Jump to content
IGNORERAD

Vilken thai-bank ska man välja


Gorocco

Recommended Posts

Hallå samlade kunskapskälla.

 

Jag funderar på att öppna upp ett konto i en thai-bank för att kunna ta ut pengar när man är här i Thailand och kunna överföra lite pengar till mamma när hon inte är med oss i Sverige.

Jag kommer för enkelhetens skull öppna upp kontot i Lillkrabbans namn eftersom hon är thai... och svensk.

 

Det jag vill ha är ett konto som man lätt kan komma åt via internet för koll av saldo m.m och gärna om det går att göra på engelska.

Ett konto som har minimala kostnader och inga uttagsavgifter i Thailand och små kostnader vid överföring av pengar från Sverige till Thailand.

 

Vad har ni för förslag och erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungsriri Bank.

Dom med gula ATM.

Ingen avgift och ta ut 30,000varje gång.

Själv har jag Kasikorn Bank.

Det är ok med internet banking och så 

Men lite höga avgifter och sämre växlingskurs.

Men jag har haft dom i 15 år

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har KTB, Krungthai bank. Dom ligger närmast vårt hus.

Bra app, det går att välja vilken typ av kort man behöver m.m. Inga konstigheter, har även försäkringar och annat tillägg.

Förde nyligen över en summa från Sverige och kursen låg 3 öre under den på xe.com

Öppnade också ett sparkonto för att ha pengar när jag ska förlänga visumet. Fick en dryg procents ränta där. Det är man ju inte bortskämd med. 

Men bankboken är kvar. Det är ju Thailand vi pratar om. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Jag har KTB, Krungthai bank. Dom ligger närmast vårt hus.

Bra app, det går att välja vilken typ av kort man behöver m.m. Inga konstigheter, har även försäkringar och annat tillägg.

Förde nyligen över en summa från Sverige och kursen låg 3 öre under den på xe.com

Öppnade också ett sparkonto för att ha pengar när jag ska förlänga visumet. Fick en dryg procents ränta där. Det är man ju inte bortskämd med. 

Men bankboken är kvar. Det är ju Thailand vi pratar om. 

Det där med en app är ju smidigt, hur för du över pengar från Sverige och vad kostar det. Även om det är bankbok så antar jag att du har ett bankomatkort med, är det gratis att ta ut pengar på bankens ATM eller på alla ATM? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratis att ta ut på alla bankomater och även visakortet är utan avgift.

Min svenska bank tog 50 kr i avgift för överföringen, det gör jag via internetbanken. Första gången måste man fylla i kontonummer och koden för den banken men bara att spara och klicka i nästa gång. Om det var ytterligare kostnader framgick inte men totalt var det en helt ok kurs i samma klass som typ Superrich. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en app som heter Betalo för över från mitt Svenska kort till Thaibank som i detta fall är Kasikorn bank.

 

Betalo tar 1% i avgift men det får jag tillbaka som medlem "bonuspoäng" på mitt berömda Coop kort 5555 men Thaibanken tar ca:500 bath i avgift

 

Mvh. Koperativa jag 55555555555555

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gorocco:

Det där med en app är ju smidigt, hur för du över pengar från Sverige och vad kostar det. Även om det är bankbok så antar jag att du har ett bankomatkort med, är det gratis att ta ut pengar på bankens ATM eller på alla ATM? 

Glömde en grej. I appen från KTB kan man självklart överföra pengar till annat konto eller bank. Kollade det när jag förberedde mig för att fylla lagret med snus.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok Bank. Bra app. 

 

Lätt att betala räkningar och föra över pengar till andra banker via appen. 

 

Föra över pengar från Sverige kostar 0,2 %, Mnimum B 200. Maximum B 500. 

 

De har MasterCard betalkort. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

dom flasta overforingarna  fran swe till Th gar via bangkobank

skall dom vidare blir det ytterligare en avgift     TROR 1/4 % pa summan 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag antar att den största avgiften blir vid överföringar av pengar. Om det är som thaiola säger så kanske Bangkok bank är bäst. Jag antar att de flesta banker har internet-tjänster så man får kanske öppna på Bangkok bank. 

 

Hur är det med avgifter på kort och konto mellan bankerna är det ungefär det samma. Har ni några exempel? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Bangkok Bank. Tycker de är väldigt smidiga, både appen och webben funkar bra och enkelt. Meddelande om alla transaktioner (sms, mail).

 

Sen överföringar från Sverige tar 2 dagar, många andra banker har 3 dagar.

 

Men som sagts ovan, det finns flera som funkar bra. Kolla vilka som har kontor i närheten där ni ska hålla till mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Bangkok Banks huvudkontor i Udon. Vid entren går du upp i halvtrppan till höger och frågar efter May.

Hon var med när dom hade info för Expats i Udon för några år sedan.

Var en hög chef från Bangkok som skulle informera  Expats om olika konton som finns för oss i Thailand.

Den kvinnliga chefen hade haft hög ställning i bl,a Singapore tidigare.

Men det var May som svarade på dom mesta frågorna eftersom hon var mer insatt än chefen.

 

 Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

SCB kanon överföring både thai o Swe bra app med på varje överföring fungerat bra i 17 år 👍

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Bangkok bank men frugan har Thanachart, för jag över till mitt konto så kostar det som regel 200 baht. Men för jag över till frugans konto så brukar vi hamna närmre 500 baht, detta pga att de flesta överföringar verkar gå via Bangkok bank som först tar 200 baht och sedan nästa bank har sina avgifter. Rätt eller fel men så har jag upplevt det under ett par år. Så nu skickar jag pengar till mitt konto i Bangkok bank och sedan för jag över därifrån och det blir alltid billigare.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Bangkok bank funkar bra tycker jag, sen slipper du en extra bankbetalning om du kör direkt till dom istället för som annars via dom.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har har haft Bangkok bank snart i 10år och är helnöjd. Hemma har jag Swedbank tror att det kostar 50-60 kronor vid överföringen 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev Bangkok Bank med ett ATM-kort och appen till det, verkar inte komma in via datorn men får kolla det sen.

Tack för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Gorocco:

Det blev Bangkok Bank med ett ATM-kort och appen till det, verkar inte komma in via datorn men får kolla det sen.

Tack för all hjälp.

Hur lång tid tog det?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Gorocco said:

Det blev Bangkok Bank med ett ATM-kort och appen till det, verkar inte komma in via datorn men får kolla det sen.

Tack för all hjälp.

Vart/location?

I lillkrabbans namn eller ditt eget?

Kostnad?

Hur mycket deg beövde du sätta in för att få godkänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Gorocco:

Det blev Bangkok Bank med ett ATM-kort och appen till det, verkar inte komma in via datorn men får kolla det sen.

Tack för all hjälp.

För inloggningen till webben så fick jag lösenord via post efter ett par dagar. Bra val. 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick fort ca 20 minuter, hade inte papper från immigration som de ville ha så Lillkrabban fick öppna kontot. Jag hade ett konto i Bangkok bank som jag öppnade 2004 men avslutade för några år sen. Det gick tyvärr inte att öppna igen men det går bra med Lillkrabban då behövdes bara hennes legitimation. 

 

Det skulle som jag fattade det kosta 300 baht per år med deras master card men vi betalade 400 baht. Jag orkade inte fråga varför, kanske någon uppstart-avgift eller så kostade det 400 baht om året. Tre fria uttag per månad på Bangkok banks egna ATM. 15 baht i månaden för sms och kanske mejl när uttag sker. Kanske gick och förhandla bort men lät det vara kvar. 

Vet inte om det var något minimikrav på insättning, det var det 2004, men jag satte in 1000 baht nu men vet inte om det behövs. 

 

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är B 100 för kortet och sedan B 300 per år. 

 

Men inte bara 3 fria uttag. Jag tar ut fler utan avgift. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gorocco:

Det gick fort ca 20 minuter, hade inte papper från immigration som de ville ha så Lillkrabban fick öppna kontot. Jag hade ett konto i Bangkok bank som jag öppnade 2004 men avslutade för några år sen. Det gick tyvärr inte att öppna igen men det går bra med Lillkrabban då behövdes bara hennes legitimation. 

 

Det skulle som jag fattade det kosta 300 baht per år med deras master card men vi betalade 400 baht. Jag orkade inte fråga varför, kanske någon uppstart-avgift eller så kostade det 400 baht om året. Tre fria uttag per månad på Bangkok banks egna ATM. 15 baht i månaden för sms och kanske mejl när uttag sker. Kanske gick och förhandla bort men lät det vara kvar. 

Vet inte om det var något minimikrav på insättning, det var det 2004, men jag satte in 1000 baht nu men vet inte om det behövs. 

 

Dom 15 THB kan du själv klicka bort i appen. Jag tycker förstås att det är bra. Tar jag ut i ATM får jag SMS innan jag fått ut pengarna :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...