Jump to content
IGNORERAD

Brygga eget vin?


Leni

Recommended Posts

Säkert en fråga som redan är ställd, men.

Får man brygga sitt eget vin i Thailand enligt lagen?

 

Satte en sats i Sverige med papaya, mango samt lite apelsin, drickbart på gränsen till godkänt ca 13%.

Skål

Ändrades av Leni
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Leni

    6

  • evert 1

    4

  • UglyFarang

    4

  • hamnoi

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tror det är förbjudet.

Diskuterade med några Thai om varför ingen gjorde varken Öl eller Vin, med tanke på de rätt höga priserna.

Svaret var att i princip ingen "Vanlig" Thai dricker vin, och att öl-satser var förbjudna.

 

Detta är inte fakta, utan vad som kom fram en kväll, över ett par LEO.

Snus för eget bruk var de däremot intresserade av, lämnade mitt recept till dem (alla pratade bra engelska).

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Leni:

Säkert en fråga som redan är ställd, men.

Får man brygga sitt eget vin i Thailand enligt lagen?

 

Satte en sats i Sverige med papaya, mango samt lite apelsin, drickbart på gränsen till godkänt ca 13%.

Skål

Vet inte om det är förbjudet men jag har gjort vin på bananer, ananas och mandariner som blev okay.

 

En av valparna hade visst nosat jäsröret.:rotfl:

post-3132-0-48797000-1324198387_thumb.jpg.584780fb5dc2fbf4a4329b2d86e8a52d.jpgpost-3132-0-88908100-1323409117_thumb.jpg.ed8abf24e38cf3bd13efd1eff17f37eb.jpgpost-3132-0-91247000-1323756572_thumb.jpg.90ce925e2768e56dbc956e4774f88ac5.jpg

 

Tog med bryggingredienser från Sverige.

post-3132-0-02406900-1321357670_thumb.jpg.80d30c0639da6c9600721842709de722.jpg

 

post-3132-0-94862300-1323769788_thumb.jpg.a7004e78103900d241e5fee1285118a9.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen vin expert men alla de gånger jag provade att göra vin i Sverige på sommaren så smakade det piss pga det var för varm.

Där emot hösten och vinter vid temperaturer på 15- 16 grader i källaren var det ganska gott.

På Gotland gjorde de potatisvin och dricku det smakade fan men de var ute efter procenten inte smaken.

Smakade även vin i på restauranger i Thailand, 

Nej tack, inte förtjust i det, troligen dåligt lagrad i för varma lokaler, sedan vinet snabbkyls innan servering.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev JJC:

Är ingen vin expert men alla de gånger jag provade att göra vin i Sverige på sommaren så smakade det piss pga det var för varm.

Där emot hösten och vinter vid temperaturer på 15- 16 grader i källaren var det ganska gott.

På Gotland gjorde de potatisvin och dricku det smakade fan men de var ute efter procenten inte smaken.

Smakade även vin i på restauranger i Thailand, 

Nej tack, inte förtjust i det, troligen dåligt lagrad i för varma lokaler, sedan vinet snabbkyls innan servering.

 

 

 

Konstigt, bästa jästemperatur ju 20-30 grader.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Konstigt, bästa jästemperatur ju 20-30 grader.

Rött vin jäser vid cirka 25–34 °C. Vid högre temperatur urlakas mer färgämne och mer garvsyror, så kallade tanniner från druvornas skal. Vitt vin jäser vid cirka 18 °C, ibland ännu svalare.
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev stefan5300:

Konstigt, bästa jästemperatur ju 20-30 grader.

Men ner du lagrar det på flaskor så smakar det inget gott när det är så varm, Även om du kyler det.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-01-15 at 08:40, skrev rolba:
Rött vin jäser vid cirka 25–34 °C. Vid högre temperatur urlakas mer färgämne och mer garvsyror, så kallade tanniner från druvornas skal. Vitt vin jäser vid cirka 18 °C, ibland ännu svalare.

Wikipedia har väl kanske rätt men jag rättar ju mig efter de rekomendationer som jag läser i receptet, tror alltid jag försökt ha mellan 20-25 grader i mina jäsdunkar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäsken jäste bäst i pannrummet eller liknande. 6-7 kg socker, superjäst med jästnärsalt i med allt i en 25 liters dunk på med ljummet vatten och hej vad det gick. Jäsröret var nära att spricka och en 14-15 % mäsk jäste ut på några dagar!

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde du inte hjorthornssaltet eller är det detsamma som jästnärsalt.

Därefter en tesked kaliumpermanganat vid kokning (finkeloljan ombildas till valiumsyra och kokar först vid en bra bit över 100 grader:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäsken skall bryggas som vin om man vill ha en bra slutprodukt, inte jäsa för fort, den skall vara så ren som möjligt, inga konstiga tillsatser som russin eller tomatpuré mm som en del förespråkar.

Man bör tappa om mäsken när jäsningen har upphört och tillsätta klarningsmedel och låta stå några dagar så man får en klar och fin mäsk.

Visst kan man tillsätta lite kaliumpermanganat, men man bör vara försiktig med detta då det är giftigt. Finkel är ett samlingsnamn på en rad olika ämnen, högre alkoholer, lägre alkoholer, fettsyror estrar mm.

En god ide är att samla upp de 2-3 första deciliterna som kommer ut i en separat flaska, de innehåller de lägre alkoholerna mm som har låg kokpunkt, öka sedan värmen något till typ 82 grader en stund. Då kommer de ämnen ut som ligger nära och lite över etanolen, sedan sänker man temperaturen till runt 79-80, har jag hört!

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kokar mäsken två gånger

Första gången med kaliumet i, renar med kolet 2 ggr och utspätt till ca 30 %. därefter kokar om det och tar tillvara på allt som är över 90 %.

Gjorde på så sätt i över 30 år och ingen klagade på varken smak eller lukt, det var den som var svårast att få ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev evert 1:

Glömde du inte hjorthornssaltet eller är det detsamma som jästnärsalt.

Därefter en tesked kaliumpermanganat vid kokning (finkeloljan ombildas till valiumsyra och kokar först vid en bra bit över 100 grader:big_smile:

En kompis hävdade att om man spädde ner T-röd och tillsatte kaliumpermanganat så skulle man kunna bli av med kräkmedel och annan skit.

Vi provade aldrig.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mins på 80 talet att jag hade en ”FOA¤ brännare som gav ett helt ok resultat.

Jag hade den på en 5 liters glaskollon och satte den på spisen med 4,8 liter mäsk. 

Sen gick jag ut med hunden och exakt 72 min senare var det en dryg sjuttiofemma klar som renades i kaffe filter med aktivt kol.

 

 

95o6q1.jpg

Ändrades av Leni
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

En kompis hävdade att om man spädde ner T-röd och tillsatte kaliumpermanganat så skulle man kunna bli av med kräkmedel och annan skit.

Vi provade aldrig.

Finns, fanns dom som renade tvättsprit, mattläggare hade sånt vet inte nu, inte intressant för mej. Stefan har nog den bästa

förklaringen hur man kokar hemkört

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Finns, fanns dom som renade tvättsprit, mattläggare hade sånt vet inte nu, inte intressant för mej. Stefan har nog den bästa

förklaringen hur man kokar hemkört

Du verkar ha bra koll på detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Man silar rödspriten genom en limpa som man sedan skivar och brer på skokräm. Då har man både mat och dryck. 

Gammalt A-lags knep 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter



Mäsken skall bryggas som vin om man vill ha en bra slutprodukt, inte jäsa för fort, den skall vara så ren som möjligt, inga konstiga tillsatser som russin eller tomatpuré mm som en del förespråkar.
Man bör tappa om mäsken när jäsningen har upphört och tillsätta klarningsmedel och låta stå några dagar så man får en klar och fin mäsk.
Visst kan man tillsätta lite kaliumpermanganat, men man bör vara försiktig med detta då det är giftigt. Finkel är ett samlingsnamn på en rad olika ämnen, högre alkoholer, lägre alkoholer, fettsyror estrar mm.
En god ide är att samla upp de 2-3 första deciliterna som kommer ut i en separat flaska, de innehåller de lägre alkoholerna mm som har låg kokpunkt, öka sedan värmen något till typ 82 grader en stund. Då kommer de ämnen ut som ligger nära och lite över etanolen, sedan sänker man temperaturen till runt 79-80, har jag hört!
//S
 


Mycket bra klassiska tips.som du har "hört"! Synd att denna tradition och kulturarv riskerar att dö ut. Jag tillverkade allt med alkohol, det fanns nåt "positivt" med höga alkoholskatter och inga införelse kvoter innan EU.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kokar mäsken två gånger
Första gången med kaliumet i, renar med kolet 2 ggr och utspätt till ca 30 %. därefter kokar om det och tar tillvara på allt som är över 90 %.
Gjorde på så sätt i över 30 år och ingen klagade på varken smak eller lukt, det var den som var svårast att få ok.
Testade aldrig det där kaliumet. Fast det där att destillera flera gånger behövde bara de som hade en dålig maskin göra. Jag slängde de första två decilitrana som kom ut och sen stod apparaten på stadiga 78,3 grader tills det inte kom ut nåt mer och temperatur sjönk ner. Fick alltid 92 procent på första körningen. Om man inte snålade på.det aktiva kolet sen så var det bättre än systemets brännvin.

Nä bättre för det fanns ju inget kräkmedel i så man kunde supa hur mycket man ville utan att spy! Hehe.

.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

Testade aldrig det där kaliumet. Fast det där att destillera flera gånger behövde bara de som hade en dålig maskin göra. Jag slängde de första två decilitrana som kom ut och sen stod apparaten på stadiga 78,3 grader tills det inte kom ut nåt mer och temperatur sjönk ner. Fick alltid 92 procent på första körningen. Om man inte snålade på.det aktiva kolet sen så var det bättre än systemets brännvin.

Nä bättre för det fanns ju inget kräkmedel i så man kunde supa hur mycket man ville utan att spy! Hehe.

.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Hadde man också ett rör ca 2 m fyllt med kol så blev det skit fin sprit, har jag hört

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje "bryggare" hade sin specialitet. Kolrör på 2 meter var en självklarhet. min uppfattning var dock att kolet blev som mest varmt om alkoholhalten understeg 40 %

Fördelen med 90 % vara är att när man blandar in is och groggvirke (smakämnen) är det lättare att få riktigt goda drinkar när man slapp en massa onödigt vatten.

Nackdelen med spriten var just att inga kräkreflexer uppkom, det slutade inte sällan med att konsumenten bara somnade in (slocknade):)

Å andra sidan slapp man huvudvärken dagen efter, var bara trötter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kräkmedel:mdr: 

Sprutar dom in det i alla spritsorter eller bara vissa tro :sarcastic: 

Skippa T-röd o handsprit så klarar ni er nog från kräkmedel.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev hamnoi:

Kräkmedel:mdr: 

Sprutar dom in det i alla spritsorter eller bara vissa tro :sarcastic: 

Skippa T-röd o handsprit så klarar ni er nog från kräkmedel.

Och Boas dunk 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete f*n hur det är, men när man dricker thaiwhisky" = risbrännvin är man aldrig dålig dagen efter, men i Sverige mår man oftast lite småtjockt. Hur kan det komma sig.?

Är det alkoholen ELLER umgänget:)

Kanske det är späet som innehåller gifter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...