Jump to content
IGNORERAD

Ytterdörr


Esspe

Recommended Posts

Vår ytterdörr av trä på ena gaveln har ändrat form från fyrkantig till en skev romb ungefär med en del öppna sprickor. Utsätts för solljus 7-8 timmar dagligen och var nog inte någon testvinnare heller när den installerades. Kan man få lite tips på vad för typ av ytterdörr som är tåligast och passar in i karmen mer än en kvart i 45 graders värme?

 

e20190209_165246.thumb.jpg.e4379a64d2b85211b2a8fc7dfbe45002.jpg

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dörr har jag ingen aning om, vår står i carport så har inte det problemet med sol rätt på.

Däremot så är jag på jakt efter ett "intelligent dörr lås" till ytterdörren, skulle vilja ha med både fingeravtryck, kod och via smartphone, något tips? 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att en ytterdörr skall klara sol, regn o blåst måste du sätta dit ett skyddstak över som håller ovädret borta från dörren.

Såg en optimist som monterat en innerdörr tillverkad av masonit och spånskiva, han monterade den som ytterdörr.

Efter 2 år så hade den svällt så pass att det växte svamp i dom springor som uppstått.

Dörrar av plast klarar väderleken men inbrotsskydert är obefintligt.

En trädörr måste tillverkas av torrt trä annars händer det som du har drabbats av.

 

snickare Born41

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-09 at 19:19, skrev born41:

För att en ytterdörr skall klara sol, regn o blåst måste du sätta dit ett skyddstak över som håller ovädret borta från dörren.

Såg en optimist som monterat en innerdörr tillverkad av masonit och spånskiva, han monterade den som ytterdörr.

Efter 2 år så hade den svällt så pass att det växte svamp i dom springor som uppstått.

Dörrar av plast klarar väderleken men inbrotsskydert är obefintligt.

En trädörr måste tillverkas av torrt trä annars händer det som du har drabbats av.

 

snickare Born41

 

 

Det svåra är ju att veta om det är helt torrt eller inte. Även i Sverige får man ju ibland virke som inte varit genomtorrt.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
On 2019-02-09 at 14:01, skrev JJC:

P1270191.thumb.JPG.69dad33328c5c20d0b2ea38e42c74ca5.JPGP1270192.thumb.JPG.be24892ec53d12eae0ff66c7c3bf1112.JPGP1270193.thumb.JPG.d30ad9b9e28bf12f4cd968e8e23efb3c.JPG

 

Undrar om de finns i furu.........:giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl någonstans finnas en snickare som kan göra en massiv dörr, blir tung så du bör också byta ut karmen. Dyrt men håller i evighet om den också ytbehandlas på rätt sätt.

Ex Mai Sak tong (djävligt dyrt) May Deng (i princip lika bra - hårt), Prado, Sadao, Maka, (är några förslag från frugan) något finns säkert ute hos någon farmare som dessutom är TORRT, 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kötthandlarn:

 

Undrar om de finns i furu.........:giggle:

 

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Köp Shera dörr. 

Tung, säker och bra. 

 

Kostar ca 2800.

Är furu att föredra i det rådande klimatet, ändrar de ej form så mycket?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Är furu att föredra i det rådande klimatet, ändrar de ej form så mycket?

Nja, det var mer en skämtsam koppling till M33:s  aversion mot furu......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kötthandlarn:

Nja, det var mer en skämtsam koppling till M33:s  aversion mot furu......

Ahhh ibland går inte hissen ända upp här :)

Klart man ska ha en furudörr ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anlitade expert på rek och förhoppningsvis med kompetens har nu skruvat dit en pvc dörr. Vi har gallergrind innanför så ur inbrottssynpunkt är det ok. Möjlighet att sätta upp solskydd fanns inte och trädörrar verkar vara ett knepigt kapitel här så det blir förhoppningsvis bra. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...