Jump to content
IGNORERAD

Låna motorsåg


born41

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev Jive:

Men då inser han ju sina egna brister och valet att då skicka sin fru är väl ganska smart, eller?

Två saker varför jag skicka min fru hon kan Thailänska och jag skickade med kedja och svärd. Det blir tre jag kunde jobba

istället för att leta delar till sågen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    11

  • Boa52

    10

  • UglyFarang

    7

  • born41

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Vänd svärdet med jämna mellanrum så håller kedja och svärd längre.

Svärdet har en mårkning åt vilket håll kedjan ska gå, varför tror du den finns. Vänder du på svärdet måste kedjan 

hitta ett nytt spår och det blir mera slitage

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Två saker varför jag skicka min fru hon kan Thailänska och jag skickade med kedja och svärd. Det blir tre jag kunde jobba

istället för att leta delar till sågen

Jag är ingen kung på Thai, men löser alla mina små bekymmer själv så länge det gäller saker som ska fixas.

Sågen ville inte starta så jag la den i "varukorgen" på mc dråg iväg dit jag köpte den dom tog imot den med ett leende,

Största bekymmret var att dom skulle ha ett tel. nummer att ringa till när den var fixad, lyckades lösa det med att jag kommer tillbaka morgon därpå.

Möts av ett leende på en av killarna som skruvar där, non pam pam pam sa han mycket riktigt där stod spgen och gick. 

 

Ska vi in i byråkratins värd så får frugan stå främst

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Dolle:

Jag är ingen kung på Thai, men löser alla mina små bekymmer själv så länge det gäller saker som ska fixas.

Sågen ville inte starta så jag la den i "varukorgen" på mc dråg iväg dit jag köpte den dom tog imot den med ett leende,

Största bekymmret var att dom skulle ha ett tel. nummer att ringa till när den var fixad, lyckades lösa det med att jag kommer tillbaka morgon därpå.

Möts av ett leende på en av killarna som skruvar där, non pam pam pam sa han mycket riktigt där stod spgen och gick. 

 

Ska vi in i byråkratins värd så får frugan stå främst

 

Mvh.

Min fru är mycket teknisk därför vågade jag skicka henne sen en motorsåg eller moppe lagar jag själv även om det är skitbilligt

att lämna bort det jobbet i Thai. Problmet är när man ibland möter folk som altid säger;No have. Har skrivit det förut

akulle köpa tätningar till bromscylidrerna bak på tuk tuken åkte till en motorshop hade med mej en gammal tätning

visade upp den, svaret no have. Gick en sväng inne i butiken hittade ett stort lager på olika tätningar, NO HAVE

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Min fru är mycket teknisk därför vågade jag skicka henne sen en motorsåg eller moppe lagar jag själv även om det är skitbilligt

att lämna bort det jobbet i Thai. Problmet är när man ibland möter folk som altid säger;No have. Har skrivit det förut

akulle köpa tätningar till bromscylidrerna bak på tuk tuken åkte till en motorshop hade med mej en gammal tätning

visade upp den, svaret no have. Gick en sväng inne i butiken hittade ett stort lager på olika tätningar, NO HAVE

Hon är garanterad mer teknisk än mig med.,

Det jag menade var att när jag har bekymmer när det gäller saker då åker jag dit dom kan fixa sakerna.

Fast jag inte är kung på Thai, vill själv försöka fixa hjälp så långt det går själv lite av en morot att lära sig Thailand

 

Byter inte ens kedja på cykeln själv.

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Boa52:

Svärdet har en mårkning åt vilket håll kedjan ska gå, varför tror du den finns. Vänder du på svärdet måste kedjan 

hitta ett nytt spår och det blir mera slitage

Det finns inte på mina sågar/svärd men jag har bara 7 st.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det finns inte på mina sågar/svärd men jag har bara 7 st.

På min proffssåg är det pilat sen var jag tvungen att kolla på sågsvärd nu, det är pilat vilket håll kedjan ska gå

Sen köper du nått som det står text på vänder du den upp och ned då. Har en lite mindre Huskvarna och en

Makita Elsåg samma där och dom är nog 4-5 år men det visas vilket håll kedjan ska gå. Tänk själv kedjan har

nött insej i svärdet sen byter du riktning, vad händer med svärdet då, mera slitage

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

På min proffssåg är det pilat sen var jag tvungen att kolla på sågsvärd nu, det är pilat vilket håll kedjan ska gå

Sen köper du nått som det står text på vänder du den upp och ned då. Har en lite mindre Huskvarna och en

Makita Elsåg samma där och dom är nog 4-5 år men det visas vilket håll kedjan ska gå. Tänk själv kedjan har

nött insej i svärdet sen byter du riktning, vad händer med svärdet då, mera slitage

Har provat som du säger i min ungdom vad som händer är att spåret i svärdet utvidgas så man måste slipa bort

metall. kedjan måsta hitta ett nytt spår och då trycker den ut metallen i spåret och får samma tjocklek som kedjan

då går det tungt att såga

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Svärdet har en mårkning åt vilket håll kedjan ska gå, varför tror du den finns. Vänder du på svärdet måste kedjan 

hitta ett nytt spår och det blir mera slitage

På den tiden man var "skogshuggare" = ve eldare trodde jag det räckte med att texten var läsbart från rätt håll så satt svärdet rätt inte ens tänkt på pilar

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

På min proffssåg är det pilat sen var jag tvungen att kolla på sågsvärd nu, det är pilat vilket håll kedjan ska gå

Sen köper du nått som det står text på vänder du den upp och ned då. Har en lite mindre Huskvarna och en

Makita Elsåg samma där och dom är nog 4-5 år men det visas vilket håll kedjan ska gå. Tänk själv kedjan har

nött insej i svärdet sen byter du riktning, vad händer med svärdet då, mera slitage

 

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Har provat som du säger i min ungdom vad som händer är att spåret i svärdet utvidgas så man måste slipa bort

metall. kedjan måsta hitta ett nytt spår och då trycker den ut metallen i spåret och får samma tjocklek som kedjan

då går det tungt att såga

 

7 timmar sedan, skrev Dolle:

På den tiden man var "skogshuggare" = ve eldare trodde jag det räckte med att texten var läsbart från rätt håll så satt svärdet rätt inte ens tänkt på pilar

På mina svärd så är texten på olika hål på de olika sidorna och de SKA vändas.

Man har dessutom en tank med kedjeolja som smörjer kedja och svärd samt att man med jämna mellanrum ska smörja kugghjulet längst fram på svärdet, men vad vet jag som bara är skogsägare/brukare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

 

På mina svärd så är texten på olika hål på de olika sidorna och de SKA vändas.

Man har dessutom en tank med kedjeolja som smörjer kedja och svärd samt att man med jämna mellanrum ska smörja kugghjulet längst fram på svärdet, men vad vet jag som bara är skogsägare/brukare.

Så är det på mina sågar åxå 

Det är för att även de med kardborreknäppning på skorna ska kunna montera kedjan rätt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

På mina svärd så är texten på olika hål på de olika sidorna och de SKA vändas.

Man har dessutom en tank med kedjeolja som smörjer kedja och svärd samt att man med jämna mellanrum ska smörja kugghjulet längst fram på svärdet, men vad vet jag som bara är skogsägare/brukare.

Härligt bästa skogsägaren

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det finns inte på mina sågar/svärd men jag har bara 7 st.

Rätt av dig ser ingen pil jag med

721456.jpg.951429e5b8799311730b522efae1717a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Dolle:

Härligt bästa skogsägaren

Vi håller alltid kedjorna vassa och byter svärdet på varannan kedja.

Slö kedja=byt såg eller fila.

Vi har mest löv och kommer med tiden att låta barren försvinna nästan helt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Dolle:

Rätt av dig ser ingen pil jag med

721456.jpg.951429e5b8799311730b522efae1717a.jpg

Trodde vi pratade motorsågar, Meec är nån leksak för villa ägare i städer. Det här skulle blivit en bra fredagstråd☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag bryter in i denna intressanta diskussion, men:
* Svärdet SKA vändas varje gång du byter kedja (Titta gärna på husqvarnas hemsida ang skötsel av sågen)  https://www.husqvarna.com/se/skog/nar-du-arbetar/underhall/ta-hand-om-din-sagutrustning/

* Kedjan byter ju inte håll för att du vänder på svärdet, hur tänkte ni där?

<edt> Jo den byter håll sett från svärdet, ursäkta fel av mig

Men det spelar ju ingen roll, finns ju inget i svärdet som gör att kedjan måste gå i en viss riktning
Bra att vända för svärdet slits ju mer på nersidan

Ändrades av acarls
korrigering
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du utnyttja svärdet optimalt vänder du på svärdet vid varje kedjebyte. om du noga studerar svärdet kommer du att få se att svärdet slits mest på svärdets undersida strax innan toppen.

Själv har jag dock aldrig nyttjat sig vare kategorin farmarsågar eller hobbysågar som just  Meec tillhör.

Använder mig själv av HVA 550/560, tidigare motsvarande Jonsered 2252/2253

Det är nämligen den höga kedjehastigheten som gör slitaget på undersidan av svärdstoppen.

För övrigt ska du INTE behöva smörja varken svärdet eller kedjan mer än vad sågen själv matar ut.

Om nu svärdet/kedjan vill gå varmt beror det inte sällan på dåligt filat, är en verkligt underskattad konst detta med att fila sylvasst. 

Spelar ingen roll om kedjan roterar med 25 m/sek om de inte är vasst.

Visst den tröge/late kan fila ned ryttarna och på så vis få kedjan att skära "något" bättre men då uppstår risken för både kasst och kedjebrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ju en omväxlande trård detta.

Lite tekniksnack: När ni skriver att man skall vända svärdet vid kedjebyte så gissar jag att ni menar var gång man filar kedjan.

Vi som bara har en såg och en kedja byter ju inte kedja utan filar den monterad i sågen.

Det finnes ett litent filstöd att köpa för ett par tior, som man använder när man filar, och då kan även en amatör få kedjan vass samt rätt vinkel.

Om jag mins rätt så skall ryttarna vara 1 mm lägre än skärseggen, men det är rätt från när kedjan är ny och skall normalt inte behöva filas ned.

Jag har en Huskvarna profssåg från ano datsumal och en el-kedjesåg men använder dom bara när det är dags att skaffa ved till braskaminen.

Har inte gått någon motorsågskurs så jag tar det försiktigt och hitintills har det inte inträffat något olyckstillbud.

 

När det gäller mitt "skogsprojekt" i Thailand så kommer jag att anta det råd som Tomas001 gav mig. Det verkar vara lite överkurs att släpa med sig en såg från Sverige.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En undring bara till dom som redan har sågat ner ett Bambusnår: Går det lätt eller är det problem för att bambun är så hård samt att dom växer så tätt ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev lasseiudon:

En undring bara till dom som redan har sågat ner ett Bambusnår: Går det lätt eller är det problem för att bambun är så hård samt att dom växer så tätt ihop?

En röjsåg vore nog att rekommendera
(Har ej erfarenhet av att såga bambu)

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev lasseiudon:

En undring bara till dom som redan har sågat ner ett Bambusnår: Går det lätt eller är det problem för att bambun är så hård samt att dom växer så tätt ihop?

Fråga Gotland @Scandinaviancorner

Han hade ett helsike att få hjälp när han ville ansa sin buske. :rotfl:

Bambusnår menar jag. 

Det växte tydligen snabbare än de sågade.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

En undring bara till dom som redan har sågat ner ett Bambusnår: Går det lätt eller är det problem för att bambun är så hård samt att dom växer så tätt ihop?

Färsk bambu är inte hård.....huggs lätt av med en mindre machete som dom brukar ha till cocosnötterna.

Jag änvänder en med skaftlängd på 80 cm och det går som en dans att hugga den bambu jag behöver....upp till 50 mm

1548238333983198855129.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev copterfan:

Färsk bambu är inte hård.....huggs lätt av med en mindre machete som dom brukar ha till cocosnötterna.

Jag änvänder en med skaftlängd på 80 cm och det går som en dans att hugga den bambu jag behöver....upp till 50 mm

1548238333983198855129.jpg

 

Själv kör jag med denna modell, även tagit med hen till Sverige

795981453_Thailie.thumb.jpg.ddc12b6cd283908546085baeaffed1dd.jpg

 

Den håller bättre, när jag vevade med denna modell du uppvisar såg den inte ut som det var tänkt efter ett tag 555

 

Mvh. Dollemon

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Trodde vi pratade motorsågar, Meec är nån leksak för villa ägare i städer. Det här skulle blivit en bra fredagstråd☺️

Är väl en bild på svärd som vi pratade om och jag har bara tänkt är texten läsbar så är bladet inte upp å ner.

Sen att jag tog Julas kvalite märke blev bara så 5555555

Link to comment
Dela på andra sajter

ENDAST när man BYTER kedja man bör eller kan vända svärdet. Varje gång man filar bör man också dra ETT tag över ryttarna. Bambu och andra snabbväxande trädslag drar med sig finfin sand upp i stammen, det är denna finfina sand som gör kedjan slö

När ni/du filar dra bara filen åt ETT håll, snett framåt, bort från sågen, inte framåt och bakåt som man sett klåpare göra:)

Samma fenomen i Sverige med asp, detta trädslag ovassar betydligt mer än t.ex ek eller bok som tillhör Sveriges hårdaste trädslag.

Av samma orsak med att kedjan blir slö fort märker man när man avverkar intill någon grusväg, dammet som fastnat på stammarna ovassar något enormt.

För övrigt går kedjan BORT från sågen på svärdets ovansida, kanske något att tänka på när ni krånglar med kedjor och svärdsbyten - sak samma gäller även för dem som befinner sig SÖDER om ekvatorn :big_smile:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...