Jump to content
IGNORERAD

Lands förvisad 5 år


svampen

Recommended Posts

43 minuter sedan, skrev samet:

Fel! Pensionen är delvis ett bidrag från staten. Därtill är det inte innehållen lön, pensionsavsättningen görs från de sociala avgifterna som företaget betalar till staten, inte från din avdragna skatt. 

 

Alla får lika pension. Garantipension, såtillvida att man inte genom arbete fått en högre ålderspension än garantipensionen. 

 

I Sverige är det skatt på allt, varför är ingen ide att grubbla över. 

 

 

Saxat info:

I verkligheten betalar den anställdes arbetsgivare eller egenföretagaren in motsvarande 10,21 procent av lönen som ålderspensionsavgift. Av denna fördelas 8,83 procent av lönen på inkomstpensionssystemet och resten 1,38 procent på premiepensionssystemet. Dessutom tillkommer den allmänna pensionsavgiften om sju procent av lönen att betalas av den enskilde. Alltsedan år 2006 utgår full skattereduktion för denna avgift och den tas i stället från statskassan. Därmed tillförs det allmänna pensionssystemet avgifter motsvarande 17,21 procent av lönen.

Det kan ju diskuteras. Pensionen skapas av att man arbetar och om det sen är arbetsgivaren som betalar in kvittar ju, det är pengar du tjänat in.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    6

  • audirs2

    5

  • evert 1

    5

  • hamnoi

    4

Mest aktiva i denna tråd

20 minuter sedan, skrev Esspe:

Det kan ju diskuteras. Pensionen skapas av att man arbetar och om det sen är arbetsgivaren som betalar in kvittar ju, det är pengar du tjänat in.

Hur många år är det beräknat på?

För har man hälsan i behåll, så kanske man får långt liv.

Ska pensionen då upphöra, när pengarna man sparat ihop är slut?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Esspe:

Det kan ju diskuteras. Pensionen skapas av att man arbetar och om det sen är arbetsgivaren som betalar in kvittar ju, det är pengar du tjänat in.

Javisst kan vi diskutera. 

 

Det är inte pengar arbetstagaren tjänat in. Det är pengar som företaget tjänat in och pga. svensk lagstiftning blivit tvungna att betala till staten som ger det som ett bidrag till din pension. 

 

Visst påverkas beloppet av din lön och hur mycket du jobbar. Men dessa pengar har aldrig varit arbetstagarens. De är företagets och sedan statens.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Sangwal:

Hur många år är det beräknat på?

För har man hälsan i behåll, så kanske man får långt liv.

Ska pensionen då upphöra, när pengarna man sparat ihop är slut?

 

Rock on!

Ja, fan ta den som lever längre än medellivslängden. De kommer tömma vårt pensionssystem.

 

Lite komiskt med dessa 30-åriga flyktingbarn som kom. De lär ju aldrig uppleva pensionen ens... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanningen angående pensionen är att det inte alls finns några sparade pensionspengar. "Pensionspengarna" som idag kommer in till staten går direkt ut till nuvarande ålderspensionärer.

Staten hade tidigare en "liten" buffert, denna gick till att rädda bankerna.

Pensionssystemet kommer återigen att radikalt förändras, som det idag räcker inte de nya pengar som skjuts in i systemet till att betala alltfler åldrande pensionärer.

Antingen lägre pension, högre ålder när ålderspension FÅR börja tas ut - eller en avskjutning av gamlingarna.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel. 

Pensionen betalar du ingen skatt på innan du tar ut den. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev evert 1:

eller en avskjutning av gamlingarna

Ett spännande uppslag på en film, Svenska panchisar jagar och har ihjäl varandra för att tjäna poäng till ett värdigt liv, maila någon i Hollywood, så kanske du får en bättre pension!!!

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hamnoi:

Ja jävlar!

Självklart är det invandringens fel att oansvarslösa gamla fyllon kör omkull på moppen och inte har vett nog att ha en slant sparat eller råd med en försäkring.

 

 

 

 

Jag tar det du skrev som ämnat att vara  ett seriöst inlägg.

Nej det är inte invandrarnas fel att fyllon kör omkull. Det är politiker som vill tjäna in lättförtjänta pluspoäng som bestämt att invandrare skall ha bättre förmåner än "svenska infödingar".

Om en invandrare har arbetat och tjänat in pensionspoäng i sitt forna hemland så får han tillgodoräkna sig detta när den svenska pensionen räknas ut.

När invandrare kommer till Sverige och fått UT beviljat så får dom bosättningsbidrag. När jag slöt skolan och skulle ha eget boende så inte fick jag något bostadsetableringsbidrag. Jag fick gå till banken och ta ett lån med borgenärer som skulle betala om jag inte kunde.

Det finns många andra då "obemedlade" invandrare kan få bidrag som inte " svenskar" kan få.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Fake News?


Stal Göran Persson vår pension?

 

Av och till dyker det upp ilska insändare som påstår att Göran Persson stal 258 miljarder kronor av våra surt intjänade pensioner. Men är det sant ?

Nej, det är en lögn! Det är en vandringssägen som verkar finnas kvar och upprepas. Men det är inte mer sant för det.

Så här var det, bakom det nya pensionssystemet, som beslutades på 1990-talet stod fem partier: Socialdemokraterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna.

Faktum är, att beslutet om det nya pensionssystemet fattades i riksdagen i juni 1994, då Sveriges statsminister var Carl Bildt (M). Göran Persson var inte en påtänkt att bli partiledare för S då.

En del i det nya pensionssystemet var, att garantipensionen, efterlevandepension och förtidspension flyttades från den gamla ATP-systemet till statskassan.

Kostnaderna för detta uppgick till 320 miljarder, men partierna enades om att bara flytta 258 miljarder kronor till statskassan, för att finansiera just garantipensionen, efterlevandepensionen och förtidspensionen.

Det var således ingen "stöld" de 258 miljarderna gick alltså tillbaka till pensionärerna, men inte via pensionssystemet utan via statskassan.

Att anklaga Göran Persson för stöld blir mot den bakgrunden är absurt, men sanningen är sanningen, men jag misstänker att myten om Göran Perssons "stöld" kommer att leva kvar länge, men sant blir det inte.
Allan Mattsson
 

https://www.dt.se/artikel/insandare/stal-goran-persson-var-pension?fbclid=IwAR0LPVlOBWSocDFxgDdq1QhqoadRrIklTLVPyzH6G7BwVkbVCD6ja4Toxrk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev born41:

Jag tar det du skrev som ämnat att vara  ett seriöst inlägg.

Nej det är inte invandrarnas fel att fyllon kör omkull. Det är politiker som vill tjäna in lättförtjänta pluspoäng som bestämt att invandrare skall ha bättre förmåner än "svenska infödingar".

Om en invandrare har arbetat och tjänat in pensionspoäng i sitt forna hemland så får han tillgodoräkna sig detta när den svenska pensionen räknas ut.

När invandrare kommer till Sverige och fått UT beviljat så får dom bosättningsbidrag. När jag slöt skolan och skulle ha eget boende så inte fick jag något bostadsetableringsbidrag. Jag fick gå till banken och ta ett lån med borgenärer som skulle betala om jag inte kunde.

Det finns många andra då "obemedlade" invandrare kan få bidrag som inte " svenskar" kan få.

Born41

Ser fortfarande inte den röda tråden med att någon som ska ha livserfarenhet och har drivit egen firma är så totalt nollad

att han åker till andra sidan jorden utan att ens ha 10k på kontot i reserv.

 

Du tycker att vi ska betala för att han är korkad (fyllekör på moppe utan hjälm?) oförsäkrad och utan kulor, jag tycker det inte.

 

Har ingenting med att vara pk, pensioner/bostadsbidrag eller annan skit att göra.

Hade gubben nyss fyllt 18år så hade jag haft en viss förståelse, men som 63-årig pensionär, nääää.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaderna för detta uppgick till 320 miljarder, men partierna enades om att bara flytta 258 miljarder kronor till statskassan, för att finansiera just garantipensionen, efterlevandepensionen och förtidspensionen.

Det var således ingen "stöld" de 258 miljarderna gick alltså tillbaka till pensionärerna, men inte via pensionssystemet utan via statskassan.

M.a.o. pensionspengar som nu staten betalar ut till pensionärerna och får det att låta som att staten betalar ut.

Dessutom har avkastningen på dessa pengar varit förbluffande låg.

Var själv med i ATP systemet, fick även fulla ATP poäng = hann med 16 år när gränsen vart 15 år, därefter höjdes gränsen innan ATP helt togs bort.

Tro nu inte att detta märks på pensionen, efter de löften och regler som då fanns skulle jag idag haft ca 50 % högre pension - men skit samma är inte ensam i denna grupp.

Mina arbetsgivare har under årens lopp direkt betalt in ca 2,5 miljoner för min pension, detta under 50 års tid.

Vad har det blivit av dessa pengar, inte mycket om man ska tyda innehållet i det rosa kuvertet.

Hade mina arbetsgivare köpt aktier i Robur för samma belopp hade jag idag haft betydligt över 50 miljoner i pensionskassa.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev samet:

Javisst kan vi diskutera. 

 

Det är inte pengar arbetstagaren tjänat in. Det är pengar som företaget tjänat in och pga. svensk lagstiftning blivit tvungna att betala till staten som ger det som ett bidrag till din pension. 

 

Visst påverkas beloppet av din lön och hur mycket du jobbar. Men dessa pengar har aldrig varit arbetstagarens. De är företagets och sedan statens.

Men det hela påverkas av arbetstagaren. Ingen arbetstagare, ingen inbetalning. Sen att pengarna aldrig har varit på ditt konto tycker jag har mindre betydelse, dom är iaf relaterade till din inkomst.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Men det hela påverkas av arbetstagaren. Ingen arbetstagare, ingen inbetalning. Sen att pengarna aldrig har varit på ditt konto tycker jag har mindre betydelse, dom är iaf relaterade till din inkomst.

Absolut. Precis vad jag skrev. Storleken på bidraget är baserat på ditt arbete. Dock är det inte dina pengar. Vi är helt överens. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Precis vad jag skrev. Storleken på bidraget är baserat på ditt arbete. Dock är det inte dina pengar. Vi är helt överens. 
Synd att det inte finns någon politisk vilja, vad jag vet, att byta namn på den statliga "pensionen" till typ äldreförsörjningsbidrag. Eller inkomstrelaterat äldreförsörjningsbidrag. Fast nr 2 är lite dåligt för då kan folk få för sig att det finns en direkt korrelation och börja jämföra med varandra och sånt tjaffs.


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Synd att det inte finns någon politisk vilja, vad jag vet, att byta namn på den statliga "pensionen" till typ äldreförsörjningsbidrag. Eller inkomstrelaterat äldreförsörjningsbidrag. Fast nr 2 är lite dåligt för då kan folk få för sig att det finns en direkt korrelation och börja jämföra med varandra och sånt tjaffs.


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Ja, det hade varit mycket bättre om man var tydlig och ärlig med vad det är. Just ett bidrag. 

 

Då skulle man slippa mycket tjafs om att de stjäl mina pengar.

 

Det som kommer in just nu skall betalas ut just nu. Så in och ut behöver jämnvikt, därför justeras bidraget från år till år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev evert 1:

Kostnaderna för detta uppgick till 320 miljarder, men partierna enades om att bara flytta 258 miljarder kronor till statskassan, för att finansiera just garantipensionen, efterlevandepensionen och förtidspensionen.

Det var således ingen "stöld" de 258 miljarderna gick alltså tillbaka till pensionärerna, men inte via pensionssystemet utan via statskassan.

M.a.o. pensionspengar som nu staten betalar ut till pensionärerna och får det att låta som att staten betalar ut.

Dessutom har avkastningen på dessa pengar varit förbluffande låg.

Var själv med i ATP systemet, fick även fulla ATP poäng = hann med 16 år när gränsen vart 15 år, därefter höjdes gränsen innan ATP helt togs bort.

Tro nu inte att detta märks på pensionen, efter de löften och regler som då fanns skulle jag idag haft ca 50 % högre pension - men skit samma är inte ensam i denna grupp.

Mina arbetsgivare har under årens lopp direkt betalt in ca 2,5 miljoner för min pension, detta under 50 års tid.

Vad har det blivit av dessa pengar, inte mycket om man ska tyda innehållet i det rosa kuvertet.

Hade mina arbetsgivare köpt aktier i Robur för samma belopp hade jag idag haft betydligt över 50 miljoner i pensionskassa.

Hur många år räcker 2,5 miljon tror du för en pensionär, 10 år ca 20 tusen i mån lever du längre blir det minus

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaderna för detta uppgick till 320 miljarder, men partierna enades om att bara flytta 258 miljarder kronor till statskassan, för att finansiera just garantipensionen, efterlevandepensionen och förtidspensionen.

Det var således ingen "stöld" de 258 miljarderna gick alltså tillbaka till pensionärerna, men inte via pensionssystemet utan via statskassan.

M.a.o. pensionspengar som nu staten betalar ut till pensionärerna och får det att låta som att staten betalar ut.

Dessutom har avkastningen på dessa pengar varit förbluffande låg.

Var själv med i ATP systemet, fick även fulla ATP poäng = hann med 16 år när gränsen vart 15 år, därefter höjdes gränsen innan ATP helt togs bort.

Tro nu inte att detta märks på pensionen, efter de löften och regler som då fanns skulle jag idag haft ca 50 % högre pension - men skit samma är inte ensam i denna grupp.

Mina arbetsgivare har under årens lopp direkt betalt in ca 2,5 miljoner för min pension, detta under 50 års tid.

Vad har det blivit av dessa pengar, inte mycket om man ska tyda innehållet i det rosa kuvertet.

Hade mina arbetsgivare köpt aktier i Robur för samma belopp hade jag idag haft betydligt över 50 miljoner i pensionskassa.

Hur många år räcker 2,5 miljon tror du för en pensionär, 10 år ca 20 tusen i mån lever du längre blir det minus
Jaha Evert, vad står det i kuvertet? Står det mer eller mindre än 20 000? Mindre så är det en förlustaffär mer så är du en vinnare.

Eller........?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Jaha Evert, vad står det i kuvertet? Står det mer eller mindre än 20 000? Mindre så är det en förlustaffär mer så är du en vinnare.

Eller........?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Normalt lever vi till 85 alltså 20 år i pension så vinst måste bli

Link to comment
Dela på andra sajter

Den förväntade pensionslivslängden i Sverige är mellan 21 och 26 år. Beroende på när man är född. Därtill har de olika pensionssystemen genom tiden lite olika syn på livslängden. 

 

Således, dör man tidigare så har man inte fått så mycket pensionsbidrag, lever man länge däremot får man massor. 

 

Till Evert vill jag gratulera och fråga vad problemet är. Om din arbetsgivare betalat in 2,5 miljoner för dig under dina 50år. Så innebär det en medellön över de 50 åren på ca 500.000kr/år. En fantastiskt hög lön på 70/80/90-talet. Så du borde ju ha madrassen full. 

 

Men återigen. Det är inte dina pengar, inte inbetalda till din pension. Det är statens pengar, inbetalda till pensionskollektivet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

När Fet och dryg flyttade pengarna till statskassan gynnade det staten på bekostnad av dom som var/är pensionärer. Bra för staten dåligt för den lilla människan.

 

Om ni tittar på ert oranga kuvert från 2016 mot 2017 där ni arbetar till 65 år. Dom jag talat med och tagit del av tappar samtliga en ansenlig summa hela livet. ska det vara så. Då hävdar pensionsmyndigheten att det är bara en prognos. Är det seriöst mot oss som snart måste bestämma vår framtida pension. Jag anser dom ljuger medvetet . Vad jag tagit del av har det aldrig blivit till pensionärernas fördel 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-02-02 at 09:58, skrev Esspe:

Vem som står för hemtransporten för Kim vet inte jag. Om det är staten så hoppas jag dom inför avdrag på varje nummerplåt han tillverkar. Kostnader för att avvisa kriminella kan aldrig bli för hög och varje krona är en ren förtjänst för Sverige.

 

Menar du att staten ska täcka upp för alla svenskar i Thailand utan försäkring? Lite personligt ansvar borde var och en kunna ta och kan man inte det så ska det definitivt inte gå skattepengar för att lösa deras problem. Dom pengarna finns det många andra i Sverige som är mer förtjänta av. Kan det garanteras återbetalning tycker jag det är ok men inte annars. 

 

Det e bättre att lägga pengarna på skäggiga barn istället! Dom är ju i alla fall Sveriges framtid!:lipa::meuh:Alles ahbartuisti!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Den förväntade pensionslivslängden i Sverige är mellan 21 och 26 år. Beroende på när man är född. Därtill har de olika pensionssystemen genom tiden lite olika syn på livslängden. 

 

Således, dör man tidigare så har man inte fått så mycket pensionsbidrag, lever man länge däremot får man massor. 

 

Till Evert vill jag gratulera och fråga vad problemet är. Om din arbetsgivare betalat in 2,5 miljoner för dig under dina 50år. Så innebär det en medellön över de 50 åren på ca 500.000kr/år. En fantastiskt hög lön på 70/80/90-talet. Så du borde ju ha madrassen full. 

 

Men återigen. Det är inte dina pengar, inte inbetalda till din pension. Det är statens pengar, inbetalda till pensionskollektivet. 

He he, nu glömde du Allra och Falcon funds! Dom ville åxå ha "lite"!😎

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e bättre att lägga pengarna på skäggiga barn istället! Dom är ju i alla fall Sveriges framtid!:lipa::meuh:Alles ahbartuisti!
Fast om man skall vara ärlig så är nog inte Kim Sveriges framtid heller........


Det jämt skägg där!

Hehe.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

Fast om man skall vara ärlig så är nog inte Kim Sveriges framtid heller........


Det jämt skägg där!

Hehe.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Han blir säkert någon slags kultur person och tjänar skjortan!😎 Hon Annicka eller vad hon hette som var på mördarturne i USA på 70 talet och fick komma hem sen, skulle man inte göra någon film om henne?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev audirs2:

Han blir säkert någon slags kultur person och tjänar skjortan!😎 Hon Annicka eller vad hon hette som var på mördarturne i USA på 70 talet och fick komma hem sen, skulle man inte göra någon film om henne?

Hon har levt ett ganska tufft liv, P3 dokumentär har gjort en bra dokumentär om henne..

 

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/943707?programid=2519

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...