Jump to content
IGNORERAD

Tredje februari 1959

Luke the Drifter

Recommended Posts

Den här tråden har absolut inget som helst med Thailand att göra !

Eller kanske lite ändå men det kommer jag till senare.

Den tredje februari 1959 så skedde det en flygolycka och det blev slutet för tre stora artister som har satt prägel på musiken, framförallt från 1959 och de närmaste åren efter det.

Redan under sin levnadstid så blev de hyllade och efter deras bortgång så blev de i stort sett helgonförklarade.

Vilka var de ?

De var alla tre unga, en av dem var i tonåren den andre hann bli en bit över tjugo år gammal och den äldste knappt trettio.

Big Bopper

200px-The_Big_Bopper.jpg.52f627e4d7e05fc896797995736d438e.jpg

Ritchie Valens

Ri.jpg.50d120702fecdae0d93a5ec7b92321cd.jpg

Buddy Holly

Buddy.jpg.543df99e353a51f3234723807481f4b4.jpg

Alla tre hade talang och de hade gått till historien om de hade fått leva men nu blev det tyvärr inte så för en iskall februarinatt så tog det slut.

Fast vid närmare eftertanke så har de gått till historien.

En av artisterna är en idol för mig och även om han gick bort för 60 år sedan så tänker jag på honom med jämna mellanrum. Då jag var i tjugoårsåldern så sade jag till mig själv att jag en vacker dag skulle  åka till hans grav och lägga ner en blomsterkrans.

Det har ännu inte hänt men en vacker dag så kommer det att hända om jag inte går bort i en flygolycka.  :wink:

Buddy Holly hade en otrolig förmåga att gifta ihop olika musikstilar och jag tar väl och lägger in den här låten som i mitt tycke är en blandning mellan ..........

Klassisk country, bluegrass och samtida rockabilly.

Jo, det var ju det här med Thailand.

Jag har träffat en av Buddy Hollys bandmedlemmar och han påstod att Peggy Sue stormtrivdes i Thailand.

Tro det om du vill !

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

Den här tråden har absolut inget som helst med Thailand att göra !

Eller kanske lite ändå men det kommer jag till senare.

Den tredje februari 1959 så skedde det en flygolycka och det blev slutet för tre stora artister som har satt prägel på musiken, framförallt från 1959 och de närmaste åren efter det.

Redan under sin levnadstid så blev de hyllade och efter deras bortgång så blev de i stort sett helgonförklarade.

Vilka var de ?

De var alla tre unga, en av dem var i tonåren den andre hann bli en bit över tjugo år gammal och den äldste knappt trettio.

Big Bopper

200px-The_Big_Bopper.jpg.52f627e4d7e05fc896797995736d438e.jpg

Ritchie Valens

Ri.jpg.50d120702fecdae0d93a5ec7b92321cd.jpg

Buddy Holly

Buddy.jpg.543df99e353a51f3234723807481f4b4.jpg

Alla tre hade talang och de hade gått till historien om de hade fått leva men nu blev det tyvärr inte så för en iskall februarinatt så tog det slut.

Fast vid närmare eftertanke så har de gått till historien.

En av artisterna är en idol för mig och även om han gick bort för 60 år sedan så tänker jag på honom med jämna mellanrum. Då jag var i tjugoårsåldern så sade jag till mig själv att jag en vacker dag skulle  åka till hans grav och lägga ner en blomsterkrans.

Det har ännu inte hänt men en vacker dag så kommer det att hända om jag inte går bort i en flygolycka.  :wink:

Buddy Holly hade en otrolig förmåga att gifta ihop olika musikstilar och jag tar väl och lägger in den här låten som i mitt tycke är en blandning mellan ..........

Klassisk country, bluegrass och samtida rockabilly.

Jo, det var ju det här med Thailand.

Jag har träffar en av Buddy Hollys bandmedlemmar och han påstod att Peggy Sue stormtrivdes i Thailand.

Tro det om du vill !

Luke the Drifter

..underbar musik som enligt mitt tycke finner sig i många stunder.

Lärde mig lyssna på Buddy Holly genom en moster som var tokig i honom.

Dela på andra sajter

Har ingen större koll på Buddy Holly men en kontakt på Facebook som liksom mig själv när ett stort musikintresse. Tar mig friheten att kopiera det han skrev

idag som även råkar vara min födelsedag(ingen vidare dag tydligen...).

"Då det idag den 3 februari är 60 år sedan Buddy Holly, Ritchie Valens, The Big Bopper samt piloten Roger Peterson omkom i den tragiska olyckan i Clear Lake,

Iowa så kör vi den här Holly-anekdoten igen: I januari 1958 skulle Buddy Holly and the Crickets medverka i The Ed Sullivan Show. Problemet var att Sullivan inte

gillade låten "Oh Boy" och bad om att den skulle bytas ut mot ett annat nummer. Holly vägrade. Sullivan blev irriterad. Inför det sista repet innan sändning hittar

Sullivan en ensam Holly i dennes loge. Sullivan frågar då vart Hollys band The Crickets håller hus, men får svaret att Holly inte vet. Programledaren fäller då

kommentaren "Well, I guess The Crickets are not too excited to be on The Ed Sullivan Show" och får då tillbaka den helt fenomenala repliken "I hope they're

damn more excited than I am".

Detta eldade på Sullivans välkända temperament, och helt plötsligt bestämdes det att Buddy Holly and the Crickets bara skulle framföra en låt, istället för två

som det var sagt. Vid introduktionen i direktsänd tv fortsatte Sullivan med sin stora hämnd. Han uttalade Hollys namn som Hollet eller Holled, döm själva.

Men det var inte nog med detta. Sullivan hade dessutom instruerat studiopersonalen att dra ner ljussättningen på scenen, och samtidigt sett till att Hollys gitarr

knappt hördes. I klippet från sändningen ser man tydligt hur Holly vid 00:27 börjar att skruva på gitarrens volymknapp för att sedan kasta några blickar mot

scenkanten där Sullivan befinner sig. Ingenting händer. För att väga upp detta bjuds vi i alla fall på en energisk Holly under solopartiet.

Buddy Holly återvände aldrig till The Ed Sullivan Show."

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så handlar låten "Miss Amerikan Pie" om detta.

The day rock and roll died.

Och det kunde blivit värre.

För Jerry Lee Lewis och Roy Orbinson valde att ta tåget istället för att flyga.

Veteran

Dela på andra sajter

Jag tar mig friheten att göra ett till inlägg i tråden som inte har något som helst med Thailand att göra. Eller nej förresten, det finns en koppling och den kommer jag fram till strax.

Buddy Holly gjorde många låtar som kanske skulle kunna benämnas smörsånger men givetvis så spelade han in rockrökare som det svänger om duktigt :party:

En av hans rockigare låtar heter "Rock around with Ollie Vee" och den är en riktig bra rockabilly-låt.

Hur var det nu med kopplingen till Thailand ?

Jo, så här det. Imorgon så kommer det att bli en Elvis-show nere på Market Village och förhoppningsvis så får jag höra lite gammal klassisk rock´n´roll från tiden då det begav sig.

Elvis.jpg.43bd23a319ebc73a2d62649a6c8b5940.jpg

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

• Skapa ny...