,? "dark skinned" 

Foreigner seen urinating from back of Baht Bus in broad daylight

https://thepattayanews.com/2019/02/13/foreigner-seen-urinating-from-back-of-baht-bus-in-broad-daylight/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rospigg

    6

  • born41

    5

  • evert 1

    3

  • HuaHindinnge

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 hours ago, evert 1 said:

Just när det gäller tvätt av kläder har de massor av parfym inte bara i sköljmedlet utan även i tvättmedlet, dessutom sköljs tvätten för dåligt.

Kanske bakteriedödande medel i tvättmedlet vilket gör att kläderna håller sig fräscha en längre tid, styva blir de i varje fall.

Skräphögen där det eldas titt som tätt än nog inte bara av ondo, hur skulle det se ut om det inte eldades, är tillräckligt med råttor och flugor som det redan är.

Apropå att det är "något" dammigt inomhus, nog är det bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Något annat roligt kan man se vid turistränderna när det "städas".

Allt som kommit in med vågorna och annat skräp på stranden samlas noga ihop, därefter gräver man ett hål i strandkanten och där öser ned all skit för att sedan täcka över det med ny sand.

Nästa dag får man återigen göra om det.

Är det lite strömt intill strandkanten öser man då i stället ut det i vattnet så grannen får det, eftersom alla gör på samma vis ligger det ny skit i strandbrynet hela dagen.

En normal thailändare lägger sitt verktyg där jobbet avslutades, på så sätt vet han var han ska börja när han får lust nästa gång.

Med en maskin lika denna som vi har sköljs tvätten helt ok.

disk.jpg.4ab24575df7d1e004455695ef54a6d79.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag överlevt i denna "misär" på heltid i 12 år. Visst tar det några år att byta kultur men alternativet är att stanna i Sverige. Du/vi lär inte ändra på Thailändska vanor och seder varken i städningen, matlagningen eller trafiken.
Man får bara lov att anpassa sig. Tjing!

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On Monday, February 11, 2019 at 21:08, skrev SatanG:

 

Eftersom jag bor i sydöstra bkk (Suk 113) så vill man ju gärna ha en beach hyffsat nära. Har därför försökt med Bangsaen några gånger och varenda gång slutar med tanken att aldrig åka till sån skit igen. Åker man dit för att bada etc så måste man ha prickat in en av thailands både tråkigaste samt skitigaste stränder. Knappt duglig för hundar i mina ögon och fullt jämförbar med klong san saeb. :-)

 

/ SatanG

Prova Bangsaray nästa gång 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
On ‎2019‎-‎02‎-‎11 at 15:24, skrev Rospigg:

När man läser en del resekataloger och bloggar kan man stöta på följande text i lite olika utformning.  Skrapa lite på ytan på det thailändska samhället och ni kommer att upptäcka medeltiden.

Den moderna ytan till trots med flickor i jeans och rödmålade läppar, skytrain och tunnelbana o.s.v. så lever mycket av gamla traditioner kvar. Och det behövs bara att man öppnar ögonen lite för att se att Thailand på många sätt fortfarande är ett U-land.  Varför är det så?  Tänk bara på de fula gamla svarta  teletrådrna som hänger i massor längs vägarna. Varför ?  Har inte minst 80 % av thailändarna mobiltelefon, och än fler i städerna., minst 95 %. Är det inte bara att riva ned skiten. Tänk så mycket värdefull koppar som bara hänger till ingen nytta. I Sverige har koppartjuvar gett sig på nästan allting såsom kyrkor för att få sig lite pengar.

 

Och renligheten, eller den obefintliga renligheten.  Toalettpapper saknas på de flesta toaletter. Jag klagade ( sa ) till min fru att thailändare är orenliga. De skopar bara på sig lite vatten någon gång om dagen och tycker att de är rena. Sedan hänger de på sig guld. Detta med tanke på de tvålar jag sett varit torra och spruckna. Irriterat svarade  min käraste  - Kan du inte tänka dig att det finns flytande tvål ....    Hmmm .. jo mycket riktigt hade jag missat detta. Problemet var bara att dessa plastflaskor var tomma. Inte till stor hjälp efter ett toalettbesök. Handdukar som var ingrodda av gammal skit så de var gråa, trots att de var nytvättade gav de knappast ett positivt intryck. Eller som en morbror sade inför en fest. Börja på med maten ni andra så hjälper jag till att dela upp kycklingen efter toalettbesöket. Den maten åt inte jag.

 

Och trots pengar hos thailändaren har jag ofta eftersökt produkter när jag har bott hos dem.  Min fru tar med ost och vin som gåvor ibland. Men var finns osthyveln och korkskruven ? Jag kan inte låta bli att förvånas hur man prioriterar. Besökte en kinesisk miljonär som har månadslön som överstiger många svenska direktörers. Hur går det till när han skall ha det lite trevligare och göra en fest? Sitta på golvet som risfolket på landet ? Nej, nej.  Någon hyfs får det vara. Fram  kommer några hopvikbara plåtbord. Ett par plaststolar, en barstol, en träpall, en stadig kartong, och kortändan på en säng. Diverse dricksglas m.m.  Så börjar maten komma på bordet. Men skedar ? Var fan finns de riktiga skedarna ?  Varför envisas man med att alltid ha de förkrympta små plåtskedarna som trottoarrestaurangerna brukar ha? Var finns vita dukarna och silverljusstakarna med levande ljus ?

 

Och så skall alla äta med egna bestick i allas mat. Då skyller jag på min dåliga mage.  Matskicket påminner om de som småbarnsföräldrar använder tillsammans med sina förskolebarn upp till 5 års åldern, inte vuxna människor. 

Såg ett program av stå-upp komikern Johan Glans i Sverige om födelsekalas för småbarn. Dräglande och snoriga kommer de. Föräldrar har inte ett uns av skam att släppa iväg dem.  Torkar av den rinnande näsan innan de börjar gräva i skålen med popcorn. Hostar och håller på. Så är det dags för tårtan.  Då utropar Glans med en fråga : Hade vi smörkräm på tårtan ( snor ) ?  Så upplever jag thailändares bordsskick ibland - mindre trevligt. 🤮

 

Och hur man tillagar mat är ett eget kapitel. Tänker bl.a svägerskans sk. restaurang.  Inget riktigt kök med diskbänk. Ingen spis med plattor och ugn. Ingen mikro. Inga rena skärbrädor. Brist på ta mig fan allt.

Stod på trottoaren en gång och betraktade hur en lite finare restaurang tillagade sin mat. Alla produkter låg prydligt uppstaplade i ett glas-skåp med öppen baksida ( ingen kylning ). En skärbräda som ibland användes till olika saker fick titt som tätt besök av duvor. Under själva restaurangvagnen fanns en liten öppning för avloppsvatten o.dyl. i gatunivå.  Där tittade 3 små råttor fram. Efter en stund blev de modiga och tog sig upp på trottoaren och sprang runt lådor och bunkar med sallad och grönsaker. Att man, som jag, blir magsjuk ibland är inte förvånande.  En bekant kom med en rekommendation: gå inte till toaletten före ett restaurangbesök ( då vill du inte äta ), utan gör det efter. För mig har det ständigt uppkommit nya frågor i formen varför. Det mesta skall ges skenet av att vara fint och bra fast det mesta är motsatsen. Stenhårda madrasser som det kryper insekter runt.

 

Finns mycket att skriva om detta.  😨

 

 

 

En inte allt för vild gissning är att du inte trivs allt för bra i Thailand eller så ironiserar du? Hur som så håller jag med om något men inte om annat, det beror nog mest på olika erfarenheter.

 

Vad det gäller skopan på toaletten så tycker jag att den blir allt mer sällsynt även om jag blev tvungen till ett sådant besök med hål i backen i januari. De som har rövdusch däremot vilket är de flesta

så vill jag hävda att det är mer hygieniskt än att torka sig med papper. 

 

När det gäller allmän renlighet så måste jag ha blivet "tilldelad" en ovanligt renlig sambo. Hon duschar minst 2 gånger om dagen. Att hon sedan använder sin egen logik och undrar varför hon blir torr i huden är en annan fråga. Inte heller råder det någon brist på tvålar i hennes syskons hem.

 

Om jag liksom du utgår från mina erfarenheter så finns det ingen anledning att någon skulle ha korkskruv eller osthyvel beroende på att de inte dricker vin eller äter ost. Jag skulle nog ställa mig frågan om det är en lämplig present och vill man introducera något vilket är trevligt så får man nog tillhandahålla hela konceptet. Håller med dig om skedarna och de glatt färgsatta tallrikarna i plast, har man riktig tur så får man en med Musse Pigg på. Vita dukar och silverljusstakar är ganska sällsynt här också. Många restauranger gör om sina restauranger av den enkla anledningen att det inte finns så stor efterfrågan på den typen av restaurang. Henrik Nordströms Lux är ett bra exempel på det.

 

Att äta av varandras mat kan väl vara sådär om de andra inte sköter sin hygien. Det har länge varit vanligt i medelhavsländerna och en av de större trenderna på restaurang i Sverige just nu är just "sharing". 

 

Jag får sedan inte riktigt ihop det när du skriver att du från trottoaren sett och såg hur en finare restaurang lagade sin mat. Sedan skriver du under själva restaurangvagnen.... Det finns allt bättre restauranger än restaurangvagnar. Annars när man ser till just restaurangvagnar så har jag själv undrat över att det inte ligger matförgiftade thailändare i varje gatuhörn och spyr rakt ut. 

 

Toalettbesök före restaurang kan vara en bra indikation på vilken klass restaurangen håller. Glömmer aldrig bort när Hotel Nana hade disco i källaren. Då kunde man stå på toaletten och urinera i pissrännan och samtidigt se rakt in i köket. Jag åt aldrig på det stället.

 

 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige serverar vi ost i bit med osthyvel på bordet. Alla som vill ha ost sätter tummen på ostbiten ,oftast på perafinskyddet,, så man blandar "basilusker" med varandra rätt friskt i Sverige också.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2‎/‎11‎/‎2019 at 9:24 PM, Rospigg said:

När man läser en del resekataloger och bloggar kan man stöta på följande text i lite olika utformning.  Skrapa lite på ytan på det thailändska samhället och ni kommer att upptäcka medeltiden.

Den moderna ytan till trots med flickor i jeans och rödmålade läppar, skytrain och tunnelbana o.s.v. så lever mycket av gamla traditioner kvar. Och det behövs bara att man öppnar ögonen lite för att se att Thailand på många sätt fortfarande är ett U-land.  Varför är det så?  Tänk bara på de fula gamla svarta  teletrådrna som hänger i massor längs vägarna. Varför ?  Har inte minst 80 % av thailändarna mobiltelefon, och än fler i städerna., minst 95 %. Är det inte bara att riva ned skiten. Tänk så mycket värdefull koppar som bara hänger till ingen nytta. I Sverige har koppartjuvar gett sig på nästan allting såsom kyrkor för att få sig lite pengar.

 

Och renligheten, eller den obefintliga renligheten.  Toalettpapper saknas på de flesta toaletter. Jag klagade ( sa ) till min fru att thailändare är orenliga. De skopar bara på sig lite vatten någon gång om dagen och tycker att de är rena. Sedan hänger de på sig guld. Detta med tanke på de tvålar jag sett varit torra och spruckna. Irriterat svarade  min käraste  - Kan du inte tänka dig att det finns flytande tvål ....    Hmmm .. jo mycket riktigt hade jag missat detta. Problemet var bara att dessa plastflaskor var tomma. Inte till stor hjälp efter ett toalettbesök. Handdukar som var ingrodda av gammal skit så de var gråa, trots att de var nytvättade gav de knappast ett positivt intryck. Eller som en morbror sade inför en fest. Börja på med maten ni andra så hjälper jag till att dela upp kycklingen efter toalettbesöket. Den maten åt inte jag.

 

Och trots pengar hos thailändaren har jag ofta eftersökt produkter när jag har bott hos dem.  Min fru tar med ost och vin som gåvor ibland. Men var finns osthyveln och korkskruven ? Jag kan inte låta bli att förvånas hur man prioriterar. Besökte en kinesisk miljonär som har månadslön som överstiger många svenska direktörers. Hur går det till när han skall ha det lite trevligare och göra en fest? Sitta på golvet som risfolket på landet ? Nej, nej.  Någon hyfs får det vara. Fram  kommer några hopvikbara plåtbord. Ett par plaststolar, en barstol, en träpall, en stadig kartong, och kortändan på en säng. Diverse dricksglas m.m.  Så börjar maten komma på bordet. Men skedar ? Var fan finns de riktiga skedarna ?  Varför envisas man med att alltid ha de förkrympta små plåtskedarna som trottoarrestaurangerna brukar ha? Var finns vita dukarna och silverljusstakarna med levande ljus ?

 

Och så skall alla äta med egna bestick i allas mat. Då skyller jag på min dåliga mage.  Matskicket påminner om de som småbarnsföräldrar använder tillsammans med sina förskolebarn upp till 5 års åldern, inte vuxna människor. 

Såg ett program av stå-upp komikern Johan Glans i Sverige om födelsekalas för småbarn. Dräglande och snoriga kommer de. Föräldrar har inte ett uns av skam att släppa iväg dem.  Torkar av den rinnande näsan innan de börjar gräva i skålen med popcorn. Hostar och håller på. Så är det dags för tårtan.  Då utropar Glans med en fråga : Hade vi smörkräm på tårtan ( snor ) ?  Så upplever jag thailändares bordsskick ibland - mindre trevligt. 🤮

 

Och hur man tillagar mat är ett eget kapitel. Tänker bl.a svägerskans sk. restaurang.  Inget riktigt kök med diskbänk. Ingen spis med plattor och ugn. Ingen mikro. Inga rena skärbrädor. Brist på ta mig fan allt.

Stod på trottoaren en gång och betraktade hur en lite finare restaurang tillagade sin mat. Alla produkter låg prydligt uppstaplade i ett glas-skåp med öppen baksida ( ingen kylning ). En skärbräda som ibland användes till olika saker fick titt som tätt besök av duvor. Under själva restaurangvagnen fanns en liten öppning för avloppsvatten o.dyl. i gatunivå.  Där tittade 3 små råttor fram. Efter en stund blev de modiga och tog sig upp på trottoaren och sprang runt lådor och bunkar med sallad och grönsaker. Att man, som jag, blir magsjuk ibland är inte förvånande.  En bekant kom med en rekommendation: gå inte till toaletten före ett restaurangbesök ( då vill du inte äta ), utan gör det efter. För mig har det ständigt uppkommit nya frågor i formen varför. Det mesta skall ges skenet av att vara fint och bra fast det mesta är motsatsen. Stenhårda madrasser som det kryper insekter runt.

 

Finns mycket att skriva om detta.  😨

 

 

 

Nog kan Thailand vara lite annorlunda om man kommer riktigt långt ute i spenaten men jag förundras betydligt mer över hur likt Thailand ändå är Sverige, men det faktumet är givetvis svårt att skriva en putslustig krönika om.

 

Man behöver faktiskt inte åka hela vägen till Thailand för att inse att osthyveln är ett ytterst obskyrt föremål; det räcker med att lämna Norden. Korkskruven är också på väg bort då det egentligen bara är fisförnäma vingårdar i Frankrike med omnejd som envisas med en ytterst riskabel försegling av något värdefullt; här i Asien kommer det mesta vinet från Australien och Sydamerika och då är det skruvkork även på finvin.

 

Thailand är verkligen en light-version av Asien; tycker man det är konstigt här så skulle nog de flesta andra länderna få en att slå en ännu icke namngiven knop på sig själv. Klimat, traditioner och ekonomi gör att en del saker kan tyckas bakvända men det är sällan man inte ser logiken om man tänker efter lite. Då tycker jag nog Sverige och många andra utvecklade länder är betydligt märkligare; där man rimligtvis vet vad som är rätt men ändå gör fel. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte kunnat följa med diskussionen de senaste dagarna utan tvingas ge lite allmänna tyckanden.  Till Broder Tuk Tuk varför det inte luktar illa på Pattayas toaletter,  Det är väl för att farangerna gör det på gatan. Skäggbroder - se ett tidigare inlägg. Pattaya uppfattar jag som Thailands skräphög och vill gärna undvika.

Angående Ost och vin och liknande saker så kan jag hålla med en del som skriver kommentarer. Det är säkerligen inte vanligt med den typen av presenter utanför Bangkok och en del andra storstäder. Det borde min fru kunna hålla reda på, och förstå. Men kanske hon har blivit för mycket Svensk med tanke på att hon häromåret kom hem och sade att de hade haft champange-frukost på för företaget, fast jag har ju gjort en hel del liknande saker. 

 

De synliga klasskillnaderna är ju större i Thailand, och det märks också inom min frus släkt.  De biologiska föräldrarna är fattiga, men har fått en rejäl uppryckning på min och hustruns bekostnad. Några nära släktingar har skänkt stora belopp tidigare till Kungahuset och fått utmärkelser - till vilken nytta? Likaledes har den kinesiska fosterpappan i Bangkok mycket gott ställt - vilket han kan visa. Detta genom guldklocka med diamanter och tjock packe med pengar i byxfickan. När det gäller att festa så bjuder han gärna vitt och brett inom familjen  ( dit jag ingår ) med att bara vifta med någon tusenlapp för att fylla på förrådet med wiskey eller öl - allt till farangens önskan. Det tursamma är att vi är lika gamla ( möjligen är jag äldre - vilket inte får dryftas ).

 

Thailändare som är eller inte är inte är intresserade av kunskap eller är outbildade uppfattar jag ointressanta för mig, dit hör nog många på landsbygden. Min fru utbildar sig dock efter många år som lärare - ett drömyrke. (?)

Ändrades av Rospigg

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Thailand -varför ?

Jo, det är väl för att det är så annorlunda

och så är det ju naturligtvis för att där är så granna töser...….

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man bryr sig och vill bringa lite svensk matkultur till Thailändare kan man ju fundera på.

Senaste resan tog jag med osthyvel, ett kilo medelstark ost samt knäckebröd.

En kväll bjöd jag ett sällskap på 10 Thai på ovannämnda exotiska smaker.

Alla rynkade på näsan åt lukten och ingen gillade smaken på osten.

En dam (som har haft en egen stor restaurang) gillade knäckebrödet och ville ha hela paketet.

Beslöt att skänka osten till en välkänd MPR-are men han dök inte upp enligt avtal. Jag skänkte osten till " Stefan:s" restaurang i Jomtien.

Tysken blev glad för gåvan.

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Beslöt att skänka osten till en välkänd MPR-are men han dök inte upp enligt avtal.

Om det är mig du menar så fanns det inget avtal. Du skickade en inbjudan via PM för ca: 14 dagar sen där du berättade att du skulle vara i Jomtien under några dygn och ville att vi skulle träffas. Jag svarade ja tack och föreslog den av dagarna som passade mig bäst men fick sen aldrig nåt svar tillbaka. Så ligger det till med den saken.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-13 at 13:11, skrev thomas001:

Med en maskin lika denna som vi har sköljs tvätten helt ok.

disk.jpg.4ab24575df7d1e004455695ef54a6d79.jpg

 

Snyggt golv.Samma som vi lagt utanför vår uteterass. Hoppas på att vår tvättmaskin snart lägger av så vi kan byta till lika

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Muimatt:

Därför att det aldrig blir kallt.

Hmmmmmmmm.

10896856_984451918246782_7094405064319123372_n.jpg.9593b491b0f262c8cc1b91d36a3d4242.jpg26734032_2165343926824236_5208912172568652376_n.jpg.99104eef3a82785c121c49c762d06d74.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...