Jump to content
Sign in to follow this  
broder tuk tuk

BTT.S spartipstråd

Recommended Posts

Kenneth4618
8 minuter sedan, skrev Tommy:

Verkar inte finnas några värmeväxlare på aggregatet med direkt frikyka, men naturligtvis på det med indirekt frikyla.

Jag tänker prova direkt, "Ute luft" så länge den är filtrerad kan ju knappast vara ett problem det kommer ju in "uteluft" varenda gån man öppnar dörren till kylrummet?

MVH

Går det så går det.  Men man kan ju undra varför jag aldrig sett direkt kyla i något kylrum under mina mer än 30 år i branchen 😉

Tommy
18 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Går det så går det.  Men man kan ju undra varför jag aldrig sett direkt kyla i något kylrum under mina mer än 30 år i branchen 😉

För att det är för få dagar med temperaturer under 5 grader Celsius i Sverige?

Eller för att ingen brytt sej?

MVH

Kenneth4618
41 minuter sedan, skrev Tommy:

För att det är för få dagar med temperaturer under 5 grader Celsius i Sverige?

Eller för att ingen brytt sej?

MVH

Energibesparing är många gånger prio ett numera, men sedan handlar det om det är praktiskt genomförbart och ekonomi.

Att det finns frikyla för klimat och inte kyl/frysrum finns det säkert någon anledning till. 

Det finns kylanläggningar som kyler med en brinelösnigar men då måste den vara -10 grader till kyldiskar/rum

I frysar är det köldmedium eller CO2

Edited by Kenneth4618
  • Ge karma 1

Surin P3
1 timme sedan, skrev Tommy:

Sorry för OT i tråden, ämnet är nog värt en egen tråd...

Jag undrar tex hur det gick för @Surin P3 med hans markkyla? (kan minnas fel, men hade inte han nåt sån på gång?)

MVH

Börjar med nya huset den 26 december. 

"Markkyla" kommer provas. 

• Ge karma 2

born41

För 30 år sedan var det vanligt att man grävde ner 30 meter vanliga avloppsrör d110 mm och kopplade till luftvärmepumpar som stod inomhus. På vintern fick man varmare luft då marktemperaturen är högre än lufttemperaturen utomhus och gjorde en energivinst.

I Korat mätte jag marktemperaturen 40 cm ner och den var 23 grader. Min tanke var att gräva ner 30 meter avloppsrör och koppla till en fläkt som blåste in sval luft i stället för att köra med AC och då spara ström. Mins inte varför, men jag la ner projektet.

Vore intressant om Surin mätte marktemperaturen på 50 cm djup och delgav oss.

Born41

• Ge karma 3

Wangthong
1 timme sedan, skrev born41:

För 30 år sedan var det vanligt att man grävde ner 30 meter vanliga avloppsrör d110 mm och kopplade till luftvärmepumpar som stod inomhus. På vintern fick man varmare luft då marktemperaturen är högre än lufttemperaturen utomhus och gjorde en energivinst.

I Korat mätte jag marktemperaturen 40 cm ner och den var 23 grader. Min tanke var att gräva ner 30 meter avloppsrör och koppla till en fläkt som blåste in sval luft i stället för att köra med AC och då spara ström. Mins inte varför, men jag la ner projektet.

Vore intressant om Surin mätte marktemperaturen på 50 cm djup och delgav oss.

Born41

Har för mig att man kan få mögelproblem med en sådan lösning. Med värmepump isolerar man fukten från röret från huset men med direktsänd kan det väl ej vara att rekommendera?

• Ge karma 2

stefan5300
3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Rören hos oss hamnar ca 2m djupt. 

Ska gräva ner rören inom ett par månader. 

8 tums korrugerad plaströr. 

Fläkt vid inloppet, filtrering i båda ändarna.

Det är grundplanen. 

Att huset ska påbörjas 26 december är munkarnas påfund. Tydligen bästa dagen på hela året. Vetenskap på högsta nivå. 

Lura i munkarna att det kan vara mycket tjäle i marken den årstiden😉😉.

• Haha 1

Soengsang

Istället för att spamma ned en seriös tråd...

Tror nog det är du i detta fall som saknar en gnutta läsförståelse.

Amiga vill nog förmedla att man får vara beredd att förlora pengar, och det är ibland inte någon katastrof, för man kan gneta ihop nya.

• Ge karma 1
  • Fint 1

andrejsdenruskige

Onödigt lång tråd. 

Spartipsen är följande

1. Stanna hemma

2. Om du råkar resa med bussen till grannkommunen , så låt andra betala. 
3. Boka gärna hotell, men checka aldrig in och förskottsbetala inte. 
4. Åker du taxi så dela den med någon som är kapabel till att betala. 

• Haha 9

Tommy

OK, många svårslagna tips i tråden, skall försöka bidra igen.

1. Försök få Berit (eller nån annan) betala, och glöm av att betala tillbaks, det har väl BTT iofs redan använt, men en påminnelse är aldrig fel!

2. Googla, och övertyga dej om att det du läser betyder att du faktiskt upplevt detta.

3. Se till att ha en hyfsad försäkring innan du reser, drick sedan vatten från närmaste toalett/rännsten, bli sjuk och hamna på sjukhus (om försäkringen är betald kan du få flera dagar gratis boende OCH kräva tillbaka pengar från ditt bolag för din "förstörda" semester) samtidigt som du blir ompysslad av söta sjuksköterskor!

MVH

• Ge karma 1
  • Haha 4

Kenneth4618
On 2020-01-25 at 12:16, skrev Kenneth4618:

Bokade 1 Rum Executive med klubbförmåner på Grand Swiss Sukhumvit 11 2 nätter för 8000 Bath

Bokade sedan ett till för fugans syster och fick då priset 6500 Bath, bokade då av det första och bokade om och fick då ner det till 7000 Bath

Bokar jag om varje vecka fram till den 17/4  så kanske det rent av är gratis då 😀

Nu är jag nere på 5343 Bath per rum😀

Tänk vad lätt det är att tjäna pengar 😉

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 1

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu är jag nere på 5343 Bath per rum😀

Tänk vad lätt det är att tjäna pengar 😉

Fortsätter det så här är snart skaldjursbuffen  på Pullmans gratis 😃