Jump to content
IGNORERAD

Påkörd am motorcyklist utan körkort


scorpio63

Recommended Posts

Min vän blev igår påkörd i sidan av en big bike. Hon kom körande på stora vägen då en big bike körde rakt ut från en gränd och träffade henne. Mannen som körde den hade varken körkort eller hjälm och har tydligen skadat sig illa. Han träffade tydligen även fler så även ett litet barn blev skadat.

Polis och vittnen finns och han är vållande.

Han hade inget körkort så han har ingen försäkring som gäller så hur regleras det där i Thailand.

Min väns försäkring täckte tydligen bara 15000 så hon blev tvungen att låna 7000 baht för sjukhuskostnaderna. Hon står nu utan jobb med ett brutet ben och en trasig mc.

Naturligtvis undrar man då som svensk hur man gör i Thailand en sån här gång.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev scorpio63:

 

Min vän blev igår påkörd i sidan av en big bike. Hon kom körande på stora vägen då en big bike körde rakt ut från en gränd och träffade henne. Mannen som körde den hade varken körkort eller hjälm och har tydligen skadat sig illa. Han träffade tydligen även fler så även ett litet barn blev skadat.

Polis och vittnen finns och han är vållande.

Han hade inget körkort så han har ingen försäkring som gäller så hur regleras det där i Thailand.

Min väns försäkring täckte tydligen bara 15000 så hon blev tvungen att låna 7000 baht för sjukhuskostnaderna. Hon står nu utan jobb med ett brutet ben och en trasig mc.

Naturligtvis undrar man då som svensk hur man gör i Thailand en sån här gång.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

 

Hoppas att din vän piggar på sig och att ordnar sig men för att veta vad som händer i såna lägen så är det bara att följa din vän så lär vi få svaret!

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att din vän piggar på sig och att ordnar sig men för att veta vad som händer i såna lägen så är det bara att följa din vän så lär vi få svaret!
 
//matz
Min vän verkar inte riktigt veta vad hon ska göra och jag undrar då här om någon vet hur en sån här sak hanteras i Thailand.
Dom 7000 hon lånade för att betala rönken och gipset är väl inte det enda i det här fallet.
Förlorat arbetet och den inkomsten, förstörd mc, förhoppningsvis läker benet utan komplikationer.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske skall fråga polisen eller sitt försäkringsbolag om hur hon går till väga för att ev stämma honom för de skador och kostnader hon fått

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan hon alltid höra sig runt om vad hon har för möljigheter att kunna utkräva ersättning från dåren. Men om dåren inte har några tillgångar eller att blanda in jurister kan bli mycket dyrare än själva olyckan för henne.

Hon hade inte tillräckligt med pengar att betala rönken och gipset på sjukhuset. Att då dra på sig mer kostnader när hon inte har det så bra ställt är förenat med en dödsdom för henne. Att kanske bli skuldsatt resten av sitt liv.

 

MITT RÅD: BLANDA INTE IN NÅGRA JÄLVLA JURISTER!!!!!!!!!!!!

 

En annan väg är att kontakta dårens familj/ släkt och trycka på där.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

OM det var fler inblandade kanske dom kan göra gemensam sak av det hela och stämma honom. I vilket fall borde han ju åka in och då brukar det väl trollas fram lite pengar för att köpa sig fri.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du menar att polisen skulle beslagta MC och tvingar dåren att sälja den för att täcka utgifter som damen har haft hittills och förlorad arbetsinkomst i 6 månader…..de låter rimligt och de skulle ju täcka en del utgifter för henne.

Han har ju begått ett brott och skall gör rätt för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har talat med henne nu ikväll och han har tydligen gått med på att betala hennes förluster. Polisen hjälper tydligen till enligt henne. Det fanns massor av vittnen till händelsen. Ekonomiskt sett så förde jag över lite pengar till hennes konto så hon inte behöver tänka på det just nu. Hon hade också konto i Bangkok bank så det var ju snabbt och smidigt.
Mc'n står på verkstad för att se om det går att repa och isf hur mycket det kommer att kosta. Ny tid för rönken nästa vecka igen. eaee12642998eaadaa09e231ab96bf6a.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev scorpio63:

Jag har talat med henne nu ikväll och han har tydligen gått med på att betala hennes förluster. Polisen hjälper tydligen till enligt henne. Det fanns massor av vittnen till händelsen. Ekonomiskt sett så förde jag över lite pengar till hennes konto så hon inte behöver tänka på det just nu. Hon hade också konto i Bangkok bank så det var ju snabbt och smidigt.
Mc'n står på verkstad för att se om det går att repa och isf hur mycket det kommer att kosta. Ny tid för rönken nästa vecka igen. eaee12642998eaadaa09e231ab96bf6a.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Jag har en kompis som blev påkörd förra året. Inga personskador. Där såg åxå polisen till att han fick betalt för skadorna på biken.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har en kompis som blev påkörd förra året. Inga personskador. Där såg åxå polisen till att han fick betalt för skadorna på biken.

Grabben blev påkörd av en bil i höstas, mitt framför ögonen på en polis, var inga problem att få biken lagad samt en liten slant för själva olyckan.

Till saken hör att vi nog hade lite tur, han har en 125cc men hans körkort som 16-17åring gäller bara för 110cc, men det var det ingen som reagerade på, däremot var det viktigt att han hade körkort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...