Jump to content
IGNORERAD

Ekonomisk bas Sverige eller Thailand


Guest Fredman

Recommended Posts

Guest Fredman

Jag undrar hur ni som bor i Thailand har löst det med ekonomisk bas. Har ni Sverige eller Thailand och vad upplever ni för för- och nackdelar? Har man insättningsgaranti på thailändska banker?

Har ju läst några historier om bankkonton som försvunnet då de varit inaktiva en tid, någon som upplevt det?

Ska man ha kvar Sverige så får man ju åka dit ibland för att förnya bankdosor mm eller använder ni mobilt id och hur funkar det när man byter mobil från Thailand.

Kan man få pension insatt direkt till thailändskt konto? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    12

  • Mankan

    7

  • Muimatt

    4

  • Hobbe

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag tjänar mina pengar i Thailand och har således min lön in på thai-konto.

Jag har även ett konto i Singapore som jag sätter mina besparingar i och även en del fonder  i Singapore.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Muimatt:

Jag tjänar mina pengar i Thailand och har således min lön in på thai-konto.

Jag har även ett konto i Singapore som jag sätter mina besparingar i och även en del fonder  i Singapore.

 

 

Varför valde du Singapore och inte Thailand för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Fredman said:

Varför valde du Singapore och inte Thailand för det?

Jag arbetade i Singapore under en period och då blev det naturligt att använda det kontot för besparingar och investeringar. För övrigt så känns tryggare att ha sina besparingar i Singapore, bank personalen där vet vad dom håller på med i motsättning till thailändsk bankpersonal.

 

Ändrades av Muimatt
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Muimatt:

Jag arbetade i Singapore under en period och då blev det naturligt att använda det kontot för besparingar och investeringar. För övrigt så känns tryggare att ha sina besparingar i Singapore, bank personalen där vet vad dom håller på med i motsättning till thailändsk bankpersonal.

 

Berätta gärna mer! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, ellim63 said:

Berätta gärna mer! 

Om hur inkompetent personalen i thai banker är? 

Det verkar som det enda dom klarar av är att uppdatera bankböcker och öppna ett nytt konto. Att gå in och be om att få köpa index fonder eller liknande hade nog slutat med hjärnblödning (för båda parter)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, ellim63 said:

Berätta gärna mer! 

Eller om att jobba i Singapore? 

Jag jobbade som operatör av en tryckkammare när det byggdes tunnlar för vatten under Singapore. Personalen fick sitta i kammaren efter att dom avslutat sina skift eftersom dom jobbat under ett annorlunda atmosfäriskt tryck.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Muimatt:

Om hur inkompetent personalen i thai banker är? 

Det verkar som det enda dom klarar av är att uppdatera bankböcker och öppna ett nytt konto. Att gå in och be om att få köpa index fonder eller liknande hade nog slutat med hjärnblödning (för båda parter)

Du har med all säkerhet rätt, var mest nyfiken! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Muimatt:

Om hur inkompetent personalen i thai banker är? 

Det verkar som det enda dom klarar av är att uppdatera bankböcker och öppna ett nytt konto. Att gå in och be om att få köpa index fonder eller liknande hade nog slutat med hjärnblödning (för båda parter)

Ett tips är att anlita @Batting som konsult, hen verkar kunna lösa de mest knepiga situationer på ett smidigt sätt...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Fredman:

 

Kan man få pension insatt direkt till thailändskt konto? 

Det går bra. Bara att meddela kontonummer skriftligt till Pensionsmyndigheten.

 

Gjorde själv detta för ett år sedan.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag undrar hur ni som bor i Thailand har löst det med ekonomisk bas. Har ni Sverige eller Thailand och vad upplever ni för för- och nackdelar? Har man insättningsgaranti på thailändska banker?

Har ju läst några historier om bankkonton som försvunnet då de varit inaktiva en tid, någon som upplevt det?

Ska man ha kvar Sverige så får man ju åka dit ibland för att förnya bankdosor mm eller använder ni mobilt id och hur funkar det när man byter mobil från Thailand.

Kan man få pension insatt direkt till thailändskt konto? 

Betr. sista frågan: Min pension sattes tidigare in på mitt svenska bankkonto och sedan gjorde jag själv överföringarna till mitt thaikonto. Jag har nu ändrat, så att min statliga pension sätts in direkt på mitt thaikonto och resultatet blev då en dag kortare transfertid samt slapp avgiften på 60 SEK från min svenska bank.

 

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-21 at 15:14, skrev Fredman:

Jag undrar hur ni som bor i Thailand har löst det med ekonomisk bas. Har ni Sverige eller Thailand och vad upplever ni för för- och nackdelar? Har man insättningsgaranti på thailändska banker?

Har ju läst några historier om bankkonton som försvunnet då de varit inaktiva en tid, någon som upplevt det?

Ska man ha kvar Sverige så får man ju åka dit ibland för att förnya bankdosor mm eller använder ni mobilt id och hur funkar det när man byter mobil från Thailand.

Kan man få pension insatt direkt till thailändskt konto? 

Ja, det finns insättningsgaranti i Thailand, det där med konton som försvinner handlar oftast om konton med mycket liten behållning där de årliga kontoavgifterna har helt ätit upp behållningen. Inga problem med att ha mobilt Bank-Id i en thai-telefon.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Ja, det finns insättningsgaranti i Thailand, det där med konton som försvinner handlar oftast om konton med mycket liten behållning där de årliga kontoavgifterna har helt ätit upp behållningen. Inga problem med att ha mobilt Bank-Id i en thai-telefon.

Kom bara ihåg att giltighetstiden för mobilt Bank-Id är 2 år sen måste man förnya och då behövs dosan.

 

Mvh Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Om hur inkompetent personalen i thai banker är? 
Det verkar som det enda dom klarar av är att uppdatera bankböcker och öppna ett nytt konto. Att gå in och be om att få köpa index fonder eller liknande hade nog slutat med hjärnblödning (för båda parter)
Hustrun köper SCB set 50 index via telefon app varje månad utan problem.

Mycket enklare än att gå på kontoret där de flesta inte har en susning om fonder.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom bara ihåg att giltighetstiden för mobilt Bank-Id är 2 år sen måste man förnya och då behövs dosan.
 
Mvh Hobbe
Fick nytt BankID kort per post från SHB för någon vecka sedan. Även fått ny kortläsare per post.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rowa:

Fick nytt BankID kort per post från SHB för någon vecka sedan. Även fått ny kortläsare per post.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Det var ju trevligt att höra, att de även skickar kortläsare per post.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-23 at 11:31, skrev hobbe:

Kom bara ihåg att giltighetstiden för mobilt Bank-Id är 2 år sen måste man förnya och då behövs dosan.

 

Mvh Hobbe

Nja man har ju lämpligen fler BankID på olika enheter lämpligen med olika utgångsdatum. Då är det ju bara att förnya ett BankID med ett annat utan någon dosa.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Mankan:

Nja man har ju lämpligen fler BankID på olika enheter lämpligen med olika utgångsdatum. Då är det ju bara att förnya ett BankID med ett annat utan någon dosa.

Jaha, har man ju det? Det var nytt för mig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Jive:

Jaha, har man ju det? Det var nytt för mig.

Ok förlåt. Man kan lämpligen ha flera BankID...

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok förlåt. Man kan lämpligen ha flera BankID...

Tack, har inte tänkt så långt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja man har ju lämpligen fler BankID på olika enheter lämpligen med olika utgångsdatum. Då är det ju bara att förnya ett BankID med ett annat utan någon dosa.

Vet att man kan ha flera olika typer av BankID men mobilt BankID måste man väl förnya efter 2 år och då med dosa ,eller?

Går det verkligen att förnya / förlänga ett MobiltBankID med ett annat ? ( typ BankID på kort )

 

Mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ok förlåt. Man kan lämpligen ha flera BankID...

Finns det fler anledningar, som jag inte har tänkt på, än just denna att ha flera bankid?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev hobbe:

Vet att man kan ha flera olika typer av BankID men mobilt BankID måste man väl förnya efter 2 år och då med dosa ,eller?

Går det verkligen att förnya / förlänga ett MobiltBankID med ett annat ? ( typ BankID på kort )

 

Mvh Hobbe 

Jag har 3 ST olika mobila BankID vilket är tillåtet på Nordea. 2 olika mobiltelefoner och en surfplatta. Dessutom kan man ha ytterligare 3 st BankID på fil. Har jag ett BankID kan jag med det skaffa ett annat. Man måste förnya efter 2 år men så länge man har ett giltigt BankID behöver man således ingen dosa. 

 

Jag föredrar hängslen och livrem när det gäller sånt här och skulle jag bo utomlands på heltid skulle jag verkligen se till att ha reservlösningar.  Om man bara har ett BankID på mobilen så sitter man ju på pottan direkt om man blir av med den.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

46 minuter sedan, skrev Jive:

Finns det fler anledningar, som jag inte har tänkt på, än just denna att ha flera bankid?

Osäker vad du menar med fler anledningar, till vadå? Att ha fler BankID? Förutom det uppenbara att ha tillgång till reserv så är du ju även smidigt att ha på alla enheter man normalt använder. Användandet av BankID blir ju mer och mer frekvent. Jag använder det nästan dagligen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...