Jump to content
born41

Låna motorsåg

Recommended Posts

born41

Är det någon i Korat eller i närheten som har en motorsåg eller en eldriven kedjesåg som jag skulle kunna låna en dag?

Det är ett bambusnår med många hundra kvistar som skall sågas ner.

Jag har letat på nätet efter elkedjesåg i Thailand men varuhusen vill ha 3000 Thb för en sådan medan vi i Sverige kan köpa en för 300 sv.kr hos varuhuset Jula.

Jag har en i Sverige men det verkar vara lite överkurs att konka med sig sågen i bagaget när jag reser nästa gång.

Jag kommer att vara i Korat under mars månad.

Born41

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Boa52
9 minuter sedan, skrev born41:

Är det någon i Korat eller i närheten som har en motorsåg eller en eldriven kedjesåg som jag skulle kunna låna en dag?

Jag har letat på nätet efter elkedjesåg i Thailand men varuhusen vill ha 3000 Thb för en sådan medan vi i Sverige kan köpa en för 300 sv.kr hos varuhuset Jula.

Jag har en i Sverige men det verkar vara lite överkurs att konka med sig sågen i bagaget när jag reser nästa gång.

Born41

Jag tog med mej en elkedjesåg till Thai kolla för jag tror du behöver tillstånd för att använda en sån såg

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang
Inlagd (ändrad)
8 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag tog med mej en elkedjesåg till Thai kolla för jag tror du behöver tillstånd för att använda en sån såg

Tillstånd eller ej tillstånd beror på svärdets längd, de med korta svärd som säljs helt öppet i Thailand behöver ej tillstånd......troligt att den du tog från Sverige har den längden på svärdet som kräver tillstånd.

Edit: var tvungen och kolla, verkar vara max 12'' svärdlängd som gäller i Thailand, de minsta i Sverige ligger väl på 14'', så en sån kan bli problem i tullen, de är ju rätt hårda med illegal avverkning.

Ändrades av Soengsang
  • Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dolle
2 timmar sedan, skrev born41:

Born41

6800:- Bath betalade jag för min leksak 2015 mycket roligare när det brummar än att veva med Thai yxa.

Detta i Ayttahaya.

20150131_100004.thumb.jpg.4dc87390b2fa03c16844a63ebb71b93e.jpg

Mvh. Dollemon

• Ge karma 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
UglyFarang
2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Tillstånd eller ej tillstånd beror på svärdets längd, de med korta svärd som säljs helt öppet i Thailand behöver ej tillstånd......troligt att den du tog från Sverige har den längden på svärdet som kräver tillstånd.

Edit: var tvungen och kolla, verkar vara max 12'' svärdlängd som gäller i Thailand, de minsta i Sverige ligger väl på 14'', så en sån kan bli problem i tullen, de är ju rätt hårda med illegal avverkning.

13 brukar de vanliga vara i Sverige.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
born41
39 minuter sedan, skrev Dolle:

6800:- Bath betalade jag för min leksak 2015 mycket roligare när det brummar än att veva med Thai yxa.

Detta i Ayttahaya.

20150131_100004.thumb.jpg.4dc87390b2fa03c16844a63ebb71b93e.jpg

Mvh. Dollemon

Det är så att jag har besvärlig tinitus (hjärntjut) och då undviker man det som brummar för högt så därför mitt intresse för elkedjesåg.

Har du kollat om man kan köpa lösa svärd och kedjor som är 12 tim?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
born41
3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Varför inte leja bort det till en thai för en struntsumma 😉

Jag får en massa pluspoäng och andra "belöningar" om jag sågar ner bambusnåret😁

Born41

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Du verkar intresserad av det mesta och kolla upp saker o ting så du kanske vet vad ett 12 tums svärd och kedja kostar på ett varuhus, om dom har lösa att sälja.

Born41

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dolle

Låg begagnade kedjor på golvet när jag var och servade sågen sist då pumblåsan gjort sitt så då lär dom säker sälja nytt av den vara med.

Har ej behöft köpa nytt svärd eller kedja sparsamt använd används till att såga ner små buskar som blommar upp som ogräs mellan oss och golfbanan, men nu har golbanan odlat in sig med trän runt ytterkanten så då är det ingen ide för mig att averka olagligt på deras mark utan för oss 55555.

Mvh. Dollemon

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Soengsang

Du kan köpa en tillsats till en vanlig liten vinkelslip på Lazada, de kostar 3-400 bht, fungerar hjälpligt.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Boa52
1 timme sedan, skrev born41:

Jag får en massa pluspoäng och andra "belöningar" om jag sågar ner bambusnåret😁

Born41

Du verkar intresserad av det mesta och kolla upp saker o ting så du kanske vet vad ett 12 tums svärd och kedja kostar på ett varuhus, om dom har lösa att sälja.

Born41

Jag tog med en Jonsered elsåg 1800 w med halvdålig kedja, skulle såga i några stora stubbar som vi skulle ha som underede på ett bord

men hårt som f-n var det så den kedja gick av. Min fru åkte för att köpa och då blev det ett 12 tums svärd som jag fick modifera

för att passa på sågen, Kedja + svärd blev det, kom inte ihåg priset men inte dyrt

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rowa

Jar köpt ny kedja på "järnhandeln" där jag köpte sågen. De kapade till den nya och nitade ihop den i samma längd, som den gamla. Kommer inte ihåg priset men var inte dyrt.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
Inlagd (ändrad)
11 timmar sedan, skrev Boa52:

Jag tog med en Jonsered elsåg 1800 w med halvdålig kedja, skulle såga i några stora stubbar som vi skulle ha som underede på ett bord

men hårt som f-n var det så den kedja gick av. Min fru åkte för att köpa och då blev det ett 12 tums svärd som jag fick modifera

för att passa på sågen, Kedja + svärd blev det, kom inte ihåg priset men inte dyrt

Bara en stilla undran. Hur kan man komma på iden att skicka sin fru för att köpa motorsågstillbehör?  

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1
  • Haha 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
24 minuter sedan, skrev Mankan:

Bara en stilla undran. Hur kan man komma på iden att skicka sin fru för att köpa motorsågstillbehör?  

Beror väl på hurdan fru man har. Jag skulle ju hellre skicka min fru än handla själv. Kan snacka thai med personalen, har eget hus med stor trädgård och van med motorsåg, händig och smart.

• Ge karma 4
  • Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
Inlagd (ändrad)
14 minuter sedan, skrev Jive:

Beror väl på hurdan fru man har. Jag skulle ju hellre skicka min fru än handla själv. Kan snacka thai med personalen, har eget hus med stor trädgård och van med motorsåg, händig och smart.

Ja så kan det ju vara förstås men när det gäller Boa misstänker andra orsaker. Kanske han egna bristande förmåga att kommunicera? 

Ändrades av Mankan
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy