Jump to content
IGNORERAD

Ekonomisk bas Sverige eller Thailand


Guest Fredman

Recommended Posts

35 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Osäker vad du menar med fler anledningar, till vadå? Att ha fler BankID? Förutom det uppenbara att ha tillgång till reserv så är du ju även smidigt att ha på alla enheter man normalt använder. Användandet av BankID blir ju mer och mer frekvent. Jag använder det nästan dagligen.

Du fattar nog inte hur dum jag är på detta. För mig är bankid en kod man behöver för att ta sig in nånstans. 2, 3 eller flera - same same men olika kodnr.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Mankan

    7

  • Muimatt

    4

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

4 minuter sedan, skrev Jive:

Du fattar nog inte hur dum jag är på detta. För mig är bankid en kod man behöver för att ta sig in nånstans. 2, 3 eller flera - same same men olika kodnr.

Det är en e-legitimation. Precis som när du legitimerar dig med ditt id-kort på banken kan det ju vara bra att ha ett giltigt pass i byrålådan hemma ifall man skulle bli av med plånboken.

 

Du behöver inte olika koder. Jag har samma kod till all mina 3 mobila BankID.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Det är en e-legitimation. Precis som när du legitimerar dig med ditt id-kort på banken kan det ju vara bra att ha ett giltigt pass i byrålådan hemma ifall man skulle bli av med plånboken.

 

Du behöver inte olika koder. Jag har samma kod till all mina 3 mobila BankID.

Jaha, då börjar jag fatta, tror jag. Alltså olika plastkort med samma kod?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jive:

Jaha, då börjar jag fatta, tror jag. Alltså olika plastkort med samma kod?

Nja inget plastkort. Mobilt BankID är en app i telefon/surfplatta som du anväder som legitimation. Har du inget BankID?

 

https://www.bankid.com

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Nja inget plastkort. Mobilt BankID är en app i telefon/surfplatta som du anväder som legitimation. Har du inget BankID?

 

https://www.bankid.com

 

Jo jag har ett plastkort från SHB som det står Bank id på. Detta kort stoppar jag in i kortläsaren och skriver min kod, när jag skall göra bankärenden. Samma kod använder jag när jag skall gå in på nån myndighetssida. Det är väl den där appen jag har i datorn, som sköter det här, eller...?😉 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Jive:

Jo jag har ett plastkort från SHB som det står Bank id på. Detta kort stoppar jag in i kortläsaren och skriver min kod, när jag skall göra bankärenden. Samma kod använder jag när jag skall gå in på nån myndighetssida. Det är väl den där appen jag har i datorn, som sköter det här, eller...?😉 

FYI

https://www.bankid.com/om-bankid/bankid-pa-flera-satt

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Några banker kräver inloggning med bankdosa för att förnya mobilt bank-id t.ex Handelsbanken

 

Andra banker har inga dosor alls utan bara mobilt bank-id så allt hänger på vilken bank man har och vilka regler dom har

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

Några banker kräver inloggning med bankdosa för att förnya mobilt bank-id t.ex Handelsbanken

 

Andra banker har inga dosor alls utan bara mobilt bank-id så allt hänger på vilken bank man har och vilka regler dom har

Tack!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Jive:

Jo jag har ett plastkort från SHB som det står Bank id på. Detta kort stoppar jag in i kortläsaren och skriver min kod, när jag skall göra bankärenden. Samma kod använder jag när jag skall gå in på nån myndighetssida. Det är väl den där appen jag har i datorn, som sköter det här, eller...?😉 

Ok då är det ett BankID på kort jag pratade om mobilt BankID

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok då är det ett BankID på kort jag pratade om mobilt BankID

Rör nu inte ihop det för mig. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får vika en eller två dagar av min värdefulla tid, för att försöka sätta mig in i detta. När jag gick i pension så var det fortfarande många som inte hade en dator. Det har gått rasande fort från blyertspenna/suddgummi till datoriseringen.😐

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag bara är lite nojig men... När Bank-id gjorde en uppdatering för något år sedan lade dom till att positionera varje gång man loggar in. Och självklart var jag tvungen att godkänna detta för att kunna använda tjänsten. Så varje gång jag loggar in kommer symbolen upp som visar position.

Jag har ingen lust att dom registrerar var jag är någonstans så om jag ska göra bankärende och är hemma använder jag dosan. Speciellt nu när jag är en lite längre period i Thailand. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev John Khonken:

 På länsförsäkringar kan man ha endast två

Jag har 3, 2 mobila 1på stationär dator.

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Vet inte om jag bara är lite nojig men... När Bank-id gjorde en uppdatering för något år sedan lade dom till att positionera varje gång man loggar in. Och självklart var jag tvungen att godkänna detta för att kunna använda tjänsten. Så varje gång jag loggar in kommer symbolen upp som visar position.

Jag har ingen lust att dom registrerar var jag är någonstans så om jag ska göra bankärende och är hemma använder jag dosan. Speciellt nu när jag är en lite längre period i Thailand. 

Gå till appens inställningar och ändra positioneringen från "När appen används" till "aldrig" så slipper du vara orolig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...